Gjest Annabelle Skrevet 20. januar 2010 #21 Skrevet 20. januar 2010 Eg meiner at pels er greit, men eg liker ikkje pelsindustrien. Man kan fint få tak i brukt pels, så kvifor kjøpe ny, og støtte den nåværandes pelsindustrien? Så det betyr at det er greit om jeg går med bestemors gamle mink? Bedre enn om jeg kjøper en ny?
Gjest Annabelle Skrevet 20. januar 2010 #22 Skrevet 20. januar 2010 Vær så snill å ikke tre døde kaniner på hodet. Hva med å spise kaninkjøtt da?
Gjest Agurkolat Skrevet 20. januar 2010 #23 Skrevet 20. januar 2010 Så det betyr at det er greit om jeg går med bestemors gamle mink? Bedre enn om jeg kjøper en ny? Vel, eg meinar i alle fall da. Hvis kvar person som skulle kjøpt ein pelskåpe/lue/whatever, hadde kjøpt brukt, eller falsk for den del, hadde me spart ein god del dyr.
Gjest Miam Skrevet 20. januar 2010 #24 Skrevet 20. januar 2010 Selvfølgelig kan man ikkje det. Men, da er berre da at da er så enkelt og vera imot pels, og forskyve ting som eg meiner er viktigere, og eit større problem. Som dyretesting og barnearbeid. Pels er så enkelt og vera imot, for dei fleste trenger berre gjera ein ting for å vera imot da, og ikkje gå med pels. Men da er tydligvis vanskelegare og avstå frå billige klede, sminke og tamponger. Eg meiner at pels er greit, men eg liker ikkje pelsindustrien. Man kan fint få tak i brukt pels, så kvifor kjøpe ny, og støtte den nåværandes pelsindustrien? Vel, for min del bruker jeg ikke tamponger eller bind, men en mooncup (veldig miljøvennlig! ), jeg kjøper omtrent aldri sminke, å prøver å kjøpe sminke som ikke er dyretestet når jeg gjør det (lister over hvilke merker som ikke er dyretestet finner du om du tar et kjapt googlesøk), på Hennes for eksempel handler jeg ekstremt sjeldent, men ja, you got me there! Det er faktisk ganske vanskelig å finne OK klær i Norge i dag, som ikke er laga av barn, som ikke er miljøvennlige. Om jeg kommer over økologiske klær kjøper jeg heller det enn "vanlige." Så nei, jeg er ikke imot pelsindustrien fordi det er "enkelt."
Gjest Agurkolat Skrevet 20. januar 2010 #25 Skrevet 20. januar 2010 Miam: Det er bra det finnes folk som deg, men det er desverre sjeldent
Gjest Miam Skrevet 20. januar 2010 #26 Skrevet 20. januar 2010 Desverre så har du rett i det :gjeiper:
Gjest Frosk Skrevet 20. januar 2010 #27 Skrevet 20. januar 2010 Så det betyr at det er greit om jeg går med bestemors gamle mink? Bedre enn om jeg kjøper en ny? Bedre enn å kjøpe en ny - ja. Greit - nei. Mener jeg. Å kle seg i pels sender signaler om at pelsbruk er ok - og det er det etter min mening absolutt ikke. NOAH arrangerer forresten fakkeltog mot pels i en rekke norske byer i morgen kveld - http://www.facebook.com/event.php?eid=1449...1987&ref=mf
Gjest Gjest* Skrevet 20. januar 2010 #28 Skrevet 20. januar 2010 Som om dei fleste andre er noko betre? Dei fleste folk her i landet bruker f.eks OB, vaskemiddler, Zalo, shampoo som er testa på dyr. Folk legger stor vekt på sminke som er testa på dyr, men andre dagligdagse produkter bryr ingen seg om. Og hva med klærne dine frå H&M (og andre butikker) som er laget av små barn som jobber under uanstendige forhold? Hvorfor er dette mer "ok", i forhold til pels? Fordi folk flest ikkje kjøper pels? Fordi vi trenger billige klær, helst på salg? Fordi O.B er den beste tampongen, selv om da finnes betre alternativ? Så slutt og kritiser andre! Vi har alle våre laster. Jeg bruker kun kosmetikk (sminke, shampoo, håndsåpe osv) som er økologisk, nedbrytbart i naturen og ikke testet på dyr. Alt vaskemidlet jeg bruker er biologisk nedbrytbart. Jeg kjøper aldri klær på HM eller lignende "billigbutikker". Eggene jeg kjøper er økologiske, kylling spiser jeg ikke pga oppdretten og slaktemetoden. Så jo, jeg har rett til å kritisere folk som støtter en industri som piner dyr! Er du blind? Har du sett hvilke forhold pelsdyr lever under, er du klar over at de lider fra dagen de blir født til dagen de blir dør? Joda, alle har sine laster - men å støtte pelsindustrien og dyremishandling er lavmål blant alle lavmål.
Gjest Gjest* Skrevet 20. januar 2010 #29 Skrevet 20. januar 2010 Til dere som bruker det der "jammen dere spiser jo kjøtt" argumentet. Nei, norsk landbruk er ikke perfekt. Men majoriteten av de dyrene kommer fra langt bedre kår enn pelsdyr som vokser opp i bittesmå nettingbur, uten naturlig omgang med sine artsfrender, i sin egen avføring! Sist jeg sjekka gikk sauen å beita i utmarka, ikke trampa rundt i sin egen avføring i et pappkassestor nettingbur. Jeg spiser mye heller kjøtt fra en økologisk gård der dyrene går fritt, enn bruker pels fra mishandlede dyr. Pels er en bestialsk industri, vil dere virkelig støtte noen som regelrett mishandler og vanskjøtter dyr? Få opp øynene, les et par rapporter om pelsdyrhold. Pelsen tilhører dyrene, ikke oss mennesker - vi evolusjonerte oss ut av den for mange millioner år siden.
Gjest Annabelle Skrevet 20. januar 2010 #30 Skrevet 20. januar 2010 Til dere som bruker det der "jammen dere spiser jo kjøtt" argumentet. Nei, norsk landbruk er ikke perfekt. Men majoriteten av de dyrene kommer fra langt bedre kår enn pelsdyr som vokser opp i bittesmå nettingbur, uten naturlig omgang med sine artsfrender, i sin egen avføring! Sist jeg sjekka gikk sauen å beita i utmarka, ikke trampa rundt i sin egen avføring i et pappkassestor nettingbur. Jeg spiser mye heller kjøtt fra en økologisk gård der dyrene går fritt, enn bruker pels fra mishandlede dyr. Pels er en bestialsk industri, vil dere virkelig støtte noen som regelrett mishandler og vanskjøtter dyr? Få opp øynene, les et par rapporter om pelsdyrhold. Pelsen tilhører dyrene, ikke oss mennesker - vi evolusjonerte oss ut av den for mange millioner år siden. Økologisk betyr ikke alltid at dyra har gått fritt vettdu... Og pelsen tilhører dyra... Hva med skinn da: som man bruker for å lage sko, hansker og vesker? Skinnet tilhører vel også dyra? Hvis tankegangen er at det er greit å bruke pelsen eller spise kjøttet så lenge dyret det kommer fra har hatt et godt liv så går jeg ut ifra at det er ok med skinnfell fra villrein. Den har levd et godt liv og man kan spise kjøttet og da er det vel greit å bruke pelsen til noe fremfor å kaste den?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #31 Skrevet 20. januar 2010 Jeg bruker kun kosmetikk (sminke, shampoo, håndsåpe osv) som er økologisk, nedbrytbart i naturen og ikke testet på dyr. Alt vaskemidlet jeg bruker er biologisk nedbrytbart. Jeg kjøper aldri klær på HM eller lignende "billigbutikker". Eggene jeg kjøper er økologiske, kylling spiser jeg ikke pga oppdretten og slaktemetoden. Så jo, jeg har rett til å kritisere folk som støtter en industri som piner dyr! Er du blind? Har du sett hvilke forhold pelsdyr lever under, er du klar over at de lider fra dagen de blir født til dagen de blir dør? Joda, alle har sine laster - men å støtte pelsindustrien og dyremishandling er lavmål blant alle lavmål. Er du imot all pels?
Gjest Gjest* Skrevet 20. januar 2010 #32 Skrevet 20. januar 2010 Økologisk betyr ikke alltid at dyra har gått fritt vettdu... Og pelsen tilhører dyra... Hva med skinn da: som man bruker for å lage sko, hansker og vesker? Skinnet tilhører vel også dyra? Hvis tankegangen er at det er greit å bruke pelsen eller spise kjøttet så lenge dyret det kommer fra har hatt et godt liv så går jeg ut ifra at det er ok med skinnfell fra villrein. Den har levd et godt liv og man kan spise kjøttet og da er det vel greit å bruke pelsen til noe fremfor å kaste den? Skinn, ull og skinnfell fra villrein er som oftester biprodukter av slakt, og derfor mer etisk riktig å bruke enn pels fra mink, sølvrev osv som kun holdes pga pelsen (og minkolje). Du må da innrømme at du ser flere kyr og sauer gående ute og leve et mer verdig liv en pelsdyrene som vokser opp i nettingbur? Det viktigste er å sikre et forsvarlig dyrehold, pelsdyrindustrien har fått så utrolig mange muligheter til dette men feiler hver gang. Jeg mener ull er et fint substitutt for pels. Det er mer økonomisk for bonden å la sauen gå ute store deler av året (altså sauen lever et mer naturlig liv), mye av ullen tas om sommeren pga det er nødvendig for sauens velvære - jeg ser ikke noe galt i å bruke dette. Sauen slaktes hovedsaklig for kjøttet, ikke ullen (pelsdyrene slaktes, flås og kastes som om de var søppel). Før i tiden var nok pels nødvendig pga manglende alternativet - men når ha vi alt fra fleece og spesialvevd ullundertøy til goretex til å varme oss. Pels er overflødig, kun brukt for at det ser penere ut enn f.eks en ullue. Uansett hva dere argumenterer mot eller for, at fjøsdyr har hatt det betraktelig bedre enn pelsdyr og har langt større nytteverdi (vi bruker hele dyret og ikke bare kaster det) kan dere ikke bestride.
Gjest Gjest* Skrevet 20. januar 2010 #33 Skrevet 20. januar 2010 Pels fra rein, kuskinn og kaninpels (som er alt opp som mat, der pelsen er et biprodukt og som har hatt et godt liv i f.eks store binger og muligheten til å være ute på store grøntområder sammen med sine artsfrender) er langt mer forsvarlig å bruke enn rev eller minkpels (dette er dyr som dokumentert lider i fangenskap under svært dårlige kår og som reagerer svært negativt på omgang med mennesker). Men skal man bruke kaninpels bør man være såppas forsvarlig at man er 150% sikker på at pelsen er fra slaktedyr som har levd godt, og ikke pelsdyr som har levd sine liv i nettingbur. En grundig produsent og produktsjekk bør altså tas om man absolutt på død og liv må ha døde dyr på hodet.
Gjest Gjest* Skrevet 20. januar 2010 #34 Skrevet 20. januar 2010 Det jeg prøver å få gjennom er: Dere har sett bildene, dere har lest artiklene og rapportene, dere har hørt det gang på gang på gang - pelsdyr i skittne nettingbur har det ikke godt og lider fra fødsel til død uten noen som helst mulighet for naturlig liv. Vi må ikke ha pels, pels er ikke en livsnødvendighet, det finnes utrolig mange gode substitutter for å holde seg varm. Hvordan kan dere da støtte og forsvare en slik bransje?
Gjest Frosk Skrevet 20. januar 2010 #35 Skrevet 20. januar 2010 Det jeg prøver å få gjennom er: Dere har sett bildene, dere har lest artiklene og rapportene, dere har hørt det gang på gang på gang - pelsdyr i skittne nettingbur har det ikke godt og lider fra fødsel til død uten noen som helst mulighet for naturlig liv. Vi må ikke ha pels, pels er ikke en livsnødvendighet, det finnes utrolig mange gode substitutter for å holde seg varm. Hvordan kan dere da støtte og forsvare en slik bransje? Nettopp.
Gjest Miam Skrevet 20. januar 2010 #36 Skrevet 20. januar 2010 Så såå enig med alle de siste som har skrevet. Pels er rett og slett totalt unødvendig, og overflødig! Hva SKAL vi egentlig med det? Ja, det er flott at ull og sånt brukes, i stedet for at det skal kastes, for sausen blir slaktet for kjøttet uansett, det kommer vi faktisk ikke unna. Det å spise kjøtt er noe helt annet enn å slakte uskyldige dyr for pelsen deres, for så å kaste det i en søppelbøtte som om det skulle være en tom leverposteiboks...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. januar 2010 #37 Skrevet 23. januar 2010 Til dere som bruker det der "jammen dere spiser jo kjøtt" argumentet. Nei, norsk landbruk er ikke perfekt. Men majoriteten av de dyrene kommer fra langt bedre kår enn pelsdyr som vokser opp i bittesmå nettingbur, uten naturlig omgang med sine artsfrender, i sin egen avføring! Sist jeg sjekka gikk sauen å beita i utmarka, ikke trampa rundt i sin egen avføring i et pappkassestor nettingbur. Jeg spiser mye heller kjøtt fra en økologisk gård der dyrene går fritt, enn bruker pels fra mishandlede dyr. Pels er en bestialsk industri, vil dere virkelig støtte noen som regelrett mishandler og vanskjøtter dyr? Få opp øynene, les et par rapporter om pelsdyrhold. Pelsen tilhører dyrene, ikke oss mennesker - vi evolusjonerte oss ut av den for mange millioner år siden. Hehe... man skal høre mye rart har du noen gang sjekket areal-kravene til norke produksjonsdyr? Økologisk betyr ikke nødvendigvis at dyrene har hatt et frittgående glansbilde-liv. og det er ikke all pels som kommer fra oppdrettsdyr som sitter i bur.
Gjest Miam Skrevet 23. januar 2010 #38 Skrevet 23. januar 2010 Som eks-bondedatter vil jeg påstå at de aller fleste produksjonsdyr har det ekstremt fint i forhold til forholdene i svært mange andre land. De aller fleste pelsdyr har det helt forjævlig! Har sett mange pelsfarmer selv, og jeg blir dårlig bare jeg må tenke på det! Jeg har besøkt veldig mange gårder i mitt liv, og dyrene har det omtrent alltid veldig, veldig bra. De har som regel stor nok plass når de går inne, og desto bedre så er svært mange dyr ute hele året. Og det er jo kjempebra! Nå har jeg mest erfaring med storfe, og de elsker å være ute. Når vinteren kommer og de MÅ inn er det et sabla styr å få de innigjen, men kyrne kan faktisk ikke være ute i snø, da får de jurbetendelse m.m. Selvfølgelig finnes det dyr som har det helt grusomt på norske gårder. Men majoriteten har det nok ganske okei slik de har det. Pelsdyrene har det ikke OK! Fatter ikke at det i det hele tatt går an å prøve å forsvare norsk pelsdrift. Fy!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #39 Skrevet 23. januar 2010 til alle dere som er imot pels: I stedet for å bare rakke ned på pelsbrukere, burde dere vel heller bruke energien på å kjempe mot de som faktisk har godkjent forholdene pelsdyrene lever under.. Det er tross alt ikke pelsbrukerene som må bekjempes! Tror nok de fleste som bruker pels er enig i at dyrene kunne hatt større bur, etc. La folk få ha på seg hva de vil så lenge det er lovlig! Og de som ikke liker det kan jo bare la være å bruke pels..
Gjest Miam Skrevet 23. januar 2010 #40 Skrevet 23. januar 2010 Tror du ikke man prøver å kjempe mot de som har tillatt pels i Norge? Men man må "ta" pelsbrukerne også. Man må liksom begynne et sted også, og pelsbrukerne burde ta til vettet! Ingen kjøpere, ingen pelsfarmer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå