sorbet Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Vi gifter oss til sommeren, og jeg er fryktelig i tvil ift navnebytte. Helt generelt kunne jeg godt tatt hans etternavn, og beholdt mitt eget som mellomnavn. Problemet er det at vi skal bosette oss på hjemgården, som heter det samme som mitt etternavn. Jeg er enebarn, og den eneste som kan føre navnet videre. Det er et nokså sjeldent navn. Jeg vil helst at våre fremtidige barn da skal hete det samme som gården de kommer fra. Samtidig ville det være hyggelig at alle i familien het det samme. Han blånekter ikke på å skifte navn, men er nok ikke veldig lysten på å ta mitt navn til slutt i sitt navn. Så, hva synes dere?
Siiw Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Det synes jeg er veldig dårlig av han! du ber han ikke akuratt om en nyre... Jeg synes du skal beholde etternavnet ditt!!!! ettersom du kan føre navnet videre. så kan han heller ha det så bra:p
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Vi har flyttet til min hjemgård og syntes da det var helt naturlig å ta gårdsnavnet som etternavn. Det hjalp nok litt at jeg ikke hadde gårdsnavnet som etternavn fra før, slik at vi begge byttet til noe nytt, men det var nok likevel tyngre for han enn for meg. Men selv om han ikke syntes det var bare lett, så var han helt enig i at det var det naturlige valget for oss. I forrige generasjon har min tante og hennes barn alle gårdsnavnet, mens mannen har beholdt sitt gamle. Men han går jo under navnet "Hans på Sørhagen" likevel (fiktive navn), så i praksis benevnes også han med gårdsnavnet i bygda. Vet ikke om dette var til hjelp for deg, men... Lykke til i alle fall!
sorbet Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2010 (endret) Siiw: Syns du er litt streng mot ham jeg. Det er jo ikke sånn at han forlanger at jeg skal bytte til hans. Og da kan vel ikke jeg heller forlange at han bytter til mitt. Problemet kommer vel først når vi får barn, fordi jeg som sagt gjerne de skal ha gårdsnavnet.. Endret 23. januar 2010 av sorbet
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Problemet kommer vel først når vi får barn, fordi jeg som sagt gjerne de skal ha gårdsnavnet.. Det synes jeg like gjerne dere kan avklare med det samme. Jeg gjorde det klart før vi giftet oss at skulle jeg ha barn så skulle de ha gårdsnavnet.
sorbet Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2010 (endret) Vi har flyttet til min hjemgård og syntes da det var helt naturlig å ta gårdsnavnet som etternavn. Det hjalp nok litt at jeg ikke hadde gårdsnavnet som etternavn fra før, slik at vi begge byttet til noe nytt, men det var nok likevel tyngre for han enn for meg. Men selv om han ikke syntes det var bare lett, så var han helt enig i at det var det naturlige valget for oss. I forrige generasjon har min tante og hennes barn alle gårdsnavnet, mens mannen har beholdt sitt gamle. Men han går jo under navnet "Hans på Sørhagen" likevel (fiktive navn), så i praksis benevnes også han med gårdsnavnet i bygda. Vet ikke om dette var til hjelp for deg, men... Lykke til i alle fall! Takk for svar, ganske lik vår situasjon da. Han kan forsåvidt beholde sitt, jeg kan jo ihvertfall ikke forlange at han endrer. Men jeg kommer nok til å "insistere" på at framtidige barn skal hete gårdsnavnet til slutt og evt hans etternavn som mellomnavn. Endret 23. januar 2010 av sorbet
Gjest Pet Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Men jeg kommer nok til å "insistere" at framtidige barn skal hete gårdsnavnet til slutt og evt hans etternavn som mellomnavn. Det synes jeg du skal gjøre. Min sønn har mitt mellomnavn og farens etternavn, men det er bare det siste som blir brukt. Jeg synes jo det er dumt for det er et gammelt slektsnavn, så jeg angrer på at han ikke fikk det som siste navn i stedet for det kjedelige -sen-navnet til faren.
Gjest Frøken Heidi Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Jeg er også odelsjente, med samme navn som gården. Jeg og kjæresten gifter oss til sommeren. Mannen er nok ikke helt klar for å gi slipp på sitt etternavn, og det er helt greit. Vi er imidlertid enige om at jeg og eventuelle barn kun skal ha mitt etternavn. Selv om det jo kunne vært koselig og romantisk at hele familien heter det samme syns jeg ikke det er voldsomt viktig. Man er en fullverdig familie selv med ulike etternavn. Han har tilbudet om å ta mitt navn dersom han en dag skulle føle det riktig. (Og her i bygda er det en stygg fare for at han på sikt vil bli omtalt som "han fra ...-gården uansett). Syns du skal følge magen og stå på at du og barna uansett skal hete det samme som gården. Det er en fin tradisjon, som sier mye om steds- og slektstilknytning.
sorbet Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2010 Jeg er også odelsjente, med samme navn som gården. Jeg og kjæresten gifter oss til sommeren. Mannen er nok ikke helt klar for å gi slipp på sitt etternavn, og det er helt greit. Vi er imidlertid enige om at jeg og eventuelle barn kun skal ha mitt etternavn. Selv om det jo kunne vært koselig og romantisk at hele familien heter det samme syns jeg ikke det er voldsomt viktig. Man er en fullverdig familie selv med ulike etternavn. Han har tilbudet om å ta mitt navn dersom han en dag skulle føle det riktig. (Og her i bygda er det en stygg fare for at han på sikt vil bli omtalt som "han fra ...-gården uansett). Syns du skal følge magen og stå på at du og barna uansett skal hete det samme som gården. Det er en fin tradisjon, som sier mye om steds- og slektstilknytning. Tusen takk for et fint svar. Jeg kommer nok til å gjøre som du skriver. Det er viktigere for meg er at barna får gårdsnavnet som etternavn, enn at hele familien har felles etternavn.
Thinkerbelle Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Hei! Ei jeg kjenner er odelsjente, og når hun giftet seg, så la de til mannens navn som mellomnavn, og hennes til slutt. Dette gjorde både hun og han...
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #11 Skrevet 24. januar 2010 Her har både jeg og mannen uvanlige etternavn. Ingen byttet etternavn, eller tok den andres. Jeg ga også tidlig beskjed om at mine barn skulle ha mitt etternavn, mest av prinsipp siden mange forventer at mannens navn skal benyttes. Han ønsket å ha med sitt etternavn som mellomnavn, noe jeg synes er greit slik at barna og han også deler et navn. Det overrasker meg at så mange menn i dag fortsatt tar det som en selvfølge at de ikke skal bytte navn og at barna skal få deres navn. Jeg synes også det er merkelig at man absolutt skal hete det samme, det har da virkelig ingenting å si?
Thinkerbelle Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Jeg synes også det er merkelig at man absolutt skal hete det samme, det har da virkelig ingenting å si? For meg personlig så har det noe å si - jeg vil gjerne at vi skal hete det samme. Har ingenting imot å bytte til min kommendes etternavn, så derfor er det slik vi gjør det. Men det er vel like viktig for meg, som det er viktig for deg å beholde ditt navn Bra man er forskjellige.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Jeg kjenner så mange som angrer på at de skiftet etternavn at det er er jeg rett og slett veldig glad for at jeg ikke gjorde. De fleste føler at de har mistet en del av sin egen identitet. Våre barn har fått begges navn, først hadde de mitt som hovedetternavn, men har begge skiftet til min manns navn og har nå mitt navn som mellomnavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå