Ambassadør. Skrevet 27. januar 2010 #121 Del Skrevet 27. januar 2010 Ikke desto mindre var han romersk katolsk, han hadde sin skolegang fra en katolsk gutteskole, og han hadde så vidt jeg husker, også planer om å bli prest, på et tidspkt. Så vidt jeg husker, hadde Hitler nære forbindelser med den romersk katolske kirke, samt at han som skulle bli pave johannes paul, arbeidet i SS-organet. Bl.a var han med på å levere gass som skulle brukes i kamrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 27. januar 2010 #122 Del Skrevet 27. januar 2010 Den som mener at Hitler var kristen, den vet ikke hva kristendom er. HAN SELV mente at han var kristen, ikke jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 27. januar 2010 #123 Del Skrevet 27. januar 2010 Det handler ikke om å gjøre seg fortjent til noe, det handler om nåde. Jesus elsker deg Bianca Erkjenn dine synder og la Han fylle deg med Sin kjærlighet. Selvfølgelig handler det om å fortjene noe. Alle fortjener vel ikke nåde? Og da drar jeg igjen frem eksemplet om hitler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 27. januar 2010 #124 Del Skrevet 27. januar 2010 Overhodet ikke. Er det riktig å kalle allah ond selv om bin-laden syndet? Har ikke sagt at gud var ond fordi hitler var kristen, jeg prøvde å si at ikke alle som anser seg selv som religiøse ikke nødvendigvis trenger å være så snille som kristne ofte ønsker å framstille seg selv som. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 27. januar 2010 #125 Del Skrevet 27. januar 2010 Mener du da at alle som står oppført i Den Norske Statskirke er kristne? Om han ikke var personlig religiøs, hvorfro ønske å bli prest da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 27. januar 2010 #126 Del Skrevet 27. januar 2010 Så vidt jeg husker, hadde Hitler nære forbindelser med den romersk katolske kirke, samt at han som skulle bli pave johannes paul, arbeidet i SS-organet. Bl.a var han med på å levere gass som skulle brukes i kamrene. Ser du. Til og med paven var ond. Ja see hvor snille alle kristne er. Og det du sa om synd. JEG mener ikke at alle mennesker er syndige, men det gjør Gud. Han sier at vi alle er født i synd, dermed syndige. Derfor høres det da ut som vi til stadighet må be om unnskyldning fordi vi lever. Og små uskyldige synder, noe som jeg har av oppfatning at kristne er imot: Sex før ekteskap drikke alkohol banne (noe som da blir misbruk av guds navn), NOE JEG SYNS ER EN LITEN BAGATELL SOM GUD IKKE TRENGER HENGE SEG SÅ MYE OPPI, NÅR DET ER SÅ MANGE ANDRE VIKTIGERE TING Å BRY SEG OM (beklager store bokstaver, kom borti caps locken) hm ja er sikkert flere men kommer ikke på flere som kristne er imot. Og da slemme synder: Med hensikt skade, såre eller drepe et eller flere mennesker Å gjøre hat handlinger mot folk som er annerledes, f.eks er en annen rase å mobbe andre og bryte ned deres selvfølelse. Ja alt som er ondskapsfullt som man gjør med viten og vilje og som ødelegger andre mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 27. januar 2010 #127 Del Skrevet 27. januar 2010 Vel, jeg har da fått inntrykk av at du selv mener at du er en klok person, og da burde du forstå mine enkle utsagn. Men jeg får vel forsøke å forklare hva jeg mener, som svar på ditt utsagn. Du sier at ingen sier at Hitler var kristendom. Det er det da heller ingen som har påstått at noen har sagt, så det utsagnet vet jeg ikke hvorfor du kom med. Da skjønte du ikke utsagnet. Du sa at den som påstår at Hitler var kristen, den vet ikke hva Kristendom er. Dette er et ulogisk utsagn, fordi du sidestiller "kristen" med "Kristendom". Skulle utsagnet ditt vært logisk, måtte bli på denne måten: "Den som sier Hitler var kristen, vet ikke hva en kristen er." Dette ville vært et logisk (om dog ukorrekt) utsagn. Men du bør forstå at kristendom, det er å tro på Jesus Kristus og videreføre hans lære. Det har ingenting med om du tror at jesus har eksistert eller eksisterer, for det gjør Djevelen også, og han er ikke kristen. Å være kristen vil si å akseptere Jesus som Kristus og frelser. That's it. Videreføre hans lære, javel, men det blir et tolkningsspørsmål. Alle kristne mener da de vet hva Jesu lære er, men ikke alle kristne er enig om denne læren. Når det gjelder Hitler så kan det godt hende at han trodde at Gud eksisterte, og Jesus hadde levd her på jorda, men han var da ikke kristen. Hitler var såneimen ikke kristen i tråd med noen av de gjengse denominasjonene, men de gjengse denominasjonene representerer bare de mest populære tolkningene. Men langt fra alle mulige tolkninger. Om Hitler ikke var kristen, spilte han uansett på den kristne troen til det tyske folk: for katolikkene var han katolsk, for protestantene var han protestant - nord i Tyskland, hvor man ikke var så utpreget religiøse, var ikke Hitler særlig religiøs heller. Det later uansett til at Hitler hadde en eller annen slags gudetro, for ateisme var han ikke redd for åpenlyst å fordømme. Han svartelistet også Darwins bøker, og ville ha seg frabedt alle idéer om at selveste "herrerasen" skulle dele stamfar med apene. Kristen? Slett ikke umulig, men på sin egen måte, selvfølgelig. Hvordan vil du sammenligne Hitlers gjerninger med Jesu lære? Hvordan vil du sammenligne inkvisisjonens gjerninger med Jesu lære? De var da likefremt kristne, selv om deres tolkning ikke var den samme som din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 27. januar 2010 #128 Del Skrevet 27. januar 2010 Så vidt jeg husker, hadde Hitler nære forbindelser med den romersk katolske kirke, samt at han som skulle bli pave johannes paul, arbeidet i SS-organet. Bl.a var han med på å levere gass som skulle brukes i kamrene. Når det gjelder pave Johannes Paul, tror jeg du roter litt kraftig. Han var da polakk, og såvidt meg bekjent var det ingen polakker i SS-organet. Hva Hitlers samarbeid med Vatikanet angår, er det verd å merke seg at dette kun var politikk, og at Hitler brøt sin del av avtalene nesten med det samme. Det var det som var årsaken til pavedokumentet "Mit brennende Sorge", som fordømte nazistene og deres ideologi. Det var faktisk større grad av gjensidighet i Hitlers avtaler med muslimer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 27. januar 2010 #129 Del Skrevet 27. januar 2010 Når det gjelder pave Johannes Paul, tror jeg du roter litt kraftig. Han var da polakk, og såvidt meg bekjent var det ingen polakker i SS-organet. Hva Hitlers samarbeid med Vatikanet angår, er det verd å merke seg at dette kun var politikk, og at Hitler brøt sin del av avtalene nesten med det samme. Det var det som var årsaken til pavedokumentet "Mit brennende Sorge", som fordømte nazistene og deres ideologi. Det var faktisk større grad av gjensidighet i Hitlers avtaler med muslimer. Hvorfor kunne det ikke være polakker i ss organet? Og hva så om han hadde avtaler med muslimer, betyr det at allah er ond da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 27. januar 2010 #130 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvorfor kunne det ikke være polakker i ss organet? Og hva så om han hadde avtaler med muslimer, betyr det at allah er ond da? SS var veldig rasebevisst, ihvertfall i begynnelsen. Nå var det riktignok et tyrkisk SS-korps, men for nazistene var den slaviske etnisitet bare vemmelig. Jeg skulle dessuten likt å se de kildene som impliserte pave Johannes Paul II med nazistene. Og nei, Hitlers avtaler med muslimer betyr slett ikke at "Allah er ond". Hvor har jeg sagt noe sånt? Det betyr rett og slett bare at Hitler var en slu pragmatiker, og at hans avtaler med Vatikanet ikke bør tolkes i den retning at de var som erteris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 27. januar 2010 #131 Del Skrevet 27. januar 2010 Nei, det mener jeg ikke. Men jeg tror at mennesker som sier ting som "Jeg gjør Guds vilje gjennom min kamp mot jødene", iallfall betrakter seg selv som kristne. Kristne bekjemper ikke jøder. Om noen vil bekjempe jøder, da gjør de ikke etter Guds vilje og kan ikke kalles kristne, etter min mening. Bibelen har da også klare utsagn om hva som vil skje med de som strider mot Hans eiendomsfolk, og Hans land. Gud har nemlig sagt at jødene er gjester i hans, Guds eget land Israel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 27. januar 2010 #132 Del Skrevet 27. januar 2010 HAN SELV mente at han var kristen, ikke jeg. Men tror du at han var kristen, ut fra hva du vet om han? Det er det som viser litt om hva du mener kristendom er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 27. januar 2010 #133 Del Skrevet 27. januar 2010 Selvfølgelig handler det om å fortjene noe. Alle fortjener vel ikke nåde? Og da drar jeg igjen frem eksemplet om hitler Ingen har gjort seg fortjent til Guds nåde. Men alle kan få del i den, om de vil omvende seg og be om tilgivelse for sine synder. Dette var også et valg hitler kunne tatt. Men jeg tror ikke at han gjorde det, eller hadde troen på det, siden han tok sitt eget liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 28. januar 2010 #134 Del Skrevet 28. januar 2010 Om han ikke var personlig religiøs, hvorfro ønske å bli prest da? For å tjene til livets opphold, i likhet med dagens prester, de som sier at de ikke tror på det som står i Bibelen. De forkynner vel ett eller annet som de tror på selv, eller later som de tror på. Men heldigvis så finnes det mange Bibeltroende prester også i dag, men stadig flere melder seg ut av statskirka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 28. januar 2010 #135 Del Skrevet 28. januar 2010 Da skjønte du ikke utsagnet. Du sa at den som påstår at Hitler var kristen, den vet ikke hva Kristendom er. Dette er et ulogisk utsagn, fordi du sidestiller "kristen" med "Kristendom". Skulle utsagnet ditt vært logisk, måtte bli på denne måten: "Den som sier Hitler var kristen, vet ikke hva en kristen er." Dette ville vært et logisk (om dog ukorrekt) utsagn. Å være kristen vil si å akseptere Jesus som Kristus og frelser. That's it. Videreføre hans lære, javel, men det blir et tolkningsspørsmål. Alle kristne mener da de vet hva Jesu lære er, men ikke alle kristne er enig om denne læren. Hitler var såneimen ikke kristen i tråd med noen av de gjengse denominasjonene, men de gjengse denominasjonene representerer bare de mest populære tolkningene. Men langt fra alle mulige tolkninger. Om Hitler ikke var kristen, spilte han uansett på den kristne troen til det tyske folk: for katolikkene var han katolsk, for protestantene var han protestant - nord i Tyskland, hvor man ikke var så utpreget religiøse, var ikke Hitler særlig religiøs heller. Det later uansett til at Hitler hadde en eller annen slags gudetro, for ateisme var han ikke redd for åpenlyst å fordømme. Han svartelistet også Darwins bøker, og ville ha seg frabedt alle idéer om at selveste "herrerasen" skulle dele stamfar med apene. Kristen? Slett ikke umulig, men på sin egen måte, selvfølgelig. Hvordan vil du sammenligne inkvisisjonens gjerninger med Jesu lære? De var da likefremt kristne, selv om deres tolkning ikke var den samme som din. Hva er det som er så vanskelig å forstå med Jesu egne utsagn, ifølge Bibelen, slik at det må tolkes? Jesus hadde nok rett da han sa at de skriftlærde ville forkynne det som klødde folk i øret. Men tilbake til kristen/kristendom. Hvordan kan du mene at noen kan være kristen uten kristendom? Kan en lærer være lærer uten en lære? Kan noen være katolikk uten den katolske lære? At paven samarbeidet med Hitler, ser jeg ikke på som noen merkverdighet, eller nyhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 28. januar 2010 #136 Del Skrevet 28. januar 2010 Hva er det som er så vanskelig å forstå med Jesu egne utsagn, ifølge Bibelen, slik at det må tolkes? Jesus hadde nok rett da han sa at de skriftlærde ville forkynne det som klødde folk i øret. Kristne former Bibelen etter seg selv, ikke motsatt. Jesu utsagn om at "jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverdet" er jo en favoritt som går igjen i krigstider. Og at han diskriminerte mot de som ikke var av Davids ætt er jo også noe som strider mot det kristne budskap, slik vi forstår det i dag. Bibelen er på ingen måte utvetydig, ei heller NT. Men tilbake til kristen/kristendom. Hvordan kan du mene at noen kan være kristen uten kristendom? Det har jeg da ikke sagt. Jeg påpekte det logiske hullet i ditt utsagn om at den som påsto Hitler var kristen, den forsto ikke hva kristenDOM var. Du må enten bruke "kristen" begge steder, eller "kristendom" begge steder. Selvfølgelig kan du ikke være kristen uten Kristendom. Men er DIN Kristendom den eneste tenkelige, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. januar 2010 #137 Del Skrevet 28. januar 2010 For å tjene til livets opphold, i likhet med dagens prester, de som sier at de ikke tror på det som står i Bibelen. De forkynner vel ett eller annet som de tror på selv, eller later som de tror på. Men heldigvis så finnes det mange Bibeltroende prester også i dag, men stadig flere melder seg ut av statskirka. hallo. han kunne da valgt et hvilket som helst annet yrke enn prest da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 28. januar 2010 #138 Del Skrevet 28. januar 2010 hallo. han kunne da valgt et hvilket som helst annet yrke enn prest da Nå er det jo mange som liker å preke da, og så har de kanskje for lite å preke om. Da kan jo presteyrket være ønskelig. Og så får de betaling i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. januar 2010 #139 Del Skrevet 28. januar 2010 Nå er det jo mange som liker å preke da, og så har de kanskje for lite å preke om. Da kan jo presteyrket være ønskelig. Og så får de betaling i tillegg. de får ikke så himla bra betalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. januar 2010 #140 Del Skrevet 28. januar 2010 Nå har denne tråden blitt veldig off topic gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå