Gå til innhold

Vil ikke kose pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en gutt på 16 mnd. I det siste vil han ikke være med pappa i det hele tatt. Hvis pappa ber om en kos så sier han bare nei og trekker seg unna. Dersom det er noen andre ber om kos gir han alltid kos.

Jeg syns det er veldig trist at det skal være sånn. Vi jobber med at han må gjøre ting med pappa, men jeg han syns jo ikke noe om det.

Er dette normal oppførsel, som går over ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

I den alderen der oppdager mange barn at de har egen vilje, at ting de gjør påvirker andre og at de kan bestemme over seg selv. Til en viss grad ihvertfall. Så da bruker de viljen sin der de kan. Hva de skal spise, om de skal spise, om de skal sove, hvem som skal skifte bleie, hvem som skal bære dem ut av bilen, ha på klær, hvem de vil kose på og som skal få nusse på dem, og andre småting som de har kontroll over selv. Jo mindre oppmerksomhet de får for sånne små nykker, jo bedre. Men det er selvfølgelig helt naturlig.

Pappan her var også veldig upopulær i den alderen, og til tider besteforeldrene. Det var viktig å holde seg inne med mamma, for jeg var tross alt mest sammen med dem... :fnise:

Gjest Gjest_Pappa_*
Skrevet
Hei,

Jeg har en gutt på 16 mnd. I det siste vil han ikke være med pappa i det hele tatt. Hvis pappa ber om en kos så sier han bare nei og trekker seg unna. Dersom det er noen andre ber om kos gir han alltid kos.

Jeg syns det er veldig trist at det skal være sånn. Vi jobber med at han må gjøre ting med pappa, men jeg han syns jo ikke noe om det.

Kanskje er en skjeggete kjake litt vondt å få kos av, men jeg tror dette ellers er helt normalt. Har en datter som har hatt sine perioder hvor pappa ikke får noe kos og alt er BARE mamma. Litt ekstra tid med knøttet snudde nesten situasjonen på hodet og etter en stund gikk det hele tilbake til normalen. Det er kanskje bare en av de tingene de gjør for å vise makt og "prøve ut sin plass" i hjemmet. Ikke ta det ille opp - selv om det kan føles vondt. (og en tett barbering er sikkert heller ikke dumt;o)

Paps

Skrevet
Hei,

dette tror jeg kan ha mange årsaker.

Da jeg fikk mulighet til å bli hjemmeværende noen uker ble det til at barnet ikke ønsket kos med moren. Moren fikk heller ikke lov å mate barnet. Også det å legge barnet måtte jeg gjøre.

Jeg sitter imidlertid igjen med et inntrykk av at dette var basert på at barnet ville markere/straffe moren fordi hun plutselig ikke var der for barnet på samme måte som tidligere.

Det samme tror jeg kan skje når mange menn ikke lenger har sin permisjonstid sammen med barnet. Resultatet blir noen ganger at barnet trekker seg bort eller vil "straffe" forelderen (i dette tilfellet far).

Dette ordner seg bare barnet får mye tid sammen med begge foreldrene.

Skrevet

Det er helt normalt og går sannsynligvis over etter en stund. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...