Eliza Doalot Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Av ren nysgjerrighet, etter en heftig diskusjon med venner i går kveld: Dersom et foreldrepar skiller lag og velger 50/50 fordeling av barna, får de fortsatt fordeler som dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 og evt overgangsstønad? Dersom de gjør det, kan foreldrene da velge å fordele disse mellom seg etter eget ønske?
boomerang Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Av ren nysgjerrighet, etter en heftig diskusjon med venner i går kveld: Dersom et foreldrepar skiller lag og velger 50/50 fordeling av barna, får de fortsatt fordeler som dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 og evt overgangsstønad? Dersom de gjør det, kan foreldrene da velge å fordele disse mellom seg etter eget ønske? Man får en barnetrygd hver og skatteklasse 2 annethvert år. Ikke noe OS eller andre stønader såvidt jeg vet.
Gjest regine ii Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Det er ikke snakk om dobbel barnetrygd, men en mer enn antall barn man har.... Men - ja, man får en ekstrabarnetrygd og skaattekl. 2 dersom man har delt bosted for barna. Jeg tror at det må fordeles, dvs. at ikke en mottar stønadene hele tidne, men at man f.eks. bytter annethvert år. Overgangsstønad får man ikke.
Eliza Doalot Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2010 Takk for svar! (Da kan jeg sende en lett hoverende melding til vedkommende jeg diskuterte med )
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 vil bare også si at dersom man har 2 barn, og 50-50 vil foreldrene få halve barnetrygden hver. dvs som alene får man en ekstra barnetrygd. denne deles også på foreldrene. Alene med to barn= 2910 i barnetrygd 50-50 med to barn= 1455 på hver forelder så sant ikke foreldrene får barn med ny partner. da mister de den ekstra barnetrygden
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 Takk for svar! (Da kan jeg sende en lett hoverende melding til vedkommende jeg diskuterte med ) He he - det kan du nok. Vi har delt bosted for våre to barn og begge har skatteklasse 2. Vi deler en utvidet barnetrygd. Vi har et barn hver registrert i folkeregisteret, men skatteetaten er kjent med at vi har delt bosted 50/50-løsning og har innvilget skatteklasse 2 til oss hvert år
Far til 2 Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Av ren nysgjerrighet, etter en heftig diskusjon med venner i går kveld: Dersom et foreldrepar skiller lag og velger 50/50 fordeling av barna, får de fortsatt fordeler som dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 og evt overgangsstønad? Dersom de gjør det, kan foreldrene da velge å fordele disse mellom seg etter eget ønske? Dette er både avhengig av antall barn og hvordan samværet fordeles. Som jeg har sagt mange ganger tidligere ønsker ikke myndigheter at barn skal ha rett til 50/50 samvær. For å hindre at barn får like mye samvær har de bl.a. valgt å lage et lovverk som prioriterer konflikt og skjevdeling av de økonomiske godene. Dette er gjort ved å lage et datasystem hvor 50/50 ikke er et alternativ. Om det er snakk om ett barn vil foreldrene bli tvunget til å ha bostedsadresse annethvert år. Denne løsningen tilsier at foreldrene annethvert år får barnetrygd og at de dette året kan få barnetrygd for ett barn ekstra (+ andre støtteordninger). Om det er 2 barn innvolvert i samlivsbruddet kan barna deles slik at de er like mye hos begge foreldrene og støtteordningene er da ihht samme løsning som om det er 1 barn (ref avsnittet ovenfor). Men barnas samvær kan også skjevdeles. Hvis det ene barnet er 8 dager hos den ene forelderen og 6 dager hos den andre (iløpet av en 14 dagers periode), og motsatt for det andre barnet, så vil begge foreldrene kunne får 2 barnetrygder hver (om foreldrene ikke har fått nye samboere) samt andre støtteordninger som om begge foreldrene var aleneforeldre. Vær oppmerksom på at det å påstå at barna fordeles 8/6 iløpet av en 14 dagers periode, men at foreldrene i virkeligheten velger å praktisere 50/50 (7/7), så regnes dette som trygdemisbruk av systemet. Dette betyr i realiteten at dobbel barnetrygd for begge foreldrene bare kan tildeles om det er snakk om 2 barn og begge barna praktiserer skjevdeling av bosted på hver sin side. På denne måten klarer myndighetene med sin "splitt og hersk teknikk" å frata mange barn 50/50 fordi det blir snakk om økonomiske incentiver for å hindre 50/50. Men myndighetene klarer dette foreløpig bare der det er snakk om 1 barn. Jeg antar at myndighetene arbeider for å frata barn som har søsken også en mulighet til å begrense foreldrenes støtteordninger, men det har de foreløpig ikke greid.
Far til 2 Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 He he - det kan du nok. Vi har delt bosted for våre to barn og begge har skatteklasse 2. Vi deler en utvidet barnetrygd. Vi har et barn hver registrert i folkeregisteret, men skatteetaten er kjent med at vi har delt bosted 50/50-løsning og har innvilget skatteklasse 2 til oss hvert år Dette (med skatteklasse 2 hvert år) gikk ikke for bare et par år siden, så her har tydligvis løsnet litt på grepet de har hatt tidligere for¨å forhindre 50/50. Dette er veldig positivt og jeg er glad jeg tar feil mht innlegget mitt ovenfor.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Dette (med skatteklasse 2 hvert år) gikk ikke for bare et par år siden, så her har tydligvis løsnet litt på grepet de har hatt tidligere for¨å forhindre 50/50. Dette er veldig positivt og jeg er glad jeg tar feil mht innlegget mitt ovenfor. Jeg jobber selv i skatteetaten, og ønsket ikke på noen måte å få noe jeg ikke hadde rett til, derfor opplyste jeg at vi hadde delt bosted, men at et barn står registrert på hver av oss i folkeregisteret. Jeg har hatt skatteklasse 2 siden 2007 med denne løsningen.
Far til 2 Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Jeg jobber selv i skatteetaten, og ønsket ikke på noen måte å få noe jeg ikke hadde rett til, derfor opplyste jeg at vi hadde delt bosted, men at et barn står registrert på hver av oss i folkeregisteret. Jeg har hatt skatteklasse 2 siden 2007 med denne løsningen. Jammen da er jeg enig med deg. Jeg trodde det var snakk om at dere hadde kun ett barn. Med 2 barn (ett barn hver) blir det helt anderledes og det du beskriver er ikke ulovlig rent skattemessig (selv om jeg tror det finnes en del politiske partier som vil gjøre sitt ytterste for å forhindre barns samværsrett ved å begrense foreldrenes støtteordninger).
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Hva med barnebidrag, det er det vel ingen av foreldrene som skal betale det ved en 50/50 ordning? Utgifter til barnehage/sfo deles vel da bare på to, eller at man betaler annenhver gang? Eller...?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #12 Skrevet 23. januar 2010 Hva med barnebidrag, det er det vel ingen av foreldrene som skal betale det ved en 50/50 ordning? Jo, dersom det er stor forskjell i inntekt kan det hende at den ene forelderen skal betale bidrag til den andre. Utgifter til barnehage/sfo deles vel da bare på to, eller at man betaler annenhver gang? Eller...? Dette er noe foreldrene selv må bli enige om.
Far til 2 Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Jo, dersom det er stor forskjell i inntekt kan det hende at den ene forelderen skal betale bidrag til den andre. Enig. Dette er noe foreldrene selv må bli enige om. Delvis enig i dette også. Men om det praktiseres felles omsorg for ett barn er det ofte at den som får tildelt barnetrygd (og evt barnebidrag) er den som i praksis betaler barnehage/SFO. Ettersom felles omsorg for ett barn som oftest medfører at barnet bytter adresse mellom foreldrene annethvert år vil dette med barnetrygd/barnebidrag/skatteklasse 2 byttes annethvert år. Noe foreldre velger imidlertid å sktive en avtale med felles omsorg hvor det i praksis er en bostedsadresse, men at barnetrygd/barnebidrag/skatteklasse 2 fordeles mellom foreldrene som et barnebidrag. Utgifter til barhegae/SFO fordeles på samme måte. På denne måten er det ikke nødvendig å endre bostedsadresse for barnet, men dette er altså basert på hvilken avtale foreldrene inngår seg imellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå