Gå til innhold

Skynde seg inn på boligmarkedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tittelen sier sitt. Man blir jo generelt anbefalt å komme seg inn på boligmarkedet så fort som mulig?

Jeg var ferdig med studiene før jul, med 350 000 i studielån. Tjener nå 430 000 i året. Har 75 000 i BSU og eier en bil jeg trenger i forbindelse med jobb. Vil på sikt ha muligheten for å selge noen aksjer men hva jeg eventuelt kan få for dem er høyst usikkert. (Slik det ser ut nå kanskje rundt 150K).

Jeg leier nå svært billig (4000/mnd) og mener jeg skal klare å spare rundt 10 000/mnd slik at jeg i januar neste år vil ha EK i nærheten av 200 000. Jeg følger jevnlig med på hva som legges ut for salg i mitt område.

Er litt usikker på om jeg skal holde meg til den opprinnelige planen, eller forsøke å få lån for å kjøpe dersom noe passende skulle dukke opp tidligere. Er ikke noe økonomisk anlagt, så blir glad for innspill på hva som kan være mest fornuftig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det med ro, bare lei og spar egenkapital :) Renta er på vei opp igjen, og boligprisene vil nok snart begynne å synke igjen. Ingen lnsker seg tilbake til den boligboblen vi hadde med svært kunstig hlye priser, unntatt meglerne ;)

Sitt i ro og vent, er sikker på at det lønner seg :)

Gjest Gjest_Ina_*
Skrevet
Ja, tittelen sier sitt. Man blir jo generelt anbefalt å komme seg inn på boligmarkedet så fort som mulig?

Jeg var ferdig med studiene før jul, med 350 000 i studielån. Tjener nå 430 000 i året. Har 75 000 i BSU og eier en bil jeg trenger i forbindelse med jobb. Vil på sikt ha muligheten for å selge noen aksjer men hva jeg eventuelt kan få for dem er høyst usikkert. (Slik det ser ut nå kanskje rundt 150K).

Jeg leier nå svært billig (4000/mnd) og mener jeg skal klare å spare rundt 10 000/mnd slik at jeg i januar neste år vil ha EK i nærheten av 200 000. Jeg følger jevnlig med på hva som legges ut for salg i mitt område.

Er litt usikker på om jeg skal holde meg til den opprinnelige planen, eller forsøke å få lån for å kjøpe dersom noe passende skulle dukke opp tidligere. Er ikke noe økonomisk anlagt, så blir glad for innspill på hva som kan være mest fornuftig...

Jeg synes ikke det virker som en god plan å vente. Synes du skal kjøpe hvis du finner en leilighet du liker, men du trenger ikke "rushe". Men hvorfor vente?

Husk at du får rentefradrag på skatten! Ikke noe vits å spare egenkapital når du med sikkert inntekt garantert kan få 100% finansiering ved førstehjemslån. Og hvorfor betale til noen andre når du kan betale selv?

Altså- hvis den perfekte bolig dukker opp- hvorfor vente? :)

Skrevet
Ta det med ro, bare lei og spar egenkapital :) Renta er på vei opp igjen, og boligprisene vil nok snart begynne å synke igjen. Ingen ønsker seg tilbake til den boligboblen vi hadde med svært kunstig høye priser, unntatt meglerne ;)

Sitt i ro og vent, er sikker på at det lønner seg :)

2nd that.

Skrevet
Jeg synes ikke det virker som en god plan å vente. Synes du skal kjøpe hvis du finner en leilighet du liker, men du trenger ikke "rushe". Men hvorfor vente?

Husk at du får rentefradrag på skatten! Ikke noe vits å spare egenkapital når du med sikkert inntekt garantert kan få 100% finansiering ved førstehjemslån. Og hvorfor betale til noen andre når du kan betale selv?

Altså- hvis den perfekte bolig dukker opp- hvorfor vente? :)

Det er ikke sikkert man får 100% finanisering slik det er nå, selv til førstehjemslån. Det kan også hende en får mindre gunstig rente om en må låne maks - og rente er definitivt utgifter selv om en får trukket fra noen prosent på skatten. Hvis en kan leie billig og får spart opp en god del egenkapital ser jeg bare fordeler med det - da har en også litt mer å gå på om en vil pusse opp osv. Men det går jo fint an å se etter leilighet samtidig som en leier, dersom drømmeboligen dukker opp er det ikke noen grunn til å gå glipp av den bare for å være rigid på hvor lenge man hadde tenkt å leie...

Skrevet

Fekk 100 % finansiering med førstehjemslån...det går an også i desse tider.

Skrevet
Fekk 100 % finansiering med førstehjemslån...det går an også i desse tider.
Kan jeg spørre hvor mye og hvor du fikk lånet? :)
Skrevet

Sparebanken Vest. Fekk over 3 ganger inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...