Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #1 Skrevet 1. september 2003 Har søkt rundt på forumet her og lest litt om folat. Var innom lommelegen.no og der står det at anbefalt dagsdose er 400 mikrogram (?). Har hatt "Bio-Folin" de siste mnd, men her står det at anbefalt daglig tilførsel er 200 mikrogram..... Kjøpte i tillegg "Møllers Basic" i dag slik at jeg får i meg nok vitaminer - her står det også 200 mikrogram :-? Vil jo ikke ta for lite hvertfall, så da bør jeg vel med andre ord ta Møllers Basic + Bio-Folin..?? Er det mulig å ta for mye folat? :oops: Har visst litt å sette meg inn i nå framover :D *Alina* 6+4
Gjest Hungle Skrevet 1. september 2003 #2 Skrevet 1. september 2003 Jeg fikk bekjed av legen at anbefalt dagsdose når en er gravid er 400 mg folat. Jeg tok både Møllers basic og bio-folin de tre første mnd av svangerskapet. Tror ikke mer enn 400 mg er farlig, men det kan nok kanskje være skadelig hvis en får ekstremt store mengder. Hungle 26+6
Gjest *Alina* Skrevet 1. september 2003 #3 Skrevet 1. september 2003 Da satser jeg på det :D Takk for svar! *Alina* 6+4
-hild Skrevet 3. september 2003 #4 Skrevet 3. september 2003 Folat er et b-vitamin, som er vannløselig. Hvis du skulle få i deg for mye, skiller kroppen ut det overflødige gjennom urinen - så det er ingen fare om du skulle ta noen mikrogram for mye. Men hvis du tar møllers tran, kan det være greit å sjekke at dine multivitamintabletter IKKE inneholder for mye A og D vitamin - for dette er fettløselige vitaminer som lagres i kroppen hvis du skulle få for mye... Selv har jeg kjøpt et multivitamin for tranbrukere - fant ut at det var tryggest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå