Gjest Gjest_maja_* Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Min samboer er på foretningsreise, og der er kommet et rekomandert brev til henne. Hun er ikke kommet hjem før brevsendingen "går ut av dato". Er det mulig at jeg kan hente den for henne? Dersom jeg tar med hennes leg. Nå skal det sies at vi er to kvinner som lever sammen, så det er ikke sikkert de på posten legger merke til at jeg ikke er henne. Hva skal jeg/vi gjøre?
Anglofil Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Ja, det kan du, men du må ha med hennes legitimasjon og samtykke fra henne (samt hennes underskrift). Mvh Yvonne
Gjest Gjest_maja_* Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Takk for svar. Har hennes leg, holder det at hun mailer et samtykke? Litt vanskelig å få hennes underskrift når hun er på andre kanten av verda....
Anglofil Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Takk for svar. Har hennes leg, holder det at hun mailer et samtykke? Litt vanskelig å få hennes underskrift når hun er på andre kanten av verda.... Da min mor skulle hente ut noe rekommandert for meg, så fikk hun beskjed om at de måtte ha min underskrift. Du kan jo spørre om det er greit hun fakser dem det eller noe i den duren. Selv måtte jeg sende mitt samtykke via brev, så tok mamma med brevet til Posten. Mvh Yvonne
Alvina Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Hun kan fakse over til postkontoret også viser du din leg når du henter ut brevet. Det er det enkleste.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Takk for svar. Har hennes leg, holder det at hun mailer et samtykke? Litt vanskelig å få hennes underskrift når hun er på andre kanten av verda.... Det er fortsatt noe som heter telefaks. Der vil en underskrift fremkomme.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Eller hun kan scanne et brev med sin underskrift, hvor hun samtykker i at du henter
Nyterlivet Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Kan du be henne om å skrive et samtykke med underskrift og sende det i posten til deg? Du må selvfølgelig ha med hennes leg og ditt. Når jeg skulle hente et rekommendert brev for min mor, så fikk jeg beskjed om at fakset samtykke og underskrift ikke var lov Hjalp ikke med å forklare at henne ikke kom hjem på lenge og at brevet var viktig. Mulig posten her bare er vrange i forhold til deres da.
Solbærsaft Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Det du kan gjøre er å ringe posten og forklare at samboern din ikke er hjemme før etter at fristen for å hente brevet "går ut". Spør om de kan utsette tilbakesending av brevet frem til hun er tilbake slik at hun rekker å hente det. Dette har jeg gjort før, og det fungerte helt fint.
Anglofil Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Det du kan gjøre er å ringe posten og forklare at samboern din ikke er hjemme før etter at fristen for å hente brevet "går ut". Spør om de kan utsette tilbakesending av brevet frem til hun er tilbake slik at hun rekker å hente det. Dette har jeg gjort før, og det fungerte helt fint. Dette har jeg også gjort, og da fikk jeg strengt beskjed om at det ikke gikk.(..) Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 Du kan hente ut rek. Trenger ikke hennes underskrift. Ta med deg din legitimasjon, så er det greit. Jeg jobber i post i butikk.
Anglofil Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Du kan hente ut rek. Trenger ikke hennes underskrift. Ta med deg din legitimasjon, så er det greit. Jeg jobber i post i butikk. Merkelig, begge gangene min mor skulle gjøre det så måtte hun ha min underskrift samt min legitimasjon. På posten.no står det også følgende; "Du kvitterer selv på meldeseddelen eller utbetalingsblanketten og lar henteren få med seg legitimasjon som dokumenterer at det virkelig er din underskrift. Også henteren underskriver med sitt navn på meldeseddelen eller utbetalingsblanketten og legitimerer seg etter vanlige regler." Videre heter det seg også; "Engangsfullmakt Dersom du ikke selv kvitterer på meldeseddelen eller utbetalingsblanketten, skriver du en fullmakt til den som skal hente sendingen eller pengene for deg. Henteren kvitterer med sitt navn på meldeseddelen eller utbetalingsblanketten og foreviser: * Fullmakten * Adressatens legitimasjon som dokumenterer rett underskrift på fullmakten * Egen legitimasjon etter vanlige regler." Så jo, du bør ha underskrift også. Synes du som jobber med post i butikk kanskje bør sette deg inn i reglene. Dette handler tross alt om sikkerhet for kundene, og jeg hadde blitt rimelig skeptisk om ikke mitt postkontor eller post i butikk ikke ba om fullmakt. Jeg har personlig rapportert sløve rutiner hos post i butikk tidligere, og hadde ikke nølt med å rapporert noe som dette inn. Mvh Yvonne Endret 25. januar 2010 av Yvonne
Gjest Gjest_ :) Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Det er riktig som Yvonne sier, du må ha med fullmakt og legitimasjon som bekrefter underskriften på fullmakten. Er samboeren din på forretningsreise i Norge eller utlandet? Jeg jobber selv på postkontor, og det hender at kunder ber om å få rekommanderte sendinger vidersendt. Da sender Posten den rekommanderte sendingen dit hun er, og så kan hun selv hente den.
Gjest Jes Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 Du kan hente ut rek. Trenger ikke hennes underskrift. Ta med deg din legitimasjon, så er det greit. Jeg jobber i post i butikk. Den som rekommandert sending er adressert til MÅ vise legitimasjon, det er hele poenget! Ingen andre kan hente ut brevet. Du gjør ganske grove feil i jobben din, og jeg håper ikke jeg blir svindlet noen gang fordi du har latt andre enn meg hente ut viktige papirer som skulle til meg Dessuten er det mange bedrifter i Norge som dobbeltsjekker en del forsendelser med tanke på dette og sender krav/klage til posten dersom feil skjer. Og ved svindel skal jeg love deg at posten får vite dette.
Gjest posten Skrevet 26. januar 2010 #16 Skrevet 26. januar 2010 mye tull her! mye riktig også for den saks skyld. MEN: - For å hente ut rek.brev for en annen person MÅ du ha fullmakt. Beskrivelse av hvordan fullmakt skal være finner du på www.posten.no - Det er IKKE gyldig å fakse/maile underskriften, den må være original. - Husk å ha BÅDE hennes og din legitimasjon, samt at datoen på fullmakten er gyldig. Kan være lurt at den gjelder for mer enn bare en dag i tilfelle du ikke rekker å dra ned på posten samme dag. - I noen tilfeller går det å holde igjen ett rekommandert brev, men ikke alltid. Ring kundeservice Synes det er rart folk synes disse reglene er kronglete. Den eneste grunnen til at reglene finnes er fordi posten har "lovet" avsender at brevet skal komme til riktig person, og dette må de selvfølgelig holde er jo en grunn til at det koster 110,- å sende rekommandert, ikkje 8,50!
Gjest Halvmakt Skrevet 26. januar 2010 #17 Skrevet 26. januar 2010 Hva med bare å be postkontoret legge den til side og skrive en lapp om at den vil bl hentet, men noe sendre (angi tidspunkt???). Så kan rett person hente og unngå kluss med fullmakt.
Glitnir Skrevet 26. januar 2010 #18 Skrevet 26. januar 2010 Det du kan gjøre er å ringe posten og forklare at samboern din ikke er hjemme før etter at fristen for å hente brevet "går ut". Spør om de kan utsette tilbakesending av brevet frem til hun er tilbake slik at hun rekker å hente det. Dette har jeg gjort før, og det fungerte helt fint. Dette har jeg også gjort, og da fikk jeg strengt beskjed om at det ikke gikk.(..) Det har jeg også prøvd, med samme resultat...
Gjest SmallTalk Skrevet 26. januar 2010 #19 Skrevet 26. januar 2010 Om du får hentet brevet eller ikke kommer an på hvor i landet du bor. Jeg jobber i Post i Butikk på et lite sted hvor alle kjenner alle. Her har vi som praksis at vi leverer ut rekomanderte sendinger til personer som ikke er mottaker så lenge vi vet hvem personene er og så lenge vi får noterte ned legitimasjon av et eller annet slag. Hadde det derimot vært en PUM så hadde reglene vært med rigide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå