Gjest Gjest_Michelle_* Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 hei , jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg. jeg fikk gnagsår på foten min på mandag , og det har bare utviklet seg til det værre. det renner fra det hele tiden , det blør heletiden. det andre gnagsåret jeg fikk er helt anderledes det har grodd helt fint. men ikke dette , gnagsårplaster ser bare ut til å gjøre det værre og det blir en svær hvit hinne på plasteret. dette er utrolig vondt og jeg har problemer med å gå. noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal fikse dette ?
Ella_Grey Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Bacimysin-salve, vil jeg tro hjelper. Og at såret får luft, ikke plaster på hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Hei, Uff dette hørtes veldig vondt ut..jeg hadde dratt på apoteket og hørt med de. Tror kanskje at det å ha på tykke gnagsårplaster som stenger ut luften vil gjøre det verre
Gjest Gjest_michelle_* Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 Bacimysin-salve, vil jeg tro hjelper. Og at såret får luft, ikke plaster på hele tiden. skal prøve , problemet er bare at området stivner , akkurat der jeg må bevege foten , så blir nokk , mye pc titting resten av helgen da .. ^^ jaja
Skogstrollet Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Veldig vanskelig å gi råd uten å se såret ditt. Jobber en del med sårskift gjennom jobben min. Dersom det ikke slutter å veske/blø kan det være et alternativ å gå til fastlegen og få de til å skifte på det. Da kan de anbefale hva du skal bruke videre Vi brukes en god del kunstig hud på overflatiske gnagsår, på dypere gnagsår bruker vi intrasite gel og allevyn. Greit å få behandlet det fort og sjekke om det er bakterier i det. Har sett mange gnagsår som blir ganske store og stygge uten behandling. Lykke til og fortsatt god helg
Gjest Gjest_michelle_* Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 (endret) Veldig vanskelig å gi råd uten å se såret ditt. Jobber en del med sårskift gjennom jobben min. Dersom det ikke slutter å veske/blø kan det være et alternativ å gå til fastlegen og få de til å skifte på det. Da kan de anbefale hva du skal bruke videre Vi brukes en god del kunstig hud på overflatiske gnagsår, på dypere gnagsår bruker vi intrasite gel og allevyn. Greit å få behandlet det fort og sjekke om det er bakterier i det. Har sett mange gnagsår som blir ganske store og stygge uten behandling. Lykke til og fortsatt god helg tok et bilde , vist du kan si litt mer da http://i49.tinypic.com/242isgn.jpg ser ikke så voldsomt ut der , men i forhold til det andre er det d. Endret 24. januar 2010 av SportyShorty
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Hvordan ser pusset ut? Ut i fra bildet ser jeg ikke puss. Jeg ville anbefale å skylle såret godt med rennende vann. Deretter ville jeg spylt over med Klorhexidin sårrensevæske. Så ville jeg eventuelt smørt på en sårsalve og hatt det minst mulig tildekket slik at det kommer luft til. Men er det fare for at det kommer skitt til, setter du på plaster. Men ta det av så ofte du kan. Om det røde området rundt begynner å spre seg mye utover, ta kontakt med lege. Da kan det være du trenger antibiotika, men som regel trenger man ikke dette, så sant det ikke har kommet noen standhaftige bakterier i såret. Lykke til!
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 hei , jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg. jeg fikk gnagsår på foten min på mandag , og det har bare utviklet seg til det værre. det renner fra det hele tiden , det blør heletiden. det andre gnagsåret jeg fikk er helt anderledes det har grodd helt fint. men ikke dette , gnagsårplaster ser bare ut til å gjøre det værre og det blir en svær hvit hinne på plasteret. dette er utrolig vondt og jeg har problemer med å gå. noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal fikse dette ? Gjør det vondt uten at du går på det? Har du feber? Går det striper eller flammeaktige greiner ut fra såret, og oppover leggen? Kjenner du lymfeknuter i skrittet? Om du trykker på huden rundt, og så slipper opp, blir det et krater igjen i huden? Kan du ta et bilde som ikke er så mørkt, og som viser hele foten, og begge føttene sammenliknet? Må se hvor stort området er som er rødt.
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Hvordan ser pusset ut? Ut i fra bildet ser jeg ikke puss. Jeg ville anbefale å skylle såret godt med rennende vann. Deretter ville jeg spylt over med Klorhexidin sårrensevæske. Så ville jeg eventuelt smørt på en sårsalve og hatt det minst mulig tildekket slik at det kommer luft til. Men er det fare for at det kommer skitt til, setter du på plaster. Men ta det av så ofte du kan. Om det røde området rundt begynner å spre seg mye utover, ta kontakt med lege. Da kan det være du trenger antibiotika, men som regel trenger man ikke dette, så sant det ikke har kommet noen standhaftige bakterier i såret. Lykke til! Ja, følg dette. Bra råd.
Gjest Gjest michelle Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 (endret) pusset er tykt guleaktig med blo... veldig veldig tykt å bare tyter ut. bilde er tatt etter rens. det gjør vondt me hvær bevegelse , har ikke feber , ingen striper elle lymfer , den siste klarer jeg ikke , gjør for vondt til å være nerri. klarer ikke å få noe på det så. på bildet ser det andre også stort ut men det er nyhud der og er blitt leget , er bare litt rødt rundt. http://i50.tinypic.com/sv2c1f.jpg Endret 24. januar 2010 av SportyShorty
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 (endret) pusset er tykt guleaktig med blo... veldig veldig tykt å bare tyter ut. bilde er tatt etter rens. det gjør vondt me hvær bevegelse , har ikke feber , ingen striper elle lymfer , den siste klarer jeg ikke , gjør for vondt til å være nerri. klarer ikke å få noe på det så. på bildet ser det andre også stort ut men det er nyhud der og er blitt leget , er bare litt rødt rundt. http://i50.tinypic.com/sv2c1f.jpg Ser fint lite rødt ut rundt. Jeg ville prøvd et par dager med grønnsåpe el. lactacyd-bad, og klint på brulidine. Ha foten nedi en romslig tøffel. Bruk paracet som smertelindring. Blir bedre. Endret 24. januar 2010 av SportyShorty
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 23. januar 2010 #12 Skrevet 23. januar 2010 1 forklaring til -- det vil bli mer hovent, og mye mer rødt om du får en hudinfeksjon, evt røde streker opp langs lymfebanene. Tegn en tusj rundt det røde, så kan du se i morgen og overimorgen om det går ned eller blusser opp.
Skogstrollet Skrevet 23. januar 2010 #13 Skrevet 23. januar 2010 Har hatt en god del lignende gnagsår selv og. Såret ser overflatisk ut på bilde og relativt ferdlig, men som sagt, skal du ha en skikkelig vurdering må du på et legekontor. Ville ha brukt kunstig hud på det om jeg skulle ha behandlet det. Fås på apoteket:) Gå til legen om det ikke bedrer seg. Plag såret minst mulig. Ikke rens det for hyppig. Kunstig hud kan ligge på en stund så lenge deg ikke løsner opp i kantene.
Gjest Gjest_michelle_* Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Ser fint lite rødt ut rundt. Jeg ville prøvd et par dager med grønnsåpe el. lactacyd-bad, og klint på brulidine. Ha foten nedi en romslig tøffel. Bruk paracet som smertelindring. Blir bedre. skal prøve dette , håper det hjelper for jeg har nådd langt over smertegrensen min. problemet mitt her er at jeg ikke kan gå med tøfler mer en til e mandag. ettersom jeg må på skole og det er mye gåing
Gjest Gjest michelle Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 skal prøve dette , håper det hjelper for jeg har nådd langt over smertegrensen min. problemet mitt her er at jeg ikke kan gå med tøfler mer en til e mandag. ettersom jeg må på skole og det er mye gåing såret går som et hål inn i huden men vanskelig å se pga blitz
Skogstrollet Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 (endret) hva mener du med kunstig hud ? Compeed gnagsårplaster er eksempel på kunstig hud Det finnes og en del typer som er kraftigere og sitter bedre enn compeed også. Apoteket har litt forskjellig. Kunstig hud lindrer og smerten en del så da er det nok lettere å gå også Endret 23. januar 2010 av Skogstrollet
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Compeed gnagsårplaster er eksempel på kunstig hud Det finnes og en del typer som er kraftigere og sitter bedre enn compeed også. Apoteket har litt forskjellig. Kunstig hud lindrer og smerten en del så da er det nok lettere å gå også kunstig hud har bare forværret det.
Siiw Skrevet 23. januar 2010 #19 Skrevet 23. januar 2010 Uff dette så absolutt ikke noe godt ut :/ men ser du har fått mange gode råd. men prøv med apoteket på mandag, eller du kan reise på legevakta og få en vurdering og noe ordentlig plaster... :- ) Du må evt gå med slippers mest mulig når du skal være ute, og ikke trange sko. og rør på beina med jevne mellomrom sånn at det går ann og røre på seg når man skal reise seg opp for å gå..
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 23. januar 2010 #20 Skrevet 23. januar 2010 Compeed gnagsårplaster er eksempel på kunstig hud Det finnes og en del typer som er kraftigere og sitter bedre enn compeed også. Apoteket har litt forskjellig. Kunstig hud lindrer og smerten en del så da er det nok lettere å gå også Nei ikke bruk compeed. Du river av huden igjen når du tar det av. Compeed er fint fordi det er en ekstra beskyttelsespute, som forhindrer smerter. Om du trenger det, så bruker du heller usterile kompresser, og evt. jelonet under om du er råflott. Et par-tre ganger vasking daglig, og brulidin, så blir det bra. Bacimycin går sikkert også, men man kan reagere allergisk på bacimycin, og jeg er litt lite happy for lemfeldig bruk av lokalantibiotika av hensyn til deg selv og resistent flora.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå