Larsern Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #81 Del Skrevet 22. januar 2010 Det er derfor det er en tro. Sant nok. Tviler du noen ganger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambassadør. Skrevet 22. januar 2010 #82 Del Skrevet 22. januar 2010 Sant nok. Tviler du noen ganger? Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #83 Del Skrevet 23. januar 2010 Kan ikke skjønne at noen har bevist noe hverken på din eller min side? Da anbefaler jeg at du begynner å lese svarene du får på spørsmålene dine. Du har jo for vane å ikke svare på dem, men det er kanskje ikke så rart når du tilsynelatende ikke engang leser dem før du poster nye spørsmål. Når det er sagt så vil jeg poengtere at jeg ikke har som vane å komme med personkritikk i debatter, men akkurat i dette delforumet mener jeg at det er på sin plass. Det er ikke vondt ment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #84 Del Skrevet 23. januar 2010 Ja. Godt å høre. Kan man overhodet ha tro uten tvil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperT Skrevet 23. januar 2010 #85 Del Skrevet 23. januar 2010 Godt å høre. Kan man overhodet ha tro uten tvil? Man kan vel ikke ha tro uten å ha hatt tvil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambassadør. Skrevet 23. januar 2010 #86 Del Skrevet 23. januar 2010 Godt å høre. Kan man overhodet ha tro uten tvil? Tror tvil finnes i dypet på hver enkelt av oss. Spes når det gjelder slikt som ikke kan sees. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 23. januar 2010 #87 Del Skrevet 23. januar 2010 Javel, så menneskene har behov for god. Dette er jo inneforstått av gud er noe mennesket har laget til, og da er vi jo enig Kan du ikke se muligheten for at Gud har lagt ned i oss et behov for Ham som har skapt oss? Kan ikke årsaken til skapelsen av mennesket ligge nettopp der? Jeg tror at årsaken til at et stadig økende antall mennesker i dag føler frustrasjon og åndelig nød,og derfor trenger psykisk hjelp, ligger i nettopp at de har vendt seg bort fra Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 23. januar 2010 #88 Del Skrevet 23. januar 2010 Det har jeg også alltid lurt på. Jeg kan ikke helt se at det skulle være et problem for noen at det ikke finnes en gud. Selv lever jeg i et gudløst univers, og er meget tilfreds med det. Jeg kan anbefale det. I motsetning til deg så tror jeg at Guds eksistens og kristendommen især, virker skremmende på mange. Se bare på alle innlegg mot kristne og kristendommen her på forumet. Se på all kristendomsforfølgelsen og nedslaktingene av kristne i store deler av verden. Ingen religion eller annen trosretning blir hatet og forfulgt slik som kristendommen. Dette burde være et godt bevis for at bare den er et talerør for sannheten. Men jeg forstår jo at dere som ikke leser kristne aviser og blader, eller ser på kristne TV-stasjoner, dere vet svært lite av det som foregår ute i den store verden. Venstresiden bestemmer hva dere skal få greie på. Men den som tar til seg nyhetsstoff fra alle typer medier, får en bedre mulighet til å vurdere helhetsbildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 24. januar 2010 #89 Del Skrevet 24. januar 2010 I motsetning til deg så tror jeg at Guds eksistens og kristendommen især, virker skremmende på mange. Se bare på alle innlegg mot kristne og kristendommen her på forumet. Se på all kristendomsforfølgelsen og nedslaktingene av kristne i store deler av verden. Ingen religion eller annen trosretning blir hatet og forfulgt slik som kristendommen. Dette burde være et godt bevis for at bare den er et talerør for sannheten. Hvilken logikk er det? Da må vi jo konkludere at på den tiden Kristendommen aktivt slaktet hedninger og kjettere for fote, var det nettopp hedningene og kjetterne som hadde rett. Dessuten stemmer det slett ikke at Kristendommen er den mest forhatte religionen per i dag. Islam er langt mer uglesett på verdensbasis. Men jeg forstår jo at dere som ikke leser kristne aviser og blader, eller ser på kristne TV-stasjoner, dere vet svært lite av det som foregår ute i den store verden. Du sier ikke seriøst at det er kristne aviser og blader som best dekker det som foregår ute i den store verden? Du mener ikke det? Venstresiden bestemmer hva dere skal få greie på. Men den som tar til seg nyhetsstoff fra alle typer medier, får en bedre mulighet til å vurdere helhetsbildet. Tror du skal feie for egen dør, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 24. januar 2010 #90 Del Skrevet 24. januar 2010 Du er flink til å snu ting på hodet for å vinne en ordkrig. Nåden er for alle som vil ta i mot. Om du har to venner, og den ene hadde stjålet penger fra deg, da hadde han syndet mot deg. Om denne vennen kom til deg og ba om nåde for det han hadde gjort, men ikke kunne betale tilbake det stjålne beløpet, da ville du ha mulighet til å vise han nåde ved å tilgi han. Men den andre vennen hadde ikke tatt noe fra deg eller gjort deg noen fortred. Da var det ingen grunn til å gi han noen nåde og tilgivelse. Men overfor Gud er vi alle syndere, selv om vi ikke gjør det bevisst. På samme viset har Jesus gitt oss mulighet til å komme til Gud og be om tilgivelse i Jesu navn, og få nåde. De kristne trenger også å be om tilgivelse når de synder, men de kan heller ikke fortsette å synde med vilje, da Gud ikke aksepterer dette. Dette virker faktisk logisk også. Men hvorfor i faen skulle han som IKKE hadde stjålet be om tilgivelse da? Tilgivelse for hva? Han hadde ikke gjort noe? Etter din logikk er han som stjal og sa unnskyld en bedre venn enn han som ikke stjal og ikke hadde grunn for å si unnskyld. hallo. På hvilken twisted måte virker dette logisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 24. januar 2010 #91 Del Skrevet 24. januar 2010 Det du ser på som synd, Er synd. Men alle har da ulik oppfatning av hva som er synd. Noen kan mene at sex før ekteskap er synd mens andre kan synes det er helt greit for eksempel. Er da sex før ekteskap ikke en synd hvis jeg mener det ikke er det? Og da er det greit for gud også fordi JEG mener det ikke er synd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. januar 2010 #92 Del Skrevet 24. januar 2010 Hvilken logikk er det? Da må vi jo konkludere at på den tiden Kristendommen aktivt slaktet hedninger og kjettere for fote, var det nettopp hedningene og kjetterne som hadde rett. Dessuten stemmer det slett ikke at Kristendommen er den mest forhatte religionen per i dag. Islam er langt mer uglesett på verdensbasis. Du sier ikke seriøst at det er kristne aviser og blader som best dekker det som foregår ute i den store verden? Du mener ikke det? Tror du skal feie for egen dør, jeg. Kristendommen har aldri slaktet noen. Du bør ikke gjøre den feilen å ikke skille mellom kristne mennesker og maktsyke mennesker. Men dette gjør du bare fordi du ikke vet hva du snakker om. Du vet ikke hva kristendom er. Og ta en kikk på alle innleggene i Religion og livssyn og finn ut hvem som har fått aller mest motbør, kristendom eller islam. Fortell meg hvor muslimene blir forfulgt på samme måte som kristne. Hvilke nyhetsformidlere forteller deg om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. januar 2010 #93 Del Skrevet 24. januar 2010 Men hvorfor i faen skulle han som IKKE hadde stjålet be om tilgivelse da? Tilgivelse for hva? Han hadde ikke gjort noe? Etter din logikk er han som stjal og sa unnskyld en bedre venn enn han som ikke stjal og ikke hadde grunn for å si unnskyld. hallo. På hvilken twisted måte virker dette logisk? Hvorfor ikke lese først det du skal kommentere? Skrev jeg virkelig at din eventuelle venn som ikke hadde stjålet noe, trengte å be deg om tilgivelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 24. januar 2010 #94 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Hvorfor ikke lese først det du skal kommentere? Skrev jeg virkelig at din eventuelle venn som ikke hadde stjålet noe, trengte å be deg om tilgivelse? Det hørtes slik ut Endret 24. januar 2010 av Bianca26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambassadør. Skrevet 24. januar 2010 #95 Del Skrevet 24. januar 2010 Men alle har da ulik oppfatning av hva som er synd. Noen kan mene at sex før ekteskap er synd mens andre kan synes det er helt greit for eksempel. Er da sex før ekteskap ikke en synd hvis jeg mener det ikke er det? Og da er det greit for gud også fordi JEG mener det ikke er synd? Ditt syn på sex før ekteskapet og hvordan du ordner det, får være din egen sak, og en sak mellom deg og Gud. Hvis du ikke tror på Gud, har det vel ingen relevans for deg uansett. Kanskje er man i Gud`s Øyne et ektepar idet man har sex første gangen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 24. januar 2010 #96 Del Skrevet 24. januar 2010 Ditt syn på sex før ekteskapet og hvordan du ordner det, får være din egen sak, og en sak mellom deg og Gud. Hvis du ikke tror på Gud, har det vel ingen relevans for deg uansett. Kanskje er man i Gud`s Øyne et ektepar idet man har sex første gangen? jeg prøvde å spørre deg hva du mener når du sier at en synd er det hver enkelt mener er synd. Jeg trodde det kun var opp til gud å bestemme hva som var synd eller ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambassadør. Skrevet 24. januar 2010 #97 Del Skrevet 24. januar 2010 jeg prøvde å spørre deg hva du mener når du sier at en synd er det hver enkelt mener er synd. Jeg trodde det kun var opp til gud å bestemme hva som var synd eller ikke? Nettopp. Og da er det en sak mellom deg og Han. Det er Han som gir deg overbevisning om synd, det er du selv som tar imot eller fornekter. Du er spesielt opptatt av dette emnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 24. januar 2010 #98 Del Skrevet 24. januar 2010 Kristendommen har aldri slaktet noen. Du bør ikke gjøre den feilen å ikke skille mellom kristne mennesker og maktsyke mennesker. Men dette gjør du bare fordi du ikke vet hva du snakker om. Du vet ikke hva kristendom er. No True Scotsman. Og du er utrolig ensporet på akkurat dette, også. Når muslimer gjør noe galt, da har du ikke noe imot å legge skylden på Islam. Men når kristne gjør noe galt, nei da er det fordi de ikke er "ekte kristne". Ser du virkelig ikke den urimelige dobbeltstandarden her? Og ta en kikk på alle innleggene i Religion og livssyn og finn ut hvem som har fått aller mest motbør, kristendom eller islam. Og hvor representativt er det forumet? Kan det ha noe å gjøre med at det er langt flere kristne der enn muslimer, tror du? Hvorfor skal ateister angripe muslimsk tro når det er kristne vi krangler med? Hadde det vært flere muslimer på forumet ville du sett en helt annen balanse. Fortell meg hvor muslimene blir forfulgt på samme måte som kristne. Hvilke nyhetsformidlere forteller deg om dette? Forfulgt? Var da ikke det som var spørsmålet her. Men om det var opp til deg og dine likesinnede, da ville blodig forfølgelse være kun et steinkast unna. Alle forfølgelser begynner nemlig med å identifisere enkelte grupper som "farlige". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambassadør. Skrevet 24. januar 2010 #99 Del Skrevet 24. januar 2010 Sitat fra Romerbrevet 14; "Jeg vet og er viss på det i den Herre Jesus at ingenting er urent i sig selv; Men for den som holder noget for urent, for ham er det urent. For dersom det voldes din bror sorg ved din mat, da vandrer du ikke lenger i kjærlighet; Før ikke ved din mat den i fortapelse som Kristus er død for! La da ikke eders gode bli spottet. Guds rike består jo ikke i å ete og drikke, men i rettferdighet og fred og glede i den Hellige Ånd; For den som heri tjener Kristus, han er velbehagelig for Gud og tekkelig for mennesker. La oss derfor strebe efter det som tjener til fred og til innbyrdes opbyggelse. Nedbryt ikke Guds verk for mats skyld! Alt er vel rent, men det er ondt for det menneske som eter med samvittighets-anstøt; Det er godt ikke å ete kjøtt eller drikke vin eller gjøre noe som din bror støter seg ved. Du har tro? Ha den hos dig selv, for Gud! Salig er den som ikke dømmer sig selv i det han velger; Men den som tviler - dersom han eter, så er han dømt, fordi det ikke er gjort av tro; Alt som ikke er av tro, er synd." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 24. januar 2010 #100 Del Skrevet 24. januar 2010 Sitat fra Romerbrevet 14; Faktisk et av mine yndlingssitat fra hele Bibelen. Viser både visdom, forståelse, toleranse og nestekjærlighet. Men jeg ser ikke helt hva det var du mente å svare på...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå