Gjest Gjest_student_* Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Heia! Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hva min endelige karakter i et fag blir? Vi har hatt en oppgave som skal vektlegges 40% og eksamen som skal telle 60% på sluttkarakteren. Jeg fikk "B" på oppgaven og "E" på eksamen, og tror da min sluttkarakter blir "D" - noen som vet om dette er riktig? Takker for svar!!
Gjest Gjest_studine_* Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Ja du har hel riktig. Det blir en D siden skriftlig eksamen teller mer enn oppgaven.
Gjest Foreleser Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Heia! Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hva min endelige karakter i et fag blir? Vi har hatt en oppgave som skal vektlegges 40% og eksamen som skal telle 60% på sluttkarakteren. Jeg fikk "B" på oppgaven og "E" på eksamen, og tror da min sluttkarakter blir "D" - noen som vet om dette er riktig? Takker for svar!!
Gjest Foreleser Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 Hei, I slike situasjoner er det vanlig å ha en poengsum i bunnen for begge karakterene. C dekker et stort spenn, E er mellom 40 og 50%, B er mellom 80 og 90%. La oss si du har en svak B og en sterk E, for eksempel 80*0,4 + 50*0,6 = 32+30 = 62 som er C. En svak B og en svak E, er 80*0,4+40*0,6 = 32+24 = 54 som er D. En svak B og en middels E er 32+27 som er 59 og fortsatt D. Middels B og middels E er 35+27 som er 62 og en svak C. Det vil si at du får enten D eller C. Siden det er populært å gi gode karakterer vil jeg tro du får C. Selv hadde jeg ikke gitt annet enn poeng på oppgaven og eksamen, slik at karakteren var summen av poeng. Dette krever imidlertid at du står på begge deler... Trolig er det en fordel å lese mer på pensum og å skrive/ løse oppgaver som gjør at du klarer deg bedre på eksamen. Lykke til videre som student !
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 (40/100)*4 + (60/100)*1 = 2.2 => D Bare for å vise utregningen
Gjest TS Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Hei, I slike situasjoner er det vanlig å ha en poengsum i bunnen for begge karakterene. C dekker et stort spenn, E er mellom 40 og 50%, B er mellom 80 og 90%. La oss si du har en svak B og en sterk E, for eksempel 80*0,4 + 50*0,6 = 32+30 = 62 som er C. En svak B og en svak E, er 80*0,4+40*0,6 = 32+24 = 54 som er D. En svak B og en middels E er 32+27 som er 59 og fortsatt D. Middels B og middels E er 35+27 som er 62 og en svak C. Det vil si at du får enten D eller C. Siden det er populært å gi gode karakterer vil jeg tro du får C. Selv hadde jeg ikke gitt annet enn poeng på oppgaven og eksamen, slik at karakteren var summen av poeng. Dette krever imidlertid at du står på begge deler... Trolig er det en fordel å lese mer på pensum og å skrive/ løse oppgaver som gjør at du klarer deg bedre på eksamen. Lykke til videre som student ! Hei og takk for svar! Jeg skjønner at du kan dette, og selv er jeg ikke god på utregning og tall, og vet jo heller ingenting om hvor sterk/svak karakterene mine var på oppgaven og selve eksamen. Dette faget er det eneste i mitt studieløp til bachelorgrad der sluttkarakteren blir basert på både oppgave og eksamen, resten har kun gått ut fra eksamensresultatet, der 1 var muntlig og de resterende skriftlig. Jeg har forsåvidt gode karakterer ellers i de fullførte fagene, og har kun 2 eksamener igjen nå til sommeren. I de fagene som er overstått sitter jeg nå med henholdsvis A + B + B + C + C + D + ?, altså denne jeg nå er litt usikker på hva blir, i verste fall D ser det ut som, i tilsammen 7 fag, og mangler da 2 fag/karakterer til som jeg får etter eksamen til våren. Jeg har søkt på master fra høsten av, der kravet er et snitt på C, og da jeg som sagt er dårlig på tall, er jeg redd jeg ikke skal fylle kravet. Jeg vet jo ikke hva det endelige snittet blir selvsagt, men ville bare sjekke hvordan jeg lå an foreløpig. De fagene/karakterene jeg listet opp ovenfor er også vektet forskjellig, med store variasjoner i antall studiepoeng, fra 10-30 om jeg husker rett, dermed er det en hel prestasjon av en utregning som skal til, ihvertfall for meg, å finne det riktige snittet. Ps: Jeg har ikke søkt på master i retning av økonomi, bare så det er sagt..
rudyfox Skrevet 7. juli 2018 #7 Skrevet 7. juli 2018 Hei. Jeg fikk svar på min bachelor i dag, lurer på set samme om de over fikk A på prosjektskisse som teller 20% av karakteren, og C på bacheloroppgaven, allikevel fikk jeg C som resultat. Er dette riktig, jeg trodde den skulle trekke opp resultat karakteren til en D
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #8 Skrevet 7. juli 2018 D er vel lavere enn C ? Hvis oppgaven du fikk A på teller 20%, så vil jo oppgaven du fikk C på telle 80%, da blir jo C helt rett. Anonymkode: f6f20...a99 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2018 #9 Skrevet 7. juli 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: D er vel lavere enn C ? Hvis oppgaven du fikk A på teller 20%, så vil jo oppgaven du fikk C på telle 80%, da blir jo C helt rett. Anonymkode: f6f20...a99 Hen skrev vel feil, og tenkte på B? Uansett, jeg er enig - med mindre oppgaven var svært nær en B, er det urealistisk å tro at en A som teller 20% skal trekke opp til B. Anonymkode: 5344d...ff2 1
Gjest Reputation Skrevet 8. juli 2018 #11 Skrevet 8. juli 2018 C er riktig så lenge bacheloroppgaven teller 80%. Hadde begge telt 50%, eller prosjektskissen mer enn oppgaven, hadde du fått B.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #12 Skrevet 26. desember 2018 Hva med dette? Fikk C som teller 40 %, og E som teller 60 %. Hva blir samlet karakter? Anonymkode: 5b012...52a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med dette? Fikk C som teller 40 %, og E som teller 60 %. Hva blir samlet karakter? Anonymkode: 5b012...52a D. (vil jeg tro) Anonymkode: 38187...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 Hva blir en middels B og en svak E? med hhv. 75 % og 25 %. ? Anonymkode: 6fd65...41a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva blir en middels B og en svak E? med hhv. 75 % og 25 %. ? Anonymkode: 6fd65...41a Jeg er ikke vant til å operere med "svak" og "sterk", men du er nok akkurat på grensa mellom C og D. Sier vi at grensen for B går ved 76% uttelling og grensen for E ved 40% uttelling (vanlig ved en del studier), så er du innenfor C. Anonymkode: 38187...fa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå