Gjest hilde23 Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Er det mulig å leve for maks 500 kroner i uken? Da mener jeg mat og andre nødvendige artikler til kropp, hud og hår. Dere som bruker lite penger på dette, hvordan legger dere opp uken? Hva handler dere, og hvor?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ (utlogget) Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Heisann! Dette kan komme mye an på hvor i landet du bor, hvilke butikker du har tilgang på, etc. Også kommer det jo selvfølgelig an på om det er visse merker du må ha (for eks om du må ha spesielle pleieprodukter, ikke kan bruke first price osv), da blir det jo automatisk litt dyrere. Og hvilket kosthold du har. Rett og slett en god del forhold som spiller inn.
Gjest Spinell Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Det er fullt mulig, men det betyr at en må være ganske hard på hva en definerer som "nødvendige artikler". First Price-produkter kan være en god hjelp på vegen, pluss å basere seg på minst mulig halvfabrikata.
Gjest Marlo Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Klart det er mulig, det finnes MANGE som lever på 500kr i uka etter at man har betalt det aller mest nødvendige av regninger. Det handler kun om prioriteringer. MÅ du ha dyre kremer og sminke, så er det klart at det blir sikkert litt vanskelig. MÅ du spise biff til middag eller annet som kan for bli dyrt, så er det også vanskelig. Prioriter det som du absolutt må ha for å overleve, skip resten.
Gjest ts Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Takk for svar! Jeg er dessverre avhengig av dyr sminke=/ Men får håpe det jeg har varer lenge! First price er helt genialt. Kjøper det jeg kan i first price:) Lager som regel mat fra 'bunnen' av, av og til blir det Fjordland, men det klarer jeg å kutte ut. Jeg bor i Trondheim, rett ved samfundet. Bunnpris er nærmest. De har first price-produkter, så sånn sett er det bra. Men de er dyre på alt annet. Rema1000 er ikke langt unna heller, så jeg må bli flinkere å handle der. Jeg skal teste dette ut. Tar ut 500 i dag, og det skal holde til neste mandag:)
Gjest Spinell Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Hvis du er student har jeg enda et godt triks på lager: du møter selvsagt opp på ethvert arrangement/bedriftspresentasjoner som frister med gratis pizza og øl. Det er mye å spare på å smøre matpakke og ta med termos framfor å kjøpe mat og kaffe i kantina. Er du tørst, drikker du vann fra en flaske du fyller opp jevnlig, framfor å kjøpe kaldt drikke. Dyr sminke ønsker man seg i bursdags- og julegave. (Eventuelt ønske seg gavekort på parfymerier.)
Gjest Gjest_P_* Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Har du fryseboks? I såfall kan du investere litt og lage din egen ferdigmat. Jeg bruker gjerne en lørdag på å lage 7 liter kjøttsuppe som jeg fryser i passe porsjoner. På travle dager setter jeg en pakke til tining om morgenen, så er middagen gjort på fem minutter. Billig er det også. Det samme kan du gjøre med andre typer mat, så blir ikke fjordland-savnet så ille. Hjemmebakt brød er mye billigere og drøyere enn kjøpt. Hjemmebakte rundstykker, boller, kjeks osv blir en brøkdel av prisen jfr kjøpt, og bedre også. Det aller beste sparetipset er å planlegge. Feks kjøper du en rå grillkylling som koster mindre enn to fileter. Da har du lårene gratis, og en ekstra middag der. Skroget koker du kraft på med litt grønnsaksrester i, som blir til suppe = en gratis middag til. Hvis du ikke har fryser, ville jeg hatt ovnsstekt kyllinglår med ris og salat på mandag, skjære filetene smått og steke med tacokrydder. Pakk tett i plastpose eller folie, sett i kjøleskap. Da holder kjøttet seg til onsdag, da tar du tortilla og resten av salaten. Kok kraft etter middagen mandag, sett i kjøleskapet, blir suppe tirsdag. Tre fullverdige middager for under 150,- I verste fall kan du dele filet-kjøttet i to og ha enda en middag, evt lunsj, av den stakkars kyllingen. Kjøp tørkede erter, kok ertesuppe. Prisen pr porsjon blir omtrent en sjettedel av prisen på posesuppe, selv om du tar deg råd til en svineknoke i suppa. Svinestek og ribbe er ofte veldig billig på tilbud. Stek en, ha til middag, bruk restene i salat, suppe, til pålegg. Stekt kjøtt holder ca tre dager i kjøleskap, hvis det er skikkelig stekt.
Gjest Agurkolat Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Sjølvsagt går da ann. Meg og sambuar lever på 750 kr. veka. Trikset er og skrive vekesmeny, rekne ut ca. pris på kvar matrett, slik at ein kan finne ut kva som er billigt, og kva som er dyrt. Kan henda ein får seg ein overraskelse. Det er mykje ein kan spara hvis ein kjøper eit merke som er få kroner billigare, slik som f.eks bytte frå og kjøpa Gilde kjøttdeig, til billig kjøttdeig i frysedisken Når da gjeld sminke og hårprodukter brukar eg sjølv billige/midt på treet produkter, men hvis du MÅ ha mineralsminke f.eks, så kan netthandler frå utlandet lønna seg Detta gjeld og f.eks shampooer og alt mogleg slikt. Husk at hvis du handler over 200 kr, så kan du spørra om nettbutikken kan setta verdien på pakken til 20 Dollar, då slepp du toll og moms.. Veldig mange som gjer da, i alle fall hvis du velger og handla på ebay! Og, til slutt. Ikkje gå på butikken svolten! Endret 25. januar 2010 av Agurkolat
Gjest strykebrett Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Ikke gå på butikken sulten er kanskje det beste tipset ja Men for å svare direkte på spørsmålet ditt: ja det går an. Det har jeg selv gjort i lengre perioder da jeg studerte, men ulempen er at det blir lite igjen til fest og moro. Det beste sparetipset som jeg kan komme på i matveien er å se hvor mye av kjøttet du greier å bytte ut. Dersom du kjøper inn en pose gulerøtter, en kålrot, litt selleri og en purreløk kan dette brukes til basis i gryteretter og supper og er billigere enn kjøtt. Kikerter og bønner er også veldig næringsrike og billige ingredienser som en kan erstatte kjøtt med i mange måltider. Kjøpt i tørket tilstand på innvandrerbutikker er disse nesten gratis. Sier ikke at du må gå 100% veggis altså, men dette er god økonomi.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Sjølvsagt går da ann. Meg og sambuar lever på 750 kr. mnd. Trikset er og skrive vekesmeny, rekne ut ca. pris på kvar matrett, slik at ein kan finne ut kva som er billigt, og kva som er dyrt. Kan henda ein får seg ein overraskelse. Det er mykje ein kan spara hvis ein kjøper eit merke som er få kroner billigare, slik som f.eks bytte frå og kjøpa Gilde kjøttdeig, til billig kjøttdeig i frysedisken Når da gjeld sminke og hårprodukter brukar eg sjølv billige/midt på treet produkter, men hvis du MÅ ha mineralsminke f.eks, så kan netthandler frå utlandet lønna seg Detta gjeld og f.eks shampooer og alt mogleg slikt. Husk at hvis du handler over 200 kr, så kan du spørra om nettbutikken kan setta verdien på pakken til 20 Dollar, då slepp du toll og moms.. Veldig mange som gjer da, i alle fall hvis du velger og handla på ebay! Og, til slutt. Ikkje gå på butikken svolten! Hei Agurkolat! Kan du skrive opp en typisk ukesmeny for dere? Blir nysgjerrig på hva dere spiser... Om dere klarer dere på 750,-, kanskje jeg kan se hva det blir å koste her jeg bor
Gjest Marlo Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 750kr pr mnd?! Ja skulle gjerne visst hva dere spiser fordelt over 30 dager for så lite. Vi er 2 personer og bruker fint 750 kr i uka, men syns likevel ikke jeg handler så mye.
Lotus Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 Som de andre sier: skriv meny for hele uken, lag en fast handledag og vær mett når du går. Med litt planlegging slipper du alle de små ekstrautgiftene man ofte får dersom man handler ny middag hver eneste dag. Det blir litt mer tiltak å gå på butikken for å handle godteri dersom du ikke trenger noe annet. Og aldri kast mat! Kjøp slike små bokser og frys ned alt du har til overs av sauser og supper. Når det gjelder sminke burde du sjekke ut om du kan få det billigere på nettbutikker, som regel blir det mye rimeligere enn å kjøpe i butikk. Samme gjelder hår- og husprodukter. Når det gjelder fest og sånt pleide jeg å kjøpe tre flasker vin når jeg fikk stipendet mitt, sånn at jeg alltid hadde drikke til vors. Er ikke noe problem å leve for 500 i uka så lenge du planlegger
Gjest Agurkolat Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Gjekk litt fort i svingene, så er nok 750 kr uka. Det er jo bare budsjettet da, av og til bruker vi bare 300-400 kr, andre ganger litt over 750 kr.. Når da gjeld mat så er vekesmenyen denne veka slik: Mandag: Ytrefilet m/potet, squash og bernais. ca. 75 kr. (Ytrefilet frå GodHelg tilbod) Tysdag: Pølser i brun saus, ca. 25kr. Onsdag: Kjøttdeig og spagetti m/saus ca. 40 kr. Torsdag: Lapskaus m/pølsebiter ca. 15 kr. Fredag: Laksefilet m/ potet og saus, ca. 55 kr. Laurdag: Panco Villa (meksikansk gryte) ca. 65kr. Søndag: Pølseform ca. 20 kr. Då har eg altså brukt nesten 300 kr. på middagar denne veka. Tenk enkel mat, og hvis du brukar ein spessiell ingrediens, eller ein du ikkje får brukt opp til ett måltid, pass på og ha middag seinare i veka dar du kan bruka ingrediensen. F.eks eg brukar ein halv purre i Laurdagsmiddagen, og ein halv purre i Søndagsmiddagen, slik får eg brukt opp alle tinga. Lær deg og å laga kvit og brun saus frå bunn av, hvis du ikkje kan detta frå før. Da kan du bruka til mykje rart
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 Jeg skjønner at prisnivået der du bor er en god del lavere enn her jeg bor, Agurkolat... Kjempebra at dere får til dette da! 3000 i måneden for mat til to er jo ikke all verdens
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 25. januar 2010 #16 Skrevet 25. januar 2010 Mange gode tips her, jeg pleier å kikke på netter i begynnelsen av uka, for å se hvilke matbutikker som har gode tilbud. Er det noe jeg vet vi bruker mye av kjøper jeg en del og fryser ned. Nå bor vi i trondheim med mange butikker å velge imellom, det er verre om man bor på en liten plass evt. Bare for å vise eksempler har jeg i det siste kjøpt -4-pk sauser fra knorr, peppersaus/bearnaise/fløtesaus/hvitsaus o.s.v for 10 kr på ica maxi, det blir 2,50,- per pose saus - billig! -900 g. gilde kjøttpølser på obs til 30 kr (vanlig pris ca 60) -625 g. seifilêt til 25 kr på prix (lurer på om dette er vanlig pris) -20 pk egg til 17 kr på ica maxi -2 kg svinekoteletter til 60 kr på prix Masse å spare bare man kikker litt!
Troilltøva Skrevet 25. januar 2010 #17 Skrevet 25. januar 2010 mange gode tips her ser jeg! jeg pleier og kjøpe inn kyllingfilet til ca 130-140 kr for 1 eller var det 2 kilo...husker ikke helt, litt avhengig av butikk, jeg handler for det meste på rema. og kjøper inn 2 pakker med brokkoliblanding(som er det billigste alternativet)/wok blanding, og en pakke med hurtigris, og en chillisaus flaske som heller ikke er så dyr. så har du middagsmat lenge om du lager en porsjon hver gang. jeg bruker også og kjøpe inn de billigste brødene (1 eller 2 om gangen) og ha de i fryseren, og ta opp 4-5 skiver hver kveld. mest fordi når man bor alene så kan det ta litt tid før brødet blir spist opp og det blir tørt og kanskje til og med gammelt før det er spist opp, pleier også og ha brødet i kjøleskapet når jeg ikke fryser det ned, da holder det seg mye lengre. så kjøper jeg en pakke med pølser av den billigste sorten og fryser ned, så kjøper jeg den billigste osten, og ketchup og majones noe man har i kjøleskapet lenge. så lager jeg meg toast og spiser til jeg blir lei av det. når jeg blir lei av de to andre alternativene så hender det jeg kjøper pizzafyll på boks og legger på brødskiven og har ost på og steker i ovnen. jeg pleier og veksle mellom brød-middagene og kyllingmiddagene alt etter som hvor lei jeg er av de...men det funker fint med en stram økonomi.
Gjest Agurkolat Skrevet 25. januar 2010 #18 Skrevet 25. januar 2010 Jeg skjønner at prisnivået der du bor er en god del lavere enn her jeg bor, Agurkolat... Kjempebra at dere får til dette da! 3000 i måneden for mat til to er jo ikke all verdens Når da gjeld mat er da vel ikkje noko forskjell? Eg har jo ikkje akkurat noko valg heller, når eg lev så billig. Ein får jo ikkje allverdens med pengar når sambuar går på attføring og eg får bortebuarstipend på vgs Kyllingfiletene til FB, frossen 2 kg koster rundt 170 kr. forresten
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #19 Skrevet 25. januar 2010 Rema 1000 sin kampanje "middag til under 100-lappen" er lagt opp for en familie på fire. Oppskriftene der må sikkert kunne justeres til å passe enslige, og da blir det billig da. http://www.rema.no/kampanje/under100italia/Oppskrifter/
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 25. januar 2010 #20 Skrevet 25. januar 2010 Når da gjeld mat er da vel ikkje noko forskjell? Eg har jo ikkje akkurat noko valg heller, når eg lev så billig. Ein får jo ikkje allverdens med pengar når sambuar går på attføring og eg får bortebuarstipend på vgs Kyllingfiletene til FB, frossen 2 kg koster rundt 170 kr. forresten Stemmer ikke det, dessverre. Matprisene her nordpå er dyrere. Dette er pga at de tar ekstra betalt i forbindelse med frakt av maten opp hit. Kan jo illustrere det slik: da søsteren min besøkte meg i Alta for ca ti år siden, skulle vi på butikken og kjøpe middag til meg og henne. Hun så ikke på prisene, hun trodde jo også at det var standardpriser. Hun fikk litt hakeslepp når hun skulle betale.... og middagen det var snakk om var risengrynsgrøt (ikke ferdiglagd) og melk, pluss at vi kjøpte litt sjokolade til kvelden. Så nei, matvareprisene er ikke de samme.... derfor jeg i et tidligere innlegg skrev at det kommer an på hvor i landet man bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå