Gå til innhold

Noen som har tatt flere utdanninger her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er snart ferdig med en bachelor, men det er egentlig et annet femårig studie jeg har lyst til å gå etterpå.. men er så redd for at jeg blir gammel når jeg er ferdig (29 år) hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det.

noen andre som er i samme båt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nå 30 og snart ferdig med min mastergrad, tok først fagbrev i barneogungd faget, fant ut at det ikke var noe for meg, høgskole som lærer, så jobbet et par år som lærer, heller ikke noe for meg. Så nå er jeg snart spesialpedagog og tror dette er mer i mitt "liga" Da får jeg jobbe med folk på en helt annen måte ann tidligere. Det er bare å gå for det, anbefaler uansett å jobbe litt innimellom med det yrket du har så du får se hva du vil bli:)Lykke

til

Skrevet

jeg er utdannet hjelpepleier men merker at jeg ikke kommer til å orke tempoet og det fysiske arbeidet i veldig mange år. Så jeg har planer om å ta en bachelor innen noe helt annet (kanskje master også hvis jeg ikke er lei innen den tid). Jeg er da nå 27 så er ferdig når jeg er 30 cirka, men det er jo ikke verst å ha to utdanninger innen 30 synes nå jeg!

Jeg er en som liker å drive med alt mulig og ser det som en positiv ting å ha flere ben å stå på i fremtiden.

Lykke til med hva du bestemmer deg for.

Skrevet

Jeg har begynt på min andre "hele" utdanning i høst (har et årsstudium som gir meg litt fritak og mulighet for å fullføre på kortere tid), og vil være oppe i 30-åra før jeg fullfører, avhengig av om jeg tar bachelor eller master. Jeg begynte mest fordi den første utdanningen min er vanskelig å få (fast) jobb i og en er nødt til å bo i/nær Oslo for å få jevnt med jobb, men også fordi jeg er veldig interessert i fagene jeg studerer nå. Det skal også være veldig godt jobbmarked i dette feltet nå og framover, så jeg er ikke bekymret for økonomien i å studere litt lenge. Kjenner også rimelig mange etter hvert som har tatt lange eller fler utdanninger, innen endel områder er det tross alt ikke så lett å få relevant jobb.

Jeg kan forøvrig fortsatt bruke min første utdanning til noe, men jeg vil ikke satse på å leve på fulltid av bare denne.

Skrevet

Jeg utdannet meg først til jurist, men skjønte fort at det ville gjøre meg lite lykkelig de neste 40 årene, så jeg tok deretter bachelor og master i arkeologi. Ble ferdig akkurat som 30-åring! :)

Skrevet

Jeg var ferdig med min første treårige utdanning da jeg var 22, og er nå midt i første året på treårig utdanning nr 2. Greit å ha flere bein å stå på :)

Skrevet

Interessant tråd! (mye fordi jeg vurderer for tiden å gjøre det samme selv ;) )

Hadde også vært litt spennende om flere kunne si hvorfor de valgte å bytte, samt hva de byttet fra og til.

Skrevet

Jeg har byttet fra jurist til sykepleier!

(Joda, det ER sant) Har det som plommen i egget nå, og Lånekassen gnir seg i nevene!

Skrevet

Jeg er utdannet ambulansearbeider, sykepleier og har en bachelor i ped.

Skrevet (endret)
Er snart ferdig med en bachelor, men det er egentlig et annet femårig studie jeg har lyst til å gå etterpå.. men er så redd for at jeg blir gammel når jeg er ferdig (29 år) hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det.

noen andre som er i samme båt?

Jeg er utdannet journalist, og holder på med psykologi profesjon. Har i tillegg en del andre fag, heh. Mye av det har jeg tatt parallelt da jeg ikke fant journalistutdanningen spesielt utfordrende. Jeg er nå 22, og blir etter planen ferdig utdannet det året jeg fyller 26, om jeg velger å fullføre hele profesjonsstudiet.

Jeg valgte psykologi fordi jeg ønsker å ha en tryggere og faglig tyngre utdanning i bunn.

Endret av Diane
Skrevet (endret)

Jeg har en bachelor i bistands- og utviklingsfag ( + litt pedagogikk og samfunnsfaglige emner), men har nå planer om å bli vernepleier! :jepp: Jeg har lyst til å jobbe med mennesker, og det er jo alltid bruk for folk i helse- og sosial sektoren. Jeg fant ut at jeg kom til å gå en usikker framtid i møte med den første bacheloren min (men jeg fullførte den ihvertfall og synes fagene var veldig interessante). MEN jeg kan jo fremdeles bruke noe av det jeg har lært der i vernepleierutd.! :tommelopp:

Så.. når jeg er ferdig med de 3 årene (hvis jeg kommer inn vel og merke) er jeg 28 år og har to utd.! :jepp:

Endret av markblomst
Skrevet

En venninne omskolerte seg nylig fra å være lærer til å bli legesekretær :):)

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Jeg jobbet i butikk no år etter vgs. Når jeg var 22 år startet jeg på sosinomutdanningen. Jeg fullførte studiet, og fikk en relevant jobb som jeg kun holdt ut med i ca et halvt år. I en alder av 26 år tok jeg et årsstudium i psykologi. Men det var ikke noe jeg ville gå videre med. Nå er jeg snart 30 år og går andre året på økonomi og administrasjon på BI. Jeg stortrives med dette studiet, og håper jeg har valgt riktig denne gangen. Det blir en del i studielån etter mange år på skolen, men jeg har også jobbet en del ved siden av studiene. Alt går hvis man vil.

Skrevet

*mine innlegg*

Kommenterer senere, dårlig tid nå.

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

Utdannet sykepleier, men studerer nå til allmennlærer.

Skrevet

til dere som har studert i mer enn 8 år:

Hvordan gjorde dere det med lånekassen? Dere fikk vel ikke mere lån og stipend etter åtte år? Fikk dere utsatt tid på tilbake betaling av lånet?

Skrevet (endret)

Jeg går på jus 4.året. Vil ikke bytte, men øke kompetansen min. Tenker å bygge på med litt økonomi etterpå - kansje revisor? Evt. noe annet spennende ett sted utenfor Norge. Føler meg ikke klar til å begynne å jobbe enda! Hvis jeg studere 8 år er jeg 27 når jeg er ferdig.

Endret av Elinea
Skrevet
til dere som har studert i mer enn 8 år:

Hvordan gjorde dere det med lånekassen? Dere fikk vel ikke mere lån og stipend etter åtte år? Fikk dere utsatt tid på tilbake betaling av lånet?

Jeg har ikke studert i mer enn åtte år, men jeg var så lur at jeg ikke tok opp lån for de første årene jeg studerte (jobbet og sparte opp på forhån og jobbet ved siden av). Og jeg har mulighet til å betale en del av lånet med en gang når jeg er ferdig, hvis jeg ikke heller bruker det som "egenkapital" ved boligkjøp. Hadde jeg sittet med fullt lån ville jeg i hvert fall vurdert annerledes om jeg skal ta master (som jeg akkurat rekker) eller gå ut i jobb etter bachelor (bra marked for meg, men mindre å velge mellom og lavere lønn).

Skrevet (endret)

Jeg har tatt ut alle de 16 semestrene, og hatt jobb de øvrige 4. Tok første grunnfaget på jus som privatist over tre semestre samt ex.phil og ex.fac, og jobbet 50% da. Så kom det et semester langt uti løpet hvor jeg fikk tilbud om 80% jobb, og da tok jeg det, samt 20 sp og så 40 sp neste semester. Samtidig har jeg hatt anledning til å overlappe litt, og ett semester tok jeg faktisk 70 sp (full masteroppgave 60 sp pluss et 10sp-fag). Det var sinnssykt, men fordi det var så interessant (og fordi jeg ikke har skrivesperre), gikk det bra.

Endret av tineline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...