Gå til innhold

Pels-diskusjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

merkelig at det alltid er pelsdyra man hører om... sjelden man hører noe om burhøns, oppdrett av slakte-kylling, kyr på bås, klippeskader på sau o.l.

eller hvordan forhold det er på norske slakterier, og på transporten dit. det finnes nok av dyr som lider - selv i norge!

Pelsbruker skal ha dårlig samvittighet, men ikke de som spiser egg, kjøtt, bruker ullprodukter o.l??

Hva er det neste.. skal man skamme seg over å jakte også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er med egg, kjøtt og melk er jo at de aller fleste faktisk lever av dette. Jada, det er mulig å leve uten. Men om ingen spiste dette, ja, så ville vi hatt way too many kyr og høns! Jeg unnskylder aldelels ikke hvordan mange høns og andre dyr lever, for mange har det regelrett jævlig. Men er det ikke greit at man starter ett sted da? Jeg skulle gjerne gjort det slik at allverdens dyr hadde det som plummen i egget, men det er søren meg ikke gjort på en uke eller tre. Jeg synes det må være greit at enkelte bryr seg mer om en sak eller en annen. Alle er ikke interessert i det samme, eller opptatt av det samme. Det skal godt gjøres at vi alle bryr oss akkurat like mye om ALLE verdens problemer. For vi har en del å ta av ;)

Skrevet (endret)
Det som er med egg, kjøtt og melk er jo at de aller fleste faktisk lever av dette. Jada, det er mulig å leve uten. Men om ingen spiste dette, ja, så ville vi hatt way too many kyr og høns!

...

Om folk hadde spist mindre kylling ville produksjonen også avtatt ;)

...

Syns det blir en smule hyklersk å være innbitt pelsmotstander samtidig som man gafler i seg billigkylling fra Rema. Industrikyllingproduksjon er dyremishandling. Det er veldig lett å være mot pels - folk flest ville uansett ikke kjøpt seg en minkkåpe - litt mer krevende å droppe å spise billigkylling.

Edit: men for all del, alt engasjement mot dyremishandling er jo positivt :)

Endret av Frosk
Skrevet

PELS ER UT!!!!!

Skam deg.

Skrevet

er virkelig pels så mye verre enn skinn? eller er det bare dobbeltmoralen som viser seg igjen? er det også like ille med pels som ikke kommer fra pelsdyrnæringen?

Skrevet
er virkelig pels så mye verre enn skinn? eller er det bare dobbeltmoralen som viser seg igjen? er det også like ille med pels som ikke kommer fra pelsdyrnæringen?

Nei, det er like ille. Synes jeg, da. Men pels sees på som litt verre fordi man kun har en næring for å bruke pelsen deres, mens skinn kommer vel fra dyr som blir brukt til mat også?

Skrevet
Nei, det er like ille. Synes jeg, da. Men pels sees på som litt verre fordi man kun har en næring for å bruke pelsen deres, mens skinn kommer vel fra dyr som blir brukt til mat også?

men det finnes jo pels som kommer fra dyr som er brukt til mat også, f.eks kaniner. sel bruker man vel også til andre ting?

og hva med pelsen fra dyr som det er jakt på .. disse har aldri sittet innestengt i bur.. bl.a mink

Skrevet

Jeg er veldig enig i det rundt billigkyllingen på Rema, fks. Det er en skam at dyr i Norge, i en så nyskapende tid som vi er i nå, skal ha det så grusomt. De fleste som spiser mat fra dyr, ser vel helst at dyret har hatt det greit før de ble slakta? Om enn for å lette på sin egen samvittighet... Men jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva man skal gjøre med for eksempel denne kyllinggreia. Det er jo ikke alle økologiske dyr som har hatt det et hakk bedre enn de som ikke er økologiske. Man kan ikke alltid sette likhetstegn mellom økologisk, og det at dyrene får gå fritt ute. I tillegg er det vel ikke alle som faktisk har råd til å kjøpe kun økologisk, og hva skal de gjøre da? Leve på grøntfor? Det er desverre ikke så mange som vil det.

Jeg synes det er vanskelig å vite hvor man skal begynne, hva man kan gjøre, og hvordan man skal gjøre det best. For man kan jo aldri være sikker på at det egget du spiser, kommer fra en gård hvor dyra har blitt bra behandlet, kan man vel?

Skrevet
men det finnes jo pels som kommer fra dyr som er brukt til mat også, f.eks kaniner. sel bruker man vel også til andre ting?

og hva med pelsen fra dyr som det er jakt på .. disse har aldri sittet innestengt i bur.. bl.a mink

Det er drap uansett. Og drap er ikke OK. Enkelt og greit.

Skrevet
Det er drap uansett. Og drap er ikke OK. Enkelt og greit.

så du mener at vi overhodet ikke skal spise noen dyr?

Skrevet
Jeg er veldig enig i det rundt billigkyllingen på Rema, fks. Det er en skam at dyr i Norge, i en så nyskapende tid som vi er i nå, skal ha det så grusomt. De fleste som spiser mat fra dyr, ser vel helst at dyret har hatt det greit før de ble slakta? Om enn for å lette på sin egen samvittighet... Men jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva man skal gjøre med for eksempel denne kyllinggreia. Det er jo ikke alle økologiske dyr som har hatt det et hakk bedre enn de som ikke er økologiske. Man kan ikke alltid sette likhetstegn mellom økologisk, og det at dyrene får gå fritt ute. I tillegg er det vel ikke alle som faktisk har råd til å kjøpe kun økologisk, og hva skal de gjøre da? Leve på grøntfor? Det er desverre ikke så mange som vil det.

Jeg synes det er vanskelig å vite hvor man skal begynne, hva man kan gjøre, og hvordan man skal gjøre det best. For man kan jo aldri være sikker på at det egget du spiser, kommer fra en gård hvor dyra har blitt bra behandlet, kan man vel?

Når det gjelder kylling og høns er vel det noen av dyrene der det faktisk skal være en reell forskjell i dyrevelferd mellom økologisk og konvensjonell produksjon - økologiske kyllinger og høner skal bl.a ha bedre plass, inneområder som er "bedre tilpasset dyrenes naturlige behov", og mulighet til å gå ut. Økologisk kylling vokser seinere enn konvensjonell (pga fôr og rase) - noe som gir mindre leddproblemer etc. Men det er selvfølgelig ikke sånn at økologisk kylling har det flott - bare litt mindre grusomt enn andre kyllinger. http://www.agropub.no/id/8961

Skrevet
Når det gjelder kylling og høns er vel det noen av dyrene der det faktisk skal være en reell forskjell i dyrevelferd mellom økologisk og konvensjonell produksjon - økologiske kyllinger og høner skal bl.a ha bedre plass, inneområder som er "bedre tilpasset dyrenes naturlige behov", og mulighet til å gå ut. Økologisk kylling vokser seinere enn konvensjonell (pga fôr og rase) - noe som gir mindre leddproblemer etc. Men det er selvfølgelig ikke sånn at økologisk kylling har det flott - bare litt mindre grusomt enn andre kyllinger. http://www.agropub.no/id/8961

joda, men økologisk hndler ikke først og fremst om dyrevelferd. og økologisk kylling er ofte av samme rase som tradisjonell slaktekylling.

Skrevet
så du mener at vi overhodet ikke skal spise noen dyr?

Eeeeeh.... ja, det stemmer. Er det virkelig news flash at noen mener det???

Skrevet
Eeeeeh.... ja, det stemmer. Er det virkelig news flash at noen mener det???

hmm.. høres ut som et spennende liv

Skrevet
hmm.. høres ut som et spennende liv

Antagelig mer spennende enn ditt. :filer:

Skrevet
Antagelig mer spennende enn ditt. :filer:

hehehe :lur: sikker??

Skrevet
hehehe :lur: sikker??

Ja, faktisk. :)

Men denne tråden skal ikke diskutere meg.

Skrevet

Ser ikke behovet for å bruke pels, men det er ikke direkte pels jeg er imot. Jeg synes oppdretten er forkastelig.

Har ikke noe problem med å bruke skinn/ull o.l, da dette som regel er biprodukt av matproduksjon.

Sånn er nå jeg.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
La meg se... du støtter en industri som først vanskjøtter dyr for å deretter drepe dem kun for pelsen sin skyld? Forkastelig. Sånne som deg burde vært innestengt i et trangt lite nettingbur over en lengre periode - kanskje du da forstår hvilke lidelser du (som forbruker av pels) utsetter de stakkars dyrene for.

Jo, er enig med deg og den siste pelsaktige ting jeg kjøpte var for over 20 år siden, før vi begynte tenke over det.

Men: Saueskinnsjakker/-kåper bør man vel kunne kjøpe og bruke med god samvittighet? Sauer er jo ikke innestengt i bur, de går for det meste ute i friluft på Vossevangen og lignende steder. Dessuten holdes jo sau for matproduksjon, og da er det jo ikke noe vits i å kaste skinnet når dyret allerede er blitt til får i kål-kjøtt, pinnekjøtt eller fenalår.

Skrevet

For oss å drepe dyr og ete dem er bare å følge naturens orden. Det som skiller oss og de fleste andre jagende dyr, er at vi er bedre på tilretteleggingen, så i stedet for å jage dyra til døde ute i friluft og slite dem i hjel med tenna, holder vi dem i innhegninger eller temmer dem, og dreper dem kjapt og renslig når vi trenger dem. Jeg for min del har ingen som helst prinsipielle motforestillinger mot å hverken ete dyr eller bruke skinnet deres til klær og sko. Dyrehold som innebærer dyreplageri, er en uting, og bør motarbeides, men dyrehold per se, kan jeg vanskelig se noen problemer med. Jeg tilbrakte store deler av oppveksten på gård, og vi hadde både kuer, høns og kaniner. De dyra ble tatt godt vare på, og jeg tror ikke noen av dem led. Jeg tror de ville hatt et vanskeligere liv dersom de gikk vilt. Det er nå engang graseterens endelige skjebne å bli spist. Blir den spist av et menneske, så slipper den iallfall å bli spist levende, kvalt eller blindet, som enkelte av våre store rovdyr gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...