Tante Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 veldig dramatisk tittel, men jeg vil egentlig bare høre deres tanker rundt "problemet" mitt: Jeg orker ikke å spise. Dette skjer i perioder og nå er jeg inne i en slik periode Den siste tiden har tanken på ordentlig mat som jeg må lage selv gjort meg rett og slett sliten. Ikke det å lage den, men å spise den. Brødskive med leverpostei, som jeg egentlig elsker, byr meg nå imot. Og pappas kjøttkaker ligger i kjøleskapet og surner. Jeg kan godt betale masse på sushirestaurant, Burger, kaféer o.l. for å få god (men også usunn) mat servert og spise den, men vanlig "kjedelig" norsk middagskost klarer jeg rett og slett ikke. Istedenfor spiser jeg det jeg har for hånden, som nå er sukkertøy og nudler. Hvorfor tror dere dette skjer? Og hva kan jeg gjøre med det? Har prøvd å "bare tvinge meg selv", men det går ikke. Det er som om noen står og holder meg igjen.
The Kitten Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 veldig dramatisk tittel, men jeg vil egentlig bare høre deres tanker rundt "problemet" mitt: Jeg orker ikke å spise. Dette skjer i perioder og nå er jeg inne i en slik periode Den siste tiden har tanken på ordentlig mat som jeg må lage selv gjort meg rett og slett sliten. Ikke det å lage den, men å spise den. Brødskive med leverpostei, som jeg egentlig elsker, byr meg nå imot. Og pappas kjøttkaker ligger i kjøleskapet og surner. Jeg kan godt betale masse på sushirestaurant, Burger, kaféer o.l. for å få god (men også usunn) mat servert og spise den, men vanlig "kjedelig" norsk middagskost klarer jeg rett og slett ikke. Istedenfor spiser jeg det jeg har for hånden, som nå er sukkertøy og nudler. Hvorfor tror dere dette skjer? Og hva kan jeg gjøre med det? Har prøvd å "bare tvinge meg selv", men det går ikke. Det er som om noen står og holder meg igjen. Det er umulig for meg å svare konkret på om du har en spiseforstyrrelse eller ikke, så du må ta svaret mitt med en klype salt. Er det noe spesielt som skjer i forkant av disse periodene? Er det mye stress på jobben, krangling i familien, etc. Eller skjer det uavhengig av hvordan du har det i livet ditt? Ut i fra det du skriver høres det ikke ut som om du har en spiseforstyrrelse, mer at du blir matlei i perioder. Noe som er helt normalt.
Chanel.No5 Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 (endret) Ut i fra det du skriver høres det ikke ut som om du har en spiseforstyrrelse, mer at du blir matlei i perioder. Noe som er helt normalt. Enig, føler TS bare er litt mer kresen i matveien til tider, slike perioder har jeg også, der en vanlig "skive" ikke er godt nok liksom. Ikke noe spiseforstyrrelse ihvertfall, da ville TS hatt andre tanker rundt maten og ikke bare at den ikke fristet. Men jeg er heller ikke noe lege.. Endret 24. januar 2010 av Lotte28
Sequax Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Høres ut som om du er matlei! Jeg går også gjennom sånne perioder der alt jeg har hjemme er så kjedelig at jeg ikke gidder å spise
Tante Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2010 Dere har sikkert rett, selv om det høres rart ut for meg. Vil ikke si "kresen" for det handler ikke om at jeg ikke har lyst på maten, det føles bare som en kamp å måtte spise den. Men det har sikkert sammenheng med stress og energinivå å gjøre.
Maud Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 veldig dramatisk tittel, men jeg vil egentlig bare høre deres tanker rundt "problemet" mitt: Jeg orker ikke å spise. Dette skjer i perioder og nå er jeg inne i en slik periode Den siste tiden har tanken på ordentlig mat som jeg må lage selv gjort meg rett og slett sliten. Ikke det å lage den, men å spise den. Brødskive med leverpostei, som jeg egentlig elsker, byr meg nå imot. Og pappas kjøttkaker ligger i kjøleskapet og surner. Jeg kan godt betale masse på sushirestaurant, Burger, kaféer o.l. for å få god (men også usunn) mat servert og spise den, men vanlig "kjedelig" norsk middagskost klarer jeg rett og slett ikke. Istedenfor spiser jeg det jeg har for hånden, som nå er sukkertøy og nudler. Hvorfor tror dere dette skjer? Og hva kan jeg gjøre med det? Har prøvd å "bare tvinge meg selv", men det går ikke. Det er som om noen står og holder meg igjen. 1) Finn ut av hvorfor du får slike perioder. Oppsøk lege eller andre proffe mennesker som kan hjelpe deg til å forstå hvorfor du reagerer slik du gjør på mat, og hva du kan gjøre for å endre dette. 2) Når du er inne i slike perioder, så unn deg god mat ute! Siden du skriver at du gjerne spiser flott og god mat ute, så syns jeg du skal bruke noen ekstra kroner på å spise ute i disse periodene. Det fortjener du!
tineline Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Spiseforstyrrelser handler mer om tvangstanker og vrangforestillinger som at man føler at man MÅ spise svært lite, kaste opp eller trene enormt mye.
Draum Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Spiseforstyrrelser handler mer om tvangstanker og vrangforestillinger som at man føler at man MÅ spise svært lite, kaste opp eller trene enormt mye. Eller at man MÅ spise svært mye. Overspising er også en spiseforstyrrelse, og da kaster man ikke opp eller trener enormt mye.
tineline Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 ...og det fins andre måter å være spiseforstyrret på også; poenget er at tvangstanker er i sentrum og at man blir stresset og utafor dersom man ikke har mulighet til å følge et vanligvis selvpålagt mønster/regime.
Chanel.No5 Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 2) Når du er inne i slike perioder, så unn deg god mat ute! Siden du skriver at du gjerne spiser flott og god mat ute, så syns jeg du skal bruke noen ekstra kroner på å spise ute i disse periodene. Det fortjener du! Godt tips, sev gjør jeg dette eller baker noe godt hjemme, spiser litt av det jeg vanligvis elsker og det er godt å f litt god matlukt i huset, hjelper meg ihvetfall!
Maud Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Kanskje du også kan invitere noen venner på middag? Dere kan lage noe rikig god sammen og kose dere med et godt måltid mat, eller dere kan kjøpe med noe digg hjem? Kanskje det kan hjelpe å få en hyggelig setting rundt maten, som gode venner, god lukt som Lotte28 skriver, filmer osv. Gjør noe ekstra ut av det hele! Klemmer
Chanel.No5 Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 Kanskje du også kan invitere noen venner på middag? Dere kan lage noe rikig god sammen og kose dere med et godt måltid mat, eller dere kan kjøpe med noe digg hjem? Kanskje det kan hjelpe å få en hyggelig setting rundt maten, som gode venner, god lukt som Lotte28 skriver, filmer osv. Gjør noe ekstra ut av det hele! Klemmer Godt tips! Få gleden med mat tilbake!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå