Gå til innhold

Hvor fort mister man muskler?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis man har trent 2-3 ganger i uka et års tid (både styrke og kondisjon), hvor lang tid tar det før muskelmassen og kondisjonen forsvinner?

Endret av Sunshine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så lang tid. Det fine er imidlertid at når man begynner å trene igjen, så tar det under halvparten av tida det tok å komme til der man var før man sluttet å trene! Herreguuuuuuuuuuuud for en setning! :fnise:

Altså du kommer fortere i form igjen enn en som aldri har trent.

Skrevet

Men hva er ikke så lang tid da? En uke? 3 uker? 1 mnd? 2 mnd?

Skrevet

Sikkert individuellt, avhengig av hvor mye muskelmasse du har. Om du er en stor mann med mye muskelmasse, så skal det garantert et halvt år med sofasitting til før musklene "forsvinner" og blir til synlig deig. Eller i alle fall at de "går i dvale" og man legger på seg fett.

Om du er normal dame som meg, så merker jeg at rumpa og lårene blir "bløtere" etter en mnd uten trening. Om jeg ikke går opp i vekt men bare lever roligere, så tar det lengre tid. Jeg vil tro at jeg har ødelagt ganske mye på et års tid. Og må begynne helt på nytt igjen.

En mnd så tar det meg to tre uker med trening tre ganger i uka for å krabbe opp igjen der jeg var. Men FØLELSEN av å få det til kommer allerede etter første treningsdag! :jepp:

Skrevet

Tror kondisen begynner å svekke seg etter en måned.

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet

Det er helt avhengig av hvor mye ferie musklene dine får, hvor stor muskelmasse du har, om du tar astronautferie, vil musklene dine spises opp på 1-2-3.

Gjest Gjest_andre_*
Skrevet

jeg tar lett 2 uker fri fra all trening, kommer tilbake på gymmet og setter personlige rekorder.

de ukene jeg har fri er inntaket av protein høyt, fett moderat, karbobohydrat lavt.

min erfaring :

har man trent opp betydelig! styrke (på få rep, få set) vil jeg tro man kan ta 1 mnd fri uten problem så lenge man beveger seg litt, spiser nok protein, nok fett.

underhudsfettet kommer fort om karbo inntaket er høyt.

har man trent seg opp på 'lette' vekter og med 'mange' repitisjoner vil miste volum raskt.

Skrevet
jeg tar lett 2 uker fri fra all trening, kommer tilbake på gymmet og setter personlige rekorder.

de ukene jeg har fri er inntaket av protein høyt, fett moderat, karbobohydrat lavt.

min erfaring :

har man trent opp betydelig! styrke (på få rep, få set) vil jeg tro man kan ta 1 mnd fri uten problem så lenge man beveger seg litt, spiser nok protein, nok fett.

underhudsfettet kommer fort om karbo inntaket er høyt.

har man trent seg opp på 'lette' vekter og med 'mange' repitisjoner vil miste volum raskt.

Men det er forskjell på kvinner og menn her tror jeg! Kvinner har kropper som helst vil være bløte og som aktivt "jobber" for å være det, uansett hvor mye man sliter. Følgelig er det lite som skal til for å ødelegge hardt arbeid. Er min erfaring.

Skrevet
Hvis man har trent 2-3 ganger i uka et års tid (både styrke og kondisjon), hvor lang tid tar det før muskelmassen og kondisjonen forsvinner?

Du har fått en del tildels uriktige svar her. Den som nevnte astronautferie var den eneste som er inne på noe.

Hvor fort kondisjonen forsvinner avhenger veldig av hva du gjør istedenfor å trene. Sitter du da bare foran pc'en og tv'en, eller er du litt aktiv? Hvis du er lite aktiv når du ikke trener, og så slutter med trening, vil det ta noen få dager, 4-6, før du klarer færre repitisjoner hvis du plutselig skulle ta en styrkeøkt igjen. Det er det samme med kondisjonen, den svekkes fort om du bare sitter i sofaen. Etter noen dager vil du merke stor forskjell.

Selv om du ikke er helt stillesittende i hverdagen og bruker kroppen litt, så vil du merke stor forskjell etter to uker uten trening.

Hvis du skulle bli skadet i en ulykke og bli liggende i koma eller neddopet i noen dager kan du regne med omtrent dette scenarioet:

- 2 dager: Du vil nok antagelig klare å komme deg opp av sengen med egen hjelp, men du vil ikke klare å gå langt før du blir sliten.

- 3 dager: Du må muligens ha assistanse for å komme deg ut av sengen.

- 4 dager: Du vil trenge assistanse for å komme deg opp, og vil ikke orke å gå mange skritt før du er utslitt.

I dag står deg om Raphael Poirée som sier han var én millimeter fra å bli lam. Han klarer nå å løfte vekter på 1 kg, til å begynne med var tannbørsten for tung å løfte. Han hadde da ligget en del dager i sengen uten å røre seg noe særlig.

Skrevet

Nå er vel ikke alvorlige ulykker med etterfølgende operasjoner, nakkestrekk og restitusjon det samme som å ligge et par uker på sofaen.

Skrevet

Jeg har trent på en mnd pga en stor psykisk påkjenning. Jeg har ikke orket tanken på noe som helst, og det eneste jeg har fått til er 1 times tur i uka, og noe snømåking i jula.

Jeg gikk ned 2-3 kg den første uka pga manglende matinntak, og nå har jeg holdt meg relativt stabil til tross for snop og usunn mat (usunn mat er bedre enn ingen mat om dagen). Nå ble jeg brått litt redd for at årsaken til at jeg ikke går opp er fordi musklene forsvinner i stedet.

Noen runder med push-ups på gulvet i går kveld viste ingen eller liten endring i armmusklene, men skituren jeg var på i stad viste meg at kondisen er noe dårligere.

Jeg får bare komme i gang med treningen igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...