Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Dessverre har barnet vårt på tre år altfor mye leker. Vi har stort hus og hun har separat sove- og lekerom. Men det er ikke plass til alle lekene på lekerommet. Vi har 3-5 lekekasser i flere rom rundt omkring i huset. Jeg klarer ikke å gi bort/kaste for mye. Jeg pleier å kvitte oss med det som hun er for stor til, gi bort det som hun har flere av og kaste det som er ødelagt eller uten noen som helst verdi. Alle småting er sortert i kasser. Likevel svømmer det over av leker. Ser ikke vitsen i å ha for mye i boden heller, da må det stå ti kasser der og plutselig er hun vokst ifra mye.. Det er heller ikke det at hun har så fryktelig mye leker, men mange av lekene er så plasskrevende, f.eks diverse utstyr til dukkene (vogn, seng, stellebord, stoler etc) og store biler. Og jeg klarer ikke å fjerne så mye heller, fordi hun leker med alt. Hun elsker til og med å leke med sine gamle leker fra da hun var mindre. Det jeg egentlig trenger er større lekerom, men det får jeg ikke til. Da er alternativet kanskje å finne et suverent oppbevaringssytem, men ikke lett det heller, tar jeg plass det og. Hvordan løser dere andre slike problemer? Vi er vel ikke de eneste??
DDuck Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Hvis du ikke vil kaste eller gi bort så ser ikke jeg noe løsning på problemet... Endret 25. januar 2010 av dinedama
fink Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Du kan jo pakke bort noen leker, også rullere på hva du har framme og hva som er pakket bort. På den måten får hun brukt alle lekene, og det blir ekstra morsomt å se igjen de lekene som har vært borte en stund.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Hvor kommer alle disse lekene fra da? Julegaver, bursdagsgaver og så videre? Da kan dere vel avtale at man kjøper færre gaver til hverandre, eventuelt kjøpe andre ting, som klær?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Jeg tenker at du motsier deg selv litt. Du innleder med dette: Dessverre har barnet vårt på tre år altfor mye leker. ... men du vil ikke fjerne noen? Hvis du virkelig mener at hun har "altfor mye", er det jo det du må gjøre. Vi har en del leker i boden, bytter iblant på hva som er framme. Sist jul fikk yngstemann storebrors glemte leker i julegave - vi trenger jo ikke dobbelt sett med dill-som-passer-for-en-ettåring.
LilleMy28 Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Vi ønsker stort sett klær og bøker til jul og bursdager, i tillegg roterer vi lekene sånn ca hver 3-4 mnd slik at de virker nye. Du har en treåring som du fint kan kommunisere med, ta henne med og si at 1/3 skal gis bort til barn som ikke har så fine leker, 1/3 skal på boden og ta en pause, og 1/3 står igjen. Så er det bare å følge det og ikke kjøpe inn mange nye leker i hytt og pine, og gjerne kjøpe leker som en har glede av over flere år (Lego, bøker, dukker, kjøkken etc).
Gjest Gjest_muttern_* Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Du kan jo pakke bort noen leker, også rullere på hva du har framme og hva som er pakket bort. På den måten får hun brukt alle lekene, og det blir ekstra morsomt å se igjen de lekene som har vært borte en stund. Denne støtter jeg fullt ut, har praktisert dette selv. Når ungene har for mange leker så vet de ikke hva de skal leke med for det blir for mye å velge i. Jeg pakket bort en del leker og byttet ut et par, tre ganger i året og lekene ble som nye hver gang de ble tatt fram. Mye mer spennende. Og så hadde jeg en eske med "regnværsleker" som ble tatt fram på dager hvor det ikke var noe hyggelig å være ute, like populært hver gang - og været var ille de gangene esken ble tatt fram.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Jeg lurer på hvordan en treåring får for mange leker. Det er bare jul og bursdag hver sin gang i året... og barn kan være like glade for en ny gøyal genser eller vinterdress som en ny bit med skramleplast. Jeg synes det er tøvete når foreldre ikke klarer å ta styringen på slike ting, det er dere som bestemmer. Og har en TREåring for mye som overfyller to rom, er det bare å lempe ut. Gi til legekontoret, krisesentere etc og behold det hun virkelig leker med. behold basisleker som lego og tog og dukker med påbygging som kan utvides - resten, leker hun med alt det der? Det er ikke oppbevaringstips du trenger - men gangsyn.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Jeg lurer på hvordan en treåring får for mange leker. Det er bare jul og bursdag hver sin gang i året... og barn kan være like glade for en ny gøyal genser eller vinterdress som en ny bit med skramleplast. Jeg synes det er tøvete når foreldre ikke klarer å ta styringen på slike ting, det er dere som bestemmer. Og har en TREåring for mye som overfyller to rom, er det bare å lempe ut. Gi til legekontoret, krisesentere etc og behold det hun virkelig leker med. behold basisleker som lego og tog og dukker med påbygging som kan utvides - resten, leker hun med alt det der? Det er ikke oppbevaringstips du trenger - men gangsyn. Jeg er faktisk enig her. I tillegg bør dere si fra til de som kjøper og kjøper til datteren deres (kanskje du/dere som foreldre også?), stopp opp og tenk dere om! Makan til sløsing. Det neste blir vel at dere vurderer å kaste leker fordi dere ikke har plass i huset. Eller kanskje dere må bygge ut?
Gjest imli Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Jeg lurer på hvordan en treåring får for mange leker. Det er bare jul og bursdag hver sin gang i året... og barn kan være like glade for en ny gøyal genser eller vinterdress som en ny bit med skramleplast. Jeg synes det er tøvete når foreldre ikke klarer å ta styringen på slike ting, det er dere som bestemmer. Og har en TREåring for mye som overfyller to rom, er det bare å lempe ut. Gi til legekontoret, krisesentere etc og behold det hun virkelig leker med. behold basisleker som lego og tog og dukker med påbygging som kan utvides - resten, leker hun med alt det der? Det er ikke oppbevaringstips du trenger - men gangsyn. Må seie meg einig med denne eg og...
Kittykat Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Vi har 3 barn, 2 gutter og 1 jente. De er 6,8 og 10 år, så de er eldre enn ditt barn, men i alle år, så har de hatt overflod av leker. Guttene deler rom og jenten har et lite rom. Men hun leker ikke så mye med lekene sine uansett. Det vi har gjort, er rett og slett å bare pakke vekk lekene de ikke lekte med og kastet de som var ødelagt. Vi lot ungene få være med å bestemme hvilke leker som skulle bli pakket ned. Resultat: En god del leker ble tatt vekk og det ble mye mer plass. Men det er mange som pakker vekk en del leker og så rullerer de på lekene. Det er jo et forslag som dere kan bruke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå