Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil kjøpe meg et eget sted å bo. Det som er problemet er at jeg er midlertidig ufør... Skal gå over på ung ufør med tid og stunder, så økonomien vil være stabilt lav noen år fremover kan man si. (Har ikke tenkt til å være uføretrygdet hele livet, så situasjonen vil endre seg.)

Tilbake til spørsmålet. Utbetalt har jeg noe sånt som 10 000 i netto pr. mnd. Har også BSU med 100 000kr og 40 000 på sparekonto. Ingen gjeld, aldri inkasso.

Har jeg noen som helst mulighet for lån? Noen som vet?

Det er trist å måtte leie og føle jeg søler bort penger fremfor å kjøpe noe lite som kanskje kan stige i verdi... Det er ikke lett å være ung på dette markedet heller. Særlig ikke alene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_heart7086_*
Skrevet

Jeg har selv nettopp fått lån på 600 000,- for å kjøpe bolig(ingen egenkapital, ingen BSU, men under 60% av kjøpesum). Jeg går for tiden på Rehabilitering, og skal over på attføring/kvalifisering. Forhåpentligvis ut i jobb i løpet av 2011.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med kommunen der du bor, der du kan låne om startlån, el lign. Det er "enkelt", innenfor rimelighetens grenser å få lån, og det er lave renter. (Jeg betaler nå i underkant av 3000,- for 600 000,- over 20 eller 25 år. Husker ikke helt.

Du har sikkert kontakt med noen i Nav og, be di legge inn et ord for deg, om hvorfor det er viktig for deg å kjøpt egen bolig, osv.

Skrevet
Jeg har selv nettopp fått lån på 600 000,- for å kjøpe bolig(ingen egenkapital, ingen BSU, men under 60% av kjøpesum). Jeg går for tiden på Rehabilitering, og skal over på attføring/kvalifisering. Forhåpentligvis ut i jobb i løpet av 2011.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med kommunen der du bor, der du kan låne om startlån, el lign. Det er "enkelt", innenfor rimelighetens grenser å få lån, og det er lave renter. (Jeg betaler nå i underkant av 3000,- for 600 000,- over 20 eller 25 år. Husker ikke helt.

Du har sikkert kontakt med noen i Nav og, be di legge inn et ord for deg, om hvorfor det er viktig for deg å kjøpt egen bolig, osv.

Hva er under 60% av kjøpesum?

Skrevet

Kanskje noen kan flytte denne til forbruker og økonomi?

Skrevet

Har søkt om lån for å kjøpe et spesifikt hus, verdien på huset er ca 1.2 mill. Når jeg da har søkt om 600 000,- har jeg søkt om å låne til under 60% av kjøpesum. Dette betyr at renter og slikt blir noe lavere, fordi man ikke låner til f.eks 100% av kjøpesum/verdi på hus.

Skrevet
Har søkt om lån for å kjøpe et spesifikt hus, verdien på huset er ca 1.2 mill. Når jeg da har søkt om 600 000,- har jeg søkt om å låne til under 60% av kjøpesum. Dette betyr at renter og slikt blir noe lavere, fordi man ikke låner til f.eks 100% av kjøpesum/verdi på hus.

Jeg ser også på noe til ca. 1,2...

Leser her og der om førstehjemslån for å låne inntil 100%. Jeg kan gå inn med de pengene jeg har spart. I hvert fall de ca. 100 000 på bsu.

Hvordan går man fram for å få noe gjennom kommunen?

Søkte gjennom én bank, de kunne ikke gi meg lån fordi jeg har for lav inntekt.

Det er ikke min feil at jeg er syk... hva gjør andre i min situasjon? Sitter alle unge som er trygdet hjemme hos foreldrene sine? Det er surt å leie noe til minst 5000 i mnd som forsvinner, fremfor å investere i noe.

Kan jo få bostøtte... men det er ikke stort.

Skrevet

Leser her og der om førstehjemslån for å låne inntil 100%. Jeg kan gå inn med de pengene jeg har spart. I hvert fall de ca. 100 000 på bsu.

Det er ikke min feil at jeg er syk... hva gjør andre i min situasjon? Sitter alle unge som er trygdet hjemme hos foreldrene sine? Det er surt å leie noe til minst 5000 i mnd som forsvinner, fremfor å investere i noe.

Skjønner at det er frustrerende å "kaste bort" pengene, men de fleste leier nok, eller har en partner de har kjøpt sammen med. Det er absolutt ikke alle single som er i 100% jobb som har råd til å kjøpe noe heller! Har man ikke råd til å kjøpe må man jo leie. Husk at det også kommer en del ekstra kostnader i tillegg når du eier (forsikringer, evt. husleie i tillegg hvis det er borettslag, kommunale avgifter hvis det er selveier, vedlikehold, osv.)

Hvis du har 10 000,- utbetalt i mnd har du kanskje 150 000,- brutto i året eller noe slikt? De fleste banker gir ca 2,5 - 3x inntekt, noe som vil si kanskje maks 450 000,- i ditt tilfelle (kanskje noe mer hvis du ikke har bil osv.), er vel ikke mange stedene dette er nok til å kjøpe noe, dessverre.

For å få lån på 1,1-1,2 mill burde du nok ha en inntekt på rundt 350 000,- i året, minst.

Skrevet

Forresten, tenkte du på selveier eller borettslag?

Et lån på 1,1 mill vil si ca 5000,- i mnd med dagens rente (over 30 år), men renta skal jo opp. Da renta var på topp (litt over ett år siden vel) betalte vi ca 8000,- på samme lånet (vi hadde lån på 1,1 selv). Da er det ikke mye igjen hvis du kun har 10 000,- utbetalt. I tillegg skal du ut med evt. husleie hvis det er borettslag/kommunale avgifter hvis det er selveier, kabel-tv (ofte inkl i husleie hvis det er borettslag, men), tv-lisens, strøm, internett, forsikringer osv. I tillegg skal du jo ha mat, klær osv. Det blir laaangt over 10 000,- i mnd i utgifter.

Skrevet

Om du leser lenger opp i tråden ser du hva jeg har skrevet ang å få lån.

Her i kommunen har de på kommunehuset også Husbanken/boligkontor, der kan man søke om f.eks startlån.

Søk på husbanken på google, og du kan lese mer om startlån, osv og hva som kreves. Også hvor du kan søke.

Jeg har ikke så mye som 10 000,- utbetalt i mnd, men fikk allikevel lån på 600 000,-(under 3000,-mnd).

Og for de som ikke kan få lån er jo leie/flytte hjem til mamma å pappa det eneste alternativet!

Jeg selv har ikke bodd fast sammen med mine foreldre på ca 8 år! Men har måttet leie fram til nå.

Det er faktisk for øyeblikket billigere for oss å eie enn å leie, selv med husleie på bare 3300,- pr.md!

Skrevet

Ville også slitt med å eie noko sjølv viss ikkje eg kjøper med sambuaren. Har relativt grei lønn, og leier rimelig leilighet til 7000 pluss straum i mnd. (latterlig at det er rimelig...). Kjøpe er ingen rettighet, men ring kommunen om startlån og forhør deg om mulighetene der. Dei bør kunne fortelle deg om du har mulighet til å få kjøpe.

Skrevet

Jeg har vært i banken og det gikk ikke så dårlig som fryktet!

Pga. inntekt som ikke er permanent, jeg kan jobbe 1G i tillegg pr. år, har BSU og annen sparing, muligheter for bostøtte + at jeg har tenkt å begynne så smått med en utdanning som gjør at jeg er sikret jobb, fremfor å studere innenfor et emne som ikke gir meg noen konkret utdannelse som jeg har gjort. Dette tilsammen gjorde at jeg kan få oppmot 1 mil. i lån.

Skal jeg få livet mitt til å gå rundt må jeg kanskje tenke mer praktisk enn jeg vil, og omprioritere. Kanskje ikke drømmeutdannelsen, men drømmen nå er selvstendighet og bolig. Da tenker jeg at om 4 år vil jeg være ferdig utdannet, forhåpentligvis frisk og kan jobbe, jeg vil ha et sted å bo og et ålreit lån forholdene tatt i betraktning.

I det hele tatt, og med tanken om at jeg fortsetter å spare og jobber litt allerede nå, kan jeg spare inn ganske mange penger fram til sommeren f.eks. Jeg kan klare meg på lite. Når jeg bor hjemme (ikke fordi jeg vil eller med hensikt å spare penger, men pga. sykdom.) kan jeg øve meg på å være nøktern nå. Se an hvordan renta blir også.

Poenget er: Det er ikke helt usannsynlig at jeg kan få lån opp mot 1 million!

Førstehjemslån. Men jeg vil helst forsøke å spare opp så mye egenkapital som mulig så jeg kan låne mindre. Hun regnet ut hvor mye renteoppgang jeg kan tåle. Hvis den stiger nå stiger det jeg har på sparekonto. Hmm... Det er mange nye ting jeg kommer på som gjør at jeg kan tjene penger og spare bedre nå. Har noe å sikte mot, blir kreativ, rydder i skap og skuffer. En jobb forutsetter at jeg finner noe jeg kan klare nå, men å klare å få inn 1-2 dager i uka med jobb. Evnt. jobbe mye en uke etc. er ikke usannsynlig. Har mulighet til en jobb som dette gjennom noen jeg kjenner - hvitt selvsagt!

Jeg har ingen ambisjoner om en villa akkurat, men et bittelite sted som jeg kan styre selv. Det blir bra!

Det hjelper for psyken og sykdommen(e) å ha disse lyspunktene. Bare å vite at det går an, uten å stresse og kjøre på nå. Det er godt å vite! Gir håp om et litt enklere liv, dog fattigere.

Hadde med meg mamma'n min, da.Hun har hatt samme bankdame i flere år, kjenner familien og vet vi er ordentlige folk. Hun er superflink til å finne løsninger og mulige måter å løse saker på. Så det er bare å ringe henne for tips!

Mamma vil ikke være kausjonist/garantist eller medlåner. Det vil ikke jeg heller. Hun kan heller komme innom med restemiddag i ny og ne om det blir krise. ;)

Får tenke over, planlegge og legge om livet for å jobbe meg opp kapital mens jeg har muligheten til det. Jo mer jeg har spart, jo mer sannsynlig er bedre lån. Og jo mindre trenger jeg å låne i utgangspunktet. :)

Dette ble langt. Min plan er å spare. Og kanskje komme tilbake til leilighetskjøpet om et halvt år og se an hvordan ting stiller seg da.

Takk for info her forøvrig - og lykke til med deres egen økonomi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...