Gå til innhold

Er inkasso det samme som betalingsanmerkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en diskusjon gående om inkasso og betalingsanmerkning er det samme..

Jeg mener at betalingsanmerkning får man først når en inkassosak har blitt misligholdt, og kommer til Namsmannen - og at det er sånne bet.anmerkninger som har utslag for om man får lån eller ei..

Noen som vet med sikkerhet her? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke det samme nei. Inkasso er en måte å inndrive krav på. En betalingsanmerking er noe du får når du ikke har gjort opp for deg.

Gjest Blondie65
Skrevet

For å få betalingsanmerkning må saken gå til inkasso. Dvs. at det fortsatt er ubetalt etter gjentatte purringer (ikke betalingsanmerkning).

Anmerkningen slettes fra offentligheten i det øyeblikket fordringen er betalt. Merk at banker eller andre kan velge å sette sine egne kunder på "dårlig betaler listen" på grunnlag av egen erfaring dersom man har misligholdt et krav.

Skrevet

Mm, da var det sånn jeg mente..

Men jeg mener å huske å ha hørt en regel om at betalingsanmerkninger er 3 år i systemet etter at den er oppgjort og ferdig? Gjelder kanskje noe annet, det da?

Gjest Blondie65
Skrevet
Mm, da var det sånn jeg mente..

Men jeg mener å huske å ha hørt en regel om at betalingsanmerkninger er 3 år i systemet etter at den er oppgjort og ferdig? Gjelder kanskje noe annet, det da?

Nei det var sånn før. Det er blitt endret - nå skal den slettes med en gang.

Skrevet

Betalingsanmerkning får du først når saken går til forliksrådet.

Altså etter mange purringer fra inkassoselskapet.

Bet.anm. skal slettes samme dag som kreditor har registrert pengene du skylder.

Gjelder betalingsanmerkningen din lån, hender det seg at bankene har en egen "svarteliste".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...