Gå til innhold

Slektsforskning

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Snuppa_*
Skrevet

Vet ikke helt om jeg spør i riktig tråd, hvis ikke får moderator flytta på meg :jepp:

Er det noen som kan gi meg tips til hvordan jeg kan komme igang med slektsforskning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med alle de eldste i familien din. Få fødselsdato og -sted for så mange som overhodet mulig. Let opp disse personene i kirkebøkene - begynn gjerne med når de ble født, og dermed vil du også finne navn på deres foreldre og når de ble født. Så leter du opp disse igjen, osv. Du kan også finne ut når de ble døpt, konfirmert eller giftet seg. Det er en fryktelig tidkrevende hobby, men utrolig moro!

Nettsiden som nevnes over her er et kjempegodt sted å begynne, der finner du linker til både digitalarkivet (hvor kirkebøkene ligger) og databasen over gravsteder i Norge. Sistnevnte kan være gull verdt hvis du ikke er helt sikker på når en person ble født eller døde.

Skrevet

Det er både morsomt og tidkrevende å drive med slektsforskning, og kanskje du også får noen overraskelser underveis :)

Jeg bruker idag geni.com som plattform til mine slektstrær, de har en gratisversjon som er helt ok. Også har du muligheten til å oppgradere til betal-versjon når du føler du trenger det.

Myheritage.com kan også være ett alternativ.

Gjør som skrevet tidligere her, jobb deg utifra de du har rundt deg og gå videre inn i kirkebøkene. De er offentlige i forhold til registreringer gjort før ca 1930.

disnorge.no er ett godt sted å begynne, mange tips og linker der..

Lykke til!! ;)

• 11 måneder senere...
Skrevet

Arkivverket.no

og digitalarkivet.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...