Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har glemt mitt speilreflekskamera hos en venn i England, og jeg vil gjerne få det sendt hit. Problemet er jo bare at verdien på det er over 1000 kr (nærmere 3-4000 vil jeg tro). Hvis det blir sendt og merket som gave, (og som verdi under 1000 kr,) vil jeg likevel måtte betale toll på det? Vet noen sjansene for dette? Utrolig kjedelig, for kameraet er jo mitt, så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, Irvine.

Lag en proformafaktura i fra avsender til deg selv datert dagens dato.

Påfør kjøpeverdi, og hva sendingen inneholder.

Forklar tydelig at kamera er en "gjeninnførsel" ("Re-export" i fra England), og at det er kjøpt i Norge, men gjenglemt på ferie.

Legg ved kopi av kvittering.

Dette mener jeg skal holde. Du bør nok ringe 03012 i kontortiden for fullstendig info i fra tollvesenet.

Skrevet

Kameraet er desverre kjøpt i Thailand :flau:

Men jeg kan kanskje ringe tollvesenet og høre hva de sier.. Tusen takk for svar:)

Skrevet

Da jeg var i Hong Kong sendte jeg hjem ting. Merket veldig tydelig på pakken at dette var mine personlige, gamle, brukte eiendeler(på norsk), og at det var i forbindelse med ferie.

Jeg satte meg selv som avsender og mottaker(men jeg var jo i landet da, så det blir litt annerledes). Be vennen din merke tydelig at det er fra en privatperson også.

Verdi på min forsendelse satte jeg til 200 kr(selv om den inneholdt en gammel laptop), fordi jeg ville at dersom det var noen problemer med innføringen, at de ville kontakte meg for å få korrekt verdi, men jeg fikk pakken direkte, påstemplet at det var fritatt for moms på bagrunn av opplysningene på pakken, og gjennomlysning.

Skrevet

Ok, så du skrev på at du skulle kontakte deg da eller? Jeg har sendt mye hjem tidligere når jeg har vært ute og reist, men aldri noe så verdifullt som det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...