Gå til innhold

kan noen hjelpe en nybegynner?

Anbefalte innlegg

Gjest engasjert TS
Skrevet

Heisan folkens!jeg er en jente på 26 år som skal begynne "prosjekt bikiniklar" nå :heiajente:

Jeg er vel ca 174 høy,og veier rundt 60 kg."problem"områdene mine har altid vært mage og lår,har ekstra fett der som eg vil ha bort,samt i gi rumpa et løft.og har nå endelig bestemt meg for at eg skal klare det!har forsøkt å trene regelmessig før,men mister motivasjonen så utroolig lett :(

Jeg forventer liksom å se resultater veldig fort,men siden det lar vente på seg så tenker eg "dette funker ikke uansett" og gir opp hele greia.håper virkelig eg klarer å holde koken denne gang..

hva gjør dere for å holde på motivasjonen?

tar imot tips og råd med stor takk!

Har ikke noe særlig greie på hvilken mat o.l. man bør spise,har stort sett spist det eg har lyst på... :sjenert:

Kan noen gi meg tips om hva som er lurt å trene/hvilken treningsform/hvilke øvelser som er bra for mine problemområder o.l.?Har i utgangspunktet tenkt å begynne med kondisjonstrening/høypulstrening en gang i uken,og styrketrening en gang i uken.

er litt redd for å starte for hardt,har brent meg på det før..

Blir glad for alle som kan hjelpe med råd og tips! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Jente 28_*
Skrevet

Jeg er i omtrent samme sitausjon som deg, og her er min taktikk!

Enkle styrkeøvelser på stuegulvet hver kveld gir raskt resultat for meg, og det er motiverende! Dessuten synes jeg det er helt greit å ligge der, men jeg ser noe på tv eller hører musikk :)

Forresten er ny, kjekk kjæreste den beste motivasjonen ;)

Hemmeligheten for min del er å starte med få repetisjoner, slik at jeg ikke blir helt utslitt i starten. Så er det artig å kjenne at man klarer flere etterhvert. Musklene mine blir kjapt faste og definerte av dette! Øvelsene har jeg gjort i et år nå, kostholdsendringene og treningen startet etter jul.

Mage: Situps, rette og diagonale. Start med 10-15 hver kveld, øk på.

Rompe: Ligg på ryggen med bøyde bein. Løft rompa og knip samtidig slik at du kjenner det er tongt. Ha mål om å gjøre det f.eks gjennom en låt eller i 2min.

Utside lår/rompe: Ligg på siden med 90grader i knea. Løft hele foten rolig, senk den nesten ned, før du løfter igjen. Jeg startet med 50 på hver side, nå er 100 helt greit.

Innside lår: Ligg på ryggen med bøy i knea og en pute mellom lår/kne. Klem sammen lårene til du kjenner at det tar, og gjør dette f.eks 50 ganger i starten, før du øker.

I tillegg passer jeg på å enten jogge en tur på ca 20min, gå tur eller være fysisk på en eller annen måte helst hver dag.

Kutter ut sukker, melkeprodukter og hvitt mel, men dette er fordi jeg også har problemer med huden.

Du er heldig som har bare litt å ta av (høres slik ut på høyde/vekt-forholdet ditt), da er det ikke så uoverkommelig.

Lykke til!! :)

Skrevet

Jeg begynte å trene zumba hjemme i August, og i desember var jeg nede i str 42! det vil si at jeg gikk fra størrelse 46- 42!!

Men jeg passer kosten min da, går på det man kaller et lavkarbo kosthold.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg ser at en annen innsender her foreslår situps, det er en forferdelig dårlig øvelse, og den bidrar ikke på noen måte til å redusere fettlaget på magen. Du blir nok litt sterkere i magemusklene, og de blir nok litt større, men det vil ikke synes gjennom fettet. Det er ikke slik som noen av en eller annen merkelig grunn tror at fett blir til muskler hvis du trener. Fettceller er fettceller, og muskelceller er muskelceller.

Du er allerede svært slank med en BMI på 19,8. Jeg tror at hovedproblemet ditt er et urealistisk syn på hvor mye fett en kvinnekropp faktisk skal ha. Det er omtrent bare utholdenhetsutøvere på elitenivå som ikke har noe synlig fett på magen. Videre legger kvinnekroppen ammelageret som regel på hoftene og baken.

Det beste du kan gjøre er å spise normal sunn kost og innse at du er veldig slank og ikke trenger å gå ned noe i vekt på noen måte. Men det behøver ikke hindre deg i å begynne å trene. Selv om du er slank er det alltid sunt for kroppen å mosjonere. De fleste i Norge lever et altfor stillesittende liv, og det gir livsstilssykdommer med årene.

For å ikke miste motivasjonen og klare å trene regelmessig er det viktig å begynne med noe du synes er gøy. Ikke ha det å bli tynnere som primærmotivasjon. Det er ikke så viktig om du trener svømming eller karate, så lenge du får opp pulsen. Velg og vrak: (Bord)tennis, badminton, innebandy, svømming, sykling, jogging, og ikke minst dans: Swing, salsa, irsk stepdans etc. Dette var bare noen forslag, finn deg noe DU liker! ;)

Skrevet
Jeg ser at en annen innsender her foreslår situps, det er en forferdelig dårlig øvelse, og den bidrar ikke på noen måte til å redusere fettlaget på magen. Du blir nok litt sterkere i magemusklene, og de blir nok litt større, men det vil ikke synes gjennom fettet. Det er ikke slik som noen av en eller annen merkelig grunn tror at fett blir til muskler hvis du trener. Fettceller er fettceller, og muskelceller er muskelceller.

Du er allerede svært slank med en BMI på 19,8. Jeg tror at hovedproblemet ditt er et urealistisk syn på hvor mye fett en kvinnekropp faktisk skal ha. Det er omtrent bare utholdenhetsutøvere på elitenivå som ikke har noe synlig fett på magen. Videre legger kvinnekroppen ammelageret som regel på hoftene og baken.

Det beste du kan gjøre er å spise normal sunn kost og innse at du er veldig slank og ikke trenger å gå ned noe i vekt på noen måte. Men det behøver ikke hindre deg i å begynne å trene. Selv om du er slank er det alltid sunt for kroppen å mosjonere. De fleste i Norge lever et altfor stillesittende liv, og det gir livsstilssykdommer med årene.

For å ikke miste motivasjonen og klare å trene regelmessig er det viktig å begynne med noe du synes er gøy. Ikke ha det å bli tynnere som primærmotivasjon. Det er ikke så viktig om du trener svømming eller karate, så lenge du får opp pulsen. Velg og vrak: (Bord)tennis, badminton, innebandy, svømming, sykling, jogging, og ikke minst dans: Swing, salsa, irsk stepdans etc. Dette var bare noen forslag, finn deg noe DU liker! ;)

Nå er vel ikke direkte vektnedgang mitt mål,men å tone kroppen,bli fastere i fisken.jeg har etter graviditet litt mye fett på både mage og lår,og litt cellulitter på bakside av lår.så målet mitt er å få bort "spekklaget" og erstatte det med muskler istedet!

vil også jobbe for å få litt mer definerte armer,da eg har svært tynne "pipestilker" fra før og vil tro det er penere med litt mer muskelmasse.

når det er sagt,så er det jo vanlig å gå OPP i vekt når muskelmassen øker,så det er ikke selve vekten eg tenker på.;)

forresten,er det sant at wii er resultatgivende i trenings sammenheng?ser det er noen som påstår det...har ikke wii konsoll,men vurderer å kjøpe det om det faktisk er effektivt;)

Skrevet
forresten,er det sant at wii er resultatgivende i trenings sammenheng?ser det er noen som påstår det...har ikke wii konsoll,men vurderer å kjøpe det om det faktisk er effektivt;)

Alt som får opp pulsen gir treningseffekt. Får du opp pulsen med wii så gir det effekt. Det som er viktig er at det blir 3-4 økter per uke, da mener jeg moderate økter der du ikke går i kjelleren hver gang. Så kan du etterhvert ta deg skikkelig ut innimellom.

Skrevet
Alt som får opp pulsen gir treningseffekt. Får du opp pulsen med wii så gir det effekt. Det som er viktig er at det blir 3-4 økter per uke, da mener jeg moderate økter der du ikke går i kjelleren hver gang. Så kan du etterhvert ta deg skikkelig ut innimellom.

MÅ man trene minimum tre ganger i uken for at det skal ha noen effekt?

Skrevet
MÅ man trene minimum tre ganger i uken for at det skal ha noen effekt?

Nei, all trening er bedre enn ingen trening, men skal du få merkbart bedre kondisjon og gå ned i vekt, forutsatt at alle andre faktorer holdes konstante, bør man opp i minst tre økter i uken.

Det aller viktigste er imidlertid å være i litt aktivitet hver dag. Sykle til jobben, ta trappene i stedenfor heisen etc. Klarer du å få til ca. 1 time hver dag der du får opp pulsen en del så er det bra.

Når det gjelder trening, enten du driver med jogging, langrenn, sykling, svømming etc. så er det viktig at du ikke kjenner deg sliten etter forrige økt. Særlig i begynnelsen er det viktig å ikke kjøre for lange og/eller harde økter. Hvis du ikke får restituert deg til neste økt vil du bryte ned kroppen i stedenfor å bygge den opp.

Skrevet
Jeg ser at en annen innsender her foreslår situps, det er en forferdelig dårlig øvelse, og den bidrar ikke på noen måte til å redusere fettlaget på magen.

Og dessuten er den rimelig hard mot korsryggen, og bør unngås. Det finnes mye bedre alternative øvelser, som utrulling, reverse crunches, hengende beinhev, planken, osv.

Gjest Jenta 28
Skrevet

Jeg som foreslo situps. Jeg har absolutt underhudsfett på magen også, men definerte, stramme magemuskler er absolutt fint å ha under! Og jeg har før hatt vond rygg, men ikke etter at jeg ble flinkere til å trene. Men det må sies at situpsene mine er "jentete", altså ikke helt opp, men bare slik at jeg kjenner at det tar. Magen min er virkelig helt annerledes med og uten disse øvelsene, uten at det blir vondt.

I tillegg til annen trening mener jeg at hun vil få opp forbrenningen og stramme opp magen.

Jeg syntes også at på vekt- og høydemål høres hun slank ut. Men vi vet jo alle at fettet kan være på steder vi ikke liker, f.eks mage, så da kan det være fint å stramme opp litt ekstra i tillegg til annen trening.

Skrevet
Jeg som foreslo situps. Jeg har absolutt underhudsfett på magen også, men definerte, stramme magemuskler er absolutt fint å ha under! Og jeg har før hatt vond rygg, men ikke etter at jeg ble flinkere til å trene. Men det må sies at situpsene mine er "jentete", altså ikke helt opp, men bare slik at jeg kjenner at det tar. Magen min er virkelig helt annerledes med og uten disse øvelsene, uten at det blir vondt.

Jeg mente ikke at man ikke kan få sterkere magemuskler av situps, men det kan man få av andre øvelser også, og som er langt mindre hardhendte mot kroppen.

Gjest Gjest_Jente 28_*
Skrevet

Kan du beskrive disse øvelsene, slik at vi an stramme opp magen på en bedre måte enn med situps? :)

Skrevet
Kan du beskrive disse øvelsene, slik at vi an stramme opp magen på en bedre måte enn med situps? :)

Da må du nesten gå på et treninsstudio som har det rette utstyret. Terapimaster, du vet, de to røde tauene fra firmaet Redcord, er en mulighet. Den lette varianten er å feste en slynge mellom tauene litt over gulvhøyde, så setter du knærne nedi og legger deg utover gulvet. Støtt deg på albuene og underarmene slik at kroppen kommer opp fra gulvet, så trekker du knærne mot armene slik at du krummer deg. Når du ikke kommer lenger slipper du knærne saaakte tilbake.

Når det blir for lett kan du kutte ut slyngen, og stikke føttene inn i håndtakene på enden av tauene. Det kan jeg garantere at du vil kjenne i magemusklene.

Det fins diverse andre apparater på studioene, men jeg foretrekker terapimasteren.

Gjest Gjest_Jente 28_*
Skrevet

Aha, da forstår jeg at situps likevel er tingen for meg. Er student, og reiser endel frem og tilbake mellom kjæresten og studiestedet.

Da er situps greit, siden det er gratis, effektivt, krever ikke ekstra utsyr, og jeg kan gjøre det når som helst. Men jeg vil gjerne høre om skånsomme og effektive øvelser hvor man bare "trenger seg selv", om noen har tips!

Skrevet
Da er situps greit, siden det er gratis, effektivt,

Nei, situps er ikke særlig effektive. Og de er skadelige for korsryggen. Ikke en grei øvelse for noen.

Som nevnt over:

Reverse crunches

Planke og sideplanke

Beinhev, enten liggende eller hengende

Og eventuelt sånne greier som dette her:

Skrevet
Nei, situps er ikke særlig effektive. Og de er skadelige for korsryggen. Ikke en grei øvelse for noen.

Som nevnt over:

Reverse crunches

Planke og sideplanke

Beinhev, enten liggende eller hengende

Og eventuelt sånne greier som dette her:

Jeg har faktisk fått ordinert situps for smerter i korsryggen - av fysioterapeut. Nøkkelen er å holde beina hevet (90 grader) og la ryggen ligge i bakken hele tiden.

Situps er en fin øvelse, det samme er selvsagt planken og andre mer stabiliserende mageøvelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...