Gå til innhold

Hvit saus til fiskeboller

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jente23_*
Skrevet

Jeg spiser sunt, og er i en vektnedgangsprosess. Til middag spiser jeg som regel 400kcal. Jeg synes fiskeboller er god og billig mat, men synes det fort blir så mye kalorier i sausen. Har enten laget hvit saus fra toropose eller fra bunnen av med smør, mel og kraften fra boksen.

Er det noen som har en magrere og sunnere variant? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du dropper smøret i sausen blir det mindre kalorier, er ikke så stor forskjell på smak at det gjør noe. Bruk en shaker og rist sammen mel og melk til den er klumpefri før du tømmer det i kasserollen.

Skrevet
Jeg spiser sunt, og er i en vektnedgangsprosess. Til middag spiser jeg som regel 400kcal. Jeg synes fiskeboller er god og billig mat, men synes det fort blir så mye kalorier i sausen. Har enten laget hvit saus fra toropose eller fra bunnen av med smør, mel og kraften fra boksen.

Er det noen som har en magrere og sunnere variant? :)

Jeg bruker kraften fra fiskebollene, lettmelk og maizennajevning...

Skrevet

Min tante gikk på en slik "vektleir" der de fikk veiledning osv.. Hun ble fortalt at saus fra poser er mye bedre enn hjemmelaget saus så hun kunne trygt bruke de. :)

Skrevet

Som tidligere nevt her, bytt ut smør med olje. Rapsolje kan anbefales. Muligens kan du bytte ut hvetemelet med speltmel. Det er jeg selv ikke prøvd, men det skal prøves.

Skrevet
Min tante gikk på en slik "vektleir" der de fikk veiledning osv.. Hun ble fortalt at saus fra poser er mye bedre enn hjemmelaget saus så hun kunne trygt bruke de. :)

Det er bare tull! De har kanskje litt mindre kalorier i enkelte tilfeller, men de inneholder masse annet søppel som ikke er bra for noe som helst.

Gjest navnelapp
Skrevet

Rapsolje gir ikkje fleire kaloriar enn margarin/smør i saus, og du får eit dårlegare resultat. Då er det betre å riste saman mjølk/kraft og mjøl og koke det opp medan du rører. Enig med gjest over om posesausar, byrt og fullt av kjemikalier.

Skrevet

Min hvite saus har alltid vær sunn.

Jeg koker opp skummet melk, rister meljevning av skummet melk og hvetemel. Koker det så sausen blir passe tykk og ikke smaker mel. Slutter av med en ts med smør som jeg rører inn i sausen.

En sparer ingen kalorier med speltmel, men du kan kjøpe Møllerens Fibra mel som er hele kornet malt opp. Har samme finhetsgrad som sammalt hvete, men da blir sausen prikkete. Så lite mel som det skal være i en saus, betyr svært lite for kaloriene.

Skrevet

Jeg er så utrolig lei av at man på KG tar for gitt at "sunn" betyr det samme som "lite kalorier".

Trådstarter spør om en sunnere og magrere hvit saus. Hvis hun faktisk vil ha sausen sunnere (absurd problemstilling, men ok), er det helt relevant å foreslå å bytte ut mettet fett (smør) med umettet (rapsolje). Om det vil fungere til formålet er jeg mer i tvil om. Posesaus er ikke sunt på noen som helst slags måte, uansett hvor mye eller lite kalorier den har, margarin er ikke sunt, og generelt er et farseprodukt som fiskeboller et mindre godt valg enn ren vare, dvs et stykke fisk. Kalorifattig er i det hele tatt ikke sunt i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...