Gå til innhold

trene vs spise mindre

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kine_*
Skrevet

Jeg skal ned 5 kg, og lurer på dette med trening vs spise mindre.

Dersom jeg jogger en time, forbrenner jeg ca 500 kcal. Dersom jeg spiser 500 kcal mindre den dagen uten å trene, er det det samme da? Nå tenker jeg kun på vektnedgang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det är inte samma sak, för om du väljer att inte äta kommer din kropp att försöka "lagra" på fett så fort du äter något för sämre tider, men om du tränar bygger du muskler som du sedan förbränner fett med och din kropp är då inte i behov av att lagra något fett. Om kroppen får för lite mat hamnar den i en slags "försvarsposition" för att skydda sig själv mot svält, varpå den sparar på (eller lagrar på) fett som du får i dig när du väl äter, så istället för att förbränna sparar den på fettet. Om du inte äter kommer du gå ner i vikt, men gå upp i vikt så fort du äter igen. Så i längden (även om du kanske inte går ner i vikt lika fort) kommer det att löna sig att träna och bygga muskler istället för att banta. Sen lönar det sig förstås att även äta nyttigt när du tränar för bäst resultat, så skippa exempelvis vitt bröd, pasta, potatis och mjölkprodukter. Lycka till!

Skrevet
Jeg skal ned 5 kg, og lurer på dette med trening vs spise mindre.

Dersom jeg jogger en time, forbrenner jeg ca 500 kcal. Dersom jeg spiser 500 kcal mindre den dagen uten å trene, er det det samme da? Nå tenker jeg kun på vektnedgang.

Hvis du ikke bryr deg om å telle kalorier, men spiser normal sunn kost til du er passe mett, så vil sultfølelsen normalt være mindre de dagene du ikke jogger, slik at du får i deg passelig mye næring. Du bør uansett trene hvis du skal ned i vekt, ved å spise mindre må du være nøye på hva du spiser for at du skal få i deg nok næringsstoffer.

Det er to ting jeg stusser på her. Når man skal regne på energiforbruk bør du bruke joule og ikke kalorier, siden joule er SI-enheten. Effekt er energi per tid, måles i watt (W) som er lik J/s, J = joule og s = sekund. Siden 1 cal = 4,2 J blir 500 kcal = 2100 kJ = 2100000 J. Det er 3600 sekunder i en time. Dette gir en effekt på 2100000 J/3600 s = 583 W, som betyr at du yter en helt enorm effekt. Riktignok går omtrent halvparten med til å danne varme i kroppen din, men allikevel betyr det at du yter nesten 300 W til framdrift. Det er så høyt at jeg har problemer med å tro det. De beste proffsyklistene klarer å yte ca. 300 W i snitt over lengre stigninger som opp Alpe d'Huez i Tour de France.

Jeg tror du har funnet tallet 500 kcal i en eller annen oversikt, og slike oversikter skal du ta med en bøtte salt. Det faktiske forbruket avhenger av din vekt, din sammensetning at fett og muskler, forskjellige genetiske faktorer og intensiteten du kjører på. Høy intensitet gir høy effekt, men om du løper 5 km så bruker du like mye energi om du løper fort eller sakte. Derimot så yter du høyere effekt når du løper fort, altså energiforbruk per tid.

Det andre jeg lurer på er om du virkelig trenger å gå ned 5 kg. Det har vært mange innlegg her fra jenter som egentlig ikke trenger å gå ned i vekt, men som har et forvrengt bilde av hvordan en kvinnekropp skal se ut.

Skrevet

Jeg brukte pulsklokke en gang jeg jogget, og synes å huske at jeg forbrant 500 kcal på det. Mulig jeg husker helt feil! Å benytte seg av måleenheten kalorier er enklest for meg, ettersom det står direkte på pulsklokken i kcal. Og da bruker jeg også kcal i forhold til mat.

Mange vil nok hevde at jeg ikke trenger å gå ned i vekt. Men jeg føler meg ikke bra nå, når jeg får 'muffins' av å ha på jeansene mine. Er 163 høy, og veier 55. Når jeg veier 50 føler jeg meg mye bedre.

Nå skal det sies at jeg skal trene. Men jeg begynte bare å tenke på om å forbrenne en viss mengde kcal er det samme som å la være å spise dem.

Skrevet
Jeg brukte pulsklokke en gang jeg jogget, og synes å huske at jeg forbrant 500 kcal på det. Mulig jeg husker helt feil! Å benytte seg av måleenheten kalorier er enklest for meg, ettersom det står direkte på pulsklokken i kcal. Og da bruker jeg også kcal i forhold til mat.

Jeg er fullt klar over at de fleste dessverre bruker enheten kalori, men da må du bruke omregningsfaktoren hvis du skal regne på effekt. Energiforbruket på pulsklokker er basert på en cirkaformel, og du skal i bestefall ta resultatet fra dem som en pekepinn, ikke som noe fasitsvar.

Mange vil nok hevde at jeg ikke trenger å gå ned i vekt. Men jeg føler meg ikke bra nå, når jeg får 'muffins' av å ha på jeansene mine. Er 163 høy, og veier 55. Når jeg veier 50 føler jeg meg mye bedre.

Jeg slutter meg til dem som hevder at du ikke trenger å gå ned i vekt. Du har en BMI på så vidt over 20. Hvis jeansene dine gir deg 'muffins' så er det kanskje noe galt med klærne? Går du ned 5 kg vil du ha en BMI som ligger rundt grensen for det WHO definerer som undervektig. Jeg vet at man ikke kan se slavisk på BMI, men jeg nekter å tro at ei som er 163 høy og veier 55 kg virkelig trenger å gå ned i vekt.

Nå skal det sies at jeg skal trene. Men jeg begynte bare å tenke på om å forbrenne en viss mengde kcal er det samme som å la være å spise dem.

Det er generelt sunnere å oppnå energiunderskudd med trening enn ved å spise lite. Da har du f. eks. mindre sjanse til å få for lite av mineraler og vitaminer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...