Gjest Ts Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Hei! Vi har en skogkattunge på 5mnd. Som kattunger flest er den stappfull av energi:-) Har heldigvis stort hus så den har god tumleplass, og med valp og unger har den mange å leke med. Planen er at den skal være ute også når den blir større (ute om natta og når den blir helt voksen), i første omgang at den er ute mens vi også er ute. Har hatt katt før, men jeg husker bare ikke når den begynte å være litt ute, da det er endel år siden. Nå står den og kikker ut, skraper på verandadøren og mjauer mens den kikker på valpen som er ute og leker i løpestrengen sin.. Jeg tenkte litt til våren, når snøen forsvinner. Det er en hannkatt, og vi skal selvfølgelig kastrere den. Hva tror dere??
simba80 Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Du trenger ikke vente til våren, vi har en kattunge som elsker å være ute i snøen! Han får ikke være ute når det er 10 minus, men ellers er han med pappa ut og røyker, og det er like stas hver gang!
Gjest Ts Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Du trenger ikke vente til våren, vi har en kattunge som elsker å være ute i snøen! Han får ikke være ute når det er 10 minus, men ellers er han med pappa ut og røyker, og det er like stas hver gang! Hvor gammel er han da? Jeg er så redd for at han skal klare å stikke av selv om vi er ute samtidig... (er ikke så mye utenfor nå når det er så kaldt og snø heller, bare barna når de er ute å leker, men de er litt for små til å passe på kattungen..)
Troyamin Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 Lag katteluke i døren. Så kan den løpe ut og inn som den vil. Men jeg anbefaler å kastrere den først! Hvis ikke så følger han fort lukten av hunnkatter.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 For det første bør katten kastreres før dere slipper han ut. Det er noe av det viktigste en katteier kan gjøre for kattevelferden her i landet. For det andre synes jeg det er for tidlig. Jeg ville ventet i hvert fall et par måneder til, og da begynt meget gradvis. Du begynner med å være ute med katten en liten stund og gjør dette over en periode før du lar katten være ute alene. Kattunger på denne alderen har ikke ferdig utviklet retningssans og det er veldig mange som går seg bort når de slippes ut. Så dette må gjøres med forsiktighet. Noen mener at kattunger ikke bør slippes ut før de er rundt et år gamle, men jeg synes det er litt heftig. Så lenge man tar det gradvis og begynner med å være ute med katten synes jeg man kan begynne ved 8 måneders alder.
Gjest Ts Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 For det første bør katten kastreres før dere slipper han ut. Det er noe av det viktigste en katteier kan gjøre for kattevelferden her i landet. For det andre synes jeg det er for tidlig. Jeg ville ventet i hvert fall et par måneder til, og da begynt meget gradvis. Du begynner med å være ute med katten en liten stund og gjør dette over en periode før du lar katten være ute alene. Kattunger på denne alderen har ikke ferdig utviklet retningssans og det er veldig mange som går seg bort når de slippes ut. Så dette må gjøres med forsiktighet. Noen mener at kattunger ikke bør slippes ut før de er rundt et år gamle, men jeg synes det er litt heftig. Så lenge man tar det gradvis og begynner med å være ute med katten synes jeg man kan begynne ved 8 måneders alder. Hvis du leser innlegget mitt så skriver jeg at vi selvfølgelig skal kastrere katten når han blir gammel nok. Jeg skriver også at jeg lurer på å begynne å ha den ute til våren, når snøen forsvinner. Den er 5mnd, i april er den 8mnd.. Har som sagt hatt katt før, men den var født på ei annen årstid en denne her, så da falt det seg mere naturlig å ha den ute når våren/sommeren kom. Hadde døren til altanen (som ligger på bakkenivå) åpen hele dagene, så katten sprang ut og inn som den ville. Synes å huske at det var en skummel verden for en kattepus, og han var snar til å smette inn igjen....det lengste den gikk var til skogholtet (ca 15m unna), før den pilte inn igjen av en meget skummel lyd.. Å ha den inne til den er 1år er ikke aktuelt, det synes jeg er altfor gammelt til å venne seg på å være ute, og til å venne seg av med kattekassen!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Hvis du leser innlegget mitt så skriver jeg at vi selvfølgelig skal kastrere katten når han blir gammel nok. Jeg skriver også at jeg lurer på å begynne å ha den ute til våren, når snøen forsvinner. Den er 5mnd, i april er den 8mnd.. Har som sagt hatt katt før, men den var født på ei annen årstid en denne her, så da falt det seg mere naturlig å ha den ute når våren/sommeren kom. Hadde døren til altanen (som ligger på bakkenivå) åpen hele dagene, så katten sprang ut og inn som den ville. Synes å huske at det var en skummel verden for en kattepus, og han var snar til å smette inn igjen....det lengste den gikk var til skogholtet (ca 15m unna), før den pilte inn igjen av en meget skummel lyd.. Å ha den inne til den er 1år er ikke aktuelt, det synes jeg er altfor gammelt til å venne seg på å være ute, og til å venne seg av med kattekassen! Jeg leste innlegget ditt og det sto ikke at du skulle kastrere ham før du slapp ham ut der Han er gammel nok nå, så det er bare å kastrere med en gang det passer. Det at jeg skrev det var for tidlig var mest ment som et svar til påstanden fra simba80 om det var bare å slippe ut katten nå. Så igrunnen var ikke innlegget mitt ment så krasst som du ser ut til å lese det
Gjest Ts Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Jeg leste innlegget ditt og det sto ikke at du skulle kastrere ham før du slapp ham ut der Han er gammel nok nå, så det er bare å kastrere med en gang det passer. Det at jeg skrev det var for tidlig var mest ment som et svar til påstanden fra simba80 om det var bare å slippe ut katten nå. Så igrunnen var ikke innlegget mitt ment så krasst som du ser ut til å lese det Dyrlegen vi bruker sier kattunger skal kastreres mellom 6 og 9mnd alder...
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Dyrlegen vi bruker sier kattunger skal kastreres mellom 6 og 9mnd alder... Javel, da har du en dyrlege med utdatert kunnskap. Alle kattunger kan kastreres fra 12 ukers alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå