Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har et pr spørsmål, som jeg håper du tar deg tid til å svare på. 1. Er det forskjell på kalorier? Eller er det sånn at en kalori er en kalori, uansett hvor den kommer i fra? 2. Er det noen ting som er lettere å forbrenne, enn annen mat? feks 100 gram sjokolade, som er 550 kalorier. Eller tilsvarende i agurk(som hadde blitt MANGE store agurker) tar det lengre tid å fordøye agurkene, også forbrenne dem? om jeg da trener 1 time på ellipsemaskin etter å ha spist 100 gram sjokolade / MASSE agurk. 3. Om man spiser sjeldent, og lite. Er det da vanskligere å forbrenne vekk alt sammen, om man spiser det sent om kvelden? men trener 1 time etter på, forsvinner jo noe av kaloriene. Resten forbrennes vel vekk innen neste måltid, som er neste kveld. 4. Om man i flere dager går å nesten sulter seg, da er det naturlig å gå litt ned i vekt. Hvor mange dager med ca 1000 kalorier i overskudd vil det ta, før det vises på vekten? (kalorianntallet er på 8000 på sultedagene, 1800 på "spisedagene") 5. Når forbrenningen din blir øderlagt, (vi snakker om flere måneder med kanskje 500 kalorier daglig) hvor lang tid vil det ta å "fikse" den om det går? om man gradvis øker den fram til 2000, ved å så spise gradvis mindre igjenn til ca 900 kalorier, vil kroppen da lett kunne forbrenne vekk dem, eller er den fortsatt vant med å forholde seg til 500? Det var det jeg lurte på! ble veldig dårlig forklart, men håper du skjønner
Leah89 Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Kalori er en fellesbetegnelse på energiinnholdet i proteiner, fett og karbohydrater osv. En kalori er altså en kalori, og like vanskelig å forbrenne uansett hva du har spist, men noen kalorier er sunnere enn andre:P Det beste er å spise mindre måltider ofte, da holdes forbrenningen i gang.
bergans Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har et pr spørsmål, som jeg håper du tar deg tid til å svare på. 1. Er det forskjell på kalorier? Eller er det sånn at en kalori er en kalori, uansett hvor den kommer i fra? Svar: Nei, en kcal er en kcal, på lik linje med at en meter er en meter, uansett hvor den måles 2. Er det noen ting som er lettere å forbrenne, enn annen mat? feks 100 gram sjokolade, som er 550 kalorier. Eller tilsvarende i agurk(som hadde blitt MANGE store agurker) tar det lengre tid å fordøye agurkene, også forbrenne dem? om jeg da trener 1 time på ellipsemaskin etter å ha spist 100 gram sjokolade / MASSE agurk. Svar: Nei, ingenting er lettere å forbrenne. Men, forskjellige matvarer og måltider bestående av ulike mengder CHO, protein og fett tar ulik tid å fordøye. Komplekse CHO, fett og protein bruker kroppen lengre tid på å bryte ned, for så ta opp næringsstoffene i tarmen, sammenlignet med enkle CHO og raffinerte, prosesserte produkter. Mengden fett i et måltid vil også kunne påvirke tømming av magesekken inn til tolvfingertarm via hormoner som regulerer sphincteren mellom disse to strukturene. Så, avhengig av måltidet ditt så ør du vente enten lit eller en god stund fra du spiser til du trener, ellers vil magen din gå i stå (mageknip, kvalme) når den ikke får blodtilførsel nok tilå kunne fordøye maten i fred. Ved trening så omdirigeres behovet for blod til de arbeidende muskler, slik at indre organer (spesielt fordøyelsessystemet) får mindre. Spis variert, ofte, sunt og SKEI UT med god smavittighet innimellom. 3. Om man spiser sjeldent, og lite. Er det da vanskligere å forbrenne vekk alt sammen, om man spiser det sent om kvelden? men trener 1 time etter på, forsvinner jo noe av kaloriene. Resten forbrennes vel vekk innen neste måltid, som er neste kveld. Svar: Når du spiser på døgnet har ingenting å si, for det er uansett totalen i løpet av hele dagen som gjelder. 4. Om man i flere dager går å nesten sulter seg, da er det naturlig å gå litt ned i vekt. Hvor mange dager med ca 1000 kalorier i overskudd vil det ta, før det vises på vekten? (kalorianntallet er på 8000 på sultedagene, 1800 på "spisedagene") Svar: ALDRI sult deg på denne måten. Å leve på 1000 kcal er det ingen som bør tenke på, og det er ikke nok for kroppen din å vedlikeholde livssviktige funksjoner. Dette ligner mer på sykelige tanker som bør taes opp med profesjonelle snarest. Vær så snill. Regner med at det skal være 800 kcal, noe som er enda VERRE det jeg skrev først. Hvor i alle dager har du blitt fortalt/fått for deg dette er kurant å gjøre overfor kroppen din? BMR (den mengden energi som kroppen MÅ ha for å opprettholde alle funksjoner og en stabil temperatur under SØVN) er på minimum 1100-1200 kcal. Trener du og er aktiv ellers om dagene så ligger minimumsbehovet ditt på 1600-1800, minimum. Legg fra deg enhver ide om sultedager, om inntak lavere enn 1500 kcal per dag og søk hjelp hvis dette ikke er mulig. 5. Når forbrenningen din blir øderlagt, (vi snakker om flere måneder med kanskje 500 kalorier daglig) hvor lang tid vil det ta å "fikse" den om det går? om man gradvis øker den fram til 2000, ved å så spise gradvis mindre igjenn til ca 900 kalorier, vil kroppen da lett kunne forbrenne vekk dem, eller er den fortsatt vant med å forholde seg til 500? Svar: Med mindre du har en sykdom (hormonforstyrrelse, metabolske syndromer), går på enkelte medisiner eller er genetisk disponert for spesifikke lidelser så kan ikke forbrenningen din ødelegges. Den varierer ift til alder, kjønn, treningsstatus, hormonsyklus (kvinner spesielt) osv. Ellers skjønner jeg ikke helt spørsmålet ditt, men hvis du har levd på 500 kcal daglig over tid så er du syk, og jeg håper at hjelp blir gitt/oppsøkt. Ingen på et forum kan hjelpe deg med den biten, den må profesjonelle ta seg av. Og jeg tror du trenger hjelp, masse hjelp. Kroppen din fortjener kun det beste vi er i stand til å gi den, og det samme gjør du
Gjest Børge Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Endelig en som leverer korrekt informasjon. Godt jobbet bergans! Jeg vil bare legge til at selve metabolismen av protein er også mye mer energikrevende enn karbohydrater og fett, noe som kalles den termiske effekten av mat (thermic effect of feeding, TEF) - og er 25% for protein, 3-5% for karbohydrater og fett. Det vil si at om man erstatter tilsvarende kalorimengde karbohydrater/fett med protein vil man "tape" kalorier i denne prosessen og underskuddet blir således høyere.
bergans Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Endelig en som leverer korrekt informasjon. Godt jobbet bergans! Jeg vil bare legge til at selve metabolismen av protein er også mye mer energikrevende enn karbohydrater og fett, noe som kalles den termiske effekten av mat (thermic effect of feeding, TEF) - og er 25% for protein, 3-5% for karbohydrater og fett. Det vil si at om man erstatter tilsvarende kalorimengde karbohydrater/fett med protein vil man "tape" kalorier i denne prosessen og underskuddet blir således høyere. Takk men er ennå bare i startfasen føler jeg, selv etter flere år på forelesninger og endeløse eksamensdager.....så utrolig mye å lære! Med TEF mener du da også DIT (dietary induced thermogenesis)? Det diskuteres jo hvor mye dette egentlig har å si totalt sett i løpet av dagen, siden de aller fleste av oss spiser måltider hvor makronutrienter er blandet sammen lell. En annen ting er jo satieringseffekten, hvor protein skårer høyest, så fett og så CHO (dog avhengig av type CHO), og det er bl.a. denne lavkarboideen baserer seg noe på, uten at jeg skal kritisere den mer fanatiske versjonen av den filosofien for mye
Chanel.No5 Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Endelig en som leverer korrekt informasjon. Godt jobbet bergans! Enig her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå