Gjest Zayita Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Ikke for å være snerpete eller noe, men hva i all verden er det som tar så lang tid? Vi har nettopp forlovet oss, og jeg lurer på hvilke alle mulige ting jeg har glemt, når bryllupsplanlegging, ifølge så mange bruder her inne, tar måneder, og hos noen til og med ÅR? Da mener jeg uavhengig av økonomien, at man kanskje må ta tiden til hjelp for å spare opp midler, men selve planleggingen? Vi tenker å ha et "vanlig" tradisjonelt bryllup, hvor mye er det egentlig som skal planlegges? Vi bestilte kirke og lokale, prest og organist helt kjapt, spurte våre beste venner til forlovere, og brudekjolen er bestilt og betalt. Jeg vet bare ikke helt hva jeg skal ta meg til... Hva slags ting er det egentlig man må planlegge??.. Klarer bare ikke helt forstå stresset/det tidkrevende?..
LimaLama Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Jeg for min del koser meg med å skape en helhet i bryllupet. (Nei, jeg tror ikke andre enn jeg ser det....hehe...) Kjolen er utgangspunktet. Invitasjonene tar igjen motiv og farger fra brudekjolen. Bordkort er i likt tema som invitasjonene..... Jeg har designet og laget alt selv.... (Nå ja, ikke kjolen men trykksakene...) Videre er det å se på bilder av brudebuketter...hvordan vil jeg ha? Hva skal jeg ha i håret? Hvordan skal sløret festes? Hvilke sko? ...osv....osv..... Må legge til at jeg er en detaljfreak og perfeksjonist.....det tar jo tid!
Gjest Vinterbrud <3 Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Jeg tror det kommer litt an på hva man ønsker rett og slett og kanskje litt an på hvor i landet man bor. Her i Oslo blir de mest populære lokalene fort tatt, flere et år i forveien og et fikk jeg beskjed om at man godt kunne bestille 2 ÅR i forveien også. SÅ er det kjoler da, noen kjoler er det fra 6 til 9 mnds ventetid på og det er jo greit å ha mulighet til å bestille drømmekjolen og ikke ta til takke med noe annet bare fordi man har beregnet litt lite med tid. Blomster, frisør, innbydelser osv kan man jo nesten ordne på en helg om man vil, men det er mange (inkludert meg) som synes sånt er koselig å pusle med jeg skal lage alt av trykksaker selv og jeg bruker mye tid på å finne ut hvordan vi skal pynte bordene og andre små detaljer rundt bryllupet. Vi kunne sikkert ha fikset alt på en uke også vi, men det ville nok ikke blitt like gjennomtenkt og fint, og vi hadde ikke fått hverken lokale, kirke eller kjole som vi har ønsket oss.
Thinkerbelle Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Jeg tenker følgende: Jeg skal gifte meg 1 gang, og koser meg derfor med alle små og store detaljer for dagen; surfer på nettet og leser blader for å få inspirasjon, og tenker mye på hvordan vi ønsker at vår store dag skal være.. Mye er sikkert "bortkastet" tid - jeg kunne nok gjort alt på en uke hvis jeg ville, men jeg koser meg, så for meg er det som en hobby som jeg kan holde på med frem til jeg gifter meg:)
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jeg tenker følgende: Jeg skal gifte meg 1 gang, og koser meg derfor med alle små og store detaljer for dagen; surfer på nettet og leser blader for å få inspirasjon, og tenker mye på hvordan vi ønsker at vår store dag skal være.. Mye er sikkert "bortkastet" tid - jeg kunne nok gjort alt på en uke hvis jeg ville, men jeg koser meg, så for meg er det som en hobby som jeg kan holde på med frem til jeg gifter meg:) Dette kunne vært svaret mitt også!! I utgangspunktet kunne vi vel gifta oss dagen han fridde og alt hadde vært perfekt for hvordan vi valgte å legge det opp, men av diverse grunner valgte vi en dato året etter, og da koser jeg meg med planleggingen for å korte ned ventetiden. Som Thinkerbelle skriver så blir det som en hobby. Jeg vil ikke gjøre det "halvveis", denne ene dagen skal bli så perfekt for oss som mulig innefor de økonomiske rammene vi har, og da har ikke jeg lyst til å sitte i ettertid å tenke på at jeg skulle ønske jeg gjorde sånn eller sånn bare fordi jeg ikke engasjerte meg. Vi er alle forskjellige ts; mens noen koser seg med å studere bordoppsatser, lage invitasjoner og prøve ut kakeoppskrifter, er andre godt fornøyd med å ta det som det kommer. Det kommer helt ann på hva man legger i det, og da er det kun du og din kjære som vet hva som er riktig for dere...
Anglofil Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 For min del så liker jeg å ta meg god tid. Planlegge en dag eller to og ta pauser på en måned eller to. Synes det er deilig å slippe å stresse. Kjøper man også en del fra utlandet er det en fordel å ha god tid til å kunne få tilsendt ting i god tid før vielsen. Mvh Yvonne
Thinkerbelle Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Dette kunne vært svaret mitt også!! I utgangspunktet kunne vi vel gifta oss dagen han fridde og alt hadde vært perfekt for hvordan vi valgte å legge det opp, men av diverse grunner valgte vi en dato året etter, og da koser jeg meg med planleggingen for å korte ned ventetiden. Som Thinkerbelle skriver så blir det som en hobby. Jeg vil ikke gjøre det "halvveis", denne ene dagen skal bli så perfekt for oss som mulig innefor de økonomiske rammene vi har, og da har ikke jeg lyst til å sitte i ettertid å tenke på at jeg skulle ønske jeg gjorde sånn eller sånn bare fordi jeg ikke engasjerte meg. Vi er alle forskjellige ts; mens noen koser seg med å studere bordoppsatser, lage invitasjoner og prøve ut kakeoppskrifter, er andre godt fornøyd med å ta det som det kommer. Det kommer helt ann på hva man legger i det, og da er det kun du og din kjære som vet hva som er riktig for dere... hihi
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Jeg hadde klikket om jeg skulle planlegge bryllup i et år Vi brukte 3 uker og fikk akkurat det bryllupet vi ville ha.
LindaM Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Jeg storkoser meg med planlegging!! Nesten redd for at det kommer til å bli kjedelig når det er over. Man er jo forskjellig, og jeg absolutt elsker å styre og stelle med sånne ting. Vi gjør det meste selv, og blir veldig veldig fornøyd med resultatet!
lilleGrethe Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Vi har over et år fra frieri til bryllupsdato. Vi ville gjerne ha sommerbryllup, og det hadde vært uaktuelt å gjøre det på to måneder. Vi ordnet lokale og kirke relativt raskt, men har tatt resten med ro, og har nå de fleste viktige tingene i boks. Jeg har kost meg med planleggingen, og vil ikke stresse med det (selv om det sikkert blir litt stress og organisering mot slutten uansett). Med god planlegging i forveien håper jeg likevel at vi har klart å planlegge og delegere godt nok til at vi kan nyte dagen når den kommer.
^^Belle^^ Skrevet 29. januar 2010 #11 Skrevet 29. januar 2010 (endret) Jeg syntes det var herlig å ha god tid jeg. Likte veldig godt å pusle med å lage invitasjoner, bordkort + +. I tillegg er jeg en prokrastinatør av gigantiske proporsjoner, så jeg trenger gooood tid til selv de minste ting. Jeg storkoser meg med planlegging!! Nesten redd for at det kommer til å bli kjedelig når det er over. Det ble faktisk kjedelig en stund. Litt sånn: hva i alle dager skal jeg finne på nå når jeg ikke har bryllup å tenke på? Endret 29. januar 2010 av ^^Belle^^
Gjest Spinell Skrevet 29. januar 2010 #12 Skrevet 29. januar 2010 Man bruker den tiden man har, tror jeg. På samme måte som en blir vant til å bruke mye penger hvis man har, kan en også bruke mye tid hvis en har det. For mange blir bryllupsplanleggingen nesten som en hobby å regne, der en pusler og steller med design og utforming, klipping og liming, skriving og blogging. Jo mer tid en har, jo flere detaljer finner en ut at en kan ordne med. Dette passer for noen, men ikke for alle. I tillegg til at attraktive vigsels- og selskapslokaler kan bli utleid lang tid i forvegen, kan også fotograferog frisører fort ha de mest populære datoene booket flere måneder før den store dagen.
Boston Skrevet 1. februar 2010 #13 Skrevet 1. februar 2010 Jeg også lurer på hva det er som må planlegges så mye. Har bestilt prest, kirke, lokaler, musikk, kokk og servitører. Fikk melding hos ei venninne som gjerne ville hjelpe til å planlegge. Hun er studievenninne av meg og jeg skal gifte meg på hjemstedet mitt, så jeg sendte melding og takket for tilbudet, men var ikke helt sikker på hva hun kunne bidra med. Svar: Jeg hjelper deg å finne ting å planlegge. NEI TAKK!
lilleGrethe Skrevet 1. februar 2010 #14 Skrevet 1. februar 2010 Det er jo forskjell på hva slags bryllup man skal ha, og hva slags lokale osv. Til vielsen kan man sikkert ta det enkelt på tinghuset, og da er det nødvendigvis ikke så mye å tenke på. Men til kirkebryllup skal man velge salmer og tekster, evt kunstneriske innslag, osv. Til festen skal man velge menyer, ordne tidsskjema, velge toastmaster, osv. Hvis man velger et lokale der man må dekke bord og pynte selv, så skal man vel også velge servietter, duk osv. Det er en del å tenke på. Det tar ikke nødvendigvis så lang tid å ta hver beslutning, men hvis jeg skulle ordnet alt på et par måneder, tror jeg ihvertfall at jeg hadde blitt stressa.
maria_lena Skrevet 1. februar 2010 #15 Skrevet 1. februar 2010 TS:Det kommer an på hvilkeT bryllup du vil ha. Skal det være et gejnnomgående tema på bryllupet, skal det være bestemte farger, dekorasjoner, bestemt stil på kjolen og dressen? osv. Da krever det såklart mye mer planlegging og tid til å bestille og kjøpe materialer. Skal du ha en mening om alt fra kjolen din til hvilken farge servitøren har på skoene så er det mye å tenke på, ja. Og de som vil ha kontroll på alt den dagen, bruker penger tid og hjelp fra andre. Skal man nesten "bare" ha vielse og middag med nærmeste og er ikke så veldig opptatt av fargen på servietter så kan man få alt i boks i løpet av to tre uker. bestille vigsel, bestille mat, kjøpe klær til brud og brudgom og sende ut invitasjoner. dette var veldig banale og sånn satt på spissen - eksempler men jeg tror at i begge tilfeller kan man ha en fantastisk og minnerik dag. også går det an å ha et bryllup som er sånn midt i mellom de to og likevel føle at den dagen var den beste. alle par er forskjellige, prøv å finn deres måte å gjøre det på ! lykke til med planleggingen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå