Gå til innhold

barn alene på buss eller tog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er barna gamle nok til å ta buss eller tog alene? Feks for å besøke familie.

Jeg tenker da på at de blir fulgt inn på bussen, og så hentet av noen de kjenner inne på bussen når de er framme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sakset fra NSBs sider:

Barneombudet anbefaler en aldersgrense på 10 år for barn som reiser alene. For lengre reiser med togbytte, bør barnet være 12 år eller eldre.

Skrevet

men lurer litt på hva folk generelt mener er riktig alder. Når ville DU latt DITT barn ta buss, f.eks 4timer, alene?

Skrevet
men lurer litt på hva folk generelt mener er riktig alder. Når ville DU latt DITT barn ta buss, f.eks 4timer, alene?

Selv tok jeg buss sammen med søster da vi var 6 og 8 (busstur på ca 1 1/2 time, men da var vi vant til å reise med den bussen sammen med andre voksne. Så jeg ville lagt vekt på om dette var en strekning hvor barnet hadde vært med bussen mange ganger ( 10-15 turer sammen med noen voksne) før de får reise på egen hånd. Mine barn har ikke fått lov til å ta den turen før de var blitt 13 da de aldri har reist med bussen på denne strekningen før( JA de har tatt bussen mange ganger ned til sentrum fra her vi bor.)

Skrevet

Man må først og fremst forholde seg til hvilke regler buss- eller togselskapet har, og sjekke om de i det hele tatt har lov å reise alene. Siden det ikke er selskapets ansvar å sørge for at barna ikke går av på feil sted osv. Sånn sett er det faktisk enklere på fly, der man vanskelig kan komme seg av før flyet lander.

Skrevet

Her er hva Nettbuss skriver

"Vi anbefaler 8 år som nederste aldersgrense for timelange bussreiser. Aldersgrensen må vurderes i forhold til reisens lengde i tid. Dette er i tråd med hva barneombud Reidar Hjerman har anbefalt.

Bytte av reisemåte fra tog til buss, fra fly til buss etc. krever høy grad av modenhet og erfaring. Barneombudet foreslår en veiledende aldersgrense på 12 år.

Sjåføren har ikke noen lovpålagt plikt til å ta spesielt vare på barnet ditt under reisen. Man kan ikke skylde på sjåføren dersom noe går galt. De har ikke noe større juridisk ansvar for barnet ditt enn for andre reisende. "

Må nok for egen del legge til at jeg selv ville klart å bytte buss eller tog MYE tidligere enn ved 12-årsalder, men det er sikkert forskjell på barn, reisevanthet osv.

Skrevet

Hmm, selv begynte jeg å ta buss til skolen rundt 7-8 årsalderen, av og til måtte jeg bytte buss i sentrum. Gikk greit, men husker jeg var litt småredd i starten :fnise:

En gang skjedde det noe da... jeg skulle ta buss 60 som gikk direkte til skolen, men så gikk jeg på buss 66 istedet! Og buss 60 var den eneste bussen som skulle stoppe på den bussholdeplassen, så var sjåføren som hadde gjort en feil... jeg ble jo veldig forvirra da vi etterhvert kjørte lengre og lengre fra byen og ut mot Heimdal!

Heldigvis var det en dame på bussen som la merke til meg, og faktisk hjalp meg å komme meg tilbake til sentrum igjen på en annen buss :)

Skrevet

Tok toget alene annenhver fredag og søndag fra jeg var 5 år jeg.

(for å besøke pappa som bodde et godt stykke unna)

Det skal sies at bytting av tog ikke var nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...