Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 25. januar 2010 #21 Skrevet 25. januar 2010 Poenget mitt er at om man er fullt i stand til å sitte på kafé (som jeg kan stave) og skryte av at man lurer systemet er man mest sannsynlig arbeidsfør. Kjære Finn Erik Vinje. Accent aigu er faktisk valgfritt for kafe. Det har ikke slått deg at det er bedre for vedkommende å late som h*n er frivillig ufør ved å være smart og sleip, enn å innrømme det personlige nederlaget det er å bli syk? Eller at det kanskje er et seriøst helseproblem som ligger bak, allikevel, som det ikke er like kult å innrømme?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #22 Skrevet 25. januar 2010 Robotkalle, jeg hadde aldri trodd jeg noensinne skulle være enig med deg, men i denne tråden synes jeg faktisk du sier noe fornuftig.
Eplefe Skrevet 25. januar 2010 #23 Skrevet 25. januar 2010 Jeg hadde vært enig med deg om det hadde vært slik at jeg spurte, men det gjorde jeg ikke. Han fortalte det helt frivillig, til alle som gadd høre. Når han sier til folk som søker jobb at han "ikke skjønner hvorfor du gidder, NAV gir deg jo penger uansett", så begynner i hvert fall jeg å lure.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #24 Skrevet 25. januar 2010 Jeg hadde vært enig med deg om det hadde vært slik at jeg spurte, men det gjorde jeg ikke. Han fortalte det helt frivillig, til alle som gadd høre. Når han sier til folk som søker jobb at han "ikke skjønner hvorfor du gidder, NAV gir deg jo penger uansett", så begynner i hvert fall jeg å lure. Herregud.. fordi du har møtt/kjenner EN slik person, så er ALLE snyltere?? Og seriøst, HVEM vil ansette en slik person?? En sån personlighet er ikke bare til å skjule, og er helt KLINKENDE klart et handicap som bør trygdes.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #25 Skrevet 25. januar 2010 Hvis man følger så godt med på andres privatliv og faktisk går og gnur på det, synes jeg det høres ut som fritidsproblemer, jo Og litt misunnelse. Mange som ønsker å ødelegge for andre fordi de ønsker å ha det litt mer lettvint selv og ikke unner andre litt lette. ??? Selvfølgelig ønsker man at alle skal ha det så bra som mulig, men det å snylte på trygdesystemet som er tuftet på tillit og som gjør at de som ikke har mulighet til å lette ting for seg selv også skal ha det bra, de kan ikke skylde på noen andre enn seg selv dersom de blir tatt for det. Og all ære til dem som gir beskjed om folk som utnytter systemet. Hadde alle vært ærlige hadde man sluppet at de man vil ta vare på med trygdesystemet hadde følt seg mistenkeliggjort.
Eplefe Skrevet 25. januar 2010 #26 Skrevet 25. januar 2010 Herregud.. fordi du har møtt/kjenner EN slik person, så er ALLE snyltere?? Og seriøst, HVEM vil ansette en slik person?? En sån personlighet er ikke bare til å skjule, og er helt KLINKENDE klart et handicap som bør trygdes.Jeg har ikke påstått at alle er snyltere. Jeg har sagt at folk som går rundt og skryter på den ene eller andre måten er det lett å anta at er det. Om du tar feil, så er NAV fullstendig klar over det (håper jeg).
Chiyo Skrevet 25. januar 2010 #27 Skrevet 25. januar 2010 Jævla sladrekjerringer i et jævla sladresamfunn. Fy faen. De som lurer NAV fortener å bli sladret på. Her i dette landet jobber folk lange dager og betaler mye skatt av lønnen som de strever for og så er det noen som utnytter dette velferdssystemet. Systemet som er byggd på ærlige skattebetalende innbyggere. Nei fysj! Slike folk har jeg ingen respekt for!
Sugerøret Skrevet 25. januar 2010 #28 Skrevet 25. januar 2010 (endret) Snyltere er det vel ingen som liker? Jeg er selv Tidsbegrenset ufør pga mange sykdommer,men til og med jeg på en veldig veldig god dag kan klare å sitte på kafé og ta en kaffe... Det som er synd er at NAV ikke følger opp,sjekker de som blir "anmeldt" pga mistanke om juks.De som virkelig snylter og jukser til seg en gode de ikke skal ha,gir bare de som virkelig trenger det et enormt dårlig rykte. Mange har sykdommer som ikke synes ,men desverre er det enklere å dømme ut i fra det vi kan se enn det vi ikke ser. Endret 25. januar 2010 av Kattiz
Chiyo Skrevet 25. januar 2010 #29 Skrevet 25. januar 2010 JEg er helt enig i at det er fult mulig å sitte på Café og nyte livet selv om en er på tryggd. Men så er det jo de som er så dum å innrømmer til andre at de utnytter systemet. De skryter av det. Jeg kjenner ikke noen som gjør det, men jeg kjenner en jetne som kjenner flere folk som får penger fra NAV mot at de må på alle jobbinterview NAV gir dem. OG så saboterer de for seg selv slik at de kan forsette å få penger for ingenting.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. januar 2010 #30 Skrevet 25. januar 2010 Det virker som om drittkjerringene her inne tror man må være programforpliktet til å ha et miserabelt liv, fordi man går på trygd. Det er jo helt mongo. Seff skal man få lov til å sitte på kafe med hjemmeværende venninner, hva annet skal man gjøre da? Stirre på malinga som tørker? Det er jo helt mongo. Hva mener du med mongo? Er det hetseord for dem som ble kalt mongoloide, og som i dag heter at de lider av Downs syndrom? Resten av innlegget ditt forbigår jeg i stillhet.
Duckling Skrevet 25. januar 2010 #31 Skrevet 25. januar 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor folk i denne tråden hisser seg opp over at noen har lyst til å melde ifra om folk som mottar trygd urettmessig. Det er tross alt alle vi som jobber og betaler skatt de "stjeler" fra. Hvis de bare får det de har krav på så blir det jo ikke noen sak ut av det uansett... Mistenker at de som roper høyest om "overvåkingssamfunn" og "tystere" ikke så har så rent mel i posen selv. Jeg vet om flere i bygda jeg kommer fra som er 100 % uføre, og som jobber masse svart i tillegg til at de fyller opp kvota for det de kan jobbe lovlig. Og dette er ikke spekulering og synsing fra min side, og det er heller ikke noe jeg vet fordi jeg "graver" i andres liv. Det er bare noe "alle" hjemme vet, og det er sånn det er når det er små steder. Synes dere det er greit at folk som selv sier de kunne ha jobbet mye mer enn de gjør mottar full uføretrygd? En av svigermors venninner er 100 % ufør, og hun jobber bare akkurat så mye som hun kan uten å få redusert trygden sin. Hun sier selv at hun må passe på så hun ikke jobber for mye, og at hun hadde jobbet mye mer om "det hadde lønnet seg". Altså er det ikke evnen det går på, men viljen. Hvorfor gidde å jobbe mer når hun får pengene likevel? Er det også helt greit at noen får arbeidsledighetstrygd samtidig som de takker nei til masse jobbtilbud innenfor akkurat det yrket de har utdannet seg til? Har en venninne som jobber i et kreativt yrke som frilanser, og hun mottar arbeidsledighetstrygd. Selv om hun har fått flere jobbtilbud sier hun nei til alt fordi hun "ønsker å jobbe med egne prosjekter, skrive litt og jobbe med noen idéer", som hun sier det selv. NAV vet ikke at hun har fått og takket nei til disse tilbudene, og tror at hun er en reell arbeidssøker. Burde hun da ha krav på å motta arbeidsledighetstrygd?
Gjest anonymest av alle Skrevet 25. januar 2010 #32 Skrevet 25. januar 2010 Jeg mener at det er ok å angi dem som åpenbart utnytter velferdsgodene her i landet. Med det mener jeg for eksempel dem som mottar uføretrygd eller andre ytelser og samtidig arbeider svart. Men å angi noen fordi man ikke "tror på" at de er syke nok til å motta de stønadene de får, det synes jeg er fullstendig skivebom. Du kjenner ikke andres menneskers liv og sannhet før de selv har gitt deg et godt innblikk. Det er ikke sikkert at de gir deg et godt innblikk dersom de oppfatter din skepsis og kritiske innstilling til deres livssituasjon. Jeg er selv "på og av" i arbeidslivet på grunn av relativt alvorlig psykisk sykdom. Ikke ufør, fordi sykdommmen går i bølger, og jeg fungerer derfor godt i gode perioder og kan da være i arbeid. Men når jeg er ute av arbeidslivet for en stund, er det ikke alle jeg har lyst til å dele min sykdomshistorie med. Når noen spør meg hvorfor jeg er sykmeldt, sier jeg gjerne "ryggplager". Og jeg har opplevd å bli angitt til NAV fordi folk har sett meg jobbe i hagen, tungt arbeid som tar på ryggen. Jeg skjønner jo at folk reagerer på det, men PRØV da mennesker.. PRØV å tenk at dere ikke alltid kjenner hele sannheten om andre. Slik andre ikke kjenner hele sannheten om dere selv. Et velferdssamfunn som vårt er bygget på tillit. Det vil alltid være noen som ikke viser seg tilliten verdig. Er det noen som åpenbart har urent mel i posen, så vær så god å angi dem. Men er det noen du ikke egentlig vet så mye om, du bare TROR at de kanskje ikke er så syk du mener at de bør være,- så vær så snill og se en gang til. Respekt betyr nettopp det: se engang til. For det er ikke sikkert det er det samme du ser andre gangen du ser etter.
Gjest Gjest_petter_* Skrevet 25. januar 2010 #33 Skrevet 25. januar 2010 Poenget mitt er at om man er fullt i stand til å sitte på kafé (som jeg kan stave) og skryte av at man lurer systemet er man mest sannsynlig arbeidsfør. Hvis en som er ufør skryter, er det vel bare for å unngå dumme spørsmål om sykdommen sin? Jeg hadde vært enig med deg om det hadde vært slik at jeg spurte, men det gjorde jeg ikke. Han fortalte det helt frivillig, til alle som gadd høre. Når han sier til folk som søker jobb at han "ikke skjønner hvorfor du gidder, NAV gir deg jo penger uansett", så begynner i hvert fall jeg å lure. En og du skriver i flertall i neste innlegg. ??? Kanskje han sa det til alle som ville høre på, fordi de har spurt han om sykdommen hans gjentatte ganger? Jeg har ikke påstått at alle er snyltere. Jeg har sagt at folk som går rundt og skryter på den ene eller andre måten er det lett å anta at er det. Om du tar feil, så er NAV fullstendig klar over det (håper jeg). Er en mann blitt mange folk? En trygdet som holder seg innenfor den altfor lave frigrensa på 1g i året, gjør dette fordi hvis arbeidsinntekten overskrides med par hundrelapper inkludert feriepenger som kommer neste år, får en mengde skjemaer og møter med nav hvis de kan bevise at de gjorde dette uforutsett. La heller de på trygd jobbe mer og betale mer skatt, men det lønner seg ikke for da vil alle som er 100 prosent arbeidsfør også ha trygd.
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 25. januar 2010 #34 Skrevet 25. januar 2010 De som lurer NAV fortener å bli sladret på. Her i dette landet jobber folk lange dager og betaler mye skatt av lønnen som de strever for og så er det noen som utnytter dette velferdssystemet. Systemet som er byggd på ærlige skattebetalende innbyggere. Nei fysj! Slike folk har jeg ingen respekt for! Ja, unnskyld meg, er det trygdesnylterene alene som står bak den politiske makta som sørger for at du og jeg må betale av lønna vår inn i dette pyramidespillet? Ærlige skattebetalende innbyggere, laughing my ass off, det er da ikke noe respektabelt å betale skatten sin ærlig, det er det folk gjør som ikke har midler til å trikse med, som ikke tjener noe særlig, eller er generelt feige og ubemidlede til å finne måter å kjempe mot cowboyene i skatteetaten. Nei, moralske argumenter må du lenger ut på landet med, det er ikke noe moralsk med skatt, det er stjeling, det er bare mer akseptert, og jeg ser meg også tjent med slik stjeling, kynisk som jeg er. Du som spiller ekstra for å bli oppfattet som nusselig, du har seff vanskelig for å innrømme sånt.
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 25. januar 2010 #35 Skrevet 25. januar 2010 En trygdet som holder seg innenfor den altfor lave frigrensa på 1g i året, gjør dette fordi hvis arbeidsinntekten overskrides med par hundrelapper inkludert feriepenger som kommer neste år, får en mengde skjemaer og møter med nav hvis de kan bevise at de gjorde dette uforutsett. La heller de på trygd jobbe mer og betale mer skatt, men det lønner seg ikke for da vil alle som er 100 prosent arbeidsfør også ha trygd. So true.
Chiyo Skrevet 25. januar 2010 #36 Skrevet 25. januar 2010 Nei, moralske argumenter må du lenger ut på landet med, det er ikke noe moralsk med skatt, det er stjeling, det er bare mer akseptert, og jeg ser meg også tjent med slik stjeling, kynisk som jeg er. Du som spiller ekstra for å bli oppfattet som nusselig, du har seff vanskelig for å innrømme sånt. Syns du det er stjeling? Når vi her i landet har gratis utdannelse, gratis sykehus og hjelp til de som trenger det. OG når folk betaler mye skatt så vi kan ha alt dette så er det folk som sitter på den feite ræva si og får penger for ingenting. Det er stjeling det. Og hva skal det bety at jeg spiller ekstra for å bli oppfattet som nusselig? Nå er jeg ikke helt med her. Da vil jeg si at du spiller ektra på noe også, men har ikke tenkt til å si det fordi jeg tror du vet det godt allerede. Dessuten er det ikke særlig pent å gå til personlig angrep på noen bare fordi en har forskjellige meninger.
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 25. januar 2010 #37 Skrevet 25. januar 2010 Syns du det er stjeling? Når vi her i landet har gratis utdannelse, gratis sykehus og hjelp til de som trenger det. OG når folk betaler mye skatt så vi kan ha alt dette så er det folk som sitter på den feite ræva si og får penger for ingenting. Det er stjeling det. Hallo? Den ene formen for stjeling, utelukker ikke den andre formen for stjeling. Du er med på å stjele penger av meg for å finansiere offentlig helsevesen, bla. Og hva skal det bety at jeg spiller ekstra for å bli oppfattet som nusselig? At meningene dine er überkorrekte, og at du glatter over kontroverser. Nå er jeg ikke helt med her. Da vil jeg si at du spiller ektra på noe også, men har ikke tenkt til å si det fordi jeg tror du vet det godt allerede. Jo, si det, kjære deg. Si det. Si det. Dessuten er det ikke særlig pent å gå til personlig angrep på noen bare fordi en har forskjellige meninger. Jeg gjør det ikke bare fordi du og jeg har forskjellige meninger og analyse. Jeg gjør det også fordi jeg har lyst, og det er gøy.
Chiyo Skrevet 25. januar 2010 #38 Skrevet 25. januar 2010 Jo, si det, kjære deg. Si det. Si det. Jeg gjør det ikke bare fordi du og jeg har forskjellige meninger og analyse. Jeg gjør det også fordi jeg har lyst, og det er gøy. Oki jeg skal si det. Jeg tror du spiller ekstra på å være en drittsekk som ikke bryr seg. En veldig kynisk person som bare er ute etter at folk skal motsi deg.. fordi som du sier selv synest du det er gøy. Har jeg rett?
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 25. januar 2010 #39 Skrevet 25. januar 2010 Ja, selvsagt hadde jeg meldt ifra om jeg fikk vite at noen bedrev trygdesvindel. Det antas at den norske stat svindles for flere milliarder i året. I det siste så drives det langt strengere kontroll - allikevel er det en stor del av trygdemottakerne som tør svindle staten for våre skattepenger.
Gjest Gjest_Trulte_* Skrevet 25. januar 2010 #40 Skrevet 25. januar 2010 Hvordan melder man ifra? Jeg har en i kikkerten, men aner jo ikke hvem NAV-saksbehandleren hans er. Kan jeg bare sende et brev til det lokale NAV kontoret likevel?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå