Gjest Tone. Skrevet 22. januar 2010 #1 Del Skrevet 22. januar 2010 Fikk høre fra barnehagen en dag at datteren min var veldig tillitsfull. Hun begynte der for en ukes tid siden. Hva menes egentlig med det? Er det en utelukkende positiv ting? Hilsen litt uvitende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 22. januar 2010 #2 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg hadde tolket det positivt. Hun stoler på de voksne i barnehagen og er ikke sjenert. Det er positivt, det er jo mange som sliter når de blir tatt ut av det kjente og kjære. Jeg har også en tillitsfull unge på snart to. Han ble med mannens sjef for å se på en traktor tre minutter etter første møte. Da var ikke mamma så viktig Når ungene blir litt større, og skal ut i den store verden på egne bein (skolevei og sånt noe) er det kjekt å lære de at ikke alle voksne skal stoles på. Det er lenge til, så nyt at du har en tillitsfull unge noen år til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 23. januar 2010 #3 Del Skrevet 23. januar 2010 Vi har også fått høre dette av både barnehage og andre familiemedlemmer at vi har ei veldig tillitsfull jente . Tror også det bare er positivt for barnet i begynnelsen , men er kanskje litt enig i at når det skal ut i den store verden på egenhånd , så er det jo greit at det ikke automatisk stoler på alle fremmede voksne , men det er jo mange år til enda da hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sykepleier Skrevet 23. januar 2010 #4 Del Skrevet 23. januar 2010 Det er ikke alltid positivt at et barn er for tillitsfull.. Dette handler om relasjoner osv.. Jeg har ikke tid til å skrive så mye om det nå.. Men la oss si at et barn hopper opp i fanget til hvem som helst.. Selv om det kan virke søtt og sjarmerende så bør det også lyse noen røde lamper.. Vet ikke om det står noe særlig om det på nettet, men dette handler om grenser og relasjoner.. Du kan jo kanskje låne en bok om det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 23. januar 2010 #5 Del Skrevet 23. januar 2010 Det er ikke alltid positivt at et barn er for tillitsfull.. Dette handler om relasjoner osv.. Jeg har ikke tid til å skrive så mye om det nå.. Men la oss si at et barn hopper opp i fanget til hvem som helst.. Selv om det kan virke søtt og sjarmerende så bør det også lyse noen røde lamper.. Vet ikke om det står noe særlig om det på nettet, men dette handler om grenser og relasjoner.. Du kan jo kanskje låne en bok om det.. Ja, dette har jeg også lest litt om tror jeg, så derfor jeg spurte her.. Men hun er ikke slik at hun går til hvem som helst når jeg er der hvertfall, hun er helst litt skeptisk i begynnelsen. Så jeg ble litt overrasket da hun le kalt tillitsfull. Men d er vel ment som en positiv ting tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 23. januar 2010 #6 Del Skrevet 23. januar 2010 Selvfølgelig var det ment positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #7 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg har også en tillitsfull unge på snart to. Han ble med mannens sjef for å se på en traktor tre minutter etter første møte. De to stakkars 8- og 10-åringene i Baneheia var også tillitsfulle, de ble med opp i skogen for å se på en kattunge Å være tillitsfull tolker jeg nesten utelukkende som negativt. Har dere tillitsfulle barn, så lær dem heller å være litt skeptiske. Det betyr ikke at dere skal lære dem å mistro alt og alle, men lær dem SUNN skepsis, slik at de IKKE går alene for å se på traktoren til en fremmed mann. (Som forelder til det barnet ville jeg faktisk vært med bort til traktoren selv...) Hvem vet? Ikke bare tenker jeg på misbruksrisiko, men en traktor kan være farlig for et lite barn, plutselig får det lov å sitte på, plutselig faller det av, plutselig havner det under hjulet, osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 23. januar 2010 #8 Del Skrevet 23. januar 2010 Du burde lest resten av innlegget mitt. Min toåring hadde ikkke fått bade i Baneheia alene, og han ville dermed ikke blitt stilt overfor den situasjonen der noen kom og lokket ham med seg. Han har alltid tilsyn av mennesker han kjenner, og da er det ikke negativt at han stoler på mennesker han møter. Han skal tidsnok få lære seg hvem man stoler på, og hvem man skal være skeptisk til. Når barnet nærmer seg skolealder MÅ man lære de at man ikke skal følge med fremmede mennesker. Da har man i hvert fall gjort sitt. Jeg velger å tro at de fleste foreldre gjør akkurat det. Å beskytte barna sine mot all verdens psykopater er dessverre ikke mulig... Jeg er heldigvis så rolig at jeg lar en mann jeg kjenner ta med toråingen min utenfor husveggen noen få minutter for å se på en traktor, selv om barnet ikke kjenner mannen. Jeg sa da ingenting om at mannen var ukjent for oss alle? Jeg håper virkelig de fleste mødre ikke ville sprunget etter i frykt for både det ene og det andre. Når det er sagt ville jeg selvsagt ikke latt hvem som helst ta med seg barnet mitt. Når et lite barn er tillitsfull er det positivt. Når barnet begynner å bli så stor at det skal ferdes utendørs uten voksent selskap er det ikke utelukkende positivt lenger, og man bør ha hatt både en og ti samtaler om å ikke bli med fremmede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 23. januar 2010 #9 Del Skrevet 23. januar 2010 De to stakkars 8- og 10-åringene i Baneheia var også tillitsfulle, de ble med opp i skogen for å se på en kattunge Å være tillitsfull tolker jeg nesten utelukkende som negativt. Har dere tillitsfulle barn, så lær dem heller å være litt skeptiske. Det betyr ikke at dere skal lære dem å mistro alt og alle, men lær dem SUNN skepsis, slik at de IKKE går alene for å se på traktoren til en fremmed mann. (Som forelder til det barnet ville jeg faktisk vært med bort til traktoren selv...) Hvem vet? Ikke bare tenker jeg på misbruksrisiko, men en traktor kan være farlig for et lite barn, plutselig får det lov å sitte på, plutselig faller det av, plutselig havner det under hjulet, osv... Man kan ikke beskytte barna døgnet rundt. TS skriver om en 1-åring som viser tillitt til personene rundt seg i barnehagen .. DET er et positivt trekk og langt ifra negativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 23. januar 2010 #10 Del Skrevet 23. januar 2010 Veldig positivt å være tillitsfull når man begynner i bhg. Personalet mente det nok som ros. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #11 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Tillitsfull betyr også barn som er oppvakte og som ikke er redde for å gi uttrykk for egne følelser. Det betyr at de også gjerne sier høyt hva de IKKE liker. Jeg har flere barn som alle har vært typen som klatrer rett opp på fanget til fremmede på buss-stasjonen og på cafè. Stort sett blir folk overrasket og synes det er veldig koselig. De få gangene barna har hatt dårlige opplevelser, enten slik eller sånn, så har det kommet ut momentant. Jeg følger alltid med dem men ser at det er en viss balanse i + og - på tillit. Og da er det jo greit. Garantert positivt ment fra barnehagen. Innlegget er endret som ledd i rydding. Pheadra,mod Endret 24. januar 2010 av Phaedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*appifany* Skrevet 24. januar 2010 #12 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Merkelig hvordan så mange tråder dreier inn på pedofili her på KG, uansett hva utgangstemaet er. Sitter igjen med et inntrykk av at fryktelig mange på KG er besatt av pedofilitemaet. Til TS; det må jo være utelukkende positivt Og det er jo din oppgave å følge opp og oppdra barnet ditt. Og med dette i bakhodet så kan du jo legge en strategi på hvordan du skal gjøre ditt barn best mulig rustet til å møte verden på sin vei Innlegget er endret som ledd i rydding. Phaedra,mod Endret 24. januar 2010 av Phaedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 24. januar 2010 #13 Del Skrevet 24. januar 2010 Tråden er ryddet for utenomsnakk. Hvis dere vil diskutere hvordan man skal beskytte barn mot pedofili så start gjerne en annen tråd om temaet. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 24. januar 2010 #14 Del Skrevet 24. januar 2010 MIn 2-åring er også veldig tillitsfull, og har alltid vært det. Fått mange kommentarer på det, men det har alltid vært ment på en positiv måte. Det er greit at han viser tillit til mennesker jeg kjenner, men jeg lar han ikke være alene med fremmede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå