Gå til innhold

Utleier øker husleia når kjæresten flytter inn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner et polsk samboerpar.

Han kom først til Norge, jobber i et norsk snekkerfirma, gyldige papirer og kontrakt. Han leier en knøttliten hybelleilighet. Standard leiekontrakt. Utleier var kjent med at samboeren skulle komme etter.

Nå er hun kommet. Hun har ikke arbeidstillatelse. Snakker ikke norsk, dårlig engelsk. Hun jobber litt svart med vasking, men planen er å lære norsk, få arb.tillatelse og en ordentlig jobb.

Utleier har lagt på husleia med 1000 kr/mnd. Dette var ikke varslet på forhånd, og det står ingenting i kontrakten om at leia skulle økes når samboeren kom flyttende etter. Jeg mener at dette ikke er lovlig, men disse unge polakkene har vel ingenting å slå i bordet med heller? De har 3 mnd oppsigelse. Hvis de ikke vil godta husleieøkningen, så blir de vel bare kastet ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som det er ulovlig... kanskje er det gjort som utpressing. Hvis hun befinner seg ulovlig i Norge betaler de kanskje mer for at utleier skal holde kjeft?

Skrevet

Jeg synes det er rett og rimmelig at de betaler litt høyere husleie når det er to stk som bruker leiligheten. Det blir mer slitasje, evt mer strøm.

Skrevet

Dette er ulovlig. Slå opp i husleieloven.

Jeg husker ikke ordteksten, men det er lov at nærmeste familie, som samboer/ektemann/barn eller noe sånt, flytter inn.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Dersom hun er polsk er hun er lovlig p.g.a. EØS-avtalen. Men hun bør skaffe seg skattekort, eventuelt frikort og begynne å jobbe hvitt. Dårlig start i nytt land å bryte loven.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Det er et rasjonale i å øke husleien når antall personer øker: slitasje på leiligheten.

Flere personer som bruker den betyr større slitasje.

Skrevet
Det er et rasjonale i å øke husleien når antall personer øker: slitasje på leiligheten.

Flere personer som bruker den betyr større slitasje.

Men det er alikevel ikke lov ;)

Gjest Gjest_Utleier_*
Skrevet
Men det er alikevel ikke lov ;)

Jovisst er det lov!

Skrevet

Man betaler ikke husleie pr.hue! Husleien koster den samme om det så bodde 1000 mennesker der for å sette det på spissen!

Når man tar taxi, betaler man ikke pr.hue men det det koster å frakte noen.Det blir ikke dyrere å frakte selvom det er 2 eller 1 som sitter påå.

Dette gjelder husleie også, utleier får ingen flere kostnader dersom det bor en til i leiligheten. Foresten, er strøm inkl. eller er dette utenom?

Skrevet
Jovisst er det lov!

Det er lov til å øke for å dekke reelle utgifter som kommer av den ekstra personen, f.eks hvis strøm er inkludert (men forskjellen på strømbruk om man er en eller to er ikke særlig stor(med mindre nykommeren dusjer unormalt mye :fnise: )), og den eventuelle slitasjen ev en ekstra person er heller ikke særlig stor. For å øke på det grunnlaget ville man måtte vente til det første leieåret var over og så øke prosentvis i den grad det er lov.

Å øke med 1000 kr i måneden er urimelig.

Skrevet

Slitasje blir dekt av depositummet.Det skal bli betalt for leiligheten ikke for hvor mange som bor der. Strømmen blir dyrere når flere bor der så der kan man øke på utbetalingen.

Skrevet

Og til ts, det huseier har gjort er ulovlig. Og han kan heller ikke kaste de ut om de nekter å betale de ekstra 1000 kr. Leietakere har veldig sterkt vern.

Hjelp de med å ta en titt på husleieloven du :)

Skrevet

Normal slitasje skal ikke dekkes av depositumet :)

Skrevet
Normal slitasje skal ikke dekkes av depositumet :)

Det stemmer :-)

Skrevet

Hva enn andre her måtte mene, så er husleieøkning på dette grunnlaget ulovlig. De kan fint nekte å nekte å betale 1000 kr ekstra, og utleier har ikke rett til å kaste dem ut på grunn av dette.

Og nei, normal slitasje skal ikke trekkes fra depositum.

Skrevet

Tråden ryddet.

Scorpina

-mod-

Skrevet

forbrukerportalen.no har de fått inn et lignende spørsmål, og om utleieren fortsatt krever økt husleie kan de bare vise ham dette:

Spørsmål:

Er det lov å kreve 1.000 ekstra i husleie fordi jeg får meg samboer, og er det lov å kreve at leietaker skal betale komunale avgifter. Kan jeg evt kreve dette tilbake etter endt leieforhold?

Svar:

Nei, det er ikke lov å kreve kr 1.000,- ekstra i husleie fordi du har blitt samboer. Husleieloven bestemmer at du fritt kan bli samboer og la samboeren flytte inn.

Kommunale avgifter skal inngå som en del av husleia. Utleier kan altså ikke komme med fakturaene på kommunale avgifter til deg. Dette kan du kreve tilbakebetalt, men når du nå er blitt oppmerksom på at dette ikke er lov bør du unnlate å betale dette, og si fra til utleier om at du krever tilbake det du alt har betalt. Selv om ditt krav normalt ikke foreldes før etter 3 år bør du ikke vente med å kreve dette tilbakebetalt.

Fortell gjerne hvordan det går, jeg merker jeg blir litt nysgjerrig :)

Slike sleipe utleiere burde hatt deng.

Skrevet

jeg er jurist, dette er ikke lov. husleien skal kun økes hvis selve markedet tilsier dette. og hvis man på en eller annen måte må fornye konktrakten (såklart med en god del mnd varsel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...