Gå til innhold

Kjøp av barnevogn på utenlandsferie, må den fortolles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi skal på ferie i sommer (Tyskland) og jeg tenkte vi kunne benytte oss av muligheten til å kjøpe f.eks. barnevogn billigere enn i Norge. Må den fortolles når vi kommer hjem? Hvis vi må betale norsk moms blir kanskje ikke like billig å kjøpe der, så greit å vite på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kjøpt skiutstyr osv til over 20.000 uten å betale for det, så tviler på at du må fortolle en barnevogn.

Skrevet

Dere trenger vel ikke si at den er kjøpt der. Dere bare later som den er i bruk og sender den som vanlig som spesialbaggasje.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis dere har tenkt å være lovlydige så skal den fortolles, men hvis dere ikke er så nøye på det så er det jo bare å smugle den inn som foreslått.

Skrevet

Takk for svar. Så da forstår jeg det slik at vi kan gå på grønn sone så lenge den koster under 6000.

Å late som den er i bruk ville være noe mistenkelig siden vi har barn fra før og har med vogn til henne. Ingen drar på en ukes ferie med to vogner. Dessuten ønsker vi å være lovlydige.

Skrevet
Takk for svar. Så da forstår jeg det slik at vi kan gå på grønn sone så lenge den koster under 6000.

Å late som den er i bruk ville være noe mistenkelig siden vi har barn fra før og har med vogn til henne. Ingen drar på en ukes ferie med to vogner. Dessuten ønsker vi å være lovlydige.

Det er klart at man ofte vil kunne komme unna så lenge man ikke akkurat har kvitteringen teipet på en uåpnet eske og alt det der, og denne verdien er i alle fall ikke høy nok til at tollvesenet sjekker opp kontouttak i fra dere.

Men 6.000,- er grenseverdien på alt dere har med som er kjøpt inn, og ikke bare én enkelt ting. :-)

Skrevet

Men 6000 gjelder jo da per person, gjør det ikke?

Skrevet
Men 6000 gjelder jo da per person, gjør det ikke?

Pr. voksen, ja. :-)

Skrevet
Pr. voksen, ja. :-)

Husk også at grensen gjelder pr. person...

§ 5-1-3. Andre vilkår for tollfritak

(1) Den som skal innføre alkohol- og tobakkvarer tollfritt må være fylt 18 år. Den som skal innføre vare med alkoholstyrke over 22 volumprosent tollfritt må være fylt 20 år og den som skal innføre andre matvarer enn sjokolade- og sukkervarer tollfritt må være fylt 12 år.

(2) Det er et vilkår for tollfritak at varene medbringes ved innreisen. Varene må kunne legges frem for tollmyndighetene i forbindelse med passering av tollkontrollen.

(3) Vare som er ment for videresalg eller annet ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods.

(4) Vare som utgjør et sammenhengende hele og har høyere verdi enn verdigrensene i § 5-1-1, kan ikke innføres som tollfritt reisegods over flere reiser eller av flere personer selv om verdien til de enkelte delene ligger innenfor verdigrensene. Er verdien av én enkelt vare høyere enn verdigrensene skal det betales toll av hele varen. Alkoholholdige drikkevarer, tobakkvarer, kjøttvarer, ost og forvarer kan likevel innføres tollfritt av flere personer på samme reise dersom hver persons andel ikke overskrider mengdegrensene i

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Hva om man fikk den i gave fra en venn i det aktuelle landet? Toll må betales av alt man bringer med seg: kjøpte varer og også gaver fra venner/familie?

Skrevet
Hva om man fikk den i gave fra en venn i det aktuelle landet? Toll må betales av alt man bringer med seg: kjøpte varer og også gaver fra venner/familie?

Jeg har betalt toll på en gave jeg fikk i posten fra søsteren min i London

Skrevet

Det er tollfritak på alt barneutstyr, så nei, den skal ikke fortolles.

Skrevet
Det er tollfritak på alt barneutstyr, så nei, den skal ikke fortolles.

Jaha? Er det en ny regel? For jeg har i alle fall måttet fortolle både barnevogn og bilstolbasen jeg bestilte i utlandet.

Skrevet
Jaha? Er det en ny regel? For jeg har i alle fall måttet fortolle både barnevogn og bilstolbasen jeg bestilte i utlandet.

Er du sikker på at du betalte toll? For momsfritatt er det ikke, så moms og fortollignsgebyr må du betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...