Jacko Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Jeg henvender meg i KG forum fordi jeg regner med at det er mye "kvinne" kopetanse her. Jeg trenger rett og slett litt råd vedrørende min kone. Kona mi sitter på Facebook hele dagen, tror hun dyrker "gullerøtter" på en "bondegård" og snakker med venner. Jeg synes i og for seg at det ikke er noe galt med det, og jeg ønsker ikke å ta fra henne noe som hun opplever som gøy. Men jeg føler at det litt dumt at hun ikke har tid til å være sammen med mann og barn lenger. Når jeg prøver å antyde at det er litt usosialt med tanke på resten av familen blir hun sint. Jeg blir lei meg fordi hun har tid til å snakke med andre venner på facebook, men ikke har tid tl barna og meg...sukk. Håper det er noen smarte damer som kan gi meg fornuftige råd... Hva skal jeg gjør???
Gjest Hege Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Hei... Hehe.... jeg er også en av de som er bitt av farmville basillen og sitter som din kone og dyrker *gulerøtter* Jeg bruker nok også for mye tid på det, men for meg er det ett tidsfordriv, har en mann som jobber veldig mye så han er ikke mye hjemme i ukene. Har tre barn som også alle spiller på farmville... så har blitt en ting som vi jentene gjør sammen og koser oss med. Mannen bare ler av oss når vi trykker i vei og høster både dyr og trær. Men hadde jeg holdt på med dette hele tiden når han var hjemme tror jeg nok også han hadde blitt frustrert og lei. Hadde ikke likt selv om han satt og knotet med pc hele tiden vi hadde sammen.. Har ingen råd til deg.... men snakk med henne på en grei måte, spør om hun ikke kan dele litt på tiden sin...
MariMaria Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Vil rett og slett tipse deg om å snakke med henne.. Et "triks" når man trenger å ta opp noe med noen, uten at man nødvendigvis ønsker en konfrontasjon, er å snakke utifra hvordan DU oppfatter situasjonen. Type "jeg blir litt lei meg når du sitter foran pcen istedetfor å være sammen med oss".. Hun kan jo ikke ta deg på at du blir lei deg - din følelse er din og ingenting i veien med.
Jacko Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. januar 2010 Det høres veldig fornuftig ut å gjøre denne Farmvile greia når mannen din jobber Hege. Jeg mener ikke at kona mi må slutte med FB, bare begrense det litt. Sån at vi kan spise middag og dra på besøk til folk uten å planlegge ut fra når "gullerøttene" skal høstes. Har vurdert å bli aktiv på Facebooke selv, da kan jeg chatte med henne der, sende "gaver" og ha et slags sosialt liv med henne over Facebooke. Kansje det er løsningen?
MariMaria Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det er en flott løsning! Hvis du ønsker å kommunisere med kona di via Facebook fremfor face-to-face Endret 25. januar 2010 av MariMaria
Jacko Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2010 Hei Mari Maria! Hun er veldig følsom på akkuratt Facebook. Jeg kan ta opp det meste uten problemer. Men selv om jeg sier jeg blir trist når hun bruker mye tid der så blir hun sint. Dette gjelder bare Facebook, kjempe søt jente som jeg elsker av hele mitt hjerte:) Virker som hun er litt ekstra følsom på dette... Jeg tør ikke prate om det til henne nå lenger, da tar hun det som kritikk.
Jacko Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. januar 2010 Det er en flott løsning! Hvis du ønsker å kommunisere med kona di via Facebook fremfor face-to-face Gruble gruble....noen må passe barna;) Jeg har kansje forsonet meg med at livet er andreledes med Facebook. Kan jeg spørre om noen har synspunkter på hvor mange timer som er normalt å bruke på FB hver dag?
Gjest anne m Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Gruble gruble....noen må passe barna;) Jeg har kansje forsonet meg med at livet er andreledes med Facebook. Kan jeg spørre om noen har synspunkter på hvor mange timer som er normalt å bruke på FB hver dag? Jeg er sjelden der etter at den første nysgjerrigheten ble tilfreds. Jeg lurte på hva fb gikk ut på. Synes det virket som noen er der hele tiden når de ikke sover. En jeg kjenner fikk nervøst sammenbrudd og brukte mye tid på farmville, men også på å holde seg oppdatert og "prate" på veggen. Hun slettet seg derfra og deltar mer sosialt både med mann, barn, barnebarn og venner. Jeg synes ikke det er "normalt" å logge inn på fb hver dag. Fb kan være veldig avhenighetskapende. Mange arbeidsgivere har problemer i forhold til ansattes bruk av facebok. De som søker nye stillinger, blir ofte sjekket opp mot hvordan de fremstår der og noen er blitt nektet jobb. Jeg har fått god kontakt med blant annet venninner jeg har mistet kontakten med, men de gode venninnene holder jeg kontakt uten å gå gjennom fb. Prat med henne, men google først og sett deg inn i hva fb betyr på godt og vondt. Hun hadde sikkert ikke planlagt å bli sittende pal på fb da hun ble medlem der.
Jacko Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 25. januar 2010 Takk for meget oppmuntrende ord...Synes det er flott å høre at det går ann å bli lei FB. Forstår at jeg skal sette meg godt inn i hva Facebooke er. Skal prøve å bli medlem, kansje det gir meg bedre forståelse og innsikt. Personlig tror jeg ikke min kone mener noe vont, jeg fikk dårlig samvittighet av å legge ut denne tråden. Jeg vil ikke baksnakke henne. Men blir frustrert når hun bruker 5-6 timer hver dag på Facebook... Vi har jo et liv utenom FB med jobb og unger. Takk takk ....trengte å få sagt det til noen.... Smil:)
Gjest utlogget Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Takk for meget oppmuntrende ord...Synes det er flott å høre at det går ann å bli lei FB. Forstår at jeg skal sette meg godt inn i hva Facebooke er. Skal prøve å bli medlem, kansje det gir meg bedre forståelse og innsikt. Personlig tror jeg ikke min kone mener noe vont, jeg fikk dårlig samvittighet av å legge ut denne tråden. Jeg vil ikke baksnakke henne. Men blir frustrert når hun bruker 5-6 timer hver dag på Facebook... Vi har jo et liv utenom FB med jobb og unger. Takk takk ....trengte å få sagt det til noen.... Smil:) Jeg ble ikke direkte lei fb, men er av natur litt nøytral og skeptisk til alt jeg ikke vet noe om. Det var ikke bare lett å la være logge inn daglig, men siden jeg var kritisk klarte jeg å unngå å bruke for mye tid der. Den eneste måten å gjøre det på. er å unngå å logge seg inn eller å slette seg der. Jeg var kritisk etter å ha lest og hørt mye positivt og negativt om fb. Tror ikke du finner noe matnyttig av å melde deg inn der. Det kan ende opp med at både du og hun sitter på fb. Hvem skal ta seg av barna da? Du kan spørre henne om hennes mening var å være på fb 5-6 timer daglig var noe hun planla første gangen hun var der, og spørre hva hun mener hvis du gjør det samme? Du kan også velge å lage middag, kjøpe vin og lage litt romantikk?
fabu Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 jeg syntes absolutt du burde snakke med henne. jeg er på denne "gården" selv. jeg har ingen barn. men jeg har en samboer. de gangene det er tid setter jeg meg ned ved pc og FB litt. men da har han stort sett noe annet og gjøre. isåfall kan jeg godt sitte der times tid jeg. men om ikke jeg er alene eller han ikke har noe bedre og finne på sitter jeg ikke der og glaner. kansje jeg er innom fb 15 min om dagen. syns det tar av litt når man sitter der i timesvis og i tilegg har mann og barn. jeg syntes heller ikke du skal føye deg etter dette og melde deg inn i FB for og snakke med din kone. dere er voksene mennesker og burde prate vanelig til hverandre. fortelle henne hvordan du føler det. og hva om henne ikke gjore det, men du satt der heeeeele tiden. har henne tenkt på det??? håper det fikser seg:)
Gjest Elfrida Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 Det at hun blir så sinna når du tar det opp kan jo tyde på at hun selv føler at det ikke er helt greit å bruke all fritid på Facebook, men at hun er litt fanget av det. Den videoen fra youtube var jo ganske betegnende.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Når man skal snakke med en partner som bruker for mye tid på tv-spilling, data, FB, golf, kafe eller samme hva så er det viktig at man unnår å snakke om temaet som er selve problemet. Samtalen må legges frem på en nøytral måte -"Jeg savner deg og syntes jeg ser så lite av deg i det siste. Vi gjør liksom ikke noe sammen som familie eller par lenger. Hvordan kan vi få en endring på det". -"Jeg syntes det er trist at vi aldri spiser middag sammen lenger, det var en av de tingene jeg likte veldig godt i dagene våre før. Kan vi få tilbake det på noen måte?" - "jeg syntes vi har mista litt den kjærestekontakten vår i det siste, og jeg kjenner at jeg savner den. Hva kan vi gjøre for at jeg kan slippe å føle det på denne måten?". Dersom man hele tiden er påpasselig med å snakke om hvilke behov man selv ikke får møtt heller enn å "klage" på hva den andre personen heller bruker tiden sin på kan man unngå at den andre kommer like mye i forsvarsposisjon slik at man ikke kommer noen vei i diskusjonen. Da ender man opp med svar "ja, men du har ikke noe med hva jeg bruker tiden min på, du bare takler ikke at jeg gjør andre ting enn å være sammen med dere..." etc. etc. Alle som har en partner som er avhengig av noe pc relatert vil kjenne igjen disse kommentarene. Derfor; unngå å klare på FB og fokuser heller på en nøytral diskusjon om hva du savner i forholdet og hvordan dere sammen kan få dette tilbake. Jeg kan gi deg en utfordring om å ha en samtale med henne om dette uten å i det hele tatt nevne FB, farmville eller pc. Dersom du klarer det er dere på langt vei til å ha en ordentlig samtale om hva som mangler i forholdet deres. For det er jo egentlig det som er poenget her, at det er behov i forholdet og familien som ikke dekkes. Det at dette er erstattet med FB er bare sekundert til det egentlige problemet. Dersom man ender opp med å "angripe" slike seksundære elementer får man aldri egentlig snakket om det underliggende hovedproblemet. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 Hei Jacko Dette er ikke å "sladre" - men å være fortvilet! Og det er det virkelig lov til - og grunn til å være, slik jeg ser det. Det er ingenting normalt i at et voksent menneske med familie skal sitte i mange timer ila en dag på FB. Avhengighet kan være så mangt, og noen bli faktisk avhengige av dette - eller PC generelt. At din kone blir sint når du tar det opp, er muligens fordi hun innerst inne vet at hun ikke lenger greier å kontrollere bruken, hun har dårlig samvittighet. Kommer du ingen vei med diplomati, er det kanskje bare konfrontasjon som er løsningen. Du har prøvd det, og også snakket om hva dette gjør med deg. At hun ikke ser problemet er vel kanskje et tegn på at hun har et problem? Opplevde det samme med min kjæreste. Riktignok høstet han ikke gulrøtter (bra sagt, hehe) men hans PC bruk tok all tid. Han fikk kort lunte, utsatte ting som skulle gjøres hjemme, ble stressa, så sliten ut, osv. Og hadde ingen forståelse for hva jeg følte. Klart det kan være mange årsaker til at noen blir hekta, men for å løse det må du få henne i tale! Lykke til!
Miss moneypenny Skrevet 25. januar 2010 #16 Skrevet 25. januar 2010 5-6 timer er kanskje litt mye. Men det som er, er at det er innmari lett å bli hekta på farmville, også er det lignende spill, som contrylife, og farmtown. Og vips så har man 3 bondegårder, der man må følge med, høste, pløye og dyrke. Jeg er der selv endel, men som regel bare når samboeren selv er opptatt med dataspill eller tv. Skjønner synspunktene dine veldig godt, og samtidig skjønner jeg hvordan hun kan bli hekta. Håper dere får snakket om det og kanskje kan komme frem til et kompromiss, hun mener nok ikke noe vondt med det. Har desverre ikke så mye konstruktivt å komme med her, men lykke til
Jacko Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 26. januar 2010 TUSEN TAKK ALLE SAMMEN:) Jeg er helt rørt over å lese alle oppmuntrende svarene jeg har fått ..snufs snufs. Dette har gitt meg troen på at det kan løses. Synes Farmvil filmen var morsom..hi hi. Jeg hadde en flott samtale med min kone i går... Tror det funker best når jeg ikke angriper hennes bruk av Faceboke, men prøver og sette ord på andre verdier som for eksempel barna og kjæresteforholdet. Vi har hvert gift i endel år så det høres sikkert dumt ut....men jeg har avtalt en "date" med henne kl. 21.00 i kveld. Gleder meg....smask Jeg skal ordne noe romatiske greier... levende lys, god mat, dempet musik og selvfølgelig blomster.... Hvis andre har flere gode tips og råd så er jeg kjempe glad for alle innspill. Tusen takk...Smiiiiiil:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå