Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #1 Del Skrevet 23. januar 2010 Kildesorterer du matavfall i brun dunk fra kommunen på kjøkkenet ditt, og bærer det så ut i egen avfallsdunk for mat? Hvor mye koster det å få en slik dunk fra kommunen? Skal det være plast eller papir i den bruke dunken for matavfall? Hvorfor er det så viktig med matavfallssortering - er det ikke nok med at en sorterer plast og papir hver for seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. januar 2010 #2 Del Skrevet 23. januar 2010 Nei jeg gjør ikke det, av den enkle grunn at det er elendig lagt til rette for det. I vår kommune skal det nemlig brukes papirposer til matavfall og for meg som bor alene blir det helt håpløst å la potetskrell etter 2 poteter ligge i en papirpose i flere dager til posen blir full nok til å bære ut. (Bruker det hvis jeg lager stor middag der jeg skreller såpass mye at jeg får en halvfull pose som kan bæres ut med en gang.) Hadde de lagt opp til poser av "miljøplast" (aner ikke hva det egentlig er men vet andre kommuner som har noe som likner plastposer også til matavfall) så ville jeg vært mye flinkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Single, 39, Frogner Skrevet 23. januar 2010 #3 Del Skrevet 23. januar 2010 Det med matavfallssortering / matkompost er ikke så bra egnet for single. Det blir nok veldig upraktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 23. januar 2010 #4 Del Skrevet 23. januar 2010 Tja... Jeg er singel og har sortert matavfall i alle de år jeg har vert singel. (Som er himla mange etter hvert). Det er ikke noe problem i det hele tatt. Det handler om å legge ting oppi på riktig måte. Har du tørt brød så vi det suge til seg mye fuktighet fra mer våte rester som kastes oppi. For de som har hang til perversiteten som kalles "å spise skalldyr" så er det bare å fryse restene frem til kvelden før dunken med matavfall hentes. Kort fortalt så er det ingen grunn til å ikke sortere ut matrester og lignend som kan komposteres. De som bor i kommuner som ikke har lagt til rette for dette må bare få fingen ut og legge press på sin kommune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 23. januar 2010 #5 Del Skrevet 23. januar 2010 Nei, jeg sorterer ikke matavfall, av den enkle grunn at jeg ikke har noe matavfall Jeg spiser ikke poteter, og lar ikke rester være igjen etter middagen. Får jeg besøk blir det gjerne mer matavfall, og da sorterer jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #6 Del Skrevet 23. januar 2010 Nei, jeg sorterer ikke matavfall, av den enkle grunn at jeg ikke har noe matavfall Jeg spiser ikke poteter, og lar ikke rester være igjen etter middagen. Får jeg besøk blir det gjerne mer matavfall, og da sorterer jeg. Så du har den brune kommunale dunken da? Legges maten rett i den bruke dunken? Så må en vaske den etter hver gang den er tømt?! Hvor mye koster det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 23. januar 2010 #7 Del Skrevet 23. januar 2010 Så du har den brune kommunale dunken da? Legges maten rett i den bruke dunken? Så må en vaske den etter hver gang den er tømt?! Hvor mye koster det? Prisen husker jeg ikke, men jeg har en dunk som er todelt. Matavfall til venstre og restavfall til høyre. Og så har vi en grei ordning med plast og papir også; det settes i en sekk utenfor døra. 99% prosent av papiret jeg legger i denne sekken er reklame og dritt jeg får i postkassa; irriterende å måtte betale i dyre dommer for å bli kvitt noe jeg ikke vil ha og aldri har bedt om, men det er vel ikke tema for tråden heller Jeg vasker ikke dunken, men passer på å pakke avfallet godt inn de få gangene jeg hiver noe der så det ikke skal lekke noe ut. Vi bruker små, lysegrønne bioposer som deles ut jevnlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest megvel Skrevet 23. januar 2010 #8 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg sorterer matavfallet ja. Bruker miljøplast, og den er ikke stort bedre enn papir altså! Det blir alltid fuktig under posen, og den revner lett. Men om det bare er skallet fra et par poteter så funker det bra Bor i blokk, så hverken vasker dunken eller betaler for det direkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #9 Del Skrevet 23. januar 2010 Bor i blokk i Bergen og det er jo absolutt ikke lagt til rette for det her. Dersom det gjøres lettere, begynner jeg gjerne. Sorterer papp og plast. Setter de ut glass/metalldunken på mer tilgjengelige steder (f.eks. parkeringsplassen på rema 1000) skal jeg gjerne bidra der også, men ikke før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bee Skrevet 23. januar 2010 #10 Del Skrevet 23. januar 2010 Det med matavfallssortering / matkompost er ikke så bra egnet for single. Det blir nok veldig upraktisk. Denne forsod jeg ikke helt? :klø: Hvorfor blir dette mer upraktisk? Jeg sorterte hele tiden mens jeg var singel også, jeg, uten at det var noe problem - bare mindre søppel, og slapp å vokte om mannen legger noe feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingeniøren Skrevet 23. januar 2010 #11 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg sorterer matavfall ja og har gjort det lenge. Kommunen sender ut 200(!) nedbrytbare bioposer/maisposer i året så etter å ha spist reker er det null problem å hive det rett ut. Ganske lenge siden de sluttet med papirposer. Å gjenvinne/sortere søppelet samfunnet vårt lager er noe av det jeg synes er fornuftig miljømessig. Det krever lite av hver enkelt og har en klar miljøgevinst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *smak* Skrevet 23. januar 2010 #12 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg sorterer matavfall ja og har gjort det lenge. Kommunen sender ut 200(!) nedbrytbare bioposer/maisposer i året så etter å ha spist reker er det null problem å hive det rett ut. Ganske lenge siden de sluttet med papirposer. Å gjenvinne/sortere søppelet samfunnet vårt lager er noe av det jeg synes er fornuftig miljømessig. Det krever lite av hver enkelt og har en klar miljøgevinst. Sier meg enig med gjest ingeniøren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #13 Del Skrevet 23. januar 2010 Hvor mye koster det? Ser dere på de som ikke sorterer matavfall som svikere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nitte Skrevet 23. januar 2010 #14 Del Skrevet 23. januar 2010 Kommunen jeg bor i var en av de første i Norge som begynte med kildesortering (i 94), så for meg er dette en selvfølge. Det er godt tilrettelagt, og fungerer svært bra! Blir veldig lite restavfall når alt av mat, papp/papir, plast, glass og metall er luket ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poppzy Skrevet 23. januar 2010 #15 Del Skrevet 23. januar 2010 Her jeg bor så sorterer vi kun restavfall, plast og papir. Må bare innrømme at jeg ikke er så flink til å sortere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. januar 2010 #16 Del Skrevet 23. januar 2010 Det med matavfallssortering / matkompost er ikke så bra egnet for single. Det blir nok veldig upraktisk. Det lille av matvareavfall en singel får: Kast det i WC. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #17 Del Skrevet 23. januar 2010 Hallo, hvor mye koster den brune dunken til matkompost/matavfallssortering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #18 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg hjemmekomposterer! Da slipper man både brune poser, dunk, transport osv. Og man får fin matjord. En sikker vinner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mil Skrevet 23. januar 2010 #19 Del Skrevet 23. januar 2010 Hallo, hvor mye koster den brune dunken til matkompost/matavfallssortering? Først og fremst må du jo fortelle hvor du bor... Hver region har sitt eget avfallsselskap som håndterer søppelet på hver sin måte, og selv innen din region er det sikkert mange som ikke vet hva "den brune dunken" koster fordi de har avfallssug eller kaster alt i store kontainere som senere sorteres optisk. For øvrig betaler vi ingenting direkte til avfallsselskapet, alt sorteres i 5 forskjellige fargekodede plastposer (også matavfall i vanlig plastpose) og kastes i samme dunk. Enkelt og greit, også for single, siden plastposen er liten blir den raskt passe full til å kastes, og siden den er tett gjør det ingenting om matrester blir liggende noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_knøttet_* Skrevet 23. januar 2010 #20 Del Skrevet 23. januar 2010 Der vi bor sorterer vi både plast, bioavfall, restavfall og glass og metall, så ja- vi sorterer matavfall. Jeg synes det er veldig enkelt og greit, og så blir det så mye mindre restavfall på den måten, noe som er greit siden vi deler dunk med naboen i 2.etasje. Husverten vår gidder nemlig ikke skaffe oss en ekstra stor dunk til restavfallet, og vi betaler ikke for det, så det blir litt lite å dele dunker beregnet for 1 husstand på 2 husstander ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå