Gå til innhold

Nesten 1 million Nordmenn er overvektige

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg ikke på. JEg tror ikke på alt jeg leser. :fnise:

Skrevet

Skulle gjerne likt å se kildene til denne artikkelen. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så skeptisk til det, men det hadde vært fint å vite hvordan de definerer overvekt, for eksempel.

Skrevet
Skulle gjerne likt å se kildene til denne artikkelen. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så skeptisk til det, men det hadde vært fint å vite hvordan de definerer overvekt, for eksempel.

Det er i ICD-10, ICD-9, ICPC-2 og DiseasesDB (forskjellige sykdomsregistere\databaser) definert etter BMI. BMI på over 25 er definert som overvekt, og selv om argumentene mot bruk av BMI er mange så er realiteten at de aller fleste med BMI over 25 ikke er bodybuildere nesten uten fett på kroppen men overvektige mennesker med mye fett på kroppen.

Skrevet
Norske mennesker er tykke og utrente.

Må ikke være kjønnsdiskriminerende her nå da. Gjelder for begge kjønn

Skrevet
Det er i ICD-10, ICD-9, ICPC-2 og DiseasesDB (forskjellige sykdomsregistere\databaser) definert etter BMI. BMI på over 25 er definert som overvekt, og selv om argumentene mot bruk av BMI er mange så er realiteten at de aller fleste med BMI over 25 ikke er bodybuildere nesten uten fett på kroppen men overvektige mennesker med mye fett på kroppen.

Det står det ikke noe sted i artikkelen, og de henviser ikke et sted hvor det står heller. Men det var ikke kverulering mot saken altså - bare irritasjon over dårlig journalistikk.

At det kan stemme kan jeg nok godt tro på, og jeg tror nok også at det er logisk å fokusere mer på forebyggende arbeid, slik overlegen nevner.

Skrevet
Må ikke være kjønnsdiskriminerende her nå da. Gjelder for begge kjønn

Jo, det må vi. Norske menn er dumme og fete.

:lur:

Skrevet

Smertelig korrekt, nordmenn blir latere og latere, og pådrar seg selvpåførte sykdommer (dia type II, KOLS, lungekreft, claudicatio, hjertekar) som de forventer at helsevesenet behandle og betale for. Hvis folk hadde blitt stilt direkte tilansvar fors ine uvaner og livsstil så hadde kanskje heimkunnskapstimene blitt tatt litt mer alvorlig.

Likevel, så selges det piller, pulver og dietter som aldri før, det samme gjelder søppelmat. Og folk har aldri værtmindre fysisk aktive.....

Fettansamlingene og sofaslitet påvriker ike bare voksne, men er nå et stort problem i Norge blant barn og tenåringer. Nordmenn blir ikke føst med ski på beina lenger, men er heller limt fast til Xbox og helgefyll.

Social class, time spent watching TV or in front of a computer, and breakfast frequency were associated with the odds of being overweight. An inverse relation between intake of sweets and overweight was observed. Validation studies demonstrated a high correlation between self-reported and measured height and weight in both age groups. Conclusion: The present study demonstrates a high prevalence of overweight and obesity among schoolchildren, especially among fourth graders in Norway. Moreover, the proportion of overweight and obese children has increased greatly among eighth graders during the last decade.

Kilde: Scandinavian Journal of Public Health, Vol. 33, No. 2, 99-106 (2005)

Skrevet

Enig i denne!

Jeg savner kilder, statistikkgrunnlag, hvilke aldersgrupper som er med i undersøkelsen, og hvordan overvekt defineres i denne undersøkelsen.

Jeg er fullt klar over at overvektsproblematikken er stor, og at det kan være så mange som 20% som er overvektige, men likevel skulle jeg likt å sett dokumentasjon.

Skrevet
Jo, det må vi. Norske menn er dumme og fete.

:lur:

Nei det må vi ikke, norske menn OG kvinner er dumme og fete! Så det så, kjempe for likestillingen men når du får den vil du ikke ha den! Pfft

:nei:

Skrevet (endret)

Ja jeg er overvektig! ;-)

og så klaaaart forventer jg at norge ORDNER OPP!!!!!

not!

Men så har jeg ikke noen sykdommer/heller :D

ikke diabetes engang!! eller høyt kolestrol og blodtrykket mitt er PERFEKT! enda jeg gikk på reductil .

HAH!

eneste lille om det kan kalles diagnose da - sliter med liiiten lekkasje på magesekken, ligger til familien. og dem andre som sliter med det i fam er ikke overvektige... =P

jeg er lat, og en sofa gris ikke noe annet som forårsaker overvekt er det ?

jg er venter på opperasjon offentlig men det var legen som mente dette var BEST for meg og jeg gidder ikke og si imot for jeg regner med at han veit hva som fungerer.... å jeg veier ikke over 130 kg bare så det er sagt: p . å er 20 år;)

Endret av Siiw
Skrevet
Men så har jeg ikke noen sykdommer/heller :D

ikke diabetes engang!! eller høyt kolestrol og blodtrykket mitt er PERFEKT! enda jeg gikk på reductil .

DU ER 20! Hvordan tror du det kommer til å være når du blir 40?

Skrevet

Vel, dette bør få folk til å stappe noen unnskyldninger og bortforklaringer om nordmenns sunne liv langt nedi kebabsøppelet.

I helseundersøkelsen i Oslo var andelen med betydelig grad av overvekt eller fedme 10% blant 30-

åringer, 14% blant 40-åringer og 18% blant 60-åringer. Det var en litt høyere andel menn med fedme

enn kvinner, særlig blant de yngste. Etter 60-årsalder gikk andelen overvektige ned, særlig for menn.

Andelen med fedme var samlet sett høyest i Ytre øst for menn og i Indre øst for kvinner. Blant kvinner

var det lavest andel med fedme i den høyeste utdanningsgruppen, mens det for menn ikke var like

tydelige forskjeller etter utdanning. Det var en høyere andel kvinner med fedme blant innvandrere fra

ikke-vestlige kulturer enn blant kvinner med norsk bakgrunn.

Andelen overvektige i Norge har økt fra begynnelsen av 1960-årene og fram til i dag. Blant 40-42-åringer

økte menn i gjennomsnitt 9,1 kg og kvinner 3,7 kg. Det ble gjennomført 40-åringsundersøkelser i 12 fylker

i perioden 1994-99, og andelen fete menn og kvinner var på hhv. 12,2% og 10,9% (KMI på 30 eller

mer). Det har også vært en markert økning i andel med fedme i eldre aldersgrupper de siste årene, og

Norge følger en internasjonal trend med stadig høyere gjennomsnittsvekt og andel av overvektige/fete i

den voksne befolkningen (Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet 2000).

Andel personer med betydelig grad av overvekt (fedme) i ulike aldersgrupper i Oslo er vist i figur 58.

Andelen fete ser ut til å øke opp til 60-årsalder og er noe lavere i den eldste aldersgruppen, særlig blant

menn. Ved 60 års alder hadde ca 18 % av kvinner og menn en KMI på 30 eller over.

Kilde: http://www.fhi.no/dav/3646C90F5223402DBFACEF135BDB891A.pdf

(merk: artikkel er nesten ti år gammel, så tallene er enda høyere idag)

HUBRO-undersøkelsen anbefales å lese, det samme gjelder det å tråle litt i SSB sine data.

De siste 10–15 år er det samlet betydelig evidens for at ernæringen i fosterlivet på varig måte kan prege et individs egenskaper og dermed fremtidig sykdomsrisiko. Epidemiologiske studier tyder på at ernæringsforhold i fosterlivet delvis kan forklare forekomsten av diabetes, hjerte- og karsykdommer og kreft. I Norge er det i løpet av 15–20 år skjedd betydelige endringer i kosthold og ernæringsstatus blant yngre kvinner. Det kommer særlig til uttrykk i form av økende forekomst av overvekt. Mors vekt og metabolske status er nær knyttet til fosterutvikling.

Kilde: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1147450

Flere menn er overvektige, og andelen overvektige har økt sterkere blant menn enn blant kvinner. I 2008 var knapt en tredel av alle menn, og en femdel av alle kvinner, overvektige. I tillegg har en femdel av befolkningen det som kalles "noe overvekt". Settes grensen for overvekt ved BMI på 25 eller høyere, er fire av ti nordmenn overvektige.

Kilde: SSB - Levekårsundersøkelsen 2008. Helse, omsorg og sosial kontakt

Skrevet

Og akkurat i dag fant jeg at på et halvår så har jeg krympet fra 88 til 78 cm i livet, fra 104 til 98 over hofter og fra 62 til 59 lår! Så ALLE er ikke late og feite! :enig:

Skrevet
Og akkurat i dag fant jeg at på et halvår så har jeg krympet fra 88 til 78 cm i livet, fra 104 til 98 over hofter og fra 62 til 59 lår! Så ALLE er ikke late og feite! :enig:

Gratulerer, lykke til videre!

Skrevet

Kan ikke de som er overvektig pga junkfood se å ta seg sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...