Gå til innhold

Hvorfor pirke på andres rettskriving?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Men folkens... vi har alle gått på skolen og vi kan alle Norsk så hvorfor åhh hvorfor gidder vi å pirke på små ting som skrivefeilene til andre?

Fordi alle tydeligvis ikke kan Norsk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke mann og ikke brutal, og takk for det;)

Sikker? :popcorn:

Nå begynner spydighetene igjen....

Brutal mann er det ikke håp for, det er bare til å overse ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*
Sikker? :popcorn:

Brutal mann er det ikke håp for, det er bare til å overse ham.

Haha, så det kan virkelig ikke være mer enn ÈN person som mener noe om kommenteringen av språk? Har du ingenting å si i duskusjonen? Du er tydeligvis giret på å avspore.

Tror det var deg Bianca26 siktet til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Haha, så det kan virkelig ikke være mer enn ÈN person som mener noe om kommenteringen av språk? Har du ingenting å si i duskusjonen? Du er tydeligvis giret på å avspore.

Tror det var deg Bianca26 siktet til;)

Det var nok det ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan dere få lov til å belære meg av hjertens lyst:

Skrives det Norsk eller norsk? Men jeg må slenge på denne bare for å være litt slem... :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ba om det - det heter gjort, ikke gjordt! :)

Med vennlig hilsen

meg

Jeg gjorde det. :jepp:

Kommer ikke til å skrive det ordet feil flere ganger.

Takk takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrives det Norsk eller norsk? Men jeg må slenge på denne bare for å være litt slem... :goodbye:

Jeg gidder hvertfall ikke når du tar den tonen.

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforstå meg rett

Beklager, men jeg kan bare ikke dy meg. Det heter misforstå, hater å se dette og lignende ord skrevet med to s-er. Beklager igjen dersom noen blir støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives norsk. :) Det er forresten alltid litt gøy når noen skriver "Det er et krav at innvandrere lærer seg Norsk!" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again! Min anti rettskrivere tråd har blitt til en rettskriver tråd. :grine:

Er det ingen som deler mitt syn på dette? Jeg mener... jeg fatter ikke hvorfor en gidder å bruke verdiful tid å irritere seg over småfeil.

Okay SMS språk irriterende (selv om jeg ikke har sett det her på KG). Men jeg mener at så lenge en gjør seg forstått er det ikke noe problem. Jeg forstår alle innlegg her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ofte vanskelig å skjønne meningen når det er dårlig skrevet.

For egen del synes jeg at det vitner om dårlig respekt for andre når jeg ikke tar meg tid til å skrive riktig. Helt greit at andre mener noe annet.

Håper du respekterer andre mennesker i andre sammenhenger, som det du sier du gjør her inne når du skriver....Alle situasjoner må settes i forhold til hverandre, vet du.

Du respekterer ikke dyslektikere og de med lese-skrive problemer som har klart å trø over den terskelen det er å skrive "offentlig"? Tror ikke du er klar over hvilke skritt enkelte har tatt.

Noen her inne skriver at "det er bare å lese igjennom svaret først". For en med dysleksi nytter det ikke hvor mange ganger "han" leser igjenom svaret. Det er nettopp det som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Jeg ser heller ikke hensikten med å pirke på småting og stavefeil. Men når folk skriver "Hvem biler liker du?" så synes jeg faktisk det er helt riktig å korrigere dette (selv om man da også bør svare på spørsmålet til TS i tillegg til å korrigere). Slike feil er så graverende at vi må få bukt med dette, det er tragisk om slike skrivemåter blir rotfestet i det norske språk.

Nei, hvorfor er dette tragisk? Er det en naturlov som sier at språket være sånn eller sånn?

Om man skal bruke funksjon som et argument for hvordan språk burde være (selv om jeg som nihilist mener det ikke fins noe objektivt "bør"), så er det mest fordeler med å beholde akkurat så mye presisjon at det ikke oppstår tvetydighet, men ha så enkelt som mulig språk for at det skal være lettest mulig å lære seg det for innflyttere.

Hvem bil liker du, kan ikke misforstås. Jeg skjønner helt fint hva mennesker som sier "hvem bil" mener. Følgelig burde vi kvitte oss med "hvilken". Jeg håper at utviklingen går den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Er det ingen som deler mitt syn på dette? Jeg mener... jeg fatter ikke hvorfor en gidder å bruke verdiful tid å irritere seg over småfeil.

Men jeg mener at så lenge en gjør seg forstått er det ikke noe problem. Jeg forstår alle innlegg her. ;)

Jeg er 100% enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Here we go again! Min anti rettskrivere tråd har blitt til en rettskriver tråd. :grine:

Okay SMS språk irriterende (selv om jeg ikke har sett det her på KG). Men jeg mener at så lenge en gjør seg forstått er det ikke noe problem. Jeg forstår alle innlegg her. ;)

Jeg også. Det er greit i språkforumet, men å skulle rette på ett innlegg om noe helt annet i et annet forum pga. skrivefeil er over streken for meg.

Det er veldig respektløst synes jeg.

Omtrent som hvis jeg skulle rette på noen fremmede på gaten fordi de gjør en bagatellsmessig feil som ikke plager personen, men kun meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Skrives det Norsk eller norsk?

Det skrives norsk med liten n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig :)

Jeg også

Jeg også. Det er greit i språkforumet, men å skulle rette på ett innlegg om noe helt annet i et annet forum pga. skrivefeil er over streken for meg.

Det er veldig respektløst synes jeg.

Omtrent som hvis jeg skulle rette på noen fremmede på gaten fordi de gjør en bagatellsmessig feil som ikke plager personen, men kun meg.

:danser::skaal:

Jippi! Der sere dere rettskrivere WO DON'T NEED YOU! OH no not I, I will survive oh as long as I'm understood I know I'll stay alive. :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...