Kjetil S. Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 De færreste forhold varer mer enn 10 år, være seg barn involvert eller ei.
Gjest Diane Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 De færreste forhold varer mer enn 10 år, være seg barn involvert eller ei. Fordi det skal vare. Det skal myyye til for at jeg gir opp et annet menneske, spesielt noen jeg elsker.
Gjest Elastica Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 Tull, Kjetil. Har du stattestikk å vise til? Sjikkeli stattestikk?
Kjetil S. Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2010 Tull, Kjetil. Har du stattestikk å vise til? Sjikkeli stattestikk? Nei, har du?? :-))
Pjukset Skrevet 22. januar 2010 #5 Skrevet 22. januar 2010 Nei, har du?? :-)) Så hvor tar du påstanden fra? Folk flest gifter seg med ønske å leve resten av livet sammen, noen gifter seg kanskje for tidlig i forholdet, noen for unge, noen av feil grunner, noen av riktige grunner men så ble det feil like vel..Ja, man har absolutt ingen garanti for noe som helst, men å ha innstillingen "hva er vitsen" er jo litt kjedelig? Forøvrig er økonomisk trygghet en viktig grunn for mange når det angår ekteskap, særlig når barn er involvert.
Kjetil S. Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2010 Er det ikke heller slik at man tror på kjærligheten, men opplever at man har tatt feil, eller at man ganske enkelt "gror i fra hverandre" da? Beklageligvis så ser de aller fleste forhold ut til å ende langt tidligere enn en forutventet og forutinntatt eventyrlig evighetsvarende lykketilstand, slik som jeg selv har sett det i alle fall...??????
Pjukset Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 Er det ikke heller slik at man tror på kjærligheten, men opplever at man har tatt feil, eller at man ganske enkelt "gror i fra hverandre" da? Beklageligvis så ser de aller fleste forhold ut til å ende langt tidligere enn en forutventet og forutinntatt eventyrlig evighetsvarende lykketilstand, slik som jeg selv har sett det i alle fall...?????? Mange grunner til at forhold tar slutt. Men hva er da vitsen med å inngå noe som helst forhold, "for det tar jo slutt en gang likevel"? Man tar sjanser i livet og gjør det man føler er rett. Noen ganger gikk det, andre ganger ikke. Men man skal ikke ha en forutinntatt holdning, det er da ikke en god måte å leve livet på. Jeg spør igjen jeg, hvor tar du påstanden din fra?
Kjetil S. Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2010 Mange grunner til at forhold tar slutt. Men hva er da vitsen med å inngå noe som helst forhold, "for det tar jo slutt en gang likevel"? Man tar sjanser i livet og gjør det man føler er rett. Noen ganger gikk det, andre ganger ikke. Men man skal ikke ha en forutinntatt holdning, det er da ikke en god måte å leve livet på. Jeg spør igjen jeg, hvor tar du påstanden din fra? Ut i fra løse lufta, kanskje..?? :-)
Pjukset Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 Ut i fra løse lufta, kanskje..?? :-) Som vanlig
Gjest Elastica Skrevet 22. januar 2010 #10 Skrevet 22. januar 2010 Nei, har du?? :-)) Nei, ikke annet enn at tabloidpressen liker å fremstille skilsmissestatistikken helt feilaktig - nemlig ved å se på antall inngåtte ekteskap pr. år i forhold til antall separasjoner pr. år. Og dette er selvsagt feil.
Kjetil S. Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2010 Som vanlig irriterer jeg deg, Pjusket?
Gjest Ingeniøren Skrevet 22. januar 2010 #12 Skrevet 22. januar 2010 Statistikk kan brukes til mye rart. Gifte: - Er lykkeligere enn de som ikke er gift - Lever lengre - Er friskere - De fleste forhold som fører til ekteskap varer lengre Så spørsmålet må jo være hvorfor folk IKKE gifter seg Litt statistikk http://www.ssb.no/ekteskap/ - tror du at bare de færreste ekteskap blir 10 år tar du skammelig feil.
Kjetil S. Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 22. januar 2010 Litt statistikk http://www.ssb.no/ekteskap/ - tror du at bare de færreste ekteskap blir 10 år tar du skammelig feil. Da er det herved bevist at dette er en av de feilene som jeg virkelig kan leve virkelig godt og lenge på å ha blitt bevist å ha hatt feil i, og som jeg er skikkelig glad for at jeg har hatt! :-))
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Vi gifter oss for å få barn, det er uaktuelt for meg å få barn uten å være gift. Et samboerskap er et prøve-ekteskap som lett kan oppløses og som ikke kvalifiserer til det samme som et ekteskap. Det er en god løsning i våre dager for å teste samlivet - vi har jo litt andre krav til en partner i dag enn hva man hadde før i tiden. For meg er ekteskapet livet ut og jeg vet at det er mye motgang i et samliv, men jeg tror og håper at vi har de verktøyene vi trenger etter 6 års samboerskap til å starte livet vårt sammen som ektefeller. derfor gifter vi oss
SuperT Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Vi gifter oss for å få barn, det er uaktuelt for meg å få barn uten å være gift. Et samboerskap er et prøve-ekteskap som lett kan oppløses og som ikke kvalifiserer til det samme som et ekteskap. Det er en god løsning i våre dager for å teste samlivet - vi har jo litt andre krav til en partner i dag enn hva man hadde før i tiden. For meg er ekteskapet livet ut og jeg vet at det er mye motgang i et samliv, men jeg tror og håper at vi har de verktøyene vi trenger etter 6 års samboerskap til å starte livet vårt sammen som ektefeller. derfor gifter vi oss Hva er forskjellen i praksis om man er samboere eller gift? Forholdet dere imellom blir vel ikke så annerledes når dere gifter dere?
Draum Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Men ser man kynisk på det da, og later som om teorien din er sann: et ekteskap innebærer rettigheter og plikter i forhold til hverandre, kan man ikke ha disse rettighetene og pliktene så lenge det varer da? Jeg kan ikke sitte her og påstå at jeg vet jeg skal være gift til døden skiller oss, men jeg håper det, og enn så lenge ønsker jeg faktisk at mannen min skal være min nærmeste både juridisk og sosialt. Ekteskapet er i mine øyne en trygg ramme rundt et samliv, og folk som ønsker denne rammen synes jeg bør få ha den så lenge de ønsker det, enten det er i 10 eller 100 år. Forøvrig synes jeg godt ordlyden ved ekteskapsinngåelse kunne vært endret, det er ikke nødvendig å love å elske noen til døden skiller en.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 Hva er vitsen med å leve, når det aldri varer uansett?
Draum Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Hva er forskjellen i praksis om man er samboere eller gift? Forholdet dere imellom blir vel ikke så annerledes når dere gifter dere? Men juridisk er det store forskjeller, og de er viktige for meg. Jeg kunne heller aldri fått barn i noe annet enn ekteskap.
Siiw Skrevet 24. januar 2010 #19 Skrevet 24. januar 2010 Er enig med deg kjetil s!!! ser ikke poenget! synes ikke jeg hører annet dårlig forhold blalbalbla... (gifte folk). Men jeg har ingen planer om bli samboer heller noen gang:p. om man har det bra før man flytter sammen- så bruker man og få det dårligere når man bor sammen... *grøss* det er jo kvinneguiden bevis på - <--- historier om samboere og gifte, og omtrent alle holder sammen p.g.a barn,
SuperT Skrevet 24. januar 2010 #20 Skrevet 24. januar 2010 Jeg ser det som at å gifte seg er og love hverandre troskap, og å holde sammen i gode og onde dager. Så egentlig trenger man ikke en prest eller sorenskriver for å gi hverandre de løftene. De løftene er like gyldig selv om man ikke sier det foran en prest eller ikke. Det er noe man inngår seg imellom. Som du skriver i emnet: Hvorfor gifte seg når det nesten aldri varer uansett...? Problemet ligger vel kanskje i at mange tror at forholdet kommer til å bli annerledes når man er gift, for det blir det jo ikke. Mange som tror det skal skje ett eller annet magisk så fort man har giftet seg. Tror også mange synes det er "greit" i ett forhold, man krangler ikke osv, og man er gode venner. Ja da kan man like greit gifte seg. Ekteskap handler om at man har så stor tillit til partneren sin, at man vil dele resten av livet sitt med vedkommende. Det er egentlig ganske stort. Og det har ingenting med brudekjole og fest å gjøre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå