Gå til innhold

Huseier sier jeg ikke kan ha overnattingsbesøk av kjæresten

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Jeg leier en leilighet som ligger over garasjen til huseieren, ca 20 meter fra huset. I annonsen stod det at de foretrakk en enslig person, og på det tidspunktet var jeg enslig. Jeg har bodd der i snart to år og for ca tre måneder siden fikk jeg kjæreste og han har overnattet hos meg totalt 10 netter, inkludert en helg han var hos meg fra fredag til søndag. Han bor nesten to timers kjøring unna, så når han besøker meg er det mest praktisk at han overnatter. Vi har ingen umiddelbare planer om å bli samboere, leiligheten min er uansett for liten til to personer.

I dag kom huseierene (et eldre ektepar) og ga meg klar beskjed om at jeg ikke hadde anledning til å ha samboer og at det hadde vært en klar forutsetning fra dag en. Jeg ble litt satt ut, men prøvde å forklare at vi faktisk ikke er samboere, men kjærester og at han bor mange mil unna og at det derfor ofte blir til at han overnatter når han først kommer på besøk. Dette viste de svært lite forståelse for, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre...

De kan da vel ikke nekte meg å ha overnattingsgjester i ny og ne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de kan ikke nekte deg det. Og om jeg har forstått loven riktig, så har de ikke lov til å nekte ham å flytte inn heller, om dere skulle bestemme dere for det.

Skrevet

Nei, huseier kan ikke nekte deg å ha besøk :)

Skrevet

Som de andre sier, de kan ikke nekte deg det. Foreslår at du skriver ut de aktuelle paragrafene i husleieloven og viser dem.

Aktuell paragraf:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Som du ser kan de ikke en gang nekte deg å ta opp andre i husstanden (med mindre de har en god grunn eller leiligheten er svært liten).

Og ærlig talt: det er du som bor der. Så lenge det ikke er til ulempe for dem har de ikke noe med hvem du har på besøk.

Skrevet

Åja, og sånn i tilfelle de prøver seg med å hevde at det står i kontrakten eller noe:

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

(også fra husleieloven)
Skrevet

Fant litt til:

Dette er fra leieboerportalen.no:

Hvilke leieavtaler skal en passe seg for å signere? Her er noen gode råd.

(...)

Gå aldri med på at utleier skal hindre deg som leieboer å ta medisiner, eller nekte lov til å nyte alkohol i boligen i normale former. Det må være lov til å ha på TV, spille musikk og ha besøk på dag tid og overnattings gjester uten innblanding fra utleier.

Fra Kommunal- og regionaldepartementets Ot.prp. nr. 82(1997-98) Om lov om husleieavtaler (husleieloven)

Departementet vil foreslå at utleieren i leietiden skal ha plikt til å holde ro og orden i eiendommen om ikke annet er avtalt. I denne forbindelse bør han kunne fastsette vanlige ordensregler og rimelige påbud som leierene må følge. Utleieren vil også selv være bundet av reglene; han kan derfor ikke sette i verk tiltak i strid med reglene. Er det andre som forstyrrer, bør utleieren være forpliktet til å gripe inn. Når utleieren utformer ordensregler og påbud, kan han ikke stille helt ideelle krav. Reglene må tilpasses boligtypen. For eksempel må en stille strengere krav til ro i en gammel leiegård med dårlig isolasjon enn i et ny boligblokk med tykke vegger av betong. Det bør bare være vanlige husordensregler som leieren må respektere. Urimelige regler, for eksempel forbud mot besøk etter kl 20, bør leieren ikke være forpliktet til å respektere. Men leieren bør være forpliktet til å ta tilbørlig hensyn til naboene selv om utleieren ikke har utformet egne ordensregler.

Også fant jeg denne veldig kjekke brosjyren fra husbanken.no. der står det:

Utleier kan ikke sette opp ordensregler for boligen som vil være urimelige. Slike regler kan for eksempel være bestemmelser om hvem du får ha på besøk.

Skriv ut alt sammen, vis dem, og be dem om å sette seg i skammekroken ;)

Gjest Trolletrine
Skrevet (endret)

Hihihi...minner meg om den gangen jeg leide en kjellerleilighet hos en gammel dame. Hun tillot meg 2 overnattingsbesøk per ÅR.....og KUN jenter/venninner :fnise:

Bare gjengi til husvertene dine opplysningene du har fått her i tråden, og KOS deg med kjæresten din!

Endret av Trolletrine
Skrevet
Hihihi...minner meg om den gangen jeg leide en kjellerleilighet hos en gammel dame. Hun tillot meg 2 overnattingsbesøk per ÅR.....og KUN jenter/venninner :fnise:

Bare gjengi til husvertene dine opplysningene du har fått her i tråden, og KOS deg med kjæresten din!

heldig du var som fikk lov til to i året. Jeg var på visning som student og husvertinnen sa at ingen herrebesøk etter klokken ti på kvelden.

:fnise:

Skrevet

Poenget er at du bor ikke HOS huseier - du bor i ditt eget hjem. Huseier har bare noe med selve vedlikeholdet av leiligheten å gjøre. Gamle kjerringer, ass!

Skrevet

Haha, herregud!! Ja, vis dem utskrifter fra loven. Nekte deg å ha overnattingsgjest?! Makan! :icon_lol:

Skrevet

Morsomste jeg har hørt på lenge, det er jammen merkelig hva utleiere mener de har rett til å legge seg borti. Ha besøk av kjæresten din med god samvittighet du!

Gjest Trolletrine
Skrevet
[b]Så heldig du var som fikk lov til to i året. Jeg var på visning som student og husvertinnen sa at ingen herrebesøk etter klokken ti på kvelden.

:fnise:

Yess, i know :fnise: Bare så synd at jeg brukte opp kvoten min i løpet av de første mnd - helkrise :ler:

Skrevet

Eg har også hatt det slik. Fekk ikkje lov til å ha overnatting av kjæreste. Er fullstendig klar over at det ikkje er "lovlig", men eg valgte å respektere det pga. det var deira livssyn. Var berre å overnatte hos kjæresten i staden ;)

Skrevet

haha, jeg opplevde det samme i England, når jeg leide leilighet der for 2 år siden.

Da fikk jeg ikke lov til å ha besøk av noen som helst, og for all del ingen mannfolk.

Men jeg hadde besøk titt og ofte likevel. Så lenge man betaler husleia og viser respekt for eiendelene og følger reglene som står i kontrakten, så har ikke huseieren noe med å blande seg i hva du gjør på privatlivet.

Skrevet
Jeg leier en leilighet som ligger over garasjen til huseieren, ca 20 meter fra huset. I annonsen stod det at de foretrakk en enslig person, og på det tidspunktet var jeg enslig. Jeg har bodd der i snart to år og for ca tre måneder siden fikk jeg kjæreste og han har overnattet hos meg totalt 10 netter, inkludert en helg han var hos meg fra fredag til søndag. Han bor nesten to timers kjøring unna, så når han besøker meg er det mest praktisk at han overnatter. Vi har ingen umiddelbare planer om å bli samboere, leiligheten min er uansett for liten til to personer.

I dag kom huseierene (et eldre ektepar) og ga meg klar beskjed om at jeg ikke hadde anledning til å ha samboer og at det hadde vært en klar forutsetning fra dag en. Jeg ble litt satt ut, men prøvde å forklare at vi faktisk ikke er samboere, men kjærester og at han bor mange mil unna og at det derfor ofte blir til at han overnatter når han først kommer på besøk. Dette viste de svært lite forståelse for, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre...

De kan da vel ikke nekte meg å ha overnattingsgjester i ny og ne?

nei, det kan han ike nekte. spørs om det var deres moralske syn som kom in her. du står sterkt i din sak

du kan til og med la ditt barn eller barnebann flytte inn

Skrevet

Svigerinna mi fikk heller ikke lov til å ha overnattingsbesøk av kjæresten på hybelen sin. Likevel klarte hun å bli gravid :fnise:

Skrevet
Svigerinna mi fikk heller ikke lov til å ha overnattingsbesøk av kjæresten på hybelen sin. Likevel klarte hun å bli gravid :fnise:

Haha, det var dagens!

Utøy i senga kanskje...? :rolleyes:

Skrevet

Utleiere er vel som mødre, de tror det kun går an å ha sex om natten. :fnise:

Skrevet

Det er faktisk ikke helt uvanlig at utleiere mener at de kan blande seg inn i privatlivet til leietakeren. Jeg har selv vært på en visning for noen år siden der jeg hadde med meg kjæresten for å se på en hybel. Da ble det veldig tydelig gitt beskjed om at det var bare jeg som fikk bo der, ikke han. Hybelen var ikke så fin at jeg orket å krangle på det, vi gikk.. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...