Gjest Charming Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Hei dere! Jeg har nå sett superfat vs superskinny på tv og undret meg over noe.. Hvis en av oss "vanlige" plutselig spiser veldig lite, så vil jo kroppen spare på fettet og ta til seg alt den kan få av næring når den først får næring fordi den er "redd" for hvor lenge det skal gå til neste måltid - og man kan altså ende opp med å bli TYKK av å sulte seg. HVORFOR skjer ikke dette med disse anorektikere? Har også ei venninne som for noen år siden spiste minimalt, og hun raste ned i vekt.. Mens det man leser over alt på slankeforumer osv er jo som jeg sier at hvis man spiser under 12-1300 kalorier daglig så prøver kroppen å spare på alt den får. Noen som vet?
Emiiliie Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Hei dere! Jeg har nå sett superfat vs superskinny på tv og undret meg over noe.. Hvis en av oss "vanlige" plutselig spiser veldig lite, så vil jo kroppen spare på fettet og ta til seg alt den kan få av næring når den først får næring fordi den er "redd" for hvor lenge det skal gå til neste måltid - og man kan altså ende opp med å bli TYKK av å sulte seg. HVORFOR skjer ikke dette med disse anorektikere? Har også ei venninne som for noen år siden spiste minimalt, og hun raste ned i vekt.. Mens det man leser over alt på slankeforumer osv er jo som jeg sier at hvis man spiser under 12-1300 kalorier daglig så prøver kroppen å spare på alt den får. Noen som vet? Det har kanskje noe å gjøre med hvor lenge man "sulter" seg. Dersom kroppen får minimalt med næring over lengre tid, så vil lagrene til slutt også være borte. (Næringen som kroppen "holder igjen", siden over lengre tid har fått for lite mat). Er det virkelig nød, så må kroppen til slutt begynne å bruke av dette... Og hvis du holder på lenge nok, går det ut over skjelettet. Ikke noe å anbefale
Serenity88 Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Fordi anoreksia er en sykdom, du sulter deg over lengre tid (ikke snakk om noen timer/dager). De fleste med anoreksia vil jeg tro ligger på under 1000kcal om dagen, og gjerne nesten ingenting noen dager. En normalvektig og frisk person som går noen dager med mindre mat, spiser gjerne mye etter å ha "sultet" seg, da legger kroppen på seg mer fordi du har gitt kroppen et lite "sultesjokk".
Gjest Charming Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 Er det virkelig nød, så må kroppen til slutt begynne å bruke av dette... Og hvis du holder på lenge nok, går det ut over skjelettet. Ikke noe å anbefale MEN, hva hvis man holdet det en plass midt i mellom, slik at kroppen får tilstrekkelig næring til å fungere og ha overskudd, men samtidig må tære på fettlagrene sine? Er det i det hele tatt mulig? Fra sommer til jul var jeg med i vektklubb.no og spiste 1400kcal per dag, kanskje litt mer hvis jeg hadde virkelig lange treningsøkter.. Holdt meg unna alt som het brus og godteri, spiste kun grovbrød, ikke smør, og kun ferske grønnsaker og ren fisk og kylling osv. Trente 3-5 ganger i uka. Så tok jeg sånn inbody-test få dager før jul, som viste at fettnivået i kroppen min hadde ØKT, og muskelmassen i armene hadde gått NED. Da kjente jeg at jeg ble så demotivert, så siden det har jeg ikke trent, og spist mye crap :\ Har så lyst til å miste noen kg fett (derfor jeg prøver å finne en genial løsning), men skjønner ikke hvordan ejg skal klare det når jeg levde så sunt som det går ann, og faktisk holdt meg til anbefalt kalorinivå for mine aktiviteter osv da.. GRR!
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Jeg kan først og fremst svare deg på hvorfor man ikke skal spise for lite når man slanker seg. Først må man derfor ha klart i minne at å slanke seg er noe helt annet enn å ha anoreksia. Er man overvektig og vil ned i vekt er det viktig at man går ned på en sunn måte. Og en sunn måte å gå ned i vekt på er ikke å spise under 1400kalorier om dagen. Det er fordi alle mennesker har en såkalt basalforbrenning - dvs det kroppen trenger av kalorier for å bare være til. Holde vitale organer igang osv. Spiser man UNDER dette så vil det som noen sier her tære på kroppens lagre og forbrenningen settes ned. Kroppen tror at det er krise på gang og sparer på det som er. Etter lang tid med alt for lite mat så vil jo selvsat kroppen gå tom for lagre og man blir jo tynn. MEN, poenget er at holder man på slik for lenge så går det utover skjelettet og helt andre ting enn at man bare går ned den ønskelige vekten. Det som også skjer er at man totalt fucker opp forbrenningen, så hvis man over en periode har spist alt for lite mat, og en dag da begynner å spise normalt igjen så har kroppen nesten ikke forbrenning og da vil vekten fyke raskt til værs. Dårlig deal hvis man vil ned i vekt og bli der med andre ord. Grunnen til at man derfor kan få motsatt effekt (bli tykk) av å sulte seg er jo da at forbrenningen settes ned og det skal ekstremt lite til før man legger på seg igjen. Jeg tror uansett ikke noe på at man kan bli bælfeit av den metoden, men det er forbrenningen som er stikkordet. Itillegg ødelegger man skjelettet og vitale organer ved å ikke få nok næring og det sier seg jo selv at ikke er så lurt.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 MEN, hva hvis man holdet det en plass midt i mellom, slik at kroppen får tilstrekkelig næring til å fungere og ha overskudd, men samtidig må tære på fettlagrene sine? Er det i det hele tatt mulig? Fra sommer til jul var jeg med i vektklubb.no og spiste 1400kcal per dag, kanskje litt mer hvis jeg hadde virkelig lange treningsøkter.. Holdt meg unna alt som het brus og godteri, spiste kun grovbrød, ikke smør, og kun ferske grønnsaker og ren fisk og kylling osv. Trente 3-5 ganger i uka. Så tok jeg sånn inbody-test få dager før jul, som viste at fettnivået i kroppen min hadde ØKT, og muskelmassen i armene hadde gått NED. Da kjente jeg at jeg ble så demotivert, så siden det har jeg ikke trent, og spist mye crap :\ Har så lyst til å miste noen kg fett (derfor jeg prøver å finne en genial løsning), men skjønner ikke hvordan ejg skal klare det når jeg levde så sunt som det går ann, og faktisk holdt meg til anbefalt kalorinivå for mine aktiviteter osv da.. GRR! 1400 er for lite!! les innlegget mitt over, og lær deg noe om basalforbrenning. Man må ikke spise mindre enn denne, da sparer kroppen på fettet! Om du trener 3-5 ganger i uka må du sikkert minst spise 1800 kcal - kanskje mer og likevel gå ned!
bergans Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Svaret er utrolig enkelt, men først må man legge fra seg alle myter og usanne påstander om fettforbrenning, sparing av fett og alt det der. Fett er ikke noe magisk, og følger de samme fysiologiske "regler" som protein og CHO (bare at de har forskjellige pathways og reguleringsprosesser). En frisk kropp i homeostase (i balanse) får i seg like mye energi som den forbruker per dag (+/- et par hundre kcal, som jevner seg ut over tid). Ved å la kostholdet vårt bestå av ca 3/5 CHO, 1/5 protein og 1/5 fett så får kroppen i seg det den trenger av alle makronutrienter og vitamineraler (er mye bedre å oppgi forhold i gram per kg kroppsvekt, så dette er uberforenklet). En anorektiker vil innta for lite energi over så lang tid at kroppen vil senke forbrenningen, helt riktig, men dette er for å bevare det lille den har å gå på. CHO er det som forbrennes raskest og mest effektivt i kroppen, så kommer fett og tilslutt protein. Hvis det går så langt at til og med andel fettvev blir farlig lavt, så vil kroppen forsyne seg av sine proteinkilder, som er muskelmasse i hovedsak. Protein er "tungt" og lite hensiktsmessig for kroppen å forbrenne, og den gjør det kun under esktrem sult eller sykdom. I dødelige tilfeller så har kroppen begynt å tære på hjertemuskelen, og da snakker vi hjerteproblemer som som regel har ulykkelige utfall. Å kutte ned darstisk på energiinntak har aldri vært en god oppskrift for varig vektbalanse eller sunnhet. Det er derfor at det å kutte ned på 300-500 kcal per dag, sammen med FYSISK AKTIVITET, er en løsning som fordrer livsstilsendring, sunne vaner og frisk fordøyelse. Du kan finfint oppnå vektreduksjon ved å innta samme mengde energi, men øke energiforbruket og trene aktivt hver dag. Da bygger du i tillegg muskler og øker oksygenopptak. Hvor du har fått det for deg at man blir tykk av å sulte seg ekstremt er beyond me. Det blir som å påstå at et mørkt rom blir enda mørkere hvis man tenner ett lys..... 3
Serenity88 Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Du spiste for lite og feil (på feil tid, og antakelig ikke nok proteiner og fett) til at når du trente så brøt du kroppen din ned (kroppen tar av musklene også når du slanker deg), men når du da spiste igjen lagret kroppen på all sukkeret du fikk i deg (karbohydrater som finnes i alt av mel/potet/ris/pasta/brød). Dog, du spiste ikke for lite til at du sultet kroppen din (noe som på ingen måter anbefales, du bryter ned hele kroppen). Du gjorde akkurat det man ikke burde gjøre. Legg på MINST 400kcal og les mer om hvilke matvarer du bør unngå så skal du se det går rette veien Riktig trening: - Oppvarming (maks 10 min.) - Styrketrening (rundt 30 min. Høy vekt og få rep.) - Utholdenhetstrening (rundt 30 min.) Trener du styrke hver dag må du bytte mellom kroppsdeler du trener, man trenger minst 1 dag pause. Utholdenhetstrening kan du trene så mye du vil av, men ALDRI rett før styrke! Spis et protein og fettrikt måltid rett etter trening! Spis jevnt og godt gjennom hele dagen. Gode fettkilder er kjøtt, fisk og nøtter Prøv å kutte ned på brød/pasta/ris og suppler heller med masse grønt, fisk, kjøtt, bønner, pålegg av alle slag (bedre å spise en boks med makrell i tomat, enn 1 brødskive med litt pålegg på). Aldri gå sulten, men prøv å spise rolig 1
Periwinkle Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Litt off topic men allikevel. Jeg er tidligere anorektiker som ble "frisk" og begynte å spise normalt. I dag er jeg 20 kg overvektig fordi jeg har ødelagt forbrenningen. Og jeg spiser ikke junk og trener 5 dager i uka. 1
bergans Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 MEN, hva hvis man holdet det en plass midt i mellom, slik at kroppen får tilstrekkelig næring til å fungere og ha overskudd, men samtidig må tære på fettlagrene sine? Er det i det hele tatt mulig? Fra sommer til jul var jeg med i vektklubb.no og spiste 1400kcal per dag, kanskje litt mer hvis jeg hadde virkelig lange treningsøkter.. Holdt meg unna alt som het brus og godteri, spiste kun grovbrød, ikke smør, og kun ferske grønnsaker og ren fisk og kylling osv. Trente 3-5 ganger i uka. Så tok jeg sånn inbody-test få dager før jul, som viste at fettnivået i kroppen min hadde ØKT, og muskelmassen i armene hadde gått NED. Da kjente jeg at jeg ble så demotivert, så siden det har jeg ikke trent, og spist mye crap :\ Har så lyst til å miste noen kg fett (derfor jeg prøver å finne en genial løsning), men skjønner ikke hvordan ejg skal klare det når jeg levde så sunt som det går ann, og faktisk holdt meg til anbefalt kalorinivå for mine aktiviteter osv da.. GRR! Den geniale løsningen er sunt, variert kosthold, trening og hard disiplin (spesielt i startfasen). Ikke en person, diett, kur, pille er i nærheten av å måle seg med hvor intrikat, tilpasningsdyktig, smart og regulerbar som kroppen vår er. Og den inbody-testen du tok er omtrent like nøyaktig som Eli Hagen er fin på håret. De aller beste body composition-målingene (hva kroppen består av) man benytter seg av i forskningsøyemed har relativt store feilmarginer, så aldri stol på det som tilbyes av målinger på ymse treningssentra og institutt. Ved å trene mer enn fire-fem ganger i uka så er du allerede opp i et gjennomsnittlig forbruk på ca 2500 kcal, gitt at du løfter mer enn det veska di veier og kommer opp i moderat-hard intensitet i løpet av hver utholdenhetsøkt. 1400 kcal er dermed altfor lite, og kroppen din konsentrerte seg mer om å holde organer igang, kroppstemp stabil og vedlikeholdsarbeid. Det er greit å skulle gå ned i vekt, men å kutte ned over 1000 kcal per dag gjør at du bryter ned og ikke bygger opp. Glykogenlagrene dine, som er hovedbrenselet for kroppen, ble antageligvis brutt ned, og du fikk ikke i deg nok protein for å bygge muskulatur. Glykogen binder Dette gjør at fett, proporsjonalt sett i forhold til de andre bestanddelene, kan se ut som om det har økt for en maskin sitt vedkommende, selv om fettandelen har minsket den også, men bare ikke i like stor grad. Det er ikke mulig å bygge om fett til msukler (myte som er helt dust) og det er ikke noe magisk stoff, matvare eller treningsmetode som kan få fett til å forbrenne raskere. Det du kan gjøre er å bli mer effektiv i hva fett blir brukt til, hvor det lagres og hvor effektiv kroppen din er til å bruke det som med riktig trening blir til sunne intramuskulære fettdepoter. Dete r det moderat-hard trening flere ganger i uka som gjør, hvor pulsen er høy over en lengre periode (flere minutter og oppover, alt etter kapasitet) samt styrketrening. men la alltid kroppen få minst en skikkelig kviledag i uka, og skei ut med god samvittighet innimellom.
Gjest Charming Skrevet 24. januar 2010 #11 Skrevet 24. januar 2010 Tusen takk for mange kjempebra svar! Vil også bare legge inn at jeg faktisk til tider sleit med å komme opp i de 1400 kcal per dag, og det hendte flere ganger at jeg spiste selv om jeg absolutt ikke var sulten - bare for å ha fått i meg nok kcal.. Og - i følge den berømte InBody-testen jeg tok ligger basalforbrenningen min så langt nede som på 1250 kcal i døgnet, så jeg synes jo det burde holde. Og på vektklubb.no stod det at med mindre man var sulten, trengte man ikke spise opp de kaloriene man "trente bort".. Dvs hvis jeg trente bort 500 kcal, (trekker det fra 1400kcal) så hadde jeg jo bare 900kcal igjen på en måte - og det var vel sånn det stort sett var nesten hver dag - fordi jeg så gjerne ville trene bort mest mulig av det jeg spiste. :O
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Tusen takk for mange kjempebra svar! Vil også bare legge inn at jeg faktisk til tider sleit med å komme opp i de 1400 kcal per dag, og det hendte flere ganger at jeg spiste selv om jeg absolutt ikke var sulten - bare for å ha fått i meg nok kcal.. Og - i følge den berømte InBody-testen jeg tok ligger basalforbrenningen min så langt nede som på 1250 kcal i døgnet, så jeg synes jo det burde holde. Og på vektklubb.no stod det at med mindre man var sulten, trengte man ikke spise opp de kaloriene man "trente bort".. Dvs hvis jeg trente bort 500 kcal, (trekker det fra 1400kcal) så hadde jeg jo bare 900kcal igjen på en måte - og det var vel sånn det stort sett var nesten hver dag - fordi jeg så gjerne ville trene bort mest mulig av det jeg spiste. :O Hmmm hørtes veldig rart ut
Gjest BF Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Flere studier på såkalt self-reporting under kontrollerte forhold viser at mennesker kan under- og overestimere sitt matinntak med opptil 70%, så der har du det.
bergans Skrevet 24. januar 2010 #14 Skrevet 24. januar 2010 Tusen takk for mange kjempebra svar! Vil også bare legge inn at jeg faktisk til tider sleit med å komme opp i de 1400 kcal per dag, og det hendte flere ganger at jeg spiste selv om jeg absolutt ikke var sulten - bare for å ha fått i meg nok kcal.. Og - i følge den berømte InBody-testen jeg tok ligger basalforbrenningen min så langt nede som på 1250 kcal i døgnet, så jeg synes jo det burde holde. Og på vektklubb.no stod det at med mindre man var sulten, trengte man ikke spise opp de kaloriene man "trente bort".. Dvs hvis jeg trente bort 500 kcal, (trekker det fra 1400kcal) så hadde jeg jo bare 900kcal igjen på en måte - og det var vel sånn det stort sett var nesten hver dag - fordi jeg så gjerne ville trene bort mest mulig av det jeg spiste. :O Hvis det er gjengitt fra vektklubb.no ord for ord det du har skrevet ovenfor, så er de på bærtur med sin kvasivitenskap (skikkelig pseudoscience). Har de forklart deg hva basal metabolic rate, BMR, er (skiller de mellom RMR og BMR)? BMR er veldig enkelt forklart det kroppen trenger av energi for å vedlikeholde alle kroppslige funksjoner og en stabil temperatur mens et menneske ligger helt stille (tilsvarende dyp søvn). Alt annet kommer i tillegg til dette, enten det er å være på forelesning, trening eller matlaging. 1250 kcal er ikke en unormal verdi for en ung kvinne, så det synes jeg ikke du skal ta stilling til. Men at du ble anbefalt å legge til kun 150 kcal per dag (tilsvarer energiinnholdet i en tredels vanlig middagsprosjon) er høl i hodet. Ikke bare sulter du kroppen, men det er en direkte usunn diett med mindre du er morbid overvektig og må ty til mer ekstreme varianter. Å kutte ned på energiinnatk er bra det og må til hvis man skal ned i vekt, men kutt heller ut usunn mat og reduser inntak med kanskje 300 kcal per dag (en dessert, et kakestykke, en snickers i minus). Oppå dette er fysisk aktivitet alfa og omega. Og jeg kan ikke få understreket dette nok. Hvorfor fokuseres det alltid på mat, men trening blir kun nevnt i en bisetning på slutten?! Som et annet innlegg nevnte, så er mennesker eksperter på å glemme hva de har spist og når. Selv hvis vi bruker kostdagbøker på 24-timers basis, eller intervju, eller den såkalte black box, så er det store feilmarginer ute og går. Profesjonelle intervjuere er trent opp til å stille en haug med spørsmål og lese situasjoner for å få folk til å huske alt de har spist i et gitt tidsrom. Nøyaktighet her er spesielt viktig når man skal prøve å undersøke hva en populasjon faktisk spiser, og om matvaner/matvarer generelt.
Gjest Charming Skrevet 24. januar 2010 #15 Skrevet 24. januar 2010 Flere studier på såkalt self-reporting under kontrollerte forhold viser at mennesker kan under- og overestimere sitt matinntak med opptil 70%, så der har du det. Når man veier og måler opp ALT hva man spiser, så er det vel ikke så veldig lett å verken over- eller underestimere matinntaket.
bergans Skrevet 24. januar 2010 #16 Skrevet 24. januar 2010 Når man veier og måler opp ALT hva man spiser, så er det vel ikke så veldig lett å verken over- eller underestimere matinntaket. Du vil bli overrasket når du ser at folk glemmer kjeksen som ble tilbudt i konferasnerommet, bananen som lå i sekken, dropsene som lå i bilen etc etc. Men, dette er først og fremt brukt i forskningsøyemed og når folk har sykelige problemer med vekt og mat. Å måle hva man spiser og drikker er nyttig når man skal legge om kostholdet og få oversikt over sine uvaner, men å gjøre det over tid blir mer sykelig og kan føre til et tvangsmessig forhold til mat. Noe jeg synes du ikke er så langt ifra..... Tren heller, spis, variert, sunt og skei ut i blant.
Gjest L.U Skrevet 24. januar 2010 #17 Skrevet 24. januar 2010 MEN, hva hvis man holdet det en plass midt i mellom, slik at kroppen får tilstrekkelig næring til å fungere og ha overskudd, men samtidig må tære på fettlagrene sine? Er det i det hele tatt mulig? Fra sommer til jul var jeg med i vektklubb.no og spiste 1400kcal per dag, kanskje litt mer hvis jeg hadde virkelig lange treningsøkter.. Holdt meg unna alt som het brus og godteri, spiste kun grovbrød, ikke smør, og kun ferske grønnsaker og ren fisk og kylling osv. Trente 3-5 ganger i uka. Så tok jeg sånn inbody-test få dager før jul, som viste at fettnivået i kroppen min hadde ØKT, og muskelmassen i armene hadde gått NED. Da kjente jeg at jeg ble så demotivert, så siden det har jeg ikke trent, og spist mye crap :\ Har så lyst til å miste noen kg fett (derfor jeg prøver å finne en genial løsning), men skjønner ikke hvordan ejg skal klare det når jeg levde så sunt som det går ann, og faktisk holdt meg til anbefalt kalorinivå for mine aktiviteter osv da.. GRR! Ikke rart fettprosenten din gikk opp på et slikt kosthold. For det første er det altfor LITE mat, og for det andre er det for mye karbohydrater og for lite fett og proteiner. Ønsker man å redusere fettprosenten og øke andel muskelmasse, er det fett og proteiner som er tingen.
Serenity88 Skrevet 24. januar 2010 #18 Skrevet 24. januar 2010 Sjekk ut vikingdietten, vanskelig å følge den til punkt og prikke, men finnes mange gode tips der En av de aller sunneste personene jeg kjenner (som kan gå en hel dag uten mat og likevel ikke ha mindre energi nettopp fordi han har et sinnsykt bra kosthold tilpasset hans kropp som han alltid følger) kan finne på å spise en tynn, veldig grov brødskive med omtrent like tykt lag med meierismør på. Det er frokosten hans! Kostholdet ditt høres veldig fettfattig ut, og dermed er det nok endel skjulte karbohydrater som du får i deg. Husk å kose deg iblant også 1
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 24. januar 2010 #19 Skrevet 24. januar 2010 Å kutte ned på energiinnatk er bra det og må til hvis man skal ned i vekt, men kutt heller ut usunn mat og reduser inntak med kanskje 300 kcal per dag (en dessert, et kakestykke, en snickers i minus). Oppå dette er fysisk aktivitet alfa og omega. Og jeg kan ikke få understreket dette nok. Hvorfor fokuseres det alltid på mat, men trening blir kun nevnt i en bisetning på slutten?! Fordi kostholdet er en STOR VESENTLIG DEL vel. Det hjelper ikke en døyt å trene hvis man ikke endrer kostholdet hvis man skal ned i vekt. Du klarer ikke å trene vekk tre mcdonaldsmenyer og gå ned i vekt. Men ved å kutte de mcdonaldsmenyene trenger man ikke nødvendigvis å trene livet av seg. At man må trene for å opprettholde muskler og kropp osv er jeg selvsagt helt enig i og ikke miste muskelvekt osv blabla. Men kosthold er viktig og veldig alt for mange har ingen kunnskap om dette - og gjør derfor store feil.
bergans Skrevet 24. januar 2010 #20 Skrevet 24. januar 2010 Fordi kostholdet er en STOR VESENTLIG DEL vel. Det hjelper ikke en døyt å trene hvis man ikke endrer kostholdet hvis man skal ned i vekt. Du klarer ikke å trene vekk tre mcdonaldsmenyer og gå ned i vekt. Men ved å kutte de mcdonaldsmenyene trenger man ikke nødvendigvis å trene livet av seg. At man må trene for å opprettholde muskler og kropp osv er jeg selvsagt helt enig i og ikke miste muskelvekt osv blabla. Men kosthold er viktig og veldig alt for mange har ingen kunnskap om dette - og gjør derfor store feil. Som du ser av svarene mine så bestrides det ikk et sekund at kostholdet ikke er viktig, heller det motsatte. Men, det å trene krever en fysisk innsats som til tider er slitsom, krevende og fordrer egeninnsats. Og derfor er det mange som heller vil fokusere på maten, fordi det krever ikke det samme. Mange finner det lettere å tenke at de kan endre middagsvanene sine, men det å ofre 40 min for en joggetur blir noe annet. Kosthold og trening er på en måte to sider av samme sak, men også som to forskjellige bøker. Du kan være slank og spise sunt, men du er ikke i god form uten å trene. På den annen side så kan du trene hardt og være i god form, selv om kostholdet inneholder mer søppel og lett fordøyelige CHO. Trening gjør kroppen mye mer effektiv i bruken av intramusklære fettdepoter (trening relokaliserer disse til å bli nyttig for musklene, istedenfor å introdusere insulinresistens), bedrer blodsirkulasjon og endrer mengde metabolsk aktivt vev, abre for å nevne toppen av isfjellet. Trening eliminerer en god del av de potensielle negative sidene ved enkelte matvarer, så lenge treningen er intensiv og gjennomført. Og der er derfor det reageres på at maten blir hovedaktør, når den har en medskuespiller som spiller en minst like stor rolle, men som ofte blir glemt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå