Gå til innhold

Gud, synd og Jesus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok.

Jeg ville heller sagt at årsaken er behov.

Javel, så menneskene har behov for god.

Dette er jo inneforstått av gud er noe mennesket har laget til, og da er vi jo enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Kan prøve meg på en definisjon,men det vil uansett være under min ufullkommenhet og begrensning som menneske.

Jeg tror det er umulig for ethvert menneske å forstå fullt ut hvem og hva Gud er, da det ligger for høyt for vårt intellekt.

Gud er ånd. Ordet ånd betyr opprinnelig "pust".

Gud er første årsak, som er betingelse for alt annet.

Den høyeste form for eksistens som er evig og fullkommen; allmektig, allvitende og allstednærværende; uendelig, ubegrenset og uavhengig av alt annet.

Skaperen og opprettholderen av verden, som mennesket står i et personlig forhold til, og som åpenbarer seg i historien.

Gud overskrider og opphever alle bestemte forestillinger, og et forsøk på å definere Gud, kan bli det samme som å redusere Han.

Så han er en ånd altså? Som et spøkelse? creepy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så menneskene har behov for god.

Dette er jo inneforstått av gud er noe mennesket har laget til, og da er vi jo enig ;)

:)

Hvorfor har vi det behovet?

Andre arter viser ikke en slik grad av religionsutfoldelse.

Kan det være at det er lagt ned i oss? I mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sånn jeg også tenker.

En kjent person fra Galilea sa en gang;

"Når en blind leder en blind, faller de begge i grøften"

Meget kjent skikkelse dette. Vi regner faktisk tidsregningen fra Hans fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han er en ånd altså? Som et spøkelse? creepy

Ja Han er Ånd.

Og neida, Han er vennlig innstilt overfor deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har vi det behovet?

Andre arter viser ikke en slik grad av religionsutfoldelse.

Kan det være at det er lagt ned i oss? I mennesket.

Er det indet hele tatt noen andre arter som viser utfoldelse på lik linje med mennesker i noen slags områder? Nei? Det har med evolusjon å gjøre det, skjønner du. Vi muterte og som resultat utviklet vi større hjerner og evnen til å tenke på en annen måte enn andre dyr. Et resultat av dette er at vi stiller spørsmål til verden rundt oss og hvor vi kommer fra, og naturlig nok virker det skremmende på mange at det ikke er en høyere makt som "er der for oss", som har skapt oss og som har en plan for oss. Derfor velger mange heller å tro på en gud. Det har vel ikke nødvendigvis noe med at det er noe som "er lagt ned i oss" å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det indet hele tatt noen andre arter som viser utfoldelse på lik linje med mennesker i noen slags områder? Nei? Det har med evolusjon å gjøre det, skjønner du. Vi muterte og som resultat utviklet vi større hjerner og evnen til å tenke på en annen måte enn andre dyr. Et resultat av dette er at vi stiller spørsmål til verden rundt oss og hvor vi kommer fra, og naturlig nok virker det skremmende på mange at det ikke er en høyere makt som "er der for oss", som har skapt oss og som har en plan for oss. Derfor velger mange heller å tro på en gud. Det har vel ikke nødvendigvis noe med at det er noe som "er lagt ned i oss" å gjøre.

Hvorfor skulle det være skremmende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også alltid lurt på. Jeg kan ikke helt se at det skulle være et problem for noen at det ikke finnes en gud. Selv lever jeg i et gudløst univers, og er meget tilfreds med det. Jeg kan anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke si at jeg vet, da jeg ikke er en av disse.

Men det kan jo ha noe med å gjøre at for noen føles det som om eksistensen vår er uten mål og mening hvis det ikke finnes en gud, derfor ser de helst at det finnes en gud, og derfor lever de sterkt i troen/tvilen (alt etter som).

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke si at jeg vet, da jeg ikke er en av disse.

Men det kan jo ha noe med å gjøre at for noen føles det som om eksistensen vår er uten mål og mening hvis det ikke finnes en gud, derfor ser de helst at det finnes en gud, og derfor lever de sterkt i troen/tvilen (alt etter som).

Kan sikkert være slik for mange.

Eksistensen vår er jo da uten mål og mening.

Men det kunne sikkert være skremmende for andre igjen hvis Gud virkelig finnes, og det er et mål og en mening med alt.

Ateismen feks. Som ikke tar stilling til menneskets ufullkommenhet, men fraskriver seg ethvert ansvar for synd og konsekvens av synd.

Ateisme = Ansvarsfraskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VinglePetter
Ateismen feks. Som ikke tar stilling til menneskets ufullkommenhet, men fraskriver seg ethvert ansvar for synd og konsekvens av synd. Ateisme = Ansvarsfraskrivelse.

Deg om det.

Vi mener det er helt motsatt.

Dere kan synde i vilden sky det ene øyeblikket, og bli "tilgitt" av skybertguden deres i det neste.

Vi mener mennesket må ta ansvar for sine egne handlinger, og slutte og rope på "far" hele tiden.

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det.

Vi mener det er helt motsatt.

Dere kan synde i vilden sky det ene øyeblikket, og bli "tilgitt" av skybertguden deres i det neste.

Vi mener mennesket må ta ansvar for sine egne handlinger, og slutte og rope på "far" hele tiden.

Klart man må ta ansvar for sine handlinger selv om man er frelst.

Det står skrevet; "synd ikke på nåde".

Det er ikke slik at man trenger å synde i vilden sky. Hvis man ikke har lyst til det, så gjør man det ikke heller. :)

For meg som tror, slutter jeg ikke å eksistere etter legemlig død.

De uriktige handlinger jeg evt gjør etter at jeg er frelst skal også svares for i det neste liv.

Hvis jeg da ikke gjør opp min sak før den legemlige død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som tror, slutter jeg ikke å eksistere etter legemlig død.

De uriktige handlinger jeg evt gjør etter at jeg er frelst skal også svares for i det neste liv.

Hvis jeg da ikke gjør opp min sak før den legemlige død.

Men er det ikke det som er greia med troen din da? Jesus har sonet alle menneskers synder, så har man syndet trenger man bare be om syndsforlatelse/tilgivelse og så er alt greit igjen?

Er virkelig det å be om tilgivelse til en usynlig gud å gjøre opp for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men er det ikke det som er greia med troen din da? Jesus har sonet alle menneskers synder, så har man syndet trenger man bare be om syndsforlatelse/tilgivelse og så er alt greit igjen?

Er virkelig det å be om tilgivelse til en usynlig gud å gjøre opp for seg?

Greia er at Jesus gir oss kraft til å overvinne synden.

Det gjenfødte mennesket ønsker ikke å synde men søker å fokusere på Jesus og bli mere og mere lik Han.

Det er ikke til gagn for den som søker helliggjørelse å "synde".

Jeg vil tro at du ber om tilgivelse, ikke kun i bønn, men også i handling.

En handling kan være å søke å gjøre opp sin sak med de evt mennesker man har syndet mot.

Ved handling kommer da din bønn til manifestasjon som kan sees.

Feks det å vise Gud takknemlighet, kommer ikke bare til utrykk i bønnen men at generelt viser sin takknemlighet i handing.

Da viser man kjærlighet til omgivelsene, og søker å gjøre andre glad.

Det er for meg et "bedende" menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis.

Men det kunne sikkert være skremmende for andre igjen hvis Gud virkelig finnes, og det er et mål og en mening med alt.

Mål og mening med livet er opp til den enkelte. Noen finner mening i å oppnå sine mål, andre finner mening i å bare eksistere.

Ateismen feks. Som ikke tar stilling til menneskets ufullkommenhet, men fraskriver seg ethvert ansvar for synd og konsekvens av synd.

Ateismen fraskriver seg ikke noe ansvar.

Feil.

Man kan nesten få inntrykk av at religion handler om å sette seg fullstendig i mot fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være mer mening med vår eksistens om det fantes en gud? Den eneste forskjellen er jo at det da er et ekstra vesen som har et mål. Men hva gudenes mål og formål er er da ikke det samme som våre mål og formål, om du da ikke har lyst å leve som en robot. En gud som bryr seg, eller et univers som bryr seg... hvilken forskjell utgjør det for våre liv, og den mening vi gir livet?

Om det er en gud, vil jeg fortsatt leve mitt liv som ateist og gi livet den mening jeg allerede gjør, for guden har jo uansett ikke vist seg for meg og gitt meg grunn til å tro.

Om det ikke er en gud, vil du fortsatt leve ditt liv som kristen og gi livet den mening du allerede gjør, for du vil jo likevel tro at det er en gud.

Om det er en gud eller ikke har med andre ord null innflytelse på våre liv og hva vi gjør med livet.

Hvordan får du dette til å stemme? Det er da ikke vi som tror at andre gjør opp for våre synder.

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at Jesus gir oss kraft til å overvinne synden.

Det gjenfødte mennesket ønsker ikke å synde men søker å fokusere på Jesus og bli mere og mere lik Han.

Det er ikke til gagn for den som søker helliggjørelse å "synde".

Jeg vil tro at du ber om tilgivelse, ikke kun i bønn, men også i handling.

En handling kan være å søke å gjøre opp sin sak med de evt mennesker man har syndet mot.

Ved handling kommer da din bønn til manifestasjon som kan sees.

Feks det å vise Gud takknemlighet, kommer ikke bare til utrykk i bønnen men at generelt viser sin takknemlighet i handing.

Da viser man kjærlighet til omgivelsene, og søker å gjøre andre glad.

Det er for meg et "bedende" menneske.

Men alt dette er jo ting du gjør. Hva er det Jesus har betalt for, egentlig, når det er du som må gjøre opp for det uansett? Hva var hensikten med Jesu lidelse og død, når alt uansett faller på deg og dine handlinger og tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...