Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på 21 mnd har fått ørebetennelse. Vi var på legevakta i går og fikk med en resept på antibiotika dersom det ikke ble bedre innen et par dager. Men jeg kan aldri huske at jeg fikk antibiotika da jeg hadde ørebetennelse som liten? Derimot husker jeg noe som het Rinexin, finnes ikke dette lenger?

Gutten har høy feber på 4. dagen i dag :( Sliter med å holde feberen nede. Kler han lett og legger han under helseteppe. Men nå ga vi paracet for 1 time siden og han har 39,5 i feber. Noen råd?

Dersom han fortsatt er syk i morgen, skal jeg gi antibiotika da?

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja du skal ta antibiotika. Dette går ikke over av seg selv. Jeg har lang vond erfaring med ørebetennelse selv og det er ikke noe å stusse på.

Skrevet (endret)

Jeg hadde antibiotika mot ørebetennelse en gang, men som voksen. Fikk aldri det som barn og det gikk over av seg selv. (slet veldig med det.)

Gi han varmeflaske til å varme øret med, evt en liten brusflaske med varmt vann og håndkle rundt om du ikke har det. Hodet bør ligge høyt.Gi paracet.

Endret av Beauté
Gjest Blondie65
Skrevet

Forøvrig er det eneste jeg finner om Rinexin at det er slimløsende. Det er ikke det som er problemet når ditt barn har ørebetennelse, men en svært smertefull betennelse i øret.

Fra Lommelegen:

Antibiotikabehandling? Et lett tilfelle av ørebetennelse trenger ikke antibiotikabehandling. Ved manglende bedring (eller forverrelse) etter 1-3 døgn, kan antibiotika være aktuelt. Det finnes også spesielle fohold og tilstander som gjør at antibiotika bør tas.
Gjest Blondie65
Skrevet

Gi han varmeflaske til å varme øret med, evt en liten brusflaske med varmt vann og håndkle rundt om du ikke har det. Hodet bør ligge høyt.Gi paracet.

Nei nei nei. IKKE VARME - da florerer betennelsen ytterlige.

Skrevet

ÅÅ? Det er noe som hjalp meg veldig mot smerten da. Men kanskje du har rett.

Nei nei nei. IKKE VARME - da florerer betennelsen ytterlige.
Skrevet

Paracet + evt Ibux mixtur, nesespary, høyt hodeleie, rikelig med veske og antibiotika i morgen dersom han ikke er bedre.

Gjest Blondie65
Skrevet
ÅÅ? Det er noe som hjalp meg veldig mot smerten da. Men kanskje du har rett.

Ja det hjelper mot smerten, men det får betennelsen til å vare lenger. Det samme gjelder bomullsdott.

Skrevet

Rhinexin gis ikke lenger til barn pga alvorlige bivirkninger.

Husk å gi nesespray! Det sørger for å holde øret tort og letter trykket.

God bedring!

Skrevet

takk for mange gde råd! Eneste nesedråpene jeg kan gi, er saltvann, da han er under 2 år.

Men da begynner vi antibiotikakur i morgen. Han er ikke noe bedre i det hele tatt, dette har faktisk vært den verste dagen mtp at han bare har sovet :(

Gjest 4-barnsmor
Skrevet

Antibiotikakur gies hvis ørebetennelse skyldes bakterie, da må man ha antibiotika for å bli kvitt bakterien. Blir som oftest tatt bakterieprøve hos legen for å sjekke dette.

Veldig ofte skyldes ørebetennelsen virus og går da over av seg selv etter noen dager. Mine barn har hatt mye ørebetennelser og det har som oftest gått over av seg selv, men nesespray letter trykket på ørene. Sist min datter hadde ørebetennelse og lå og gråt av smerte også etter at hun hadde fått paracet, så hjalp det at jeg lå og blåste forsiktig i øret hennes.

Forresten rart at legen ikke tok bakterieprøve, når han er så liten og er så dårlig så må du ikke bare gå og vente på å starte behandlingen, hvis han har bakterieinfeksjon så hjelper antibiotikaen relativt raskt.

Skrevet

Vår gutt på 13 mnd har ørebetennelse nå, var hos legen på fredag. Fikk imacillin. Han virker bedre nå, 2 døgn etter start. Skal i barnehage i morgen.

Gjest Blondie65
Skrevet
Men da begynner vi antibiotikakur i morgen. Han er ikke noe bedre i det hele tatt, dette har faktisk vært den verste dagen mtp at han bare har sovet :(

Stakkars liten - men tenk sånn at det er sunt at han får sovet for da har han mindre vondt samt at kroppen får ro til å bekjempe sykdommen.

God bedring!

Skrevet

Han tok CRP, og den var ikke noe forhøyet.

Han gir ikke uttrykk for at det er vondt i øret faktisk, derfor ble jeg veldig overraska over at det var ørebetennelse.

Skrevet

ungen min hadde også ørebetennelse like før jul, da fikk vi faktisk zyrtec mixtur av legen.... (altså sånn allergi greier..)

Men det fungerte det! Ungen ble veldig mye bedre allerede etter 1 dag...

Annonse
Gjest 4-barnsmor
Skrevet

Vel mine barn har bestandig hatt smerter ved ørebetennelse, jeg ville ha gitt han antibiotikaen. Hvis han fortsatt ikke er bedre, slapp, høy feber osv neste dag, så ville jeg ha tatt kontakt med lege igjen.

Leger er jo ikke ufeilbarlige, de er bare mennesker og kan noen ganger ta feil eller overse ting. Med et barn med kronisk sykdom har jeg desverre opplevd endel slike ting selv, og en god del forskjellige leger, ikke alle er like flinke.

Husk alltid at du som mor er den som kjenner ungen din best.

Skrevet

Han er mye bedre i dag!! Ikke feber, og har fått matlysten tilbake:) Hurra!

Skrevet

Jeg hadde årlige (minst) ørebetennelser som liten, og har fått en del antibiotika. De er mye mer restriktive med det nå, men når du har fått det mener jeg du trygt kan bruke det. Jeg hadde heller ikke så fryktelig vondt i øret, men fikk feber og sov mye. (Nå i voksen alder har jeg ikke hatt det så ofte, men hadde i fjor. Det varte i over 2 måneder før øreverken gikk bort, og eneste jeg fikk beskjed om hos legen var nesespray og smertestillende. Så lenge det ikke var feber måtte det være virus, og det må gå over av seg selv).

Skrevet

Har ørebetennelse her i gården, bruker noen øredroper som heter terra-cortril polimyxin B.

Skrevet

Hvor tidlig kan man la de sove ute i vogn etter at de er friske?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...