Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Har veldig støle lår etter en uvant styrkeøkt for et par dager sider. Er det lurt å trene spinning imorgen da? Vil stølheten gå fortere over, eller tror dere det vil gjøre ting verre?
bergans Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Har veldig støle lår etter en uvant styrkeøkt for et par dager sider. Er det lurt å trene spinning imorgen da? Vil stølheten gå fortere over, eller tror dere det vil gjøre ting verre? DOMS (delayed onset of muscle soreness) er et godt tegn på at du har overbelastet muskulaturen din, slik at den nå holder på å bygge seg opp til å bli sterkere og tåle mer belastning. Det finnes mange gode teorier på hvordan DOMS oppstår i muskelvev, men det er fortsatt mye uklart. Hos de fleste så når DOMS sitt mest intense ca 48 timer etter at uvant belastning har blitt utført. Det finnes utallige studier hvor man undersøker om noe kan redusere DOMS, men uten hell. Noen rapporterer at tøying og massasje hejlper, andre finner ingenting. Det er derimot vist at inntak av store mengder antioksidanter post-exercise forå å motvirke DOMS har ingen hensikt, heller det motsatte, da de som tar dette heler saktere og det tar lenger tid før de full styrke gjenopprettes. DOMS er kroppens måte å si fra om at muskelvev er under reparasjon, og bruk bør dermed begrenses for å forhindre ytterligere skade. Det som er sikkert er at du i flere dager etter en økt som utløser DOMS vil oppleve redusert styrke og kraft i de gitte musklene. Du vil derfor finne det vanskeligere å yte maks og det blir verre å opprettholde samme motstand og pedalfrekvens. Jeg drar på spinning selv om jeg har litt DOMS, men merker da at det er vanskeligere å komme opp i puls (fra 80 % VO2max og oppover), fordi jeg er mer sliten i lår- og leggmuskulatur. Vil derfor anbefale deg å trene litt lettere, evt jobb andre muskelgrupper (split routines), i et par-tre dager før du tar deg helt ut på spinning. Du kan godt dra på spinn, men ta det litt roligere og ikke press på maks. Å trene veldig hardt med DOMS er ikke farlig i den forstand, men du forsinker helingsprosessen ytterligere, og skaderisikoen øker. Dette fordi muskelgrupper er slitne og det blir lett å kompensere med uvante bevegelser og reaksjonsmsønster endres. Når det er sagt så er spinn et trygt og lett regulert alternativ.
yoga Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Det beste mot stølhet er trening, så spinn i vei.
bergans Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 Det beste mot stølhet er trening, så spinn i vei. Dette er ikke riktig, bortsett fra evt personlig preferanse.
yoga Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Dette er ikke riktig, bortsett fra evt personlig preferanse. Ok, ikke meningen å vranglære. Ser at du hdde et veldi mye bedre og utfyllende svar enn meg. Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde er basert på egen erfaring, samt andres uttalelser om det. Ved å trene utholdenhet med "styrke-stølhet" vil en mest sannsynlig ikke kunne yte maksimalt uansett fordi lårene sier litt "stopp" av seg selv. Og øke intensiteten ytterligere lar seg, ihvertfall ikke for meg, nesten ikke gjøre. Ts spør om spinning vil gjøre styrke-stølheten verre, og der velger jeg fortsatt å svare nei. Lårene vil bli mer gåene, men de vil etter noen ukers trening bli godt herda uansett. Jeg tror Ts vil erfare at ved oppvarming og ved å bruke lårene på spinning vil stølheten bli borte under økten, men at den nok kommer tilbake i redusert utgave etterpå.
tineline Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Bare ikke tøy på muskler du nettopp har styrketrent; det vil ifølge fysioterapeuten min føre til at de muskelfibrene som er slitt vil rive seg over, og det skaper bare mer og lengre stølhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå