addict Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Lagde min egen tråd for å ikke kuppe den forrige ang betalinganmerkninger Se slik at man har tatt opp et lån og kjøpt et par ting på avbetaling tidligere i livet. Snakker ikke om SVÆRE summer, men kanskje en 50-60 000 kr til sammen. Man er flink til å betale for seg, men plutselig skjer det en helomvending i livet, man får betalingsanmerkninger og blir anmeldt/saksøkt (usikker på hva det heter i denne sammenheng) men får medhold med retten fordi saksøkte ikke har mulighet til å betale. Man har heller ingen verdier inkassobyråene kan kreve. Etter noen år begynner man å få livet på gli igjen og er klar for å begynne å betale ned gjeld slik at man i framtiden kan begynne å etablere seg. Inkassobyråene har nå sluttet å sende inn krav da de ikke fikk medhold i retten, og man mister litt oversikten over hva man skylder og til hvem. Hva gjør man da? Er det en spesiell plass man kan ringe for å få oversikt over alle inkassokrav man har? Må man kontakte en gjeldsrådgiver (har forstått det slik at NAV har laaange ventelister ang dette)? Har også hørt at saker blir slettet etter så så lang tid, men hvis man ringer og tar det opp igjen så "minner" man dem på det igjen. Noen som har erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Lagde min egen tråd for å ikke kuppe den forrige ang betalinganmerkninger Se slik at man har tatt opp et lån og kjøpt et par ting på avbetaling tidligere i livet. Snakker ikke om SVÆRE summer, men kanskje en 50-60 000 kr til sammen. Man er flink til å betale for seg, men plutselig skjer det en helomvending i livet, man får betalingsanmerkninger og blir anmeldt/saksøkt (usikker på hva det heter i denne sammenheng) men får medhold med retten fordi saksøkte ikke har mulighet til å betale. Man har heller ingen verdier inkassobyråene kan kreve. Etter noen år begynner man å få livet på gli igjen og er klar for å begynne å betale ned gjeld slik at man i framtiden kan begynne å etablere seg. Inkassobyråene har nå sluttet å sende inn krav da de ikke fikk medhold i retten, og man mister litt oversikten over hva man skylder og til hvem. Hva gjør man da? Er det en spesiell plass man kan ringe for å få oversikt over alle inkassokrav man har? Må man kontakte en gjeldsrådgiver (har forstått det slik at NAV har laaange ventelister ang dette)? Har også hørt at saker blir slettet etter så så lang tid, men hvis man ringer og tar det opp igjen så "minner" man dem på det igjen. Noen som har erfaringer? Kravet blir ikke trukket bare fordi du ikke har mulighet til å betale for deg. Eneste måten retten kan slette kravet er hvis kreditor urettsmessig har krevet penger av deg, f.eks at du har blitt svindlet. Dersom du ikke betaler inkassokrav og ikke eier noen verdien kan du risikere å få trekk rett fra lønnen din. Jeg tror det blir litt naivt av deg å vente på at kravene skal forsvinne i stillhet. Bedre å prøve å komme til enighet om en nedbetalingsplan med inkassoselskapet.
Gjest Marlo Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Det jeg gjorde når jeg kunne ta tak i problemet igjen, var at jeg ringte til alle inkassobyråer og spurte om jeg hadde gjeld hos dem. Sikkert en enklere måte å gjøre det på, men det funket iallefall. Fikk også gjort en avtale om at hvis de så pengene komme inn etter avtale, så skulle de fjerne rentene etter x antall måneder slik at jeg bare betalte hovedkravet.
addict Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2010 Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det fra, det var bare et tilleggsspørsmål som jeg slang med og lurte på om stemte ikke noe jeg noen gang kommer til å vurdere å utføre den dagen jeg skal ta opp lån selv. Men poenget var vel om man kan finne ut hvor man skylder og hvor mye, når man har mistet oversikt over hvem og hva man skylder? Alt må vel slettes før man kan få nytt lån uansett, så regner med det er av alles interesse å få unna alt
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Dersom de som du skylder penger skal kunne fortsette å opprettholde kravet sitt må de fremme det med jevne mellomrom. Dvs. at du må få en påminnelse i posten om at her skylder du fortsatt. Neste gang det kommer en slik konvolutt ber du det selskapet hjelpe deg med å finne all gjelden. Du kan også ringe / kontakte et inkassoselskap og be de kredittsjekke deg, da skal du få opp utestående.
addict Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2010 Hva om dem har sluttet å sende inn krav pga at de ikke fikk medhold i retten den gangen de saksøkte feks? Gjelder plutselig ikke kravet da? Eller må man bare ta opp kontakten med dem igjen og prøve å inngå en avtale slik at man får gjort opp for seg?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Ta kontakt med domstolen som avsa dommen og be om å få kopi av denne. Der vil jo de aktuelle kreditorer være nevnt og du får vite nøyaktig hva dommen går ut på. (Det er litt vanskelig å skjønne ut fra det du skriver over)
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Hva om dem har sluttet å sende inn krav pga at de ikke fikk medhold i retten den gangen de saksøkte feks? Gjelder plutselig ikke kravet da? Eller må man bare ta opp kontakten med dem igjen og prøve å inngå en avtale slik at man får gjort opp for seg? Enten er du forferdelig uklar i språket eller så snakker vi forbi hverandre. De skal ikke "sende inn" krav noe sted. De skal stadfeste kravet overfor deg. Dette gjøres vanligvis ved at de sender deg et brev der gjelden står oppgitt og det gjøres også vanligvis en gang pr år.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Dersom du har fått dom i forliksrådet vil det ta ti år før kravet er foreldet.
Gjest Gjest_beate_* Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Dersom du har fått dom i forliksrådet vil det ta ti år før kravet er foreldet. Likevel slettes ikke gjelden. Den slettes hvis du ikke har fått tilsendt nytt krav innen ti år, men er er inkassoselskaper "flinke" til å sende nytt krav. En dom der du ikke trenger betale kravet fra et inkassobyrå, sier som regel bare at du ikke er betalingsdyktig når kravet ble fremsatt og derfor fikk du medhold.
Gjest Gjest_beate_* Skrevet 24. januar 2010 #11 Skrevet 24. januar 2010 Det jeg gjorde når jeg kunne ta tak i problemet igjen, var at jeg ringte til alle inkassobyråer og spurte om jeg hadde gjeld hos dem. Sikkert en enklere måte å gjøre det på, men det funket iallefall. Fikk også gjort en avtale om at hvis de så pengene komme inn etter avtale, så skulle de fjerne rentene etter x antall måneder slik at jeg bare betalte hovedkravet. Det er best å sende brev til alle landets inkassobyråer og be de svare innen to uker dersom de har et krav mot deg /du har gjeld der. Gjeld blir ofte solgt for lave summer til andre inkassoselskap dvs at din gjeld kan bli solgt til 5 prosent av summen. Det finnes mer enn hundre inkassoselskaper i Norge. Jeg vet ikke hvor man får full oversikt, men du må også ta med kemner og bank hvis du f.eks. har hatt ubetalt restskatt.
Gjest farge Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 http://www.bispoint.no/vis/?ord=inkassobyr...&sted=Norge Oversikt over inkassobyråer i Norge.
Gjest farge Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Du kan også ringe / kontakte et inkassoselskap og be de kredittsjekke deg, da skal du få opp utestående. Er dette en sikker måte? Det gjør i tilfelle ting enklere.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2010 #14 Skrevet 24. januar 2010 Er dette en sikker måte? Det gjør i tilfelle ting enklere. Jeg bruker dette daglig. Det aller enkleste er uansett å kontakte sin egen bank og be om kredittsjekk. De har systemer som får dette frem. Opplysningene du får på denne måten er akkurat det samme som du ville fått ved å skrive brev til alle landets inkassoselskap.
Gjest farge Skrevet 24. januar 2010 #15 Skrevet 24. januar 2010 Jeg bruker dette daglig. Det aller enkleste er uansett å kontakte sin egen bank og be om kredittsjekk. De har systemer som får dette frem. Opplysningene du får på denne måten er akkurat det samme som du ville fått ved å skrive brev til alle landets inkassoselskap. Det er jo mindre tidkrevende enn å kontakte 158 inkassobyråer. Men ville kanskje tatt kredittvurdering med f.eks. en måneds mellomrom siden inkassoselskap kan videreselge gjeld og det ikke blir registrert på det rette selskapet før det går en tid. Dette kan sikkert banken man er kunde i, hjelpe til med.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 24. januar 2010 #16 Skrevet 24. januar 2010 Ved en kredittsjekk vil man kun få opp de inkassosakene som har gått så langt at man har fått dom i forliksrådet. Dersom man bor i Oslo tar det lang tid før en sak går så langt, så man kan ha mange andre inkassosaer i tillegg, som ikke kommer frem på en kredittsjekk.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2010 #17 Skrevet 24. januar 2010 Ved en kredittsjekk vil man kun få opp de inkassosakene som har gått så langt at man har fått dom i forliksrådet. Dersom man bor i Oslo tar det lang tid før en sak går så langt, så man kan ha mange andre inkassosaer i tillegg, som ikke kommer frem på en kredittsjekk. Nei det stemmer ikke. Man får opp det som er av gjeld som er gått videre til inkasso.
Gjest farge Skrevet 24. januar 2010 #19 Skrevet 24. januar 2010 Tusen takk for svar Håper du fikk noen svar du kan gå videre med.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #20 Skrevet 24. januar 2010 Nei det stemmer ikke. Man får opp det som er av gjeld som er gått videre til inkasso. Feil, kun betalingsanmerkninger kommer med på kredittsjekk. Betalingsanmerkning får man ved dom i forliksrådet. Gjeld som ikke er kommet til forliksrådet er IKKE med. Jeg rotet det forferdelig til økonomisk for ett par år siden, men driver sakte men sikkert og betaler inn. En kredittsjekk på meg vil du kun få opp 2 på papiret og de er på samme sak. 1. dom for at jeg skal betale gjelden og 2. uteblivelsesdom fordi jeg ikke sendte tilbake papirene innen tidsfristen. I realiteten har jeg nå 14 inkassosaker fordelt på 5 ulike inkassobyråer. Men på kredittsjekk vises kun 1 sak fordi det er den eneste jeg har betalingsanmerkning på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå