Gjest ts Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 jeg lurte på om rismelk eller soyamelk tilsatt kalsium er bra erstatning for melk når det gjelder kalsium innholdet. Noen som vet det? Eller får jeg ikke nok kalsium og burde ta kalsiumtilskudd i tilegg? isåfall hvilken kalsiumtilskudd?
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Jeg tåler ikke melk heller - dvs. melkeproteinet. Jeg kan spise youghurt og ost og bruker dette som kalsiumkilder isteden. Er det ikke også kalsium i grønne grønnsaker?
Gjest ts Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Jeg tåler ikke melk heller - dvs. melkeproteinet. Jeg kan spise youghurt og ost og bruker dette som kalsiumkilder isteden. Er det ikke også kalsium i grønne grønnsaker? Jeg tåler ikke noe med melkeprotein i, så kan heller ikke spise yogurt og ost fra kumelk, sauemelk osv, men takk for forslag Jo kalsium finnes i grønne grønnsaker men ikke fin favoritt kan man si x)
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 (endret) Jeg tåler ikke noe med melkeprotein i, så kan heller ikke spise yogurt og ost fra kumelk, sauemelk osv, men takk for forslag Jo kalsium finnes i grønne grønnsaker men ikke fin favoritt kan man si x) Jeg er ingen stor fan av grønnsaker selv, men det finnes da noe på skalaen fra agurk/squash til kål med alt i mellom også du kan spise? Siden jeg ikke er noen stor fan av mange sorter konsentrerer jeg meg veldig om de jeg liker godt. Da trenger jeg jo ikke spise vassen kinakål eller brekk(e seg)bønner. Endret 24. januar 2010 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jeg tåler ikke melk heller - dvs. melkeproteinet. Jeg kan spise youghurt og ost og bruker dette som kalsiumkilder isteden. Er det ikke også kalsium i grønne grønnsaker? Da må jeg pirke litt. Du er ikke allergisk mot melkeprotein, fordi dette finnes i alle matvarer som har melk i seg http://www.ica.no/FrontServlet?s=mat_inspi...mp;viewid=20394 Det er mulig du er allergisk mot laktose da de produktene du beskriver ikke er blandt de mest laktoseholdigew matvarene. Dere kan begge lese om forskjellige melkeallergier på www.utenmelk.no Her er det også et forum hvor TS sikkert kan få svar på spørsmålet sitt.
Gjest ts Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Da må jeg pirke litt. Du er ikke allergisk mot melkeprotein, fordi dette finnes i alle matvarer som har melk i seg http://www.ica.no/FrontServlet?s=mat_inspi...mp;viewid=20394 Det er mulig du er allergisk mot laktose da de produktene du beskriver ikke er blandt de mest laktoseholdigew matvarene. Dere kan begge lese om forskjellige melkeallergier på www.utenmelk.no Her er det også et forum hvor TS sikkert kan få svar på spørsmålet sitt. Tusen takk for linken til den nettsiden , der sto det mye onfo Men vet noen om soyamelk/rismelk med kalium kan erstatte melkeprodukter sånn i forhold til kalsium? Uten at jeg tenger kaliumtilskudd? Det var egentlig det jeg lurte på, hehe
Gjest ts Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Jeg er ingen stor fan av grønnsaker selv, men det finnes da noe på skalaen fra agurk/squash til kål med alt i mellom også du kan spise? Siden jeg ikke er noen stor fan av mange sorter konsentrerer jeg meg veldig om de jeg liker godt. Da trenger jeg jo ikke spise vassen kinakål eller brekk(e seg)bønner. Jeg tror ikke det er nok kalsium i grønnsaker hvis man ikke spiser ekstremt mye i løpet av en dag.
tineline Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Det skal stå mengde på rismelken/soyamelken, og du kan konferere med ernæringsrådets anbefalinger til dagsdoser på Ernæringsrådets hjemmesider.
Sopp Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Hei; Jeg har to barn som har melkeallergi, ulik som så dan. For å finne rett melke erstatning til ungene har jeg prøvd og feilet. Både når det gjelder drikking av melk og baking og matlaging ellers. Min erfaring er at havremelk passer veldig bra. Den drikker ungene uten å klage (den er tilsatt kalsium), den er fin å bake med, og den er like bra til å lage mat med. I og med at jeg har 2 av 3 barn med allergi så lager jeg mat alle kan spise, ellers måtte jeg hatt 3 dietter i huset. Med havremelk er det ingen som har klagd på merkelige smaker el konsistens. Jeg prøvde soyamelk, men fikk vite at om man gir barn med melkeallergi soyamelk så kan de utvikle soya allergi i tillegg. Vet ikke om dette gjelder for voksen da
buttergirl Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Går jo ann å drikke appelsinjuice med kalsium. "Nora" har det, og den smaker like godt som vanlig. Et greit alternativ hvis man ikke er så glad i å drikke soyamelk og rismelk. Ellers finnes det jo en Laktosefri melk nå, men det hjelper jo bare for de som har Laktoseintolleranse sånn som meg
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2010 #11 Skrevet 25. januar 2010 Noen vegetabilske matvarer som inneholder kalsium: Brokkoli Spinat Grønnkål Mandler Kikerter Svarte bønner Tofu/soyabønner Kål Soyamelk eller rismelk tilsatt kalsium Gulrot Appelsin Havregryn Dadler Sesamfrø Man tar også opp kalsiumen fra grønnsaker bedre enn kalsiumen fra melk. Det at man må ha melk i kostholdet for å få i seg nok kalsium er en myte som melkeindustrien har lykkes med å spre ser jeg.
Gjest ts Skrevet 25. januar 2010 #12 Skrevet 25. januar 2010 Hei; Jeg har to barn som har melkeallergi, ulik som så dan. For å finne rett melke erstatning til ungene har jeg prøvd og feilet. Både når det gjelder drikking av melk og baking og matlaging ellers. Min erfaring er at havremelk passer veldig bra. Den drikker ungene uten å klage (den er tilsatt kalsium), den er fin å bake med, og den er like bra til å lage mat med. I og med at jeg har 2 av 3 barn med allergi så lager jeg mat alle kan spise, ellers måtte jeg hatt 3 dietter i huset. Med havremelk er det ingen som har klagd på merkelige smaker el konsistens. Jeg prøvde soyamelk, men fikk vite at om man gir barn med melkeallergi soyamelk så kan de utvikle soya allergi i tillegg. Vet ikke om dette gjelder for voksen da Tar barna dine kalsiumtilskudd i tilegg? Isåfall hvilken?
Gjest ts Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 Noen vegetabilske matvarer som inneholder kalsium: Brokkoli Spinat Grønnkål Mandler Kikerter Svarte bønner Tofu/soyabønner Kål Soyamelk eller rismelk tilsatt kalsium Gulrot Appelsin Havregryn Dadler Sesamfrø Man tar også opp kalsiumen fra grønnsaker bedre enn kalsiumen fra melk. Det at man må ha melk i kostholdet for å få i seg nok kalsium er en myte som melkeindustrien har lykkes med å spre ser jeg. Det er masse kalsium i det du nevner ja. Men man må spise ekstremt mye for å få i seg nok kalsium for en dag hvis man bare får det igjennom grønnsaker, og jeg blir jo veldig fort mett.
Sopp Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Tar barna dine kalsiumtilskudd i tilegg? Isåfall hvilken? De tok kalsium tillegg før. men ikke nå som det har havremelk som er tilsatt kalsium
venus_ Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 Anbefalt daglig inntak av kalsium er 800mg for kvinner over 20 år. 100g soyamelk tilsatt kalsium inneholder 120mg. Så da er det bare å regne ut å se om du får i deg nok
tineline Skrevet 26. januar 2010 #16 Skrevet 26. januar 2010 Husk at uten D-vitamin er det begrenset hvor mye kalsium man får i seg. I tillegg til erstatningsmelk med kalsium, kan det være lurt med litt fiskepålegg eller lignende til samme måltid, evt tilskudd eller D-vitaminberiket margarin/annen mat.
Gjest ts Skrevet 26. januar 2010 #18 Skrevet 26. januar 2010 De tok kalsium tillegg før. men ikke nå som det har havremelk som er tilsatt kalsium Hvor mye havremelk drikker de som ca iløpet av en dag?
Gjest ts Skrevet 26. januar 2010 #19 Skrevet 26. januar 2010 Anbefalt daglig inntak av kalsium er 800mg for kvinner over 20 år. 100g soyamelk tilsatt kalsium inneholder 120mg. Så da er det bare å regne ut å se om du får i deg nok Jeg får vel drikke mye
Gjest ts Skrevet 26. januar 2010 #20 Skrevet 26. januar 2010 Husk at uten D-vitamin er det begrenset hvor mye kalsium man får i seg. I tillegg til erstatningsmelk med kalsium, kan det være lurt med litt fiskepålegg eller lignende til samme måltid, evt tilskudd eller D-vitaminberiket margarin/annen mat. Det er sant ja heldigvis er jeg glad i fisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå