Gjest brutal_mann Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 her velger jeg å referere til posten min over som ganske tydelig er inne på akkurat dette. For å fjerne all ondskap, og ta livet av djevelen må han ta livet av mennesket. Mennesket er ondskapen. Hvorfor? jo pga fri vilje.Hvorfor har vi fri vilje? Jo, fordi Gud ville vise kjærlighet og ville at vi skulle bestemme selv, men det ser vi jo gikk galt (feks ADAM og EVA). Ta bort den frie vilje ville han bli vår sjef, det er han ikke og det vil han ikke bli heller. Han ga oss fri vilje og skrifter til veilendning for å leve slik at vi kan leve med oss selv..feks Bibelen og de 10 bud. Ja... Det har jo den kristne guden gjort før. Kjent som syndefloden. Det er også atter et bevis på at den kristne guden er alt annet enn allmektig og feilfri. Hvordan kan en angivelig feilfri, allmektig og god gud klare å lage et så katastrofalt dårlig skaperverk? Det kristne kaller den frie vilje vil jeg kalle et kynisk spill av guden. Her lager denne guden sitt skaperverk og så innfører han svakheten den frie vilje, ene og alene for å se om "småjævlene" vil lystre hans minste vink. Og de som ikke lystrer, nei de er fortapt. Om ikke det er overlagt sadisme så vet ikke jeg!
Cæmis Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Ja... Det har jo den kristne guden gjort før. Kjent som syndefloden. Det er også atter et bevis på at den kristne guden er alt annet enn allmektig og feilfri. Hvordan kan en angivelig feilfri, allmektig og god gud klare å lage et så katastrofalt dårlig skaperverk? Det kristne kaller den frie vilje vil jeg kalle et kynisk spill av guden. Her lager denne guden sitt skaperverk og så innfører han svakheten den frie vilje, ene og alene for å se om "småjævlene" vil lystre hans minste vink. Og de som ikke lystrer, nei de er fortapt. Om ikke det er overlagt sadisme så vet ikke jeg! Jeg har aldri sagt den kristne tro er perfekt. Dårlig skaperverk, nja, jeg ser hvor din argumentasjon kommer fra...MEN uten den fri vilje hadde vi vært roboter. og at mennesket er fortapt om vi ikke lystrer har jeg tidligere (kanskje ikke i akkurat denne tråden) sagt at jeg ikke er helt enig i. Jeg har venninner som ikke er troende, jeg tror ikke disse kommer til helvete eller er fortapt...de vil bare ikke oppleve himmelen slik kriste vil oppleve den. Og det betyr ikke noe negativt, det betyr bare at hvorfor skal du oppleve paradis om du ikke trodde på den? Im du virkelig vil oppleve paradis hadde man vel vært troende`?
Gjest CookieMonster Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har aldri sagt den kristne tro er perfekt. Dårlig skaperverk, nja, jeg ser hvor din argumentasjon kommer fra...MEN uten den fri vilje hadde vi vært roboter. og at mennesket er fortapt om vi ikke lystrer har jeg tidligere (kanskje ikke i akkurat denne tråden) sagt at jeg ikke er helt enig i. Jeg har venninner som ikke er troende, jeg tror ikke disse kommer til helvete eller er fortapt...de vil bare ikke oppleve himmelen slik kriste vil oppleve den. Og det betyr ikke noe negativt, det betyr bare at hvorfor skal du oppleve paradis om du ikke trodde på den? Im du virkelig vil oppleve paradis hadde man vel vært troende`? Du tror helt seriøst at du kommer til å leve i paradis sammen med alle dine kjære? Synes du det virker logisk?
Cæmis Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Vel, det er skremmende fordi det sier noe om deg som person. Hvordan er rettsystemet bygd opp? Skal vi dømme noen fordi vi tror de er skyldige, uten bevis? Så hvis jeg tror at en er skyldig i drap, men ingen beivser foreligger, så skal vi likevel dømme han? Jeg er ikke helt enig med argumentasjonen din selv om jeg ser hva du prøver å si. I en situasjon hvor man har man mulighten til å fremlegge bevis, som i et rettsak eller generelt i vårt daglige liv her på jorden- så burde man ta mer henysn til det enn hva man tror. Man er uskyldig inntill det motsatte er BEVIST, det er jeg enig i, men bevis veier sterkt...det er jeg 100% enig i. Jeg skjønner at folk er skeptiske npr de ikke får framlagt bevis.Vitenskapen gir bevis, gir noe håndfast, noe sikkert, noe trygt og stødig som er allmenn akseptert fordi det nettopp er bevist. Vitenskapen kan ofte ta feil den og, men folk tror "blindt" på den igjen og igjen. Men den er likevel forsket på, man har resulteter...hypoteser..det er liksom ikke bare tro lenger, men fakta. helt til det motsatte er bevist. Uansett, jeg mener at der bevis er en realitet og realistisk, der bør man hente det inn som en del av argumentasjonen. En Gud en TRO og en ånd...hvordan beviser man det med håndfaste bevis? Det er ikke realistisk med mindre man tar skrifter, bøker etc som argumentasjon. Dette viser alikevel ikke at GUD eksisterer men at troen har eksistert. Derfor må man velge å kunne tro på Gud uten bevis. Ingen kan påvise eller benekte helt sikkert at Gud finnes/ikke finnes, det er opp til hver enkelt å finne ut av selv.
Cæmis Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Du tror helt seriøst at du kommer til å leve i paradis sammen med alle dine kjære? Synes du det virker logisk? Igjen så tror jeg du ser for deg dette meget billedlig. Jeg tror man finner en indre ro når man forlater denne jorden,en ro som innebærer den følelsen du får av de tingene som gjør deg til et godt menneske. Hva dette innebærer vet man ikke flr man er død, det er ingen som vet meningen med livet. Noen vil kanskje si at meningen med livet er å leve...fair enough, men jeg tror også meningen med livet er å komme tilake til "skapelsen" og leve slik som mennesket oprinnelig var skapt til å leve...i paradis. Ikke nødvendigvis en stor hage hvor alle går i hvitt/nakne og synger og hopper rundt...men et tilværelse og tilstedeværelse hvor man er sammen med de man er glad i..kanskje på et åndelig nivå av et slag. Hva som skjer etter døden er en gåte som jeg ikke har noen faste meninger om, men tanker og ideer om hvordan kan bli...som sagt tidligere, ikke alt trenger å være logisk eller vitenskapelig støttet. Hva du synes er helt på jordet synes kanskje jeg kan være en mulighet...den som venter får se!
Gjest brutal_mann Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har aldri sagt den kristne tro er perfekt. Dårlig skaperverk, nja, jeg ser hvor din argumentasjon kommer fra...MEN uten den fri vilje hadde vi vært roboter. og at mennesket er fortapt om vi ikke lystrer har jeg tidligere (kanskje ikke i akkurat denne tråden) sagt at jeg ikke er helt enig i. Jeg har venninner som ikke er troende, jeg tror ikke disse kommer til helvete eller er fortapt...de vil bare ikke oppleve himmelen slik kriste vil oppleve den. Og det betyr ikke noe negativt, det betyr bare at hvorfor skal du oppleve paradis om du ikke trodde på den? Im du virkelig vil oppleve paradis hadde man vel vært troende`? Men hva blir de frelste når de kommer til paradis? Er de fri vilje der og, og da muligheter for all slags ondskap, eller blir disse roboter? Igjen, religioner baseres sjelden på logikk. Når detgjelder om hvor vidt mennesket er fortapt eller ei så strides de troende. I de søndagskoler jeg led meg gjennomvar det ingen tvil om at den som ikke underkastet seg den perfekte alltvitende og ufeilbarlige guden ville pines til evig tid. Så da må det være dekning i bibelen for å si dette? Når det gjelder paradis, om de troende skulle komme dit, hvor ender alle vi som mener at den kristne gud er en bløff, sjarlatan og sadistisk diktator? Omikke helvte, hvor havner vi? vil /dev/null? (Geeket computer vits). Altså, bare slutter vi å eksistere? For i såfall så er det helt i tråd med mine antakelser om "livet etter døden".
sofiemyr Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Men hva blir de frelste når de kommer til paradis? Er de fri vilje der og, og da muligheter for all slags ondskap, eller blir disse roboter? Igjen, religioner baseres sjelden på logikk. Når detgjelder om hvor vidt mennesket er fortapt eller ei så strides de troende. I de søndagskoler jeg led meg gjennomvar det ingen tvil om at den som ikke underkastet seg den perfekte alltvitende og ufeilbarlige guden ville pines til evig tid. Så da må det være dekning i bibelen for å si dette? Når det gjelder paradis, om de troende skulle komme dit, hvor ender alle vi som mener at den kristne gud er en bløff, sjarlatan og sadistisk diktator? Omikke helvte, hvor havner vi? vil /dev/null? (Geeket computer vits). Altså, bare slutter vi å eksistere? For i såfall så er det helt i tråd med mine antakelser om "livet etter døden". Bibelen er ganske klokeklar på det punktet: Du slutter å eksistere "de døde vet slett ingenting". Poenget med paradis er at de som har "holdt ut til enden vil bli frelst" og da ligger det vel noenlunde i kortene at de fleste er enige om hvordan tegninga er
Gentle Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Den siste delen fra brutal mann var lettest å svare på, men hva med den første delen? Finnes det fri vilje i himmelen eller paradis?
sofiemyr Skrevet 21. januar 2010 #9 Skrevet 21. januar 2010 Den siste delen fra brutal mann var lettest å svare på, men hva med den første delen? Finnes det fri vilje i himmelen eller paradis? Det er vel ingen grunn til å tro noe annet er det? Men som sagt ovenfor - Poenget med paradis er at de som har "holdt ut til enden vil bli frelst" og da ligger det vel noenlunde i kortene at de fleste er enige om hvordan tegninga er - hvis alle er enige så blir det heller ingen konflikter - og når det ikke finnes noen Satan som kan så konflikter så kan fort utsiktene bli riktig så bra
RPM Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Det høres ut som en god sammenlikning, helt til vi kommer til det "faktum" at denne såkalte guden har gitt menneskene fri vilje. Og da er det jo, som du sier, hos Gud feilen ligger, som ønsket å gi mennesker fri vilje. Men det ligger vel litt i det at Gud vil at vi skal tjene ham fordi vi vil, ikke fordi han har programmert oss til å gjøre det. Likevel truer han med å forvise oss fra himmelen om vi følger vår frie vilje og velger å ikke tjene ham. Skikkelig kjernekar! Dett er kanskje hva mange tror, men faktum er at det er loven som binder vår frie vilje. Men nåden vi har fått gjør at vi kan prøve alt, men ikke alt gagner. Og anbefalingene jeg får fra bibelen til å leve et rett liv er ikke noe jeg gjør i begynnelsen. Gud aksepterer meg for det menneske jeg er i begynnlsen, og lar jeg Ham være en del av livet mitt, så sier Han at Han skal forandre meg til det gode. For mange er fri vilje å havne grenseløst utenfor norske lover eller andre lover, for de har ikke opplæring fra en god Gud. De blir fortalt av opprøreren(djevelen, illusjonisten) at du skal være rebell mot det strenge. Som sagt er loven kraft til å synde, mens nåden setter deg fri. Gud velsigne dere i Jesus Kristus
Gentle Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Det er vel ingen grunn til å tro noe annet er det? Men som sagt ovenfor - Poenget med paradis er at de som har "holdt ut til enden vil bli frelst" og da ligger det vel noenlunde i kortene at de fleste er enige om hvordan tegninga er - hvis alle er enige så blir det heller ingen konflikter - og når det ikke finnes noen Satan som kan så konflikter så kan fort utsiktene bli riktig så bra Ok, så er det fri vilje i paradiset. Her på forumet er det mange som bruker sin frie vilje til å kritisere religion og til om med Gud. Det er ikke dermed sagt at slik kritikk automatisk betyr konflikt, når man har en viss respekt for hverandre går det som regel greit. Er dette kritikk som kommer av at satan finnes og virker på jorden i dag? Hvis satan var borte, ville f eks jeg ikke skrive innlegg her på forumet da? Ville Mann 42 tro på Gud? Og, i paradis, hva hvis en troende som har holdt ut til enden plutselig begynner å ligne Mann 42 eller meg? Hva skjer med oss?
Gjest CookieMonster Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Har du fått vitenskapelig bevis for at du har en normal måte å tenke på, og hvor fikk du i så fall det? Hva er en normal måte å tenke på for deg? Hjernen opererer med elektroniske signaler/impulser mellom alle de neuronene som er der. Det er det som gjør at jeg kan tenke. Det blir for dumt å skulle bruke sånne ting som bevis for guds eksistens.
K.A. Skrevet 21. januar 2010 #13 Skrevet 21. januar 2010 (endret) Bibelen er ganske klokeklar på det punktet: Du slutter å eksistere "de døde vet slett ingenting". Poenget med paradis er at de som har "holdt ut til enden vil bli frelst" og da ligger det vel noenlunde i kortene at de fleste er enige om hvordan tegninga er Men hvorfor ikke da skape kun de personene som kommer til å bruke sin frie vilje slik Gud vil? Dermed kommer jo alle i himmelen. For den saks skyld, hvorfor ikke skape menneskene ferdig frelste? Dermed kunne han jo skapt dem i himmelen, og jorden ville være overflødig. Men hvorfor skapte han jorden før syndefallet, mon tro? Endret 21. januar 2010 av K.A.
KR-øst Skrevet 21. januar 2010 #14 Skrevet 21. januar 2010 Men hva blir de frelste når de kommer til paradis? Er de fri vilje der og, og da muligheter for all slags ondskap, eller blir disse roboter? Igjen, religioner baseres sjelden på logikk. Om det å kunne utøve all slags ondskap er din frihetslengsel, så gjelder ikke det de som kommer til himmelen. Der finnes ingen ondskap. Burde ikke det være logisk?
Larsern Skrevet 21. januar 2010 #15 Skrevet 21. januar 2010 Om det å kunne utøve all slags ondskap er din frihetslengsel, så gjelder ikke det de som kommer til himmelen. Der finnes ingen ondskap. Burde ikke det være logisk? Nei.
K.A. Skrevet 21. januar 2010 #16 Skrevet 21. januar 2010 Om det å kunne utøve all slags ondskap er din frihetslengsel, så gjelder ikke det de som kommer til himmelen. Der finnes ingen ondskap. Burde ikke det være logisk? Burde det ikke da være logisk å kun skape de som kom til å ende opp i himmelen? Hvorfor skulle Gud skape personligheter som han selv ikke liker?
KR-øst Skrevet 21. januar 2010 #17 Skrevet 21. januar 2010 Bibelen er ganske klokeklar på det punktet: Du slutter å eksistere "de døde vet slett ingenting". Poenget med paradis er at de som har "holdt ut til enden vil bli frelst" og da ligger det vel noenlunde i kortene at de fleste er enige om hvordan tegninga er Det jeg har markert vil jeg gjerne at du viser meg hvor står i Bibelen.
KR-øst Skrevet 21. januar 2010 #18 Skrevet 21. januar 2010 Hva er en normal måte å tenke på for deg? Hjernen opererer med elektroniske signaler/impulser mellom alle de neuronene som er der. Det er det som gjør at jeg kan tenke. Det blir for dumt å skulle bruke sånne ting som bevis for guds eksistens. Det var bare en måte å fortelle deg at du må ha svært liten tro på det meste her i verden, inkludert det som har med deg selv å gjøre, siden du får svært lite av dette vitenskapelig bevist. Tror du på alt du leser i vitenskapsblader, eller må du ha hvert innlegg vitenskapelig bevist, rent personlig, før du kan tro på det?
KR-øst Skrevet 21. januar 2010 #19 Skrevet 21. januar 2010 Burde det ikke da være logisk å kun skape de som kom til å ende opp i himmelen? Hvorfor skulle Gud skape personligheter som han selv ikke liker? Alle stiller likt fra starten av. Dessuten liker han alle også, men misliker mye av det menneskene gjør, og med rette. Hva ville du synes om dine venner, om du selv hadde tvangsformet dem slik du ville ha dem? Ville du være glad og stolt over å ha slike venner som bare syntes godt om deg da?
K.A. Skrevet 22. januar 2010 #20 Skrevet 22. januar 2010 Alle stiller likt fra starten av. Hvorfor blir man da forskjellig? Dessuten liker han alle også, men misliker mye av det menneskene gjør, og med rette. Hva ville du synes om dine venner, om du selv hadde tvangsformet dem slik du ville ha dem? Ville du være glad og stolt over å ha slike venner som bare syntes godt om deg da? Jeg ønsker da ikke å herske over mine venner. Om jeg ønsket meg undersåtter ville jeg formet dem etter beste evne i henhold til min lovgivning, ja. Om jeg hadde muligheten til å fjerne alt som het morderisk lyst, voldelige tendenser, adferdsvansker osv., ville jeg selvfølgelig gjort det. Jeg er jo "fri" uten å ha lyst til å drepe noen. Vil ikke morderen fortsatt ha vært "fri" om han ikke hadde hatt lyst til å drepe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå