Gjest gjesty-TS Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Hei. Har et par spørsmål angeånde gjeld med betalingsanmerkninger.. Jeg har en i familien min som har en halv mill i gjeld og har dessverre klart å få bet.anm på seg. Dette har jeg også hatt tidligere, og det er ikke lett å få til en avtale med en bank da.. Ingen bank som vil ha noe med folk med bet.anm å gjøre.. Jeg har ingen fast eiendom det kan tas i pant og ingen mulighet til å velge den veien. Er det mulig å være "bare" kausjonist som medlånetaker når hovedlånetaker har bet.anm? Eller er det noen som har noen fine linker eller råd angeånde dette? Det er så fælt å se på for det ødelegger mennesker innvendig å ha sånne øknonomiske problemer Takker for svar...
Gjest SmallTalk Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Jeg hadde faktisk ikke turt å bli "medlem" av den gjelden. Ei heller å stille opp som kausjonist på et lån for denne personen.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Hvorfor i alle dager vurderer du i det hele tatt å gjøre noe så dumt mot deg selv?
Gjest gjesty-TS Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 Det var ikke spørsmålet egentlig heller.. Jeg lurer for jeg har mulighet og jeg har vært i den situasjonen selv og takker for hjelpen jeg fikk den gangen.. Jeg vil gjerne gjøre noe tilbake.. Jeg skal ikke gjøre dette alene og er ikke så dum at jeg setter meg i en dum sitasjon en gang til.... Så kritikk trengs ikke her.. Jeg spør kun om svar fra noen som har kunnskap om dette..
kriztine Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Hei. Har et par spørsmål angeånde gjeld med betalingsanmerkninger.. Jeg har en i familien min som har en halv mill i gjeld og har dessverre klart å få bet.anm på seg. Dette har jeg også hatt tidligere, og det er ikke lett å få til en avtale med en bank da.. Ingen bank som vil ha noe med folk med bet.anm å gjøre.. Jeg har ingen fast eiendom det kan tas i pant og ingen mulighet til å velge den veien. Er det mulig å være "bare" kausjonist som medlånetaker når hovedlånetaker har bet.anm? Eller er det noen som har noen fine linker eller råd angeånde dette? Det er så fælt å se på for det ødelegger mennesker innvendig å ha sånne øknonomiske problemer Takker for svar... Ta kontakt med en gjeldsrådgiver, ellers sosialtjenesten, på nav sine sider har de en gratistjeneste for de med økonomiske problemer..du kan ringe noe som heter 800gjeld og få veiledning på dine problemer der.=)
Alison Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 Hei. Har et par spørsmål angeånde gjeld med betalingsanmerkninger.. Jeg har en i familien min som har en halv mill i gjeld og har dessverre klart å få bet.anm på seg. Dette har jeg også hatt tidligere, og det er ikke lett å få til en avtale med en bank da.. Ingen bank som vil ha noe med folk med bet.anm å gjøre.. Jeg har ingen fast eiendom det kan tas i pant og ingen mulighet til å velge den veien. Er det mulig å være "bare" kausjonist som medlånetaker når hovedlånetaker har bet.anm? Eller er det noen som har noen fine linker eller råd angeånde dette? Det er så fælt å se på for det ødelegger mennesker innvendig å ha sånne øknonomiske problemer Takker for svar... En person med betalingsanmerkning vil hverken ha mulighet til å være hovedlånetager, medlånetager eller realkausjonist (nå mener jeg hos vanlige banker. Det kan være mulig å refinansiere problemgjeld hos Bank 2, men da må det stilles god sikkerhet). Det vil derfor ikke hjepe om du ble med som hverken hoved- eller medlånetager.
SuperT Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 En person med betalingsanmerkning vil hverken ha mulighet til å være hovedlånetager, medlånetager eller realkausjonist (nå mener jeg hos vanlige banker. Det kan være mulig å refinansiere problemgjeld hos Bank 2, men da må det stilles god sikkerhet). Det vil derfor ikke hjepe om du ble med som hverken hoved- eller medlånetager. Dette er ikke helt riktig. Man kan få lån selv om man har betalingsanmerkninger så lenge man har kausjonist med pant i f eks bolig. Men kausjonisten må ha noe av verdi som kan pantsettes.
Alison Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Dette er ikke helt riktig. Man kan få lån selv om man har betalingsanmerkninger så lenge man har kausjonist med pant i f eks bolig. Men kausjonisten må ha noe av verdi som kan pantsettes. Har du lest hele innlegget som du siterte? Der skrev jeg (nå mener jeg hos vanlige banker. Det kan være mulig å refinansiere problemgjeld hos Bank 2, men da må det stilles god sikkerhet) Det skal mye til for å få lån i vanlige banker hvis du har betalingsanmerkninger. Da hjelper det heller ikke med realkausjonist. Det finnes banker som har spesialisert seg på å refinansier problemgjeld. Bank 2 er en slik bank, men de krever at det stilles god sikkerhet.
SuperT Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Har du lest hele innlegget som du siterte? Der skrev jeg Det skal mye til for å få lån i vanlige banker hvis du har betalingsanmerkninger. Da hjelper det heller ikke med realkausjonist. Det finnes banker som har spesialisert seg på å refinansier problemgjeld. Bank 2 er en slik bank, men de krever at det stilles god sikkerhet. Ja jeg leste hele. Poenget var bare at det er mulig å stå som hovedlånetager i vanlig bank også, så lenge du har en god kausjonist..
Alison Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Ja jeg leste hele. Poenget var bare at det er mulig å stå som hovedlånetager i vanlig bank også, så lenge du har en god kausjonist.. Nei, det stemmer ikke. Da er det i så fall et helt spesielt tilfelle og slett ikke noe som er vanlig. Har du betalingsanmerkning vil du i de aller fleste tilfelle få avslag på lån i vanlig banker uavhengig om du har realkausjonist eller ikke. Jeg jobber med lån så dette er noe jeg kjenner til. Mange tror at alt løser seg bare de har en kausjonist, men slik er det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Nei, det stemmer ikke. Da er det i så fall et helt spesielt tilfelle og slett ikke noe som er vanlig. Har du betalingsanmerkning vil du i de aller fleste tilfelle få avslag på lån i vanlig banker uavhengig om du har realkausjonist eller ikke. Jeg jobber med lån så dette er noe jeg kjenner til. Mange tror at alt løser seg bare de har en kausjonist, men slik er det ikke. Stemmer. Bankene har ikke en gang lov til å låne ut penger dersom de tror lånet kommer til å bli misligholdt. Banken jeg jobber i godtar verken eksisterende eller oppgjorte betalingsanmerkinger.
addict Skrevet 23. januar 2010 #12 Skrevet 23. januar 2010 Et lite sidespørsmål her, hvis man betaler ned all gjelda, kan man søke om å få slettet betalingsanmerkingene da? Slik at man kan få lån til feks bolig i framtida.
Alison Skrevet 23. januar 2010 #13 Skrevet 23. januar 2010 Et lite sidespørsmål her, hvis man betaler ned all gjelda, kan man søke om å få slettet betalingsanmerkingene da? Slik at man kan få lån til feks bolig i framtida. Betalingsanmerkningene vil bli slettet automatisk så snart du har betalt det du skylder. Da stiller du med blanke ark igjen.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Betalingsanmerkningene vil bli slettet automatisk så snart du har betalt det du skylder. Da stiller du med blanke ark igjen. Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi tar vare på alle gamle søknader, så hvis du en gang har hatt betalingsanmerking og søkt lån hos oss, så finner vi den i den gamle søknaden, og da avslår vi den nye søknaden også, selv om betalingsanmerkningen er slettet.
addict Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Hvis personen ikke har søkt om lån før da? (bortsett fra et lån som har ført til betalingsanmerkning, ikke et kjempehøyt lån, i en annen bank)
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Hvis personen ikke har søkt om lån før da? (bortsett fra et lån som har ført til betalingsanmerkning, ikke et kjempehøyt lån, i en annen bank) Har vi ikke mulighet til å finne det ut, så finner vi det ikke ut, men får vi snusen i det, så er det avslagsgrunn.
addict Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 Hm ok Så leit at de som har slitt med økonomien ikke skal ha sjanse til å gjøre opp for seg, vise at de virkelig har gått inn for det, og starte med blanke ark igjen. Ikke rart jeg har angst for å ta opp lån, er livredd for å få så mye som en inkassovarsel
SuperT Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Har vi ikke mulighet til å finne det ut, så finner vi det ikke ut, men får vi snusen i det, så er det avslagsgrunn. Ok, men har bankene lov til det selv om det er 10 år siden den ble oppgjort f eks?
Alison Skrevet 23. januar 2010 #19 Skrevet 23. januar 2010 Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi tar vare på alle gamle søknader, så hvis du en gang har hatt betalingsanmerking og søkt lån hos oss, så finner vi den i den gamle søknaden, og da avslår vi den nye søknaden også, selv om betalingsanmerkningen er slettet. Det stemmer at historikken i banken du søker i har betydning. Dårlig historikk i banken kan være avslagsgrunn selv om ikke har betalingsanmerkning. Du må ha både evne (nok inntekt, sikker jobb), betalingsvilje (her kommer historikken inn både når det gjelder hvor flink du har vært til å spare og ikke minst hvordan kundeforholdet ditt i banken har vært) og sikkerheten. Hvis personen ikke har søkt om lån før da? (bortsett fra et lån som har ført til betalingsanmerkning, ikke et kjempehøyt lån, i en annen bank) Hvis du ikke har hatt problemer i den banken du søker i tidligere vil du starte med blanke ark når betalingsanmerkningen er borte. Vær klar over at det ikke betyr at du får lån med en gang likevel. Det jeg som regel ser hos de som har hatt betalingsanmerkninger tidligere er at de ikke har noe oppsparte midler. Før det søkes lån bør det minimum spares opp en god buffer etter min mening.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #20 Skrevet 23. januar 2010 Ok, men har bankene lov til det selv om det er 10 år siden den ble oppgjort f eks? Ja, vi velger fritt hvem vi ønsker å gi lån til. Det er basert på hvem vi tror kommer til å betale tilbake uten problemer. Nå jobber ikke jeg i en vanlig bank, men kun med usikrede lån. Boliglån og sånt kan jeg ikke noe om, men vi vurderer i hvertfall hver enkelt søknad personlig, og da må mye gå på skjønn, Vi er aldri pliktig til å innvilge en søknad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå