Gå til innhold

Trenger et forfatter quote...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal studere litteratur i England å må skrive et motivasjons brev. Jeg vil gjerne bruke et wuote fra en engeslk språkelig forfatter. Jeg har dette:

“Books are the legacies that a great genius leaves to mankind, which are delivered down from generation to generation as presents to the posterity of those who are yet unborn”.

Det er da Joseph Addison som har skrevet. Og jeg vet ingenting om han og verkene hans har jeg ikke så stor interesse for. Er det riktig å bruke det da?

Hva er ditt favorit quote som går litt i denne duren? Jeg vil bruke et som beskriver hvor viktig litteratur er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med dette?

Den eneste fordelen med å eie de store verkene i litteraturen, ligger i det de kan hjelpe oss til å bli.

George Santayana

Jeg mener ikke å være slem, men er oppriktig nysgjerrig: "man" (som i flere enn deg) ønsker å studere språk, litteratur eller lignende fag som alle har med språk å gjøre.

Så overdøves innholdet i innlegget av og/å-feil, orddelingsfeil, ham/han-feil (jada, jeg vet det er valgfritt nå), grove stavefeil OG slurv. "Språkelig"? *vondt i sjela*

Hvordan er det mulig?

Dette sitatet er ikke helt ueffent i den sammenheng.

Og jeg vil hevde at mens enkelte fremragende moderne forfattere kan være utviklende, så vil moderne litteratur som helhet virke nedbrytende.

T. S. Eliot

Riktige ord på de riktige stedene er den sanne definisjon av stil.

Jonathan Swift

Jeg forstår at at man kan elske litteratur uten å være litterat selv, men kontrasten er så voldsom, og jeg forstår ikke at en interesse for litteratur ikke også trigger en interesse for språket? Stor litteratur er ikke mulig uten godt språk.

Han visste alt om litteraturen, bortsett fra hvordan han skulle nyte den.

Joseph Heller

Litteratur er kunsten å skrive noe som vil bli lest to ganger; journalistikk er å skrive noe som umiddelbart vil bli oppfattet.

Cyril Connolly

Håper du kan bruke noe av dette, og jeg foreslår at du leser dobbel korrektur på motivasjonsbrevet ditt. :sjenert:

Skrevet

Jeg liker både språk og litteratur takk. Jeg var på vei ut døren idet jeg skrev dette. :sukk:

Men jeg lover at neste gang skal jeg ta meg tid så jeg ikke skriver som en gris.

Men takk for innlegget ditt. Jeg skal se nærmere på disse. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...