Gå til innhold

Antibiotika mot kviser eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet

Jeg er ei jente på 24 år som er plaget av kviser og arr etter disse. Har hatt dem i over 10 år nå, og begynner å bli rimelig lei. Prøver med jevne mellomrom ulike behandlinger for å bli kvitt dem, men det har ikke gått så bra. Sommeren 2011 planlegger vi bryllup, og jeg skulle så gjerne hatt normal hud til den dagen.

Kvisene kommer i kinnene, bakover mot ørene og på halsen. Har også litt på rygg og bryst, ikke mye, men de er der. En sjelden gang kommer det noe i panna, aldri på nesa eller haka. Synes å ha fått med meg at dette må være hormonelle kviser?

Nå har jeg brukt hudpleieprodukter anbefalt av hudpleier i ett og et halvt år. Det er MD Formulations (rens), MD Forte (serum) og Decleor (Hydra Floral-kremen og masken, og Neroli-essens). I tillegg skrubber jeg med MD-skrubben og legger fuktmaske fra MD to ganger i uka. Har gått gjennom to penslingskurer fra MD. Før jeg kom til hudpleieren hadde jeg mange store ”underjordiske” kviser som gjorde vondt, og så og si alle kvisene var betente. Jeg var også fæl til å klemme på dem, dette har jeg så og si slutta med. Jeg vil si at penslingen og de nye produktene har hjulpet, uten at de har klart å gjøre slutt på problemet.

Og her begynner jeg å lure. Jeg har gitt ”de riktige produktene” en god sjanse nå, altså ett og et halvt år. Det ser ut som om de kun holder kvisene i sjakk. Jeg er ikke i nærheten av så ille som før den nye hudpleierutinen, men det er heller ikke bra. Får stadig nye kviser, stort sett betente de også. Det er bare ikke så tett mellom dem lenger. En annen ting er jo at alle sammen etterlater seg arr, og det ser helt forferdelig ut i kinnene mine. Penslingene har tatt mye av arrene, men det kommer jo stadig nye kviser og lager nye arr.

Jeg spiser mine fem om dagen, trener ute tre ganger i uka, røyker ikke, drikker veldig lite, og får i meg lite melkeprodukter. Er veldig for å ha gode hudpleierutiner, men når det faktisk ikke hjelper etter så lang tid er det fristende å gå til legen og få hjelp der. Problemet er bare at jeg er veldig skeptisk til å gå på antibiotikakur (tetracykliner) bare for disse kvisene sin skyld. Har ikke lyst til å utvikle resistens mot dette, og har også lite lyst på bivirkninger som kvalme, oppkast og diaré. Synes det høres bedre ut med Dalacin som man smører rett på huden. Men så har jeg jo kviser på rygg og bryst også. Hører jo om folk som må gå på tetracykliner i årevis, fordi kvisene kommer tilbake når man slutter. Jeg vil ikke konstant gå på antibiotika og gi kroppen min uante bivirkninger bare pga min egen forfengelighet. Samtidig ... er jeg forfengelig. Jeg vil ha bukt med dette nå.

Men hvem skal man egentlig stole på? Hudpleiere? Leger? Eller andre igjen? Har ikke forsøkt nattlysolje ennå, kanskje det kunne ha vært noe.

Jeg er bare litt forvirret over hva mitt neste steg skal være. Skulle så gjerne ønske at hudpleie var nok. Skulle så gjerne ønske at disse kvisene kunne forsvinne, alle som har voksenakne vet akkurat hva jeg snakker om. Er det noen som har noen tanker å komme med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_cilly_*
Skrevet

Hei ! Sliter med akkurat det samme! og jeg er 37 år! så skal følge med på råda du får ja :enig:

Skrevet

jeg har aldri hatt så forferdelig mye kviser (utenom det vanlige normonelle:p) men -

både min kusine og eks var begge veldig hardt angrepet, så gikk de på kur og fikk helt fin normal hud. ingen klaga om bivirkninger! Uansett om du skulle få bivirkninger,hvis du blir kvitt problemet for kansje resten av livet,er det da ikke værdt det?

Spesielt til deg som skal gifte deg, du skal bare gifte deg en gang,er det ikke verdt å ta sjangsen på litt ubehag i tiden før slik at du kan se ut slik som du ønsker på dagen deres? :)

Skrevet

Jeg er 26 år gammel og har prøvd mange av de samme produktene som trådstarter, som egentlig er veldig gode produkter. Men det er ofte ikke nok. Det som har fungert for meg er å begynne på Diane p-piller, og det var faktisk hudpleieren min som anbefalte det, når deres produkter ikke hjalp. Diane er først og fremst laget for å hjelpe mot kviser, men fungerer også som prevensjon. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger og huden min er blitt som ny :)

Uansett hvilke råd du får her, vil jeg anbefale deg å ta en tur til legen. Du har gjort det du kan på egenhånd, og når du fortsatt har kviser som 24 åring, er det greit å få legehjelp :) Og hvis legen din ikke tar deg alvorlig ville jeg byttet lege (har opplevd dette selv).

Lykke til!

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet

Cilly: Godt å høre at vi er flere. :) Synes aldri jeg ser andre voksne med kviser enn meg selv!

Snusmumriken: Fint å høre at de fikk hjelp av behandlingen! Men det er jo så individuelt, man kan jo aldri vite hvordan man responderer selv. Og når det gjelder bivirkningene, kan jeg alltids takle å føle meg dårlig, selv om jeg ikke liker det. Det er mest det at jeg føler at det ikke er så sunt for kroppen å bli stappet full av antibiotika i lengre tid når det bare er kviser det er snakk om. Hva om jeg blir syk senere i livet og ikke får den ønskede virkningen av evt. antibiotikabehandling fordi jeg ville se litt bedre ut? Jeg vil heller være frisk og ha kviser enn å være syk og se bra ut. Men igjen, man kan jo aldri vite. Kanskje blir jeg aldri syk, og har kviser hele livet. Uff. Jeg vil bare se vanlig ut! Har aldri sett en brud full av kviser og arr. :) Takk for innspill!

Gjest: Så flott at huden din har blitt bra! Jeg har tenkt på Diane, ja. Jeg går på Loette, og har også sett det merket referert til som aknepreventivt. Men Diane er sikkert bedre på det, tross alt. Er riktignok veldig fornøyd med Loette etter den første forferdelige innkjøringsperioden. Har bestilt time hos legen, men fikk ikke komme før om to uker. Har tenkt å tenke litt i mellomtiden på alternativene. Forhåpentligvis har hun en mening om saken selv, hvis ikke bytter jeg glatt! Jeg tenkte kanskje i første omgang å prøve Dalacin og Differin sammen, da slipper jeg å få antibiotika i kroppen. Er riktignok usikker på om det rett og slett blir for svakt. Det er jo også det at jeg er usikker på hvor ille plaget jeg er, da jeg sjelden ser andre med kviser. Håper legen kan si litt mer om dette. Kan snakke med henne om Diane også. Takk for gode ønsker. :)

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet

Jeg ville ikke tatt antibiotika lokalt, spesielt ikke når du sliter med kviser på større deler av kroppen. Antibiotikaen (clindamycin) får da høy konsentrasjon i nærheten av kvisene, men så kommer du til et punkt hvor konsentrasjonen er lav, og det vil være noen bakterier som tåler antibiotikaen, og som vil vokse opp når kuren er over, da får du en mer resistent flora som belønning. Lokalantibiotika er egentlig fy-fy og dårlig praksis, selv om jeg vet at det også er vanlig med en sånn liten dråpedoserer med dalacin, og tetracyklinkrem/doxylin. Prøv både krem og oral terapi, og om du ikke får fjernet hele dritten, så gå over til isotretionin, forutsatt at du går på pillen.

Skrevet (endret)

Hei,jeg har vært plaget med kviser og kviselign, kuler som væsket ,var røde og klødde fælt,selv om jeg går på Diane P.piller.

Jeg fikk henvisning til hudspesialist som gav meg antibiotika (tetralysal 300mg.) med oppskrift på hvor lenge jeg skulle gå på disse tablettene og hva jeg skulle UNNGÅ av renseprodukter.Hudlegen fortalte meg at jo mer du styrer med huden,jo værre blir den.Nå bruker jeg kun såpe og vann og en lotion lignendes krem som heter Avene-clean ac.

Fikk diagnose Perioral dermatitt og jeg kan ikke bruke renseprodukter,fete kremer osv-Da spretter det ut guffe i hele ansiktet.

Til TS: Få en henvisning til en god og dyktig hudspesialist.De kan gi deg riktige råd i forhold til DIN hud!

Er nå straks 3 år siden jeg var hos hudlegen og min hud er fin i dag

Endret av Kattiz
Gjest Gjest28
Skrevet

Jeg sliter også med kviser, er snart 29 nå. Bruker Diane, hjelper ikke. Har prøvd Tetracyklin i flere perioder, det hjelper de første dagene, så virker det som om kroppen venner seg til det og huden blir like ille. Nå prøver jeg å kutte ut melk, sukker og mel, og unngå å stresse. Jada, hva spiser man da..? :roll:

Har vært hos flere hudpleiere og spesialister og blitt behandlet med alt mulig av syrer, kremer, vask osv.

Blir snart sprø av dette, og jeg har en slags teori om at det må være noe jeg får i meg som jeg ikke tåler. Men prøv å unngå disse matvarene i flere mnd, som visstnok må til. Det er nærmest umulig :(

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet

Robotkalle: Takk for svar. Jeg kan godt leve med de få kvisene på bryst og rygg, det er ikke så farlig. Interessant det du kommer med om lokal bruk av antibiotika. Er du lege selv, eller? Hvis jeg har forstått deg riktig, bør jeg først prøve Dalacin før tetracyklin. Jeg kunne jo passe ekstra godt på å smøre i virkelig hele ansiktet?

Kattiz: Så fint at du har fått effekt av behandlingen. Hva vasker du ansiktet med når du skriver såpe? Jeg bruker for tiden rens med litt glykolsyre i, har tenkt at om jeg skulle begynne med legemiddel kunne jeg gått over til f. eks. Decleor Cleansing Water, som jeg har en stor flaske av uansett. Tror du det er mildt nok? Håper min fastlege har litt peiling på hud, det er tre måneders ventetid på hudlege der jeg bor. (Fikk opplyst det en annen gang for noe helt annet.)

Gjest28: Uff, jeg føler virkelig med deg. Det er en forbannelse, dette her! Det høres vanskelig ut å unngå disse matvarene, ja. Kanskje du bare kunne kutte ut en av delene om gangen? Så får du ikke alt på en gang.

Det er litt rart at når jeg først har begynt å virkelig tenke på saken, så har jeg faktisk ikke så mange kviser for øyeblikket. Masse arr og blank hud utpå dagen, ja. Men selve kviseantallet har ikke vært så lavt på lenge. Vel, det er nok ingen grunn til begeistring, de kommer nok tilbake igjen ... Sitter og leser det jeg finner om tetracyklinkur, det er ikke videre oppløftende. Disse bivirkningene er riktignok sjeldne, men tinnitus, anafylaktisk sjokk, nyreskader og synsforstyrrelser? Jeg er en bekymrer, og dette mater bare min legemiddelskepsis. Det står ingenting om dette kan vedvare etter endt kur, men om det gjør det er det for min del ikke verdt det. Tenke, tenke!

Gjest Gjest_michelle_*
Skrevet

har slitt med kviser lenge selv. men jeg må bare si at antibiotika må være siste svar! ikke gjør det mot deg selv.

jeg har gått på antibiotika kur i 3 uker nå .

og resultatet er at kroppen din blir helt ødelagt. kvalme , sykdomsfølese hele tiden , diaree , ikke bra!. og det hadde ingen invirkning what so ever på kvisene mine. ble egentlig værre.

men det som har hjulpet meg var å gå til en sikkelig hudspesialist som gidde meg rette produkter og fortalte akkurat hva JEG skulle gjøre.

2-3 uker med kur og behandling og kvisene mine er omrent så godt som vekke.

jeg vet at dette kansje ikke hjelper alle , men antibiotika bør være siste , og da mener jeg aller siste utvei. det går jo ann å prøve laser ? søsteren min som har slitt med dette hele livet prøvde dette. tok selfølgelig lengre tid enn med meg , men det var et veldig godt alltarnativ og funket veldig godt , siden den siste behandlingen har ingen kviser komt tilbake, og hun har ikke noe rødhet igjen (hun slet også med dette)

så anbefaler hudspesialist eller laser fremfor antibiotika. for mye bruk av antibiotika kan også føre til imunitet. noe som vil være kjipt

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet

Michelle, takk for at du fortalte om din opplevelse av antibiotikaen. Innerst inne er jeg motstander av dette selv, og jeg tenker hardt på om jeg synes det er riktig å gjøre dette mot kroppen min. Jeg har ikke legetime før om noen uker, så innen da har jeg bestemt meg for å bruke jojobaolje i ansiktet og se om det blir bedre av det. Tenker at det kan da i alle fall ikke skade å prøve. Har sjekket ut dette med laser også, det blir nok N-Lite som er den aktuelle behandlingen for meg siden jeg fortsatt har aktive kviser. Hvilken type laser tok søsteren din?

Riktige produktet for huden min har jeg brukt i ett og et halvt år og har merket en viss forbedring, men det blir ikke helt bra.

Skrevet
Michelle, takk for at du fortalte om din opplevelse av antibiotikaen. Innerst inne er jeg motstander av dette selv, og jeg tenker hardt på om jeg synes det er riktig å gjøre dette mot kroppen min. Jeg har ikke legetime før om noen uker, så innen da har jeg bestemt meg for å bruke jojobaolje i ansiktet og se om det blir bedre av det. Tenker at det kan da i alle fall ikke skade å prøve. Har sjekket ut dette med laser også, det blir nok N-Lite som er den aktuelle behandlingen for meg siden jeg fortsatt har aktive kviser. Hvilken type laser tok søsteren din?

Riktige produktet for huden min har jeg brukt i ett og et halvt år og har merket en viss forbedring, men det blir ikke helt bra.

det husker jeg ikke helt , men hun hadde aktive kviser hun også.

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet
Robotkalle: Takk for svar. Jeg kan godt leve med de få kvisene på bryst og rygg, det er ikke så farlig. Interessant det du kommer med om lokal bruk av antibiotika. Er du lege selv, eller? Hvis jeg har forstått deg riktig, bør jeg først prøve Dalacin før tetracyklin. Jeg kunne jo passe ekstra godt på å smøre i virkelig hele ansiktet?

Nei, hvis du forstår meg riktig, så bør du dra til en hudlege for skikkelig akne, og ikke kjøpe medisiner selv over nettet, eller bomme av venner. Noen leger vil da velge å f.eks måle hormonnivået i kroppen din. Og så vill jeg hørt på hudlegen, om det er best med doxylin eller roaccutan. Her er link til den beste websida for gratis legeinfo (for leger) online, og hva som står der om kviser: http://emedicine.medscape.com/article/1069804-overview

Det at du blir dårlig av antibiotika er i de aller, aller fleste tilfeller bullshit. Men du kan faktisk knerte tarmfloraen med bredspektret antibiotika som dalacin. Da vil då få en farlig diare. Skulle ikke være noe problem på doxylinterapi. Det eneste jeg kan tenke på i øyeblikket må være at du må unngå å ta doxylin om du skal på sydenferie eller slikke påskesol, pga større utslettfare. Og at du ikke får det om du er unge, og har tenner som kan bli misfarget.

Jeg er i turnustjeneste, og jobber ikke som hudlege. Og jeg håper du snakker med en lege IRL, og ikke stoler blindt på internettinfo.

Skrevet

Jeg er 34 og har gått på MD-penslingskur og brukt produktene, som hjalp noe, men etter hvert kvisene tilbake i "vanlig" styrke. Samme med Diane, de hjalp en stund, men etter noen år på de, var det tilbake til "normalen".

Jeg byttet for et par år siden hudpleier og fikk anbefalt Excuviance hudpleieprodukter. Dette likte huden min veldig godt, men kvisene ble likevel ikke helt borte. Jeg fikk henvisning til hudlege og der ble det Tetralysal-kur, som jeg holder på med enda, pluss kremen Epiduo (min "diagnose" var komo...ettellerannet, som betyr at huden har sorte prikker/hudormer). Jeg bruker også fortsatt Excuvianse til rens og fuktighetskrem. Hittil virker det VELDIG bra og jeg har ikke hatt noen merkbare bivirkninger - men så har jeg jo ikke endt kuren enda, så hvem vet hva som skjer når kuren er over...

Men for øyeblikket nyter jeg at jeg - nesten - kan gå ut uten annen sminke enn mascara. Ikke bare er kvisene borte, men huden er ikke så rødsprengt (rosea) som før, den er mer jevn og frisk i fargen og selv porer er finere og jeg har knapt hudormer lenger. Jeg bruker i alle fall mindre tid på å sminke meg (bruker kun i.d. make up / bare essentials foundation og pudder) og mindre tid på "hjemme-operasjoner".

Jeg oppdaget forøvrig etterhvert at huden min reagerer mest på frityrstekt mat og peanøtter. I tillegg til hvilken del av måneden det er ;)

Lykke til, jeg vet hva du sliter med :( Av og til vil man bare forbanne alle med plettfri hud... ;)

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet

Robotkalle: Takk igjen for svar, og for linken. Skal sette meg ned og lese nå. Det kunne aldri falle meg inn å få tak i medisin via venner eller nettet, så bare slapp av! :) Jeg har som sagt bestilt legetime, og håper på enten en henvisning til hudlege eller at legen selv kan hjelpe meg. Før den tid kommer ønsker jeg bare å orientere meg litt om hvilke behandlingsmuligheter man har, både legemiddel og andre. Jeg er nysgjerrig av meg, og liker å undersøke litt. Vil diaren forårsaket av Dalacin gå over etter endt bruk, eller kan man skade tarmfloraen permanent? Når det gjelder soling, er jeg sjelden ute og soler meg, så det er ikke noe problem.

Pbrina: Så flott at du har fått hjelp av tetralysal! Det må være fantastisk endelig å ha fin hud som man trives med. Håper virkelig at det fortsetter å være bra etter endt kur! Selv merker jeg lite forskjell under menstruasjon og ellers. Det bare er et jevnt tilsig av kviser ... Takk for lykkønskinger, nå vil jeg at tiden skal gå fort frem til legetimen! :)

Skrevet

Gjest_Hanna_* såpa jeg bruker er neutral håndsåpe (for allergikere/atopikere) eller shampoo-elseve rød.

har prøvd rensemidler ,"kvisemidler" ala clerasil,dyp rensing av huder-

Alt bare gav økt mengde med skit i porene,da jeg rensa for godt og kjertlene måtte da overprodusere fordi jeg fjernet alt.(teit forklart)

Nå styrer jeg fint lite med huden,sminke blir fjernet med klut og såpe.Mascaraen med pads.Så litt (ert størrelse) med Avene-clean ac.

Før styra jeg med rensemelk rense tonic osv osv og hadde da så stygg hud at jeg grøsser når jeg ser bilder fra den tiden.

Trodde nemlig at disse flotte parfymeri kjøpte produktene var aller best for huden men nei da.

Vi har alle forskjellig typer hud,så det som funker for meg kan være drepen for deg.En god hudlege vil og burde forklare deg hva du skal gjøre med din hud.

Skrevet

Mye gode tips her, men jeg kan ikke se at noen har anbefalt retinoider. Eller kanskje noen har nevnt det under et merkenavn. Men det er uansett noe du burde diskutere med hudlegen.

Retin-A er en type retinoid som brukes mot kviser. Men Retin-A er ikke det eneste merket. Fås kun på resept. Du tar det på om kvelden etter vask og nattkrem. Vaskes av om morgenen. Slik jeg har skjønt det, "dreper" den huden, slik at den stimuleres til å fornye seg. Mange har gode resultater med den for kviser. Men ikke alle tåler den. Du bør uansett begynne med den svakeste varianten, 0.025%, så kan du evnt øke hvis du tåler den godt. Jeg bruker Retin-A mot pigmentflekker, og nå etter 6 mnd ser jeg stor forbedring. Veldig motiverende, selv om huden min aldri kommer til å bli helt bra.

For skikkelige arr må du ta en type dual laser kombinert med kutting. Det utføres av flinke dermatologer, men det er rådyrt. Jeg har en venn som har gjort det, kombinert med Retin-A. Bra resultater, selv om arrene aldri vil forsinne helt.

Gjest cloudbusting
Skrevet

Jeg gikk på Tetracyclin Arco som er en type antibiotikum i to år, uten å bli resistant eller ha noe bivirkinger av det med unntak av et par pigmentflekker da en helst skal unngå å sole seg når man bruker det. Og dette var da via resept fra legen. Vil anbefale deg å høre med legen om det jeg, sånt kan jo også variere veldig fra person til person og med mer eller mindre du har hatt problemer med antibiotika før, så er det ikke sikkert du får bivirkinger eller resistans for det heller; )

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet

Kattiz: Gikk i parfymerifella jeg også ... Hadde vært så greit om det bare var en løsning som fungerte flott for alle! Det er i det minste et hav av ting å prøve ut, så man har da nok å gjøre, hehe.

maudee: Det skal jeg huske på å spørre om. Har ikke sett retinoider nevnt jeg heller. Det høres veldig sterkt ut, vil definitivt begynne med den svakeste om det er det legen går for. Arrene mine er heldigvis for det meste røde områder, og ikke sånne dype groper, selv om det er noen av dem også. Hadde vært mer enn fornøyd om bare de røde merkene gikk bort. Ser at de har bleknet og forsvunnet over tid etter syrepensling og slikt, men så kommer det jo nye, da. Uansett er det fint å vite at det er mulig for dem å gå bort også.

cloudbusting: Nei, jeg har ikke hatt noe problem med antibiotika før. Jeg har faktisk aldri gått på antibiotikakur, så jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal forvente. :) Veldig fint å høre at du ikke hadde noen problemer med din kur!

Skrevet

Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden.

Men jeg har brukt Doxylin og Aberela i 3 mnd. nå, funker som bare det for meg. Bullene er borte, det var iallefall det viktigeste for meg. Får noen småkviser av og til, men de er ikke vonde og forsvinner rask.

Har 4 tab. igjen, da håper jeg at huden kan holde seg slik. Viss ikke, så kommer jeg neppe til å forsette på dette. Da håper jeg legen kan isåfall henvise meg til hudlege... Men det vil tiden vise! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...