Gå til innhold

Peis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet nettopp inn i en leilighet hvor det er stor peis (med glassdører). Vi har problemer med å få det til å brenne skikkelig, og stort sett ligger bare veden og smågløder litt. Vi har forsøkt med mye trekk, lite trekk, middels trekk... ingenting fungerer. Hva kan være galt?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)
Vi flyttet nettopp inn i en leilighet hvor det er stor peis (med glassdører). Vi har problemer med å få det til å brenne skikkelig, og stort sett ligger bare veden og smågløder litt. Vi har forsøkt med mye trekk, lite trekk, middels trekk... ingenting fungerer. Hva kan være galt?

Er det spjeldet til peisen selv dere har brukt til å justere mye/lite trekk ?

Spør fordi leiligheter kan ofte ha lange pipeløp og ventilasjonssystem som skal og må gå kontinuerlig.

Prøv i så fall å slippe inn luft utenfra ved å sette nærmeste vindu litt.

Det kan fort hjelpe på :)

Endret av Lille-pus
Skrevet
Er det spjeldet til peisen selv dere har brukt til å justere mye/lite trekk ?

Spør fordi leiligheter kan ofte ha lange pipeløp og ventilasjonssystem som skal og må gå kontinuerlig.

Prøv i så fall å slippe inn luft utenfra ved å sette nærmeste vindu litt.

Det kan fort hjelpe på :)

Takk for svar.

Spjeldet på vår peis reguleres med en spak lenger opp på peisen/pipen, og det står oppe hele tiden. Vi har forsøkt å lufte også, men det hjelper ikke så veldig. Vi forsøker også å fyre med peisdørene åpne, uten at det ser ut til å utgjøre noen forskjell.

Er det en spesiell måte peiskubbene skal ligge på, eller noe slikt?

Skrevet

Ikke at jeg er ekspert, men det lønner seg å sette vedkubbene inn i ovnen så de danner en omvendt V.(På skrå inn mot bakveggen) Legg papir, litt opptenningsved i bunnen, før du lager en liten V. Bruk 3-4 kubber først, så kan du legge inn mer etter hvert som du får fyr.

Sørg før å ha god trekk, noen peisovner liker best at døra står på gløtt og husk å bruke tørr ved. Er det helt rund ved, så lønner det seg å putte de inn når det er ordentlig fyr.

Skrevet

Er pipa feid i det siste? Er feieluka tømt? Min pipe var stapp pakket med aske

Skrevet

Hva slags ved er det? Forrige vinter hadde vi kjempestore problemer med å få ordentlig fyr på veden vi kjøpte på plantasjen så vi har ikke brukt den denne vinteren

Skrevet

Det kan også være en feil i monteringen av peisen.

jeg vet om et hus der vedovnen var feilmontert, hvor veden bare glødet og oste.

Skrevet

Råtten ved brenner og varmer dårlig. Slukner gjerne også noen ganger. Ender fort opp med å bare små gløde. Kjøpte et lass ved for noen uker siden, ubrukelig, men vi fikk da brent opp alt sammen. Nå er det nye i hus og jøsses for en forskjell.

Skrevet

1. Dårlig ved. Anbefaler helt tørr bjørkeved, hogget godt opp. Har du gran eller andre typer, og større kubber, vent til det er skikkelig fyr.

2. Dårlig opptenningsteknikk. Riv opp en avis, ark for ark, og krøll sammen. Gir mye luft. Legg på strimlet tykk papp, deretter opptenningsved. På toppen 2-3 tynne kubber. Luft er et nøkkelord her. Følg godt med i begynnelsen - snu på kubbene, sørg for luft mellom flammen og det du vil skal ta fyr. Legg litt ekstra papir og papp under kubbene om det sluikner.

3. I skjeldne tilfeller dårlig konstruksjon på peis. Det å være ekstra nøye på 1 og 2 gjør at du likevel kan ha glede av peisen.

Skrevet
1. Dårlig ved. Anbefaler helt tørr bjørkeved, hogget godt opp. Har du gran eller andre typer, og større kubber, vent til det er skikkelig fyr.

2. Dårlig opptenningsteknikk. Riv opp en avis, ark for ark, og krøll sammen. Gir mye luft. Legg på strimlet tykk papp, deretter opptenningsved. På toppen 2-3 tynne kubber. Luft er et nøkkelord her. Følg godt med i begynnelsen - snu på kubbene, sørg for luft mellom flammen og det du vil skal ta fyr. Legg litt ekstra papir og papp under kubbene om det sluikner.

3. I skjeldne tilfeller dårlig konstruksjon på peis. Det å være ekstra nøye på 1 og 2 gjør at du likevel kan ha glede av peisen.

Den vedovnen jeg vet om som brant så dårlig må ha vært konstruksjonsfeil. For jeg vet at det kom noen venner på besøk med egen ved som var av topp kvalitet.

De var også vant til å tenne opp, men fikk det kun til å gløde allikevel.

Så det er litt skummelt å gi garantier om at det vil brenne hvis den er feilkonstruert.

Skrevet

Takk for svar! Peisen skal være i konstruksjonsmessig god stand, for tidligere beboere her har visst kunnet fyre uten problemer. Jeg tror kanskje problemet delvis skyldes at jeg er litt sløv med å legge inn nok ved, og delvis kvaliteten på veden. Tror det er gran eller furu.

Skrevet
Den vedovnen jeg vet om som brant så dårlig må ha vært konstruksjonsfeil. For jeg vet at det kom noen venner på besøk med egen ved som var av topp kvalitet.

De var også vant til å tenne opp, men fikk det kun til å gløde allikevel.

Så det er litt skummelt å gi garantier om at det vil brenne hvis den er feilkonstruert.

Dersom man er vant med en god ovn er det ikke rart man sliter med å få fyr i en dårligere ovn =)

Jeg kan fyre opp et bål midt på gulvet om jeg vil, eller på hvilken som helst dårlig ventilert plass for den saks skyld. Hemmeligheten er som beskrevet - riktige materialer (papir - papp/spon - tennved - ved) og luft. I en god ovn holder det innimellom med kun avispapir og god ved. En dårlig konstruert ovn krever mer - riktige materialer, og å blåse og snu på alt frem til det brenner skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...