Gå til innhold

Olje i wok, hvor mye har det å si ifht. vekttap?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jente 28_*
Skrevet

Jeg er i gang med å få av ca 5kg for å komme ned i trivselsvekten etter en rolig vinter med mye studering.

Jeg elsker wok, enten bare grønnsaker eller med kjøtt oppi.

Men bruker da en del solsikkeolje, og har begynt å lure på om dette egentlig gjør måltidet til en kaloribombe..? :sjenert:

Litt Kikkoman soyasaus er også godt, på tallerken, ikke i panna.

Det er kanskje også fetende?

Siden jeg fôrer hesten min med olje for at hun skal legge på seg, blir det kanskje det sammen med meg?

Usj, jeg som alltid har følt meg sunn når jeg spiser wok :sukk:

Hva tror dere? Noen som har tips til alternativer, annet enn å begrense oljebruken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt olje i woken gjør da ingening, alt med måte. :) En ss olje tilsvarer omtrent 100 kcal.

Skrevet (endret)

Et gram olje gir 9 kcal, det samme gjelder for enhver form for fett/olje.

Å bruke litt olje er bare sunt, da dette er utelukkende fra vegetabilske kilder og inneholder masse umettet fett. Som regel steker man jo opp en god mengde med grønt og kjøtt i en wok, så det blir ikke mye når man fordeler det på hele hurven.

OT: Husk at hesten ikke produserer galle på lik linje med oss mennesker (det er i gallesaften at de ensymene som kan bryte ned fett er). Derfor må en hest må svært gradvis vennes til olje for at det i det hele tatt skal ha en effekt på dens næringsopptak :)

Endret av bergans
Gjest Gjest_Jente 28_*
Skrevet

Har kontroll på hestens oljespising, hun har fått olje siden hun var føll, og jeg ser effekten tydelig.

Men det spørs om jeg selv må trappe ned på oljen om jeg selv skal få fart på vekttapet :)

Skrevet

Det holder jo leenge med en ss olje når du steiker...hvis du har olje på en sprayflaske og sprayer litt i panna så bruker du gjerne ennå mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...